Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2014 poz. 2348

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.162.2014TDom Wojewody Lubuskiego

z dnia 9 grudnia 2014r.

Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) stwierdzam nieważność uchwały Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 5 listopada 2014 r. Nr LVIII/349/14 w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy Nowogród Bobrzański z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2015 r., w części dotyczącej: §15 ust. 7, 8, 10 pkt 2.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim na sesji w dniu 5 listopada 2014 r. podjęła uchwałę Nr LVIII/349/14 w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy Nowogród Bobrzański z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2015 r. Uchwała doręczona została organowi nadzoru w dniu 10 listopada 2014 r.

Po dokonaniu analizy prawnej uchwały organ nadzoru stwierdził, iż narusza ona istotnie prawo, tj. art. 15 ust. 2d, 2f ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.2014 poz 1118 ze zm).

Zgodnie z art. 5a ust. 1 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, program współpracy z organizacjami pozarządowymi powinien zawierać tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert. W ramach określenia trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim w uchwalonym programie wprowadziła postanowienia dotyczące wyłączenia członków komisji konkursowej. W ocenie organu nadzoru postanowienia te istotnie naruszają prawo.

W skład komisji konkursowej zgodnie z art. 15 ust. 2d, 2f ww. ustawy wchodzą osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorące udział w konkursie. Ponadto do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183) dotyczące wyłączenia pracownika. Mając na względzie powyższe, wyłączeniu z prac komisji podlega członek komisji wskazany przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorące udział w konkursie oraz członek komisji wobec którego zachodzą przesłanki wymienione w art. 24 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Oczywiście z racji, że członek komisji konkursowej nie jest pracownikiem organu administracji, przesłanki wyłączenia wymienione w art. 24 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, powinny być stosowane do członka komisji konkursowej odpowiednio.

Przywołane regulacje prawne świadczą, że ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sposób kompleksowy reguluje kwestie wyłączenia członka komisji konkursowej. Tymczasem w §15 ust. 8 uchwały, Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim ustaliła, że w pracach komisji nie mogą brać udział osoby związane z podmiotami wnioskującymi o dotację będącą przedmiotem rozpatrywanego konkursu, tj. takie, które uzyskują w nich przychody, są członkami, wolontariuszami, członkami władz podmiotów ubiegających się o dotację oraz członkami władz stowarzyszeń, do których należą podmioty ubiegające się o datację. Cytowana regulacja stanowi odmienny od przywołanych powyżej zapisów ustawowych, katalog przyczyn wyłączenia członka komisji konkursowej. Przyjmowanie rozwiązań innych od ustawowych stanowi istotnie naruszenie prawa. Rada Miejska nie została przecież upoważniona do wprowadzania odmiennych regulacji od tych przewidzianych ustawą. Wobec stwierdzenia nieważności §15 ust. 8 uchwały, zachodzi konieczności wyeliminowania z uchwały §15 ust. 7 który odwołuje się do niezgodnego z prawem katalogu przyczyn wyłączenia członka komisji konkursowej.

Ponadto istotnie narusza prawo §15 ust. 10 pkt 2 uchwały który stanowi o wyłączeniu członka komisji z powodu niezłożenia stosownego oświadczenia. Wyłączenie członka komisji konkursowej nie może powodować fakt niezłożenia stosowanego oświadczenia, lecz tylko okoliczność zajścia po jego stronie jednej z przyczyn wyłączenia skatalogowanych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawie Kodeks postępowania administracyjnego.

Z uwagi na powyższe, należało orzec o nieważności uchwały w części.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze Gminie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego rozstrzygnięcia.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00