Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2015 poz. 268

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.20.2015.TDom Wojewody Lubuskiego

z dnia 5 lutego 2015r.

Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) stwierdzam nieważność § 12 ust.9 uchwały Rady Gminy Zabór z dnia 30 grudnia 2014 r. Nr III.8.2014 w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy Zabór z organizacjami pozarządowymi na rok 2015.

Uzasadnienie

Rada Gminy Zabór na sesji w dniu 30 grudnia 2014 r. podjęła uchwałę Nr III.8.2014 w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy Zabór z organizacjami pozarządowymi na rok 2015. Uchwała doręczona została organowi nadzoru w dniu 8 stycznia 2015 r.

Po dokonaniu analizy prawnej uchwały organ nadzoru stwierdził, iż narusza ona we wskazanej części istotnie prawo, tj. art. 15 ust. 2a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz.U.2014 poz 1118 ze zm.).

Zgodnie z art. 5a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie- zwanej dalej ustawą, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, program współpracy z organizacjami pozarządowymi powinien zawierać tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert. W ramach określenia trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych Rada Gminy Zabór w uchwalonym programie wprowadziła postanowienie dotyczące odrzucenia przez komisję konkursową oferty która w procesie jej oceny merytorycznej uzyskała mniej niż 50% maksymalnej ilości punktów. W ocenie organu nadzoru postanowienie to istotnie narusza prawo.

W procesie oceny przez komisję konkursową ofert na realizację zadania publicznego, można wyróżnić badanie formalne oraz merytoryczne ofert. Badanie formalne polega na ustaleniu, czy oferta spełnia wymagania formalne w szczególności czy pochodzi od właściwych podmiotów oraz czy zawiera wszystkie wymagane w ogłoszeniu elementy. Z kolei badanie merytoryczne polega na ocenie oferty w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy.

Wyszczególnienie niejako dwóch etapów badania ofert pociąga za sobą rozróżnienie rodzajów ewentualnych rozstrzygnięć. Na etapie badania formalnego dopuszczalne jest odrzucenie oferty. Uchybienia formalne z reguły dyskwalifikują ofertę bez jej badania w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy, albowiem uniemożliwiają rzetelne dokonanie przez jednostkę samorządu terytorialnego dalszej oceny złożonej oferty w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy oraz kontrolę i ocenę realizacji zadania. Pozostałe oferty (które spełniają wymogi formalne) powinny zostać poddane badaniu merytorycznemu, po tym etapie rozpoznawania ofert komisja konkursowa formułuje rekomendację która z ofert powinna zostać wybrana, organ zaś dokonuje wyboru oferty. Taki sposób postępowania znajduje potwierdzenie w art. 15 ust. 2i ustawy, który wskazuje na rozstrzygnięcia wyboru oferty oraz jej odrzucenia.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie organu nadzoru, nie jest dopuszczalne odrzucenie oferty przez komisję konkursową z powodu niskiej oceny jej zawartości merytorycznej, dokonanej w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy. Oferta taka co najwyżej nie zostanie wybrana przez organ samorządowy w konkursie ofert na realizację zadania publicznego. Oferta może zostać odrzucona tylko z powodu uchybień formalnych uniemożliwiających dokonanie dalszej jej oceny w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy. Odrzucenie oferty przez komisję konkursową z powodu jej niskiej oceny w zakresie określonym w art. 15 ust. 1 ustawy, należy kwalifikować jako przekroczenie ustawowych uprawnień komisji konkursowej, która zgodnie z art.15 ust. 2a ustawy, w zakresie oceny merytorycznej, uprawniona jest jedynie do opiniowania ofert.

Z uwagi na powyższe, należało orzec o nieważności uchwały we wskazanej na wstępie części.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze Gminie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego, za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00