Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2014 poz. 2427

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.164.2014.ABej Wojewody Lubuskiego

z dnia 17 grudnia 2014r.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj.: Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) stwierdzam nieważność § 2 ust. 4 i 5 załącznika Nr 1 do Uchwały Nr LVII.310.2014 Rady Miejskiej w Gubinie z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie : statutu Gminy Gubin o statusie miejskim oraz załącznik nr 2 i 3 do statutu.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Gubinie na sesji w dniu 6 listopada 2014 r. podjęła uchwałę Nr LVII.310.2014 w sprawie : statutu Gminy Gubin o statusie miejskim.

Uchwała została doręczona organowi nadzoru w dniu 17 listopada 2014 r.

Po dokonaniu analizy prawnej organ nadzoru stwierdza, że uchwała w części, tj. § 2 ust. 4
i 5 załącznika Nr 1 do Uchwały Nr LVII.310.2014 Rady Miejskiej w Gubinie z dnia 6 listopada 2014r. w sprawie : statutu Gminy Gubin o statusie miejskim oraz załącznik nr 2 i 3 do statutu istotnie narusza prawo, tj. art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach ( Dz. U. z 1978 r., Nr 31, poz. 130 ze zm.).

Kwestionowanymi zapisami § 2 ust. 4 i 5 załącznika Nr 1 do ww. uchwały , który stanowi Statut Gminy Gubin o statusie miejskim, Rada Miejska w Gubinie ustaliła herb Gminy Gubin wraz z opisem przedstawiony w załączniku nr 2 do statutu i flagę Gminy Gubin wraz z opisem przedstawioną w załączniku nr 3 do statutu.

W myśl art. 3 ustawy o odznakach i mundurach jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać, w drodze uchwały organu stanowiącego danej jednostki, własne herby, flagi, emblematy oraz insygnia i inne symbole. Wzory symboli, o których mowa w ust. 1, ustanawiane są w zgodzie z zasadami heraldyki, weksylologii i miejscową tradycją historyczną. Wzory symboli, o których mowa w ust. 1, wymagają zaopiniowania przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Opinia, o której mowa w ust. 3, wydawana jest w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o jej wydanie.

Zgodnie z wyjaśnieniami złożonymi w piśmie z dnia 10 grudnia 2014 r. przez Urząd Miejski w Gubinie Rada Miejska w Gubinie pismem z dnia 15 lutego 1999 r. wystąpiła do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zaopiniowanie projektu graficznego herbu i flagi miasta Gubina. W dniu 29 maja 2000 r. do Urzędu Miejskiego w Gubinie wpłynęło pismo z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zawierające negatywna opinię przesłanego projektu herbu i flagi miasta Gubina. W dniu 28 grudnia 2000 r. Rada Miejska w Gubinie uchwaliła statut Gminy Gubin o statusie miejskim wraz z herbem i flagą miejską uwzględniając uwagi zawarte w piśmie.

Przepis art. 3 ust. 3 ustawy o odznakach i mundurach wymaga jedynie zaopiniowania projektów herbu i flagi, a nie uzgodnienia, jednakże z zapisu art. 3 ust. 2 tej ustawy wynika, że znaki te nie mogą być ustalone przez jednostkę samorządu terytorialnego niezgodnie z zasadami heraldyki, weksylologii i miejscową tradycją historyczną. W takim stanie rzeczy w ocenie organu nadzoru opinia negatywna nie daje podstawy do ustalenia herbu i flagi przez radę gminy. Na takim stanowisku stanął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 25 maja 2006 r. sygn. akt I OSK 462/06 : Tylko opinia pozytywna ministra właściwego do spraw administracji publicznej wydana w oparciu o stanowisko kompetentnego w tej dziedzinie organu jakim jest Komisja Heraldyczna, stwierdzająca, że wzory przedstawionych do zaopiniowania symboli (o których mowa w ust. 1 art. 3) są zgodne z zasadami heraldyki, weksylologii i miejscową tradycją historyczną daje podstawę organowi stanowiącemu danej jednostki samorządu terytorialnego do podjęcia uchwały o ustanowieniu herbu, flagi czy innych symboli.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak na wstępie.

Pouczenie:

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 30 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Skargę wnosi się za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Otrzymują:

1. adresat,

2. ad acta.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00