Sprawozdanie nr 1 Starosty Gorzowskiego
z dnia 20 stycznia 2014r.
Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU ZA ROK 2013
Na podstawie - Zgodnie z art. 38 b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) przedkładam Radzie Powiatu Gorzowskiego sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2013.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku została powołana Zarządzeniem nr 26/2011 Starosty Gorzowskiego z dnia 15 kwietnia 2011 r., której skład został zmieniony Zarządzeniem nr 31/2013 z dnia 2 lipca 2013 r. Aktualny skład komisji:
1) Józef Kruczkowski - Starosta Gorzowski - przewodniczący komisji;
2) Janusz Szymczyk - Radny Rady Powiatu - członek komisji;
3) Mieczysław Mołodciak - Radny Rady Powiatu - członek komisji;
4) Jarosław Kowalski - I Z-ca Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. - członek komisji;
5) Dariusz Wróblewski - przedstawiciel Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. - członek komisji;
6) Jolanta Nieścierewska - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Gorzowie Wlkp. - członek komisji;
7) Roman Rutkowski - Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Gorzowie Wlkp. - członek komisji;
8) Ewa Stojanowska - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubiszynie - członek komisji;
W pracach Komisji uczestniczy również Halina Mikołajczuk - Prokurator Rejonowy w Gorzowie Wlkp.
Ponadto w pracach komisji z głosem doradczym uczestniczą:
1) Edward Andrusyszyn - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gorzowie Wlkp.;
2) Józef Jagódka - Powiatowy Lekarz Weterynarii w Gorzowie Wlkp.;
3) Robert Zaleski - Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wlkp.;
4) Zbigniew Szczepaniak - Dyrektor Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Lipkach Wielkich;
5) Irena Szlempo - Pełnomocnik Starosty ds. Osób Niepełnosprawnych;
6) Dorota Śliwińska - Naczelnik Biura Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Gorzowie Wlkp.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Gorzowskiego została powołana w celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zgodnie z przyjętym planem pracy w 2013 roku komisja odbyła trzy protokołowane posiedzenia. Komisja pracowała w oparciu o roczny plan pracy iPowiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2012 - 2014 dla Powiatu Gorzowskiego, przyjęty uchwałą Rady Powiatu Gorzowskiego w dniu 28 lutego 2012 roku.
Zgodnie zPlanem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2013 rokprzedstawiciele powiatowych służb, inspekcji i straży, na Komisjach Stałych Rady Powiatu Gorzowskiego w dniu 10 kwietnia 2013 roku oraz na sesji Rady Powiatu w dniu 23 kwietnia 2013 roku, przedstawili następujące roczne sprawozdania i informacje:
- Ocena stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie działania Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. w 2012 roku;
- Informacja na temat realizacji zadań Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wlkp. w roku 2012;
- Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu gorzowskiego w 2012 roku;
- Informacja o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie powiatu gorzowskiego za 2012 r.;
- Informacja z realizacji zadań Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gorzowie Wlkp. za 2012 rok.
Powyższe materiały zostały pozytywnie zaopiniowane, ocenione i przyjęte przez Radę Powiatu Gorzowskiego a następnie zostały włączone do dokumentacji Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Na pierwszym wspólnym posiedzeniu komisji i Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w dniu 29 lipca 2013 roku, z udziałem przedstawicieli Gminnych Zespołów Zarządzania Kryzysowego oraz Prezesa Nowego Szpitala w Kostrzynie nad Odrą omówiono: stan przygotowania powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych instytucji do zabezpieczenia imprezy masowej "Przystanek Woodstock" w Kostrzynie nad Odrą; przygotowania służb powiatowych i gminnych na wypadek wystąpienia powodzi, w tym: stan zabezpieczenia przeciwpowodziowego, zabezpieczenie materiałowe, siły i środki a także dokonano oceny stanu bezpieczeństwa sanitarnego i weterynaryjnego w powiecie gorzowskim. Z informacji przedstawionych przez wszystkie powiatowe służby, inspekcje, straże i inne instytucje uczestniczące w zabezpieczeniu imprezy masowej wszyscy byli dobrze przygotowani do organizacji i zabezpieczenia festiwalu "Przystanek Woodstock" w 2013 roku. Były jednak pewne zastrzeżenia do organizatora festiwalu, m.in. w kwestii zaniżania liczby uczestników imprezy we wniosku. Na dzień posiedzenia sytuacja powodziowa była stabilna a wszystkie jednostki szczebla powiatowego i gminnego zameldowały, że są przygotowane do ewentualnego zagrożenia powodziowego. Sytuacja sanitarna i weterynaryjna na terenie powiatu gorzowskiego za I półrocze 2013 roku została oceniona pozytywnie przez członków komisji.
Drugie posiedzenie komisji odbyło się 4 października 2013 roku w siedzibie Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp. - insp. Jerzy Głąbowski przedstawił zadania realizowane przez Komendę Miejską Policji w Gorzowie Wlkp. Podczas posiedzenia członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dokonali analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie podczas sezonu letniego na podstawie informacji Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp., Komendy Miejskiej PSP w Gorzowie Wlkp. oraz Powiatowej Inspekcji Sanitarnej w Gorzowie Wlkp. Ponadto członkowie komisji zwiedzili Stanowisko Dowodzenia w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. oraz zostali zapoznani z pracą i zadaniami oficera dyżurnego. Stanowisko Dowodzenia w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. zostało w 2013 roku zmodernizowane. Obecnie są 3 stanowiska do odbioru połączeń alarmowych: stanowisko Oficera Dyżurnego, stanowisko Zastępcy Oficera Dyżurnego, a od lipca 2013 roku trzecie stanowisko, które obsługuje osoba cywilna. Zmodernizowano cały system łączności, zwrócono uwagę na to, że wcześniej nie było słychać sygnału zajętej linii, w związku z czym została wprowadzona automatyczna sekretarka, która informuje o braku wolnej linii. Największe natężenie połączeń przychodzących, występuje w godzinach popołudniowych, od ok. godziny 16.00 i trwa nawet do 2.00 w nocy. Ok. 10 % połączeń przychodzących to telefony fałszywe. Największa liczba niezrealizowanych połączeń (przy 2 stanowiskach) wyniosła ok. 50%, natomiast po uruchomieniu trzeciego dodatkowego stanowiska ten procent znacznie spadł i wynosi obecnie ok. 4% połączeń nieodebranych. Aby wzmocnić stanowisko kierowania, Komenda Miejska Policji rozważa możliwość uruchomienia czwartego stanowiska.
Ostatnie posiedzenie komisji w 2013 roku odbyło się 29 listopada wspólnie z Powiatowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego. Tematem przewodnim posiedzenia była analiza stanu przygotowania powiatowych służb, inspekcji, straży i samorządów gminnych powiatu gorzowskiego do sezonu zimowego 2013-2014 oraz do zbliżającego się okresu świąteczno-noworocznego. W posiedzeniu uczestniczyli zaproszeni wójtowie, burmistrzowie, przedstawiciele gmin powiatu gorzowskiego. Na wstępie obrad Skarbnik Powiatu - Marek Szabat przedstawił projekt budżetu Starostwa Powiatowego w Gorzowie Wlkp. na rok 2014 na realizację zadań z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. W projekcie budżetu na 2014 rok, w dziale rezerwy ogólne i celowe, w tym: rezerwa celowa na zadania własne powiatu z zakresu zarządzania kryzysowego zaplanowano 120 tys. zł, w rezerwie ogólnej zaplanowano 530 tys. zł w dziale drogi powiatowe - 1.126 tys. zł; w dziale - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 28.500 zł. Następnie naczelnik wydziału dróg powiatowych przedstawił przygotowania powiatu do zimowego utrzymania dróg w sezonie zimowym 2013/2014. Długość dróg powiatowych wynosi ogółem 415,85 km, z tego objętych zimowym utrzymaniem jest 315,7 km. Zimowe utrzymanie dróg powiatowych wpisane jest w kategorię V. Zarząd Powiatu przeznaczył na zimowe utrzymanie dróg powiatowych w sezonie 2013/2014 kwotę 500 tys. zł brutto, co w przeliczeniu na 1 km wynosi 1583,78 zł. W kolejnym punkcie posiedzenia Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przedstawił informację o podejmowanych przedsięwzięciach mających na celu minimalizowanie katastrof budowlanych spowodowanych zaleganiem śniegu i lodu na dachach budynków, wichurami a także przedstawił informację o przeglądzie instalacji przed sezonem grzewczym. W dalszej kolejności omówiony został stan przygotowania do sezonu zimowego 2013/2014 oraz do zbliżającego się okresu świąteczno-noworocznego przez: I Z-cę Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. - Jarosław Kowalskiego, Z-cę Komendanta Miejskiego PSP - Roberta Zaleskiego, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego - Edwarda Andrusyszyna, Powiatowego Lekarza Weterynarii w Gorzowie Wlkp. - Józefa Jagódkę oraz przedstawiciela Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie - Daniela Olejniczaka. Stan przygotowań samorządów gminnych do okresu zimowego 2013/2014, w tym: zimowe utrzymanie dróg i chodników, organizacja pomocy osobom bezdomnym, samotnym i wymagających opieki (chorych i zniedołężniałych), działania prewencyjne mające na celu minimalizację skutków zimy dla lokalnej społeczności przedstawili wójtowie, burmistrzowie i przedstawiciele gmin powiatu gorzowskiego. Reprezentanci samorządów gminnych powiatu gorzowskiego, przedstawiciele powiatowych służb, inspekcji i straży potwierdziły gotowość oraz należyte przygotowanie do działania w warunkach zimowych. Na zakończenie posiedzenie przyjęto plan pracy komisji i zespołu na 2014 rok.
W 2013 roku współpraca komisji ze służbami powiatowymi, oraz instytucjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego układała się bardzo dobrze. Członkowie Komisji aktywnie uczestniczyli w jej pracy a także uczestniczyli w spotkaniach, konferencjach, debatach społecznych organizowanych przez inne instytucje działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego, wnosili szereg wniosków, uwag i propozycji mających na celu podwyższenie poziomu bezpieczeństwa publicznego w powiecie gorzowskim. Podczas prac Komisja Bezpieczeństwa i Porządku omawiała również sprawy bieżące zgłaszane przez członków Komisji i zaproszone osoby.
Przyjęty plan pracy komisji na 2013 rok został w pełni zrealizowany. Szczegóły z prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2013 roku ujęte są w protokołach posiedzeń komisji, które są do wglądu w Biurze Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Gorzowie Wlkp.
Starosta Gorzowski |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00