Akt prawny
Alerty
Uchwała nr III.15.2014 Rady Gminy w Otyniu
z dnia 19 grudnia 2014r.
w sprawie: wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej, obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami
Na podstawie art. 40 ust. 3, ust. 8 i ust. 9 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych ( tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.)
uchwala się co następuje
§ 1. Ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na cele nie związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg a dotyczące:
1) prowadzenia robót w pasie drogowym;
2) umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego;
3) umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
4) zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.
§ 2. 1) Za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego, o którym mowa w § 1.pkt 1, ustala się następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:
a) przy zajęciu do 20% szerokości jezdni- 3,50 zł;
b) przy zajęciu powierzchni od 20% do 50% szerokości jezdni- 6,00 zł;
c) przy zajęciu powyżej 50% szerokości jezdni- 8,00 zł;
2) Dla elementów pasa drogowego nie wymienionych w pkt 1 ustala się stawkę opłat za każdy dzień zajęcia 1m2 jego powierzchni w wysokości 3,00 zł (pobocza, drogi gruntowe, chodniki).
§ 3. 1) Za zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 1.pkt 2, ustala się następujące roczne stawki opłat za 1m2 powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy umieszczonego urządzenia:
a) poza terenem zabudowanym- 15,00 zł;
b) w obszarze zabudowanym- 30,00 zł;
c) na drogowym obiekcie inżynierskim- 150,00 zł.
2) Stawki opłat rocznych w wysokości określonej w ust.1 obejmują pełny rok kalendarzowy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym.
3) Opłata za niepełny rok kalendarzowy zajęcia pasa drogowego na cele o których mowa w § 1. pkt 2 obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni kalendarzowych umieszczenia urządzenia w pasie drogowym w danym roku.
§ 4. Za zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 1 pkt 3 ustala się następujące dzienne stawki opłat za 1m2 powierzchni:
1) przez rzut poziomy obiektu handlowego i usługowego:
a) poza terenem zabudowanym- 0,20 zł;
b) w terenie zabudowanym- 0,30 zł;
2) Przez rzut poziomy innych obiektów- 0,30 zł
3) Reklamy:
a) za 1m2 powierzchni reklamy- 1,00 zł
b) za 1m2 powierzchni rzutu poziomego reklamy- 1,00 zł
§ 5. Za każdy dzień zajęcia pasa drogowego uważa się dzień kalendarzowy niezależnie od ilości godzin zajęcia pasa drogowego.
§ 6. Do wybudowanych, przebudowanych i wyremontowanych elementów pasa drogowego, będących w okresie gwarancji, wymienionych w § 1 ust. 1, 3, 4 uchwały ustala się stawkę opłaty w wysokości o 10,00 (dziesięć 00/100) złotych wyższą za 1 dzień zajęcia elementu drogi.
§ 7. Traci moc uchwała nr XVIII/115/04 Rady Gminnej w Otyniu z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz umieszczenia w nim urządzeń infrastruktury technicznej, obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy |
Uzasadnienie
do projektu uchwałyRady Gminy Otyńw sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem i ochroną dróg, dla których zarządcą jest Wójt Gminy Otyń.
Uchwałą Rady Gminnej w Otyniu NR XVIII/115/04 z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz umieszczenia w nim urządzeń infrastruktury technicznej, obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam zostały ustalone opłaty za zajęcie pasa drogowego.
Opłaty te obecnie w gminie Otyń wynoszą:
1. za zajęcie pasa drogowego przy zajęciu:
- do 20% szerokości 3 zł za 1 m2 zajętej powierzchni pasa drogowego;
- od 20% do 50% szerokości 5,00 zł za 1 m2 zajętej powierzchni pasa drogowego;
- przy zajęciu powyżej 50% szerokości 8,00 zł za 1m2 powierzchni pasa drogowego
na czas prowadzonych robót.
2. dla dróg gruntowych, poboczy gruntowych i innych elementów drogi 2zł/m2.
3. w celu umieszczenie urządzenia niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego w obszarze zabudowanym roczna stawka 30,00zł/m2 zajętej przez rzut poziomy umieszczonego urządzenia.
4. za reklamę 1,00 zł/m2.
Według rozeznania przeprowadzonego w kilku gminach naszego regionu, opłaty powyższe są nieco niższe od opłat w gminach sąsiednich. Rady tych Gmin podjęły lub
w najbliższym czasie podejmą uchwały, na podstawie których stawki za zajęcie pasa drogowego zostały zmienione.
W roku 2004, kiedy były ustalane stawki opłat, zarządca drogi był ograniczony pewnymi ustaleniami wynikającymi z przepisów prawa i nie można było ustalić stawek sprzecznych z tymi przepisami. Obecnie szereg tych przepisów nie obowiązuje i jedynie Rada Gminy jest właściwa do podjęcia uchwały w sprawie ustalenia stawek.
Jak wiadomo, na przestrzeni ostatnich lat znacznie wzrosły koszty utrzymania
i remontów dróg. Koszty te obciążają budżet Gminy Otyń, natomiast dochody z tytułu zajęcia pasa drogowego są nadal na poziomie cen roku 2004. Obecnie dochody z tego tytułu wynoszą: 2012r./30.255,00zł; 2013r./65.583,00zł; 2014r./23.770,00zł rocznie, przy czym w kwocie tej zawierają się również opłaty stałe za umieszczenie urządzeń. Zwiększenie stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na czas robót mogłoby zwiększyć te dochody o kilkanaście tysięcy złotych rocznie. Jest to jednak uzależnione od ilości robót prowadzonych w pasach drogowych.
Ważne jest, że podniesienie opłat za zajęcie pasa drogowego nie wpłynie bezpośrednio na mieszkańców gminy Otynia, ponieważ głównym płatnikiem jest ENEA Operator Spółka z o.o. w Poznaniu, Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział we Wrocławiu i inne firmy wykonujące sieci infrastruktury technicznej. Czasami tylko są to inwestorzy prywatni sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Przedstawione w projekcie uchwały propozycje opłat w przypadku wykonywania robót na drogach objętych gwarancją inwestora mogą eliminować beztroskie wnioskowanie o wykonywanie różnych robót na tych nowych zadaniach. Obecna opłata jest tak niska, że wykonawca lub inwestor budowy będzie wolał zapłacić nawet kary, które są dziesięciokrotną wysokością ustalonych opłat, niż zrezygnować z prowadzenia robót. Kwota 10,00zł/m2 powinna zdyscyplinować "zapominalskich inwestorów".
Podniesienie opłat za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym z kwoty 30,00 zł za 1 m2 rzutu poziomego urządzenia nie jest konieczne, ponieważ opłata ustalona
w Gminie Otyń jest na poziomie porównywalnym z innymi gminami.
Biorąc powyższe przesłanki pod uwagę, zasadnym jest podjęcie proponowanej uchwały.