Akt prawny
Alerty
Uchwała nr III/10/14 Rady Miejskiej w Cybince
z dnia 23 grudnia 2014r.
w sprawie Rocznego Programu Współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2015 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), art. 5a ust. 1 i 4 w związku z art. 5 ust. 1, 2, 3 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2014, poz.1118) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Roczny Program Współpracy Gminy Cybinka z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2015 rok w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Cybinki.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady |
Załącznik do Uchwały Nr III/10/14
Rady Miejskiej w Cybince
z dnia 23 grudnia 2014 r.
Roczny Program Współpracy Gminy Cybinka z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2015 rok
Nadrzędnym zadaniem samorządu jest rozwój gminy i poprawa warunków życia mieszkańców. Ogromne znaczenie w realizacji zadań gminy w tym zakresie odgrywają organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Dzięki ich aktywności wzrasta zasięg oddziaływania, poziom zaspokojenia potrzeb społecznych oraz efektywność w zakresie wydatkowania środków publicznych. Gmina od wielu lat współpracuje z tymi podmiotami i w oparciu o te doświadczenia można stwierdzić, że są one sprawdzonymi partnerami samorządu w realizacji jego zadań. Roczny Program Współpracy Gminy Cybinka z organizacjami pozarządowymi jest elementem składowym polityki społeczno-ekonomicznej Gminy w zakresie jak najefektywniejszego zaspokojenia potrzeb mieszkańców w różnych dziedzinach życia przy udziale tych organizacji.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Program Współpracy określa formy, zasady i zakres współpracy organów Gminy Cybinka z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi wymienionymi
w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2014, poz. 1118).
§ 2. Program Współpracy dotyczy w/w podmiotów aktualnie prowadzących działalność na terenie Gminy Cybinka.
§ 3. W programie nie mogą brać udziału partie polityczne (ani fundacje przez nie utworzone), związki zawodowe i organizacje pracodawców, samorządy zawodowe, spółki działające na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej w rozumieniu ustawy - bez względu na zakres wnioskowanej pomocy.
Rozdział 2.
Cel główny i cele szczegółowe
§ 4. Głównym celem Programu Współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2015 rok jest budowanie partnerstwa, efektywne działanie na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców poprzez rozwijanie współpracy Gminy z tymi organizacjami i wykorzystywanie ich społecznej aktywności w zaspokajaniu zbiorowych potrzeb Gminy a także poprzez:
1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za swoje otoczenie
i wspólnotę lokalną poprzez powierzanie i wspieranie wykonywania zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w trybie konkursowym i pozakonkursowym, popieranie indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji konkretnych zadań publicznych, zachęcanie organizacji pozarządowych do udziału w konsultacjach społecznych, w partycypacji społecznej czy realizacji inicjatyw lokalnych, włączenie przedstawicieli samorządu i organizacji pozarządowych jako równorzędnych partnerów w dyskusji publicznej;
2) stworzenie sprawnego systemu funkcjonowania organizacji pozarządowych pozwalającego
na istotne odciążenie lub uzupełnienie działań sektora publicznego w realizacji niektórych zadań poprzez wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności.
§ 5. Współpraca z podmiotami Programu dotyczy w szczególności zadań gminy obejmujących następujące obszary:
1) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
2) ochrony i promocji zdrowia;
3) działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
4) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
5) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
6) nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
7) krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
8) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
9) upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
10) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
11) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
12) ratownictwa i ochrony ludności;
13) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
14) działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
15) promocji i organizacji wolontariatu;
16) działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje.
§ 6. Zadaniem priorytetowym w 2015 roku jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
Rozdział 3.
Zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi
§ 7. Gmina Cybinka realizuje zadania publiczne wymienione w Programie we współpracy z podmiotami Programu według zasad:
1) pomocniczości i suwerenności stron - Gmina respektując odrębność i suwerenność organizacji pozarządowych uznaje ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących do sfer zadań publicznych, umożliwiając organizacjom realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie;
2) partnerstwa - podmioty Programu, na zasadach i w formie określonej w ustawie
oraz wg trybu wynikającego z innych przepisów, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowaniu sposobów ich rozwiązywania oraz wykonywaniu zadań publicznych;
3) efektywności - Gmina, przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji, zgodnie z art. 44 ust. 3 oraz art. 47 ustawy o finansach publicznych;
4) jawności - Gmina udostępnia podmiotom programu informacje o zamiarach, celach i o środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których wykonaniu zamierza współpracować z organizacjami pozarządowymi;
5) uczciwej konkurencji - zarówno władze samorządowe, jak i organizacje, w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra wzajemnych działań.
Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy współpracy z organizacjami pozarządowymi
§ 8. Zakresem współpracy Gminy z podmiotami programu jest realizacja zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie.
§ 9. Zakresem współpracy Gminy Cybinka z podmiotami programu może być wspólne określanie ważnych dla mieszkańców potrzeb społecznych i tworzenie systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych.
Rozdział 5.
Formy współpracy
§ 10. Współpraca Gminy z organizacjami może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
§ 11. Współpraca finansowa polega na zlecaniu realizacji zadań publicznych poprzez:
1) powierzanie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie
ich realizacji;
2) wspieranie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie
ich realizacji.
§ 12. Współpraca pozafinansowa polega na:
1) wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności poprzez publikowanie ważnych informacji na stronie internetowej Gminy Cybinka oraz na umożliwieniu udziału przedstawicieli organizacji na sesjach Rady Miejskiej i na posiedzeniach komisji;
2) realizacji wspólnych projektów i inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej;
3) współdziałaniu w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy Unii Europejskiej;
4) popularyzacji działalności organizacji pozarządowych na stronie internetowej Gminy Cybinka, www.cybinka.pl;
5) konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia;
6) nieodpłatnym użyczaniu sprzętu czy udostępnianiu sali (w budynku Urzędu Miejskiego),
na doraźne potrzeby organizacji.
§ 13. Dotacje, o których mowa w § 11, nie mogą być wykorzystane na:
1) remonty budynków;
2) zadania i zakupy inwestycyjne;
3) zakupy gruntów;
4) finansowanie kosztów działalności gospodarczej podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego;
5) realizację zadań już zleconych danemu podmiotowi przez Gminę;
6) pokrycie kosztów utrzymania biura podmiotów Programu;
7) działalność polityczną religijną i związkową.
Rozdział 6.
Priorytetowe zadania publiczne
§ 14. Ustala się następujące zadania priorytetowe Gminy Cybinka:
1) w zakresie kultury fizycznej i sportu:
a) szkolenie dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sportowych, w tym szczególnie dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo,
b) upowszechnianie kultury fizycznej i aktywizacja środowisk młodzieżowych w zakresie sportu i rekreacji,
c) organizacja imprez, rozgrywek sportowych i zawodów sportowo-rekreacyjnych
dla mieszkańców Gminy,
d) udział czołowych zespołów młodzieżowych z Gminy w rozgrywkach sportowych,
e) promowanie Gminy na arenie wojewódzkiej i ogólnopolskiej poprzez udział w zawodach sportowych;
2) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji:
a) edukacja kulturalna dzieci i młodzieży,
b) kultywowanie regionalnych tradycji wśród dzieci i młodzieży,
c) promocja Gminy poprzez udział miejscowych artystów i zespołów w przeglądach i konkursach o zasięgu lokalnym i krajowym,
d) organizacja uroczystych obchodów świąt narodowych i rocznic;
3) turystyki i krajoznawstwa:
a) edukacja turystyczna dzieci i młodzieży,
b) organizacja imprez turystycznych dla dzieci i młodzieży,
c) propagowanie aktywnych form turystyki wśród dzieci i młodzieży,
d) wspieranie inicjatyw mających na celu upowszechnianie promocji oraz rozwój turystyki i krajoznawstwa na terenie Gminy;
4) działania na rzecz osób niepełnosprawnych:
a) integrowanie środowiska osób niepełnosprawnych ze społecznością lokalną,
b) aktywizacja oraz działalność edukacyjna i kulturalna na rzecz osób starszych,
c) działalność rehabilitacyjna, edukacyjna, sportowa, turystyczna, terapeutyczna, kulturalna integrująca środowisko osób niepełnosprawnych,
d) organizacja grupy wsparcia dla osób chorych i niepełnosprawnych oraz ich rodzin,
e) prowadzenie warsztatów terapii zajęciowej;
5) ochrony i promocji zdrowia:
a) działania edukacyjne z zakresu zwiększenia świadomości społecznej na temat chorób cywilizacyjnych,
b) promocja zdrowego stylu życia,
6) działań w zakresie edukacji i wychowania:
a) organizacja aktywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, połączona z działalnością wychowawczą,
b) organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy,
c) rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci i młodzieży,
d) organizacja warsztatów, konkursów wiedzy.
Rozdział 7.
Okres realizacji programu
§ 15. Program Współpracy z organizacjami pozarządowymi jest programem jednorocznym.
Rozdział 8.
Sposób realizacji programu
§ 16. W ramach realizacji Programu zostaną podjęte następujące działania:
1) przyjmowanie wskazówek i wniosków organizacji pozarządowych z terenu Gminy, które winny być uwzględnione przy tworzeniu budżetu gminy. Przedłożone informacje dotyczące zapotrzebowania na środki publiczne posłużą do stworzenia projektu budżetu na kolejny rok;
2) ogłaszanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych, zgodnie z ustawą z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
3) obejmowanie patronatem honorowym imprez, konkursów, konferencji i spotkań realizowanych
na terenie Gminy;
4) udostępnianie na potrzeby organizacji pozarządowych, sal i pomieszczeń Urzędu Miejskiego;
5) aktualizowanie interaktywnego serwisu informacyjnego na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, na której podmioty programu mogą zamieszczać na bieżąco informacje na temat swojej działalności;
6) aktualizowanie elektronicznej bazy danych o organizacjach pozarządowych realizujących zadania publiczne;
7) informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu na realizację tych zadań oraz o ogłaszanych konkursach ofert na projekty realizacji zadań publicznych, o sposobach ich rozstrzygnięć;
8) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących poziom wiedzy organizacji pozarządowych o możliwościach pozyskiwania środków finansowych na realizację zadań publicznych;
9) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń dotyczących, m.in. pozyskiwania środków z funduszy Unii Europejskiej;
10) angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć;
11) pomoc w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych;
12) pomoc w przygotowaniu wniosków o środki pomocowe z Unii Europejskiej.
Rozdział 9.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 17. Na realizację Programu zostaną przeznaczone środki finansowe z budżetu Gminy określone w uchwale budżetowej na 2015 rok w wysokości 109 000,00 zł na zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, 33 000,00 zł na zadania w zakresie edukacji kulturalnej dzieci, młodzieży i dorosłych.
Rozdział 10.
Tryb zlecania ofert
§ 18. Zlecenie zadań publicznych nastąpi na podstawie ustawy w trybie otwartych konkursów ofert, rozstrzyganych przez komisje konkursowe.
§ 19. Otwarty konkurs zadań określonych w Programie ogłasza Burmistrz.
§ 20. Otwarty konkurs ofert ogłasza się:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) w siedzibie Urzędu w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń;
3) na stronie internetowej Gminy.
§ 21. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert można także zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym, w zależności od rodzaju zadania publicznego.
§ 22. Szczegółowe zadania powierzane lub wspierane w drodze konkursu są określane w ogłoszeniu konkursowym.
Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
§ 23. Burmistrz Cybinki w drodze Zarządzenia powoła komisję konkursową oceniającą oferty złożone w konkursie na dofinansowanie projektów.
§ 24. W skład komisji wejdą:
1) przedstawiciele Gminy Cybinka wyłonieni z pracowników Urzędu Miejskiego w Cybince;
2) przedstawiciele organizacji pozarządowych.
§ 25. Burmistrz Cybinki powołując komisję konkursową, wskazuje jej przewodniczącego, który będzie kierował pracami komisji.
§ 26. Członkowie komisji oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych nie mogą być w jakikolwiek sposób powiązani z rozpatrywaną sprawą i nie mogą brać udziału w pracach komisji dotyczących oferty - co poświadczają pisemnym oświadczeniem.
§ 27. Za udział w posiedzeniach komisji jej członkom nie przysługuje wynagrodzenie i zwrot kosztów podróży.
§ 28. Komisja obraduje w dwóch etapach.
§ 29. W pierwszym etapie komisja konkursowa:
1) otwiera koperty z ofertami;
2) stwierdza liczbę złożonych ofert w działaniu;
3) ustala, które z ofert spełniają wymagane warunki formalne;
4) odrzuca oferty nie spełniające warunków formalnych;
5) wzywa do uzupełnienia w ciągu 3 dni kryteriów możliwych.
§ 30. W drugim etapie konkursu komisja konkursowa:
1) analizuje merytoryczną zawartość ofert;
2) wybiera oferty najkorzystniejsze i decyduje o wysokości środków przyznanych na realizację zadania Gminy;
3) z przebiegu konkursu sporządza się protokół, który stanowi integralną część dokumentacji;
4) na podstawie protokołu sporządza się informację o wynikach konkursu;
5) informację o wynikach niezwłocznie ogłasza się poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń
tut. urzędu, publikuje na stronie www.cybinka.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 31. Konkurs ofert przeprowadza się także w sytuacji, gdy została złożona tylko jedna oferta.
§ 32. Ostateczną decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Burmistrz.
§ 33. Szczegółowe warunki realizacji zadania zostaną określone w umowie na wykonanie zadania publicznego, której integralną część stanowi oferta.
§ 34. Podmioty wyłonione w konkursie, realizujące zadanie publiczne określone umową i dysponujące dotacją z budżetu Gminy na ten cel są zobowiązane w terminie do 30 dni od zakończenia realizacji zadania publicznego do:
1) przedstawienia sprawozdania z wykonania zadania wraz z finansowym rozliczeniem zadania, (okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy);
2) udostępniania do wglądu oryginałów faktur (rachunków) dotyczących rozliczenia finansowego dotacji;
3) umożliwienia upoważnionemu w tym celu pracownikowi Urzędu Gminy dokonania oceny i kontroli zadania powierzonego do realizacji lub też wspartego przez Gminę;
4) podania do publicznej wiadomości informacji o dofinansowaniu zadania ze środków budżetu Gminy.
§ 35. Gmina może wezwać do złożenia w roku budżetowym częściowych sprawozdań z wykonania zadania publicznego, nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 36. Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).
Rozdział 12.
Sposób oceny realizacji programu
§ 37. Burmistrz Cybinki corocznie w terminie do dnia 30 kwietnia przedstawi Radzie Miejskiej w Cybince sprawozdanie z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za rok poprzedni.
§ 38. Miernikami efektywności Programu w danym roku będą uzyskane informacje dotyczące w szczególności:
1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności;
2) liczby ogłoszonych otwartych konkursów ofert;
3) liczby zrealizowanych zadań publicznych;
4) liczby osób, które były adresatami różnych działań publicznych;
5) wysokości środków finansowych zaangażowanych przez organizacje pozarządowe w realizację zadań publicznych.
§ 39. Radni Rady Miejskiej w Cybince winni zapoznać się z przedłożonym sprawozdaniem z realizacji Programu i w terminie 30 dni wnieść ewentualne uwagi lub zapytania. Brak uwag do realizacji programu oznacza przyjęcie złożonego sprawozdania.
Rozdział 13.
Informacje o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 40. Roczny Program Współpracy zostaje uchwalony po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5 wskazanej ustawy.
Rozdział 14.
Postanowienia końcowe
§ 41. Istotą współpracy pomiędzy Gminą, a podmiotami programu jest interaktywność i wzajemne powiązanie oraz monitorowanie wspólnych poczynań w dziedzinach objętych współpracą.
§ 42. Organizacje pozarządowe zobowiązane są do informowania Gminy o przebiegu realizacji wspólnych przedsięwzięć. Gmina zobowiązana jest do udzielania wszelkiej dostępnej pomocy pozafinansowej, niezbędnej do prawidłowej realizacji przedsięwzięć.
§ 43. Zmian w niniejszym programie można dokonywać na wniosek organizacji pozarządowych,
po uprzednim przedyskutowaniu ich na spotkaniu organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy z przedstawicielami jednostki samorządu terytorialnego.
§ 44. Stronami niniejszego programu są:
1) Burmistrz Cybinki;
2) organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art.3 ustawy.