Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2015 poz. 621

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.36.2015.ACze Wojewody Lubuskiego

z dnia 30 marca 2015r.

Rada Gminy Lipinki Łużyckie

Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm) stwierdzam nieważność: § 2 ust.2 uchwały Rady Gminy Lipinki Łużyckie Nr V/23/2015 z dnia 4 marca 2015r. w sprawie określenia kryteriów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola prowadzonego przez Gminę Lipinki Łużyckie.

Uzasadnienie

W dniu 4 marca 2015 r. Rada Gminy Lipinki Łużyckie podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola prowadzonego przez Gminę Lipinki Łużyckie. Uchwała doręczona została organowi nadzoru w dniu 9 marca 2015 roku.

Po dokonaniu analizy prawnej organ nadzoru stwierdza, że § 2 ust.2 uchwały Rady Gminy Lipinki Łużyckie Nr V/23/2015, istotnie narusza prawo, tj. art. 20c ust. 4 zdanie drugie, który to przepis stanowi, że "Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów." ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572).

Przedmiotowa uchwała została podjęta na podstawie art. 20 c ust. 4 i ust. 6 w związku z art. 20 zf pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Powołany w podstawie prawnej uchwały przepis art. 20c ust. 4 ustawy o systemie oświaty stanowi: "W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów."

Stosownie do upoważnienia zawartego we wskazanym przepisie Rada Gminy Lipinki Łużyckie w uchwale Nr V/23/2015, określiła dokumenty niezbędne do potwierdzenia kryteriów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola oraz kryteria rekrutacji wraz z wartością punktową.

Jednakże w § 2 ust. 2 uchwały rada postanowiła, iż dyrektor przedszkola może zwrócić się do rodziców (prawnych opiekunów) dziecka o przedłożenie dodatkowych dokumentów w postaci zaświadczenia o zatrudnieniu lub zaświadczenia o nauce w systemie dziennym - potwierdzających spełnienie określonego kryterium. W ocenie organu nadzoru uchwała w zakwestionowanej części istotnie narusza z art. 20 c ust. 4 zdanie drugie ustawy o systemie oświaty. Ustawodawca upoważnił radę gminy do określenia jakie dokumenty mają przedstawić rodzice (prawni opiekunowie) aby potwierdzić kryteria zawarte w uchwale. Rada nie może tych ustawowych kompetencji przenieść na dyrektora przedszkola i upoważnić go do żądania od rodziców/prawnych opiekunów dziecka dodatkowych dokumentów potwierdzających spełnienie określonego kryterium, skoro w ust. 1 § 2 ustaliła, że potwierdzeniem spełnienia kryteriów jest oświadczenie ww.

Ponadto zapis § 2 ust. 2 uchwały jest nieprecyzyjny i oddaje te kwestie pod ocenę dyrektora przedszkola, a sytuacja taka może doprowadzić do nieuzasadnionego różnicowania porównywalnej sytuacji rodziców (opiekunów prawnych) kandydatów i odmiennego traktowania.

Niedopuszczalne jest zatem, jak to przewidziano w § 2 ust. 2 przedmiotowej uchwały, przekazanie kompetencji do wymagania lub nie, dodatkowych dokumentów przez dyrektora przedszkola.

Wyłączną kompetencją rady gminy jest ustalenie kryteriów rekrutacji wraz wartością punktową oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola.

Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa.Normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Realizując kompetencje organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. W ramach upoważnienia rada gminy ma więc obowiązek wydać przepisy normujące wyłącznie materię nim objętą.

W tym stanie rzeczy należało orzec jak na wstępie.

Od niniejszego rozstrzygnięcia służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 30 dni od doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały organu gminy wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem doręczenie rozstrzygnięcia nadzorczego.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00