Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2015 poz. 566

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr Nr NK-I.4131.42.2015A.Zie Wojewody Lubuskiego

z dnia 20 marca 2015r.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2013r. poz. 594 ze zm.) stwierdzam nieważność doręczonej w dniu 19 lutego 2015 r. uchwały Nr VI/42/2015 Rady Miasta Gorzowa Wlkp. z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Miasto Gorzów Wlkp., które będą brane pod uwagę na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, określenia liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia kryteriów.

Uzasadnienie

W dniu 11 lutego 2015 r. Rada Miasta Gorzowa Wlkp. podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Miasto Gorzów Wlkp., które będą brane pod uwagę na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, określenia liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia kryteriów.

Po dokonaniu analizy prawnej organ nadzoru stwierdza, iż uchwała istotnie narusza art. 20c ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 25782 ze zm.) oraz art. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2014r. poz. 1182 ze zm.).

Przedmiotowa uchwała podjęta została na podstawie art. 20c ust. 4 ustawy o systemie oświaty zgodnie, z którym w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów.

Organ prowadzący określając kryteria rekrutacji powinien wziąć pod uwagę wskazane przez ustawodawcę ww. przepisie wytyczne. Jednym z nich jest zapewnienie jak najpełniejszej realizacji potrzeb rodziny, w której rodzic samotnie wychowujący dziecko musi pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi. Rada, określając kryteria rekrutacji do przedszkoli, brane pod uwagę na drugim jej etapie, powinna zatem wyraźnie wyodrębnić kryterium związane z uwzględnieniem potrzeb i sytuacji rodzica, który samotnie wychowuje dziecko.

W § 1 pkt.2 uchwały Rada Miasta pominęła kryterium związane z sytuacją, w której rodzic samotnie wychowuje dziecko. W myśl wskazanego przepisu warunkiem otrzymania na drugim etapie rekrutacji punktów jest to, że oboje rodzice/prawni opiekunowie pracują, studiują/uczą się w trybie dziennym. Powyższe doprowadzi do sytuacji, w której kandydaci posiadający oboje rodziców, będą traktowani w sposób preferencyjny w stosunku do kandydatów wychowywanych samotnie przez jednego z rodziców. Sytuacja ta jest nie do pogodzenia z art. 32 Konstytucji RP w myśl którego: "Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. 2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny." oraz ww. przepisem ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej, którymi są również organy jednostek samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach prawa. Podejmując akt prawa miejscowego w oparciu o normę ustawową, organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu.

Ponadto na mocy § 2 pkt 6 uchwały rada postanowiła, iż jednym z dokumentów niezbędnych do potwierdzenia kryteriów, o których mowa w § 1 uchwały jest zeznanie podatkowe rodzica/rodziców/opiekuna/opiekunów za ostatni rok podatkowy. Dostęp do indywidualnych danych
w tym dot. zeznania podatkowego ograniczony jest przepisami szczególnymi. Kwestie te reguluje ustawa z dnia 9 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz ustawa
o ochronie danych osobowych. W ocenie organu nadzoru ustalenie obowiązku przedłożenia zeznania podatkowego rodzica/rodziców/opiekunów, jako niezbędnego dokumentu do potwierdzenia kryteriów określonych przez radę, stanowi przekroczenie kompetencji rady wynikającej z art.20 c ust.4 ustawy
o systemie oświaty. Potwierdzenia kryterium określonego w § 1 pkt 5 można dokonać za pomocą stosownego oświadczenia.

Wobec powyższego orzeczono jak na wstępie.

Od niniejszego rozstrzygnięcia służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 30 dni od doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały rady gminy wstrzymuje jej wykonanie w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00