Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 2899

Uchwała nr XL/313/2013 Rady Gminy Skąpe

z dnia 20 grudnia 2013r.

w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Skąpe na lata 2014 - 2019

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. nr 31, poz. 266 z późn. zm.), uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Celem realizacji zadań własnych Gminy w zakresie tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej uchwala się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Skąpe na lata 2014-2019.

§ 2. W ramach realizacji wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gmina w wypadkach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale mieszkalne, socjalne i zamienne dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, wykorzystując własny zasób mieszkaniowy lub w inny sposób zależny od możliwości pozyskania mieszkań z innych źródeł. Tworzenie warunków w zakresie zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty jest uwzględniane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzjach o warunkach zabudowy na obszarze Gminy.

Rozdział 2.
Prognoza wielkości i stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy

§ 3. 1. Gmina Skąpe wg stanu na dzień 30 listopada 2013 r. dysponuje 15 budynkami mieszkalnymi stanowiącymi wyłączną własność Gminy, w których znajdują się 24 lokale mieszkalne. Natomiast w 30 budynkach wspólnot mieszkaniowych Gmina posiada 45 lokali mieszkalnych. Ogółem mieszkaniowy zasób Gminy stanowi 69 lokali mieszkalnych, spośród których wyodrębniono:

- 4 lokale socjalne wynajmowane na czas określony,

- 65 lokali mieszkalnych wynajmowanych na czas nieoznaczony.

Ogólna powierzchnia użytkowa zasobu mieszkaniowego wynosi 3085,63 m2.

Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych Gminy wraz z udziałem w budynkach wspólnot mieszkaniowych przedstawia się następująco:

Lp.

Wyszczególnienie

Stan na dzień

30.11.2013 r.

1.

Liczba komunalnych budynków mieszkalnych (szt)

15

2.

Liczba lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych (szt.)

24

3.

Powierzchnia lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych (m2)

1108,05

4.

Liczba lokali użytkowych w budynkach komunalnych (szt.)

50

5.

Powierzchnia lokali użytkowych w budynkach komunalnych (m2)

w tym:

- garaże

- sklepy

- pomieszczenia gospodarcze

- lokale usługowe

963,48

668,36

83,65

119,20

92,27

6.

Liczba wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy (szt.)

31

7.

Liczba gminnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych (szt.)

45

8.

Powierzchnia gminnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych (m2)

1977,58

9.

Liczba gminnych lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych (szt.) - piwnice

23

10.

Powierzchnia gminnych lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych (m2)

189,37

2. Stan ilościowy zasobu ulega systematycznemu zmniejszaniu z uwagi na trwającą sprzedaż mieszkań. W minionych latach w efekcie wprowadzenia dogodnych warunków wykupu lokali mieszkalnych przez ich najemców, mieszkaniowy zasób Gminy ulegał systematycznym zmianom. Ilość lokali komunalnych pozostających w dyspozycji Gminy znacznie się zmniejszyła. W oparciu o statystyczne zmiany ilości lokali mieszkalnych prognozuje się stan ilościowy zasobu podany poniżej.

Prognozowana ilość lokali mieszkalnych

wchodzących w skład zasobu Gminy Skąpe w latach 2014 - 2019

Rok

Ilość mieszkań w zasobie mieszkaniowym Gminy wg stanu na 30 listopada 2013 r.

ogółem

w tym socjalne

2013

69

4

2014

66

4

2015

71

10

2016

60

10

2017

63

10

2018

60

10

2019

57

10

3. Potrzeby mieszkaniowe wynikają z zapotrzebowania na lokale mieszkalne osób i rodzin, które nie posiadają tytułu prawnego do innego lokalu i z powodu niskich dochodów ubiegają się o najem lokalu komunalnego. Obecnie na przydział lokalu oczekuje 18 rodzin.

4. Stan techniczny budynków, w których usytuowane są lokale stanowiące mieszkaniowy zasób Gminy jest niezadowalający, gdyż w większości są to budynki wybudowane przed rokiem 1945. Budynki, które wybudowano w okresie późniejszym nie spełniają obowiązujących obecnie norm budowlanych, szczególnie termicznych, a jakość stolarki i pokryć dachowych jest zdecydowanie zła. W tej sytuacji utrzymanie zasobu w odpowiednim stanie technicznym wymaga znacznych nakładów finansowych na naprawy i remonty. W budynkach wspólnot mieszkaniowych zakres remontów uzależniony jest od możliwości finansowych współwłaścicieli i wielkości środków zgromadzonych na funduszu remontowym wspólnoty.

Przewidziane w programie działania ukierunkowane są na utrzymanie zasobu mieszkaniowego w stanie nie pogorszonym. Zakłada się, że w ramach nakładów na remonty i modernizację następować będzie sukcesywna poprawa wyposażenia lokali, co spowoduje podniesienie standardu wynajmowanych mieszkań. W ramach realizacji obowiązku Gminy wynikającego z art. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, przewiduje się adaptację budynków gospodarczych na lokale socjalne.

Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata

§ 4. 1. Podstawę do określenia i sporządzenia rocznych planów remontów i modernizacji zasobu mieszkaniowego stanowią przeglądy techniczne budynków. Dotyczy to budynków będących wyłączną własnością komunalną, jak również lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Cechą istniejącego zasobu mieszkaniowego Gminy jest zaawansowany wiek znacznej części budynków, nie odpowiadający współczesnym normom stan konstrukcji i termoizolacji ścian oraz niepełne wyposażenie mieszkań w instalacje i urządzenia. Jako priorytetowe uznaje się remonty wynikające z wymogów bezpieczeństwa i zagrożenia życia. W pierwszej kolejności realizowane będą remonty konstrukcyjnych elementów budynków tj.: dachy, stropy, schody. Corocznie będzie ustalany szczegółowy plan koniecznych remontów uwzględniający realne możliwości finansowe Gminy.

W przypadku lokali komunalnych wchodzących w skład małych i dużych wspólnot mieszkaniowych, remonty i modernizacje uzależnione są od decyzji wspólnot mieszkaniowych. W budynkach wspólnot plany remontowe opracowywane są na określony rok kalendarzowy w formie uchwał. Zasadą działania Gminy we wspólnotach będzie racjonalne wspomaganie realizacji ich planów remontowych stosownie do udziału we współwłasności, po zabezpieczeniu środków w budżecie Gminy na poszczególne lata budżetowe.


Zestawienie potrzeb remontowych przedstawiono poniżej w tabeli:

Zakres remontów

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

wartość

wartość

wartość

wartość

wartość

wartość

wartość

Instalacje elektryczne

2.700,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

Instalacje wodno-kanalizacyjne

300,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

Elewacje

-

-

-

-

-

-

-

Okna

5.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

Inne:

-piece

1.000,00

1.500,00

1.500,00

1.500,00

1.500,00

1.500,00

1.500,00

-dachy

5.000,00

5.000,00

5.000,00

5.000,00

5.000,00

5.000,00

5.000,00

-konserwacje

2.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

4.000,00

-drzwi

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

-wentylacje

200,00

300,00

300,00

300,00

300,00

300,00

300,00

-malowanie klatek

200,00

200,00

200,00

200,00

200,00

200,00

200,00

-instalacje gazowe

3.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

2.000,00

Fundusz remontowy

21.734,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

Ogółem

43.634,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

Planowany koszt remontów, napraw i modernizacji

Zakres robót

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Remonty ogólnobudowlane

8.000,00

8.000,00

8.000,00

8.000,00

8.000,00

8.000,00

Naprawy i konserwacje

15.000,00

15.000,00

15.000,00

15.000,00

15.000,00

15.000,00

Fundusz remontowy

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

Razem

44.000,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

44.000,00

Wykonanie planowanych remontów pozwoli na utrzymanie zasobu w stanie nie pogarszającym się, a przy ich systematycznej realizacji doprowadzi do poprawy stanu technicznego zasobu.

Powyższe kwoty zostały wyliczone, na podstawie aktualnych potrzeb remontowych przy uwzględnieniu poziomu cen i kosztów robót wg stanu na 30 listopada 2013 r.

Planowane koszty mogą ulegać zmianie, co zostanie uwzględnione w corocznych szczegółowych planach remontów opracowywanych przez Samorządowy Zakład Gospodarki Komunalnej w Skąpem.

Rozdział 4.
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach

§ 5. Sprzedaż mieszkań w Gminie prowadzona jest głównie na rzecz najemców w oparciu o ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261 poz. 2603 z późn. zm.). Lokale wolne zbywane są w drodze przetargu nieograniczonego.

W przypadku sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców stosowane będą bonifikaty umożliwiające nabycie lokalu za obniżoną cenę w stosunku do wartości rynkowej lokalu w oparciu o odrębną uchwałę Rady Gminy. Wynikiem stosowania przy sprzedaży lokali mieszkalnych bonifikat jest sukcesywna sprzedaż corocznie około 3 lokali mieszkalnych.Szacuje się, że w 2019 roku Gmina posiadać będzie 60 lokali mieszkalnych w tym 10 lokali socjalnych, co stanowić będzie 85% obecnego zasobu mieszkaniowego Gminy.

Uwzględniając potrzeby i możliwości Gminy przewiduje się, że w kolejnych latach sprzedaż lokali mieszkalnych będzie kształtować się w sposób następujący:

Rok

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych

3

3

3

3

3

3

Ustalając warunki sprzedaży lokali mieszkalnych dotychczasowym najemcom, Gmina będzie stosować zasady preferencyjne, zachęcające do wykupu jak największej ilości mieszkań.

Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu

§ 6. 1. Czynsz za najem lokali mieszkalnych i socjalnych będzie wyliczany na podstawie zasad określonych w Uchwale Nr XX/106/2004 Rady Gminy w Skąpem z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie określenia zasad polityki czynszowej na najem lokali mieszkalnych i socjalnych w Gminie Skąpe (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2004 r. Nr 44, poz. 796).

2. Wysokość stawek czynszu w latach objętych niniejszym programem będzie zależna od sytuacji gospodarczej oraz kształtowania się kosztów utrzymania lokali.

3. Stosując się do wymogów ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, wysokość czynszu jest ustalana z uwzględnieniem czynników obniżających wartość użytkową lokalu.

1) Czynniki obniżające:

- położenie budynku,

- położenie lokalu w budynku,

- wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne,

- ogólny stan techniczny budynku.

4. W latach 2010 - 2013 bazowa stawka czynszu za najem 1m2 lokalu mieszkalnego i socjalnego kształtowała się następująco:

Rok

Stawka czynszu za najem 1 m2 pow. użytkowej. lokalu mieszkalnego

Stawka czynszu za najem 1 m2 pow. użytkowej. lokalu socjalnego

2010

2,15

0,54

2011

2,15

0,54

2012

2,15

0,54

2013

2,15

0,54

Przewidywane dochody w latach 2014-2019

Rodzaj dochodu

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Dochody z najmu

61.100,00

62.500,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

Rozdział 6.
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy w kolejnych latach

§ 7. 1. Zasobem mieszkaniowym Gminy Skąpe zarządza zakład budżetowy. Zakres wykonywanych zadań przez ten zakład określa statut Samorządowego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Skąpem oraz uchwała w sprawie ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Zakład zarządza budynkami komunalnymi oraz wykonuje obowiązki Gminy jako właściciela nie wyodrębnionych lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

Do obowiązków Zakładu należy:

- zawieranie umów najmu na lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe zgodnie z uchwałami Rady Gminy Skąpe w tym w zakresie lub zarządzeniami Wójta Gminy Skąpe,

- naliczanie i pobieranie czynszu za lokale mieszkalne i użytkowe,

- naliczanie i pobieranie innych opłat związanych z wynajmem lokali,

- dochodzenie od najemców wykonywania ich obowiązków wynikających z umów najmu,

- wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości wynikających z ustawy o własności lokali w ramach wspólnot mieszkaniowych,

- utrzymanie w należytym stanie porządku i czystości zarządzanych nieruchomości,

- dokonywanie remontów i konserwacji budynków gminnych oraz lokali i pomieszczeń,

- naprawy i wymiana instalacji wodociągowych, grzewczych, kanalizacyjnych i elektrycznych w zakresie należącym do obowiązków Gminy

- zapewnienie dostaw wody i odbioru ścieków do lokali komunalnych stosownie do zawartych umów najmu,

- prowadzenie czynności egzekucyjnych względem najemców lokali pozostających w zwłoce z regulowaniem opłat.

2. W latach następnych nie przewiduje się zmian w sposobie zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy.

3. Zarządzanie w zakresie części wspólnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych wykonywane jest przez zarządcę wybieranego przez wspólnotę mieszkaniową w drodze uchwały.

Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach

§ 8. 1. W latach 2014 - 2019 źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej będą:

- wpływy z wynajmu komunalnych lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży i piwnic,

- środki z budżetu Gminy ustalane w rocznych planach budżetowych,

- inne możliwe do pozyskania środki w ramach wsparcia budowy i remontów mieszkań komunalnych,

- pozostałe dochody.

2. Zestawienie dochodów z tytułu najmu lokali w roku 2013 r.

Rodzaj dochodu

2013

Dochody z najmu

59.300,00

3. W latach następnych dochody z tytułu opłat czynszu za najem lokali ustala się przy następujących założeniach:

- sprzedaż mieszkań w latach wg rozdz. 4,

- przewidywane podwyżki czynszu do 3 % w kolejnych latach.

Rozdział 8.
Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty

§ 9. 1. Zakłada się, że podstawowym źródłem finansowania kosztów utrzymania zasobu mieszkaniowego Gminy będą dochody pochodzące z opłat wnoszonych przez najemców lokali.

2. W kolejnych latach przewiduje się następującą wysokość wydatków:

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Koszty bieżącej eksploatacji ZGK

4.900,00

6.000,00

5.500,00

5.500,00

5.500,00

5.500,00

Remonty ogólnobudowlane

8.000,00

8.000,00

8.000,00

8.000,00

8.000,00

8.000,00

Naprawy i konserwacje

14.000,00

15.000,00

15.000,00

15.000,00

15.000,00

15.000,00

Fundusz remontowy

21.700,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

21.000,00

Koszty zarządunie ruchomościami wspólnymi(wynagrodzenie, utrzymanie części wspólnych)

12.500,00

12.500,00

12.500,00

12.500,00

12.500,00

12.500,00

RAZEM:

118.200,00

62.500,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

3. Zestawienie dochodów i wydatków:

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Przewidywane wydatki na utrzymanie zasobu mieszkaniowego Gminy

61.100,00

92.500,00

92.000,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

Przewidywane dochody z najmu lokali

61.100,00

62.500,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

62.000,00

Środki z budżetu Gminy ustalane w rocznych planach budżetowych

-

30.000,00

30.000,00

-

-

-

4. Przewidywane wydatki inwestycyjne.

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Środki z budżetu Gminy

0,00

30.000,00

30.000,00

0,00

0,00

0,00

RAZEM:

0,00

30.000,00

30.000,00

0,00

0,00

0,00

Szacunkowe kwoty wydatków inwestycyjnych są wydatkami prognozowanymi. Wysokość wydatków w poszczególnych latach określi każdorazowo uchwała budżetowa.

Rozdział 9.
Opis działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy

§ 10. 1. Gmina, mając na uwadze zapotrzebowanie na lokale mieszkalne popiera wszelkie działania zmierzające do zwiększenia oferty w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a w szczególności:

- podejmuje budowę lokali socjalnych,

- podejmuje adaptację obiektów o innym przeznaczeniu celem uzyskania pomieszczeń dostosowanych do zamieszkania w formie lokali socjalnych,

2. Dla sfinansowania wysokich kosztów budowy lokali socjalnych Gmina korzysta z wsparcia finansowego możliwego do pozyskania z innych źródeł.

3. Planuje się sprzedaż lokali w ilości określonej w rozdz. IV. Gmina będzie kontynuować sprzedaż mieszkań na rzecz najemców, szczególnie w budynkach wspólnot mieszkaniowych, gdzie udział Gminy ogranicza się do własności 1 lub 2 lokali a działania takie pozwolą na pełną prywatyzację budynku.

4. Wykaz ilościowy wspólnot z lokalami stanowiącymi własność Gminy:

Lokale gminne we wspólnocie mieszkaniowej

Liczba wspólnot

Powierzchnia użytkowa lokali gminnych

45

30

1977,58

Lokalizacja budynków wspólnot, w których Gmina posiada lokale:

Lp.

Miejscowość

ulica/numer

Liczba lokali

Powierzchnia użytkowa lokali gminnych

1.

Łąkie

38

1

72,94

2.

Darnawa

19

2

105,46

3.

Kalinowo

10

1

48,10

4.

Międzylesie

6

1

69,30

5.

Międzylesie

18

2

87,00

6.

Rokitnica

11

1

22,00

7.

Ołobok

26

1

28,00

8.

Ołobok

8

3

170,16

9.

Niekarzyn

56A

2

87,45

10.

Niekarzyn

58

1

56,20

11.

Radoszyn

43

1

60,70

12.

Radoszyn

65

2

73,45

13.

Podła Góra

23

1

63,46

14.

Zawisze

6

1

36,70

15.

Zawisze

7

1

37,34

16.

Zawisze

9

1

37,73

17.

Zawisze

14

1

43,40

18.

Skąpe

36

1

38,00

19.

Darnawa

36

1

36,00

20.

Niesulice

19

1

32,00

21.

Cibórz

14

1

26,09

22.

Cibórz

18

1

23,25

23.

Cibórz

19

3

164,89

24.

Cibórz

26

1

58,39

25.

Cibórz

29

2

90,96

26.

Cibórz

30

2

50,68

27.

Cibórz

31

2

56,72

28.

Cibórz

32

2

76,37

29.

Cibórz

33

1

73,51

30.

Cibórz

40

4

151,33

Razem

45

1977,58

5. W zależności od zapotrzebowania i zainteresowania budową mieszkań na terenie Gminy Skąpe sukcesywnie wyznacza się do sprzedaży gminne działki budowlane . W obrębach geodezyjnych Ołobok, Niesulice i Łąkie Gmina Skąpe opracuje miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego gruntów z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe.

6. Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe Gminy w stosunku do kosztów realizacji budownictwa mieszkaniowego oraz rozmiar przewidywanych przedsięwzięć w tym zakresie, program jest otwarty na dalsze propozycje wspomagające jego realizację czy rozbudowę.

§ 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Mirosław Olczak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00