Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 2689

Uchwała nr LVIII/658/2013 Rady Miasta Gorzowa Wlkp.

z dnia 27 listopada 2013r.

w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Gorzowa Wlkp. z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na rok 2014

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 ze zm.), uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
Wprowadzenie

§ 1. Miasto Gorzów Wlkp., w uznaniu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej, deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, i wyraża intencję realizacji swoich ustawowych zadań w ścisłym działaniu z nimi z poszanowaniem konstytucyjnej równości podmiotów.

Rozdział 2.
Cele Programu

§ 2. Celem głównym Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy miastem Gorzowem Wlkp. a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, a służyć ma to rozpoznawaniu potrzeb mieszkańców i ich zaspokajanie oraz uaktywnienie różnych środowisk w rozwiązywaniu problemów lokalnych.

§ 3. Cele szczegółowe Programu:

1) umacnianie świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycję;

2) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej;

3) budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności lokalnej;

4) prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców i ich otoczenia;

5) uzupełnianie działań miasta w zakresie nieobejmowanym przez struktury samorządowe;

6) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów;

7) przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka, w szczególności osób i rodzin bezrobotnych, niepełnosprawnych, bezdomnych, zagrożonych uzależnieniami;

8) wzmocnienie pozycji organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych przez powierzanie i wspieranie realizacji tych zadań;

9) promocja organizacji pozarządowych działających w mieście;

10) stworzenie przyjaznego środowiska dla tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych.

Rozdział 3.
Zakres przedmiotowy i podmiotowy

§ 4. Miasto Gorzów Wlkp. współpracuje z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o ile te zadania są zadaniami Miasta.

§ 5. Podmiotami Programu Współpracy, zarówno w formie finansowej, jak i pozafinansowej są organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, które prowadzą swoją działalność na terenie Gorzowa Wlkp. lub dla jego mieszkańców (bez względu na siedzibę), nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku.

Rozdział 4.
Sposób realizacji Programu oraz zasady i formy współpracy

§ 6. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.

§ 7. Pozafinansowe formy współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi dotyczą sfer:

1) informacyjnej, poprzez:

a) prowadzenie elektronicznej bazy danych o organizacjach pozarządowych realizujących zadania publiczne;

b) informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację tych zadań, oraz o ogłaszanych konkursach ofert na projekty realizacji zadań publicznych, a także o sposobach ich rozstrzygnięć;

c) informowanie o potencjalnych źródłach finansowania i zasadach udzielania dotacji;

d) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;

e) konsultowanie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;

f) prezentowanie się organizacji pozarządowych, np. podczas oficjalnych spotkań, konferencji, sesji Rady Miasta, itp.;

2) organizacyjnej, poprzez:

a) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym;

b) podejmowanie inicjatyw integrujących organizacje pozarządowe wokół zadań ważnych dla lokalnego środowiska;

c) inicjowanie realizacji zadań publicznych uzupełniających systemy pomocy w mieście;

d) współorganizowanie konferencji, spotkań, dotyczących współpracy Gorzowa Wlkp. z organizacjami pozarządowymi;

e) przygotowanie sprawozdań i analiz dotyczących realizacji niniejszej uchwały;

f) działalność Gorzowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego;

3) szkoleniowej, poprzez:

a) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych;

b) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń, dotyczących pozyskiwania funduszy z różnych źródeł;

c) angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć;

4) wspierającej, poprzez:

a) pomoc merytoryczną w trakcie tworzenia wniosków o dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych;

b) pomoc techniczną w procesie tworzenia i konstruowania wniosku;

c) bezpłatnego udostępniania sal urzędu;

d) pomoc merytoryczną w zakresie zakładania nowych stowarzyszeń;

e) wynajmowanie organizacjom pozarządowym lokali na warunkach określonych w aktach prawa miejscowego obowiązujących na terenie miasta;

f) pomoc merytoryczną w zakresie nawiązywania kontaktów pomiędzy organizacjami pozarządowymi w celu podejmowania wspólnych inicjatyw i wymiany doświadczeń;

g) pomoc merytoryczną w zakresie aktywizowania młodzieży do współpracy i działania na rzecz społeczności lokalnej;

5) promocyjnej, poprzez:

a) opiniowanie wniosków o dotacje ze źródeł zewnętrznych;

b) opiniowanie wniosków o przydział lokalu z zasobów Miasta;

c) wystawianie rekomendacji;

d) promowanie ciekawych programów mogących uzyskać środki ze źródeł zewnętrznych;

e) objęcie patronatem Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp. wybranych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe na rzecz mieszkańców miasta Gorzowa Wlkp.;

f) promowanie wolontariatu.

§ 8. Współpraca o charakterze finansowym, polegająca na zlecaniu realizacji zadań publicznych, może się odbywać w formach:

1) powierzania wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji;

2) wspierania takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.

§ 9. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się w trybach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 10. Szczegółowe prawa i obowiązki organizacji pozarządowych realizujących zlecone zadania publiczne będą każdorazowo określane w umowach.

Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne

§ 11. Zlecanie organizacjom realizacji zadań będzie obejmowało w pierwszej kolejności zadania ujęte w Programie jako priorytetowe.

§ 12. Rada Miasta Gorzowa Wlkp. na podstawie dokumentów strategicznych Miasta, kalendarza imprez i uroczystości, wniosków corocznie składanych przez organizacje pozarządowe, a także na podstawie dotychczasowego przebiegu współpracy z organizacjami uznaje, że do zagadnień priorytetowych, których realizacja w roku 2014 jest najpilniejsza, należą:

1) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, a w szczególności:

a) realizacja programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, a także dorosłych oraz osób niepełnosprawnych;

b) zakup sprzętu sportowego niezbędnego do realizacji prawidłowego procesu szkolenia;

c) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach;

d) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego oraz organizacji imprez sportowych;

e) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej - jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub;

f) propagowanie i organizacja imprez masowych w ramach programu "Sport dla wszystkich" przez czynny i bierny udział mieszkańców;

g) szkolenie i dokształcanie instruktorów, trenerów i wolontariuszy kultury fizycznej;

h) organizacja pozalekcyjnych zajęć sportowych i korekcyjnych;

i) stwarzanie warunków do rozwoju nowych dyscyplin sportowych;

2) prowadzenie i organizowanie działań kulturalnych, w tym:

a) wydarzenia w ramach Roku Dialogu Pokoleń;

b) działania ukazujące Gorzów jako "miasto dwóch historii";

c) edukacja kulturalna różnych grup wiekowych;

d) przedsięwzięcia wielokulturowe;

e) niszowe inicjatywy kulturalne, nawiązujące do marki "Gorzów Przystań";

3) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób:

a) udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania;

b) rozwijanie i wspieranie środowiskowych form samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

c) pomoc osobom z chorobą nowotworową i sprawowanie nad nimi opieki;

d) prowadzenie mieszkań chronionych;

4) wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej:

a) prowadzenie placówek wsparcia dziennego;

b) prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego;

5) promocja i ochrona zdrowia, w tym przeciwdziałanie uzależnieniom:

a) prowadzenie działań z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, mających na celu utrzymanie i poprawę zdrowia oraz związanej z nim jakości życia mieszkańców;

b) leczenie, rehabilitacja i reintegracja społeczna osób uzależnionych;

c) ograniczanie zaburzeń życia rodzinnego i społecznego wywołanych uzależnieniem;

d) profilaktyka uzależnień oraz edukacja zdrowotna;

6) działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

7) upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa poprzez promocję i aktywizację różnych form turystyki.

Rozdział 6.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

§ 13. Oferty zgłoszone w otwartych konkursach ofert opiniuje komisja konkursowa powołana Zarządzeniem Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp.

§ 14. W skład komisji konkursowej wchodzą:

1) pracownicy merytoryczni właściwego wydziału lub/i jednostki organizacyjnej Miasta;

2) osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących podmioty biorące udział w konkursie.

§ 15. 1. Pracą komisji konkursowej kieruje jej przewodniczący, wskazany przez Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp.

2. Posiedzenia komisji organizuje wydział/ jednostka organizacyjna odpowiedzialna za dany zakres zadań publicznych. Wskazuje on miejsce oraz termin otwarcia i rozpatrzenia ofert w terminie 30 dni od daty ostatecznego terminu składania ofert, określonego w ogłoszeniu o konkursie.

3. Do komisji powoływane są minimalnie 3 osoby.

4. Prace komisji mogą być przeprowadzane w składzie co najmniej 2/3 pełnego składu osobowego.

5. Po przeprowadzeniu analizy zgłoszonych ofert każdy członek komisji składa pisemne oświadczenie, że:

1) nie jest oferentem, nie pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, oraz że nie jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego zastępcą prawnym lub członkiem władz prawnych, ubiegających się o realizację zadania publicznego;

2) nie pozostaje z oferentem w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

6. W przypadku, gdy do postępowania konkursowego zgłoszona zostanie tylko jedna oferta, komisja może przyjąć do rozpatrzenia ofertę, jeżeli stwierdzi, że spełnia ona wymagania określone w ogłoszeniu konkursowym.

7. Komisja dokonuje oceny ofert w dwóch etapach:

1) w etapie oceny formalnej komisja:

a) stwierdza liczbę złożonych ofert;

b) ustala, które oferty wpłynęły po terminie i odrzuca je;

c) otwiera koperty z ofertami złożonymi w terminie;

d) ustala, które z ofert zawierają błędy formalne i odrzuca je;

2) w etapie oceny merytorycznej komisja analizuje przyjęte kryteria oceny, w tym w szczególności:

a) organizacyjne - wkład rzeczowy i osobowy; kwalifikacje osób, przy udziale których zadanie zostanie zrealizowane; dotychczasowe doświadczenie oferenta w realizacji zadań podobnego rodzaju;

b) sposób realizacji zadania - uzasadnienie potrzeby realizacji zadania publicznego; zasięg oddziaływania i dostępność dla odbiorców; spójność i przejrzystość harmonogramu;

c) finansowe - rodzaj i celowość planowanych kosztów, w tym wielkość i celowość wnioskowanej dotacji; udział planowanych środków własnych lub środków pochodzących z innych dotacji;

d) inne: dotychczasowa realizacja zadań publicznych, zleconych przez Miasto (w przypadku podmiotów, które w latach poprzednich realizowały zadania zlecone), w tym rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych środków.

8. Ocena formalna i merytoryczna oferty dokonywana jest na podstawie karty oceny oferty, stanowiącej załącznik do ogłoszenia o konkursie.

9. Członkowie komisji są odpowiedzialni za dokonanie rzetelnej i bezstronnej oceny formalnej i merytorycznej ofert, dokonanej na podstawie wszystkich wymaganych kartą oceny oferty elementów.

10. Ocena merytoryczna ofert dokonywana jest przez członków komisji poprzez przyznanie określonej liczby punktów, zgodnie z kartą oceny oferty. Każdy z członków ustnie podaje swoją ocenę punktową do każdej kategorii, które po zsumowani, podzieleniu przez liczbę członków komisji i zaokrągleniu dają ostateczny wynik danej kategorii.

11. Komisja wskazuje oferty/ofertę, na które proponuje się udzielenie dotacji lub nie przyjmuje żadnej z ofert.

12. Komisja, biorąc pod uwagę liczbę uzyskanych punktów, wysokość kwoty wnioskowanej oraz wysokość środków zaplanowanych na realizację zadań publicznych, określonych w ogłoszeniu, przygotowuje propozycję wysokości kwot dotacji na poszczególne zadania.

13. Przewodniczący komisji uzasadnia pisemnie przyczyny przyjęcia lub odrzucenia oferty w karcie oceny oferty.

14. Komisja sporządza protokół z przebiegu otwartego konkursu ofert wraz ze wskazaniem propozycji wyboru ofert, na które proponuje się udzielenie dotacji lub nieprzyjęcia żadnej z ofert. Wydział/ jednostka organizacyjna odpowiedzialna za dany zakres zadań publicznych przedkłada protokół komisji konkursowej Prezydentowi Miasta Gorzowa Wlkp., który podejmuje ostateczną decyzję.

15. Protokół z prac komisji powinien zawierać:

1) datę sporządzenia protokołu;

2) imiona i nazwiska członków komisji konkursowej;

3) oznaczenie miejsca i czasu posiedzenia;

4) liczbę zgłoszonych ofert;

5) wskazanie ofert najkorzystniejszych, z uwzględnieniem propozycji kwoty dotacji;

6) uzasadnienie wyboru ofert;

7) wskazanie ofert odrzuconych z podaniem przyczyny odrzucenia;

8) podpisy członków komisji konkursowej.

16. Jeżeli w wyniku oceny formalnej i merytorycznej komisja stwierdzi, że żadna z ofert nie kwalifikuje się do zarekomendowania Prezydentowi Miasta do przyznania dotacji, Prezydent Miasta unieważnia konkurs. Prezydent Miasta może ponownie ogłosić konkurs na te same zadania oraz z udziałem tej samej wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację zadania.

Rozdział 7.
Wysokość środków planowanych na realizację Programu

§ 16. 1. Wysokość środków planowanych na realizację Programu zostanie określona w budżecie Miasta Gorzowa Wlkp. na rok 2014. Wydatki, związane z realizacją zadań, o których mowa w Programie nie mogą przekroczyć kwoty środków finansowych zaplanowanych na ten cel w budżecie na rok 2014.

2. Planowane przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. środki na realizację Programu wynoszą:

1) Wydział Spraw Społecznych - 3 302 980,00 zł;

2) Wydział Sportu i Turystyki - 3 570 000,00 zł;

3) Wydział Kultury i Promocji - 400 000,00 zł.

Rozdział 8.
Sposób tworzenia Programu oraz przebieg konsultacji

§ 17. Przygotowanie założeń Programu odbyło się we współpracy Miasta Gorzowa Wlkp. z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz innymi osobami działającymi na rzecz sektora pozarządowego, mając na uwadze wnioski z przebiegu dotychczasowej współpracy z organizacjami pozarządowymi.

§ 18. Projekt Programu na rok 2014 powstał na bazie Programu Współpracy na 2013 rok oraz wniosków i propozycji organizacji pozarządowych i komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp.

§ 19. 1. Konsultacje Programu przeprowadzono w dniach od 24 września do 18 października 2013 r.

2. Ogłoszenie o konsultacjach wraz z projektem Programu na 2014 rok zostało umieszczone na stronach internetowych Miasta: www.bip.gorzow.pl, www.gorzow.pl oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta.

3. Zainteresowane podmioty otrzymały możliwość przekazania swoich uwag i propozycji w formie pisemnej, osobiście, drogą pocztową lub pocztą elektroniczną. W wyniku przeprowadzonych konsultacji do Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. nie wpłynęła żadna opinia/uwaga.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 20. Program realizowany będzie w okresie od 01 stycznia do 31 grudnia 2014 r.

§ 21. Ocena realizacji Programu będzie dokonywana na podstawie:

1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności;

2) liczby osób, które były adresatami różnych działań publicznych;

3) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację tych zadań;

4) rezultatów ilościowych i jakościowych realizowanych zadań publicznych.

§ 22. Ewaluacja Programu oznacza systematyczne zbieranie, analizę i interpretację danych w celu określenia efektywności poszczególnych działań, szczególnie po zakończeniu. Dane te będą podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących rozszerzenia bądź ograniczenia podejmowanych działań programowych oraz przy planowaniu kolejnych.

§ 23. Prezydent Miasta Gorzowa Wlkp. składa Radzie Miasta Gorzowa Wlkp. sprawozdanie z realizacji uchwały w terminie do dnia 30 kwietnia 2015 roku.

§ 24. Na podstawie sprawozdania, oceny Programu i po zebraniu ewentualnych uwag o jego realizacji, przygotowywany jest kolejny roczny program.

§ 25. Wydział koordynujący przygotowanie projektu Programu przyjmuje wnioski na temat propozycji zapisów do programu na rok następny oraz przeprowadza jego konsultację.

§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Gorzowa Wlkp.

§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miasta


Jerzy Sobolewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00