Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2015 poz. 622

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.40.2015.AHor Wojewody Lubuskiego

z dnia 30 marca 2015r.


Rada Miejska w Witnicy

Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) stwierdzam nieważność podpunktów: I, II i IV w punkcie 10
w Załączniku Nr 1 zatytułowanym "Wzór wniosku zgłoszenia dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w Gminie Witnica" do Uchwały Nr VII/30/2015 Rady Miejskiej w Witnicy z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Witnica na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, ustalenia liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia.

Uzasadnienie

W dniu 26 lutego 2015 r. Rada Miejska w Witnicy podjęła Uchwałę Nr VII/30/2015 w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Witnica na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, ustalenia liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia. Przedmiotowa uchwała została doręczona organowi nadzoru w dniu 6 marca 2015 r.

Po dokonaniu analizy prawnej organ nadzoru stwierdza, że Załącznik Nr 1 do przedmiotowej uchwały w części dotyczącej punktu 10 "Oświadczenia" podpunkty: I, II i IV istotnie narusza prawo, tj. art. 20c ust. 4 oraz art. 20t ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 25782 ze zm.).

Przedmiotowa uchwała podjęta została na podstawie art. 20c ust. 4 ustawy o systemie oświaty zgodnie, z którym w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów. Organ prowadzący określając kryteria rekrutacji powinien wziąć pod uwagę wskazane przez ustawodawcę w ww. przepisie wytyczne. W § 1 badanej uchwały Rada określiła cztery kryteria przyznając im określoną ilość punktów.

W § 2 Rada postanowiła ustalić wzór wniosku zgłoszenia dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego prowadzonego przez Gminę Witnica stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały. Organ nadzoru stoi na stanowisku, iż dopuszczalne jest ustalenie przez Radę wzoru takiego wniosku, który ma na celu ułatwie rodzicom (opiekunom prawnym) zawarcie wszystkich niezbędnych informacji wymaganych przy składaniu wniosku zgodnie z art. 20t ustawy o systemie oświaty. Podkreślić jednak należy, iż wzór ten ma charakter deklaratywny, i tylko od rodziców (opiekunów prawnych) zależy czy wniosek zgłoszą na zaproponowanym przez Radę wzorze wniosku, czy też złożą wniosek zawierający wszystkie wymagane dane i oświadczenia nie korzystając ze wzoru.

Rada gminy ustalając wzór wniosku nie ma jednak dowolności i we wzorze mogą się znaleźć wyłącznie dane i oświadczenia określone przez samego ustawodawcę w ustawie o systemie oświaty, zwłaszcza w jej art. 20t. Tymczasem w punkcie 10 "Oświadczenia" załącznika nr 1 do uchwały rada wskazała, iż składając (podpisując) wniosek rodzice (opiekunowie prawni) jednocześnie oświadczają: Zapisując dziecko do przedszkola zobowiązuję się do: a. przestrzegania postanowień Statutu i umowy cywilno-prawnej, b. terminowego uiszczania opłat za przedszkole do 10 każdego miesiąca, c. zgłaszania dłuższych nieobecności dziecka na zajęciach (powyżej miesiąca), d. przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola osobiście lub przez osobę zgłoszoną wychowawcy na piśmie w godzinach podanych w pkt 1, e. przyprowadzania do przedszkola tylko zdrowego dziecka, f. informowania wychowawcy i dyrekcji o wszelkich ważnych sprawach dotyczących dziecka, a zapewniających mu bezpieczeństwo, w tym zmiany numerów kontaktowych rodziców (ppkt I) ; Przyjmujemy do wiadomości, iż dyrektor ma prawo sprawdzić prawdziwość podanych wyżej informacji oraz prosić o okazanie stosownych dokumentów na każdym etapie rekrutacji, oraz po jej zakończeniu w momencie przyjęcia dziecka do placówki przedszkolnej. Przyjmujemy do wiadomości, iż dyrektor może prosić o okazanie dokumentów w celu weryfikacji danych podanych w/w wniosku (ppkt III) ; Oświadczam/y, że zapoznałem/am się z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (DZ. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) obejmujących zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół oraz zasadami wprowadzonymi przez gminę jako organ prowadzący oraz dyrektora placówki, do której jest kierowany niniejszy wniosek (ppkt IV).

Przedmiotowe oświadczenia nie są wymagane przez ustawodawcę przy składaniu wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego. W związku z tym w ocenie organu nadzoru rada nakładając obowiązek złożenia oświadczeń takiej treści przekroczyła delegację ustawowa z art. 20 c ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Poza tym ppkt III jest wprost sprzeczny z art. 20 t ust. 7 ww. ustawy, gdyż zgodnie z tym przepisem "Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, o których mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni". Natomiast w ppkt IV rada usiłowała wprowadzić fikcję, iż osoby składające wniosek zapoznały się z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty obejmujących zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół oraz zasadami wprowadzonymi przez gminę jako organ prowadzący oraz dyrektora placówki, do której jest kierowany niniejsz wniosek. Przede wszystkim rodzice nie mają obowiązku znać tych regulacji, a z badanej uchwały nie wynika, iż rada zaproponowała chociażby wyciąg z przepisów ustawy umożliwiający rodzicom faktyczne zapoznanie się z tą regulacją.

Organ nadzoru wskazuje również, iż w pkt 6 załącznika "Dodatkowe kryteria przyjęcia do przedszkola lub oddziału przedszkolnego" w rubryce pierwszej znalazło się niepełne sformułowanie "Dziecko obojga rodziców pracujących lub uczących się - 10 punktów". W § 1 pkt 1 rada ustaliła bowiem kryterium "dziecko obojga rodziców lub opiekunów prawnych pozostających w zatrudnieniu w ramach pracowniczego stosunku pracy, wykonujących pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, uczących się w trybie dziennym, prowadzących gospodarstwo rolne lub działalność gospodarczą - kryterium stosuje się również do rodzica lub opiekuna prawnego samotnie wychowującego dziecko - 10 punktów". Stąd też w rubryce tej powinien być również zapis: "albo rodzica lub opiekuna prawnego samotnie wychowującego dziecko". Pozbawiona zasadności, a przede wszystkim mocy prawnej jest dalsza część tej rubryki: pieczątka zakładu pracy matki, pieczątka zakładu pracy ojca (lub zaświadczenie ze szkoły o kształceniu się od obojga rodziców). W § 3 badanej uchwały rada określając dokumenty niezbędne do potwierdzenia przyjętych kryteriów postanowiła: "Ustala się, iż dokumentami potwierdzającymi spełnianie kryteriów, o których mowa w § 1, są oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych załączone do wniosku". Potwierdzenia danego kryterium dokonuje się więc za pomocą stosownego oświadczenia. W związku z tym, skoro potwierdzeniem kryterium zatrudnienia czy uczenia się jest oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego dziecka to bezzasadne jest pozostawienie miejsca na pieczątkę zakładu pracy lub uczelni. Poza tym pieczątka ma za zadanie pozostawienie jedynie trwałego odcisku na papierze lub innym podłożu o określonej treści i nie można utożsamić jej ze złożeniem jakiegokolwiek oświadczenia czy zaświadczenia o jakiejś treści.

Mając na uwadze powyższe należało orzec jak na wstępie.

Pouczenie:

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 30 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Skargę wnosi się za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały organu gminy wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00