Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 1561

Sprawozdanie Wójta Gminy Słońsk z wykonania budżetu gminy Słońsk za 2012 r.


I .Dane ogólne

Budżet Gminy na 2012 rok uchwalony przez Radę Gminy Uchwałą numer XIV/80/2011 z dnia 29 grudnia 2011 roku wynosił

po stronie dochodów 15 010 776 zł w tym:

- dochody własne - 13 172 658 zł

- dotacje na zadania zlecone - 1 838 118 zł

po stronie wydatków - 15 718 646 zł w tym;

1. wydatki na zadania bieżące - 11 634 478 zł

w tym wydatki z przeznaczeniem na :

- na dotacje - 122 400 zł

- na wydatki związane z obsługą długu - 380 000 zł

2. wydatki majątkowe - 4 084 168

Uchwałą Rady Gminy na 2012 rok ustalono :

1. deficyt budżetu gminy w wysokości 707 870 zł, który zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów i pożyczek

2. przychody budżetu gminy na kwotę 2 236 000 zł

3. Rozchody budżetu gminy na kwotę 1 528 130 zł, w tym:

- spłata kredytów i pożyczek w kwocie 1 028 130 zł

- spłata pożyczek otrzymanych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - 500 000 zł

Upoważniono Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości 1 500 000 zł

- dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu,

- samodzielnego zaciągania zobowiązań do łącznej kwoty 1 000 000 zł,

- do lokowania wolnych środków na rachunkach bankowych w innych bankach, niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy .

W 2012 roku podjęto 23 uchwał i zarządzeń w sprawach związanych z finansami gminy oraz zmian planu dochodów i wydatków budżetu gminy w tym:

11 Zarządzenia Wójta Gminy zwiększających budżet w większości o otrzymane środki na zadania zlecone i powierzone takie jak: w zakresie opieki społecznej oraz oświaty i wychowania, kultury, administracji rządowej,

oraz 24 Uchwał Rady Gminy w tym :

- w sprawie zwiększenia budżetu o środki pozyskane z innych źródeł

- w sprawie zwiększenia deficytu budżetu gminy

- w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej

- w sprawie zaciągnięcia kredytów i pożyczek

- w sprawie zmiany planu dochodów i wydatków budżetu gminy

- w sprawie wydatków i projektów ze środków funduszy strukturalnych

- w sprawie utworzenia funduszu sołeckiego

Budżet gminy po zmianach na dzień 31.12.2012 r. wynosi po stronie :

Dochodów - 15 329 070,00 zł

Wydatki - 15 356 940,00 zł

II . Realizacja budżetu

Budżet gminy na dzień 31.12.2012 r. po stronie dochodów i wydatków został zrealizowany w sposób następujący ;

Dochody

Budżet po zmianach

W y k o n a n i e

% wykonania

15 329 070,00

15 084 982,40

98,41

Wydatki

Budżet po zmianach

W y k o n a n i e

% wykonania

15 356 940,00

14 607 736,79

95,12

Wynik finansowy na dzień 31.12.2012 roku

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

A. Dochody

15 329 070,00

15 084 982,40

B. Wydatki

15 356 940,00

14 607 736,79

C. Wynik / A - B /

- 27 870,00

477 245,61

D. Finansowanie / D 1 - D 2 /

27 870,00

156 587,04

D1 Przychody

z tego:

- przychody z zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym w tym:

- na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej

- wolne środki

2 056 000,00

2 056 000,00

500 000,00

0,00

2 184 717,04

2 056 000,00

500 000,00

128 717,04

D2 - Rozchody ogółem

z tego:

- spłaty kredytów i pożyczek w tym:

- na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej

2 028 130,00

2 028 130,00

1 000 000,00

2 028 130,00

2 028 130,00

1 000 000,00

Stan środków na rachunkach bankowych na dzień 31.12.2012 r. w zł

1. Rachunek dochodów - 743 710,87

2. Rachunek wydatków - 0,00

3. Rachunek euro - 88 211,46

4. Rachunek depozytowy - 0,00

5. Rachunek funduszu socjalnego - 10 110,54

6. Rachunek środków w drodze - 37 034,34

Wysokość zaciągniętych kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2012 r.

Wyszczególnienie

Stan na 01.01.2012r / BO/

Stan na 31.12.2012 rok

Kredyt długoterminowy

na zadania bieżące

175 000

75 000

Kredyt inwestycyjny

2 726 000

3 781 300

Kredyt na współfinansowanie projektów z funduszy strukturalnych

3 068 750

2 700 000

Pożyczki z WFOŚ i GW

469 320

410 640

Pożyczki na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej

500 000

0

R a z e m

6 939 070

6 966 940

III. Realizacja dochodów

W 2012 roku gmina uzyskała dochody z następujących źródeł:

Rodzaj dochodów

Budżet po zmianach

Wykonanie

%

Dochody ogółem

Z tego :

15 329 070,00

15 084 982,40

98,41

Dochody własne

w tym:

4 189 294,00

4 078 342,77

97,35

1. Udziały we wpływach z podatku

dochodowego osób prawnych i

fizycznych

1 520 690,00

1 464 654,17

96,31

2. Dochody z majątku gminy

140 000,00

135 571,11

96,84

Dotacje na zadania zlecone

2 217 918,00

2 179 824,91

98,28

Pozostałe dotacje na zadania bieżące

838 136,00

757 266,94

90,35

Środki na dofinansowanie zadań bieżących pozyskane z innych źródeł

224 297,00

219 100,25

97,68

Dotacje i środki na dofinansowanie zadań inwestycyjnych pozyskane z innych źródeł

1 628 843,00

1 619 865,53

99,45

Subwencje

6 230 582,00

6 230 582,00

100,00

Struktura dochodów wykonanych w 2012 r. przedstawia się zgodnie z wykresem nr 1.

infoRgrafika

Na 2012 rok jako podstawę do obliczenia podatku rolnego przyjęto stawkę 62,00 zł za 1 q żyta. Wysokość stawek podatku od nieruchomości kształtuje się następująco:

- od 1 m 2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych - 0,54 zł

- od 1 m 2 powierzchni użytkowej budynków związanych z dział. gospodarczą - 17,00 zł

- od 1 m 2 powierzchni użytkowej pozostałych budynków - 3,75 zł

- od budowli - 2 % wartości

- od 1 m 2 powierzchni gruntów związanych z działalnością gospod. - 0,70 zł

- od gruntów pozostałych - 0,17 zł

Skutki finansowe obniżenia górnych stawek podatków, oraz skutki udzielonych przez

Gminę ulg, umorzeń i odroczeń wyniosły na dzień 31.12.2012 roku stanowiły

kwotę - 541 349,41 zł w tym;

- w podatku rolnym - 104 804,20 zł

- w podatku od nieruchomości - 416 033,90 zł

- od środków transportowych - 17 640,51 zł

W 2012 roku wystawiono 95 upomnień z tytułu zalegania w podatkach i opłat.

Wpłaty na poczet zaległości za lata ubiegłe stanowią kwotę - 145 078,49

W 2012 roku rozpatrzono 22 podań o umorzenie, odroczenie i

rozłożenie na raty podatków w tym: 2 podań o odroczenie i rozłożenie na raty podatku oraz 20 podań o umorzenie zobowiązań pieniężnych - umorzono zaległości podatkowe na kwotę 4 180,00 zł, z czego 1.472,00 zł dotyczyło umorzenia odsetek od zaległości, 14 podań pozostawiono bez rozpatrzenia.

W swoich podaniach najczęściej podatnicy uzasadniali wnioski o umorzenie lub

odroczenie terminów płatności w podatku rolnym i od nieruchomości zdarzeniami losowymi oraz trudną sytuacją rodzinną.

Realizacja dochodów przebiegała zgodnie z przyjętym planem.

Wykonanie dochodów budżetowych przedstawia załącznik nr 1

IV. Realizacja wydatków majątkowych

Rodzaj wydatku

Budżet po zmianach

Wykonanie

%

Wydatki ogółem

15 356 940,00

14 607 736,79

95,12

Z tego:

- wydatki majątkowe

- wydatki bieżące

2 686 860,00

12 670 080,00

2 529 493,10

12 078 243,69

94,14

95,33

Planowane w uchwale budżetowej wydatki na inwestycje stanowiły kwotę 2 686 860 zł

Plan wydatków majątkowych na dzień 31.12.2012 roku wynosił :

Dział

N a z w a

Plan

wykonanie

%

600

700

750

754

900

921

926

Transport

Gospodarka mieszkaniowa

Administracja publiczna

Bezpieczeństwo publiczne

Gospodarka komunalna i

ochrona środowiska

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

Kultura fizyczna i sport

878 450

238 000

80 400

55 000

191 010

54 000

1 190 000

854 568,74

216 635,96

80 395,27

46 529,00

190 673,28

50 949,57

1 089 741,28

97,28

91,02

100,00

84,60

99,82

94,35

91,57

R a z e m.

2 686 860

2 529 493,10

94,14

Wykonanie wydatków majątkowych wg działów

Dział 600 - Transport

planowane zadania:

- zapłata końcowa budowa drogi na PGR "Jedynka"

- budowa chodników na ul. Mickiewicza Słońsk

- budowa ul. Wolności Ownice

- budowa ul. Młyńskiej w Ownicach (droga powiatowa - dofinansowanie Powiatu 50 %)

- zapłata końcowa za budowę drogi łączącej drogę krajową z powiatową na os. Sportowym

- remont dwóch mostów na rzece Lenka ze współfinansowaniem LRPO "RYBY"

plan - 878 450, - wykonanie - 854 568,74 w tym:

- zapłata końcowa budowa drogi na PGR "Jedynka" - 66 025,00

- budowa chodników na ul. Mickiewicza Słońsk - 115 609,73

- budowa ul. Wolności Ownice - 102 525,00

- budowa ul. Młyńskiej w Ownicach - 142 862,20

- zapłata końcowa za budowę drogi łączącej drogę krajową z powiatową na os. Sportowym i roboty dodatkowe - 119 760,55

- przebudowa mostu na rzece Lenka ul. Moniuszki - 18.450,00

- przebudowa drogi przez osiedle PGR - 233 086,26 (zapłata częściowa)

- wykonanie okrawężnikowania i odwodnienia ul. łączącej drogę krajową z powiatową na os. Sportowym - 41 000,00 (zapłata częściowa)

- dokumentacje - 15 250,00

Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa

planowane zadania:

- modernizacja ośrodka zdrowia w Słońsku

- wymiana dachu i renowacja balkonów w Ośrodku Zdrowia w Słońsku

- dostosowanie toalet i podjazdów dla osób niepełnosprawnych w Ośrodku Zdrowia

- dokumentacja

plan - 238 000,- wykonanie - 216 635,96, w tym:

- przygotowanie dokumentacji do przyszłych inwestycji - 102 331,-

- dostosowanie toalet - 47 304,93

- wymiana dachu i renowacja balkonów w Ośrodku Zdrowia w Słońsku - 67 000,03 (zapłata częściowa)

Dział 750 - Administracja publiczna

Plan - 67 000,00 wykonanie - 67 000,00, w tym:

- zakup samochodu służbowego - 67 000,00

Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne

Planowane zadania:

- położenie nowego dachu na remizie w Lemierzycach

Plan - 55 000,00 wykonanie - 46 529,00,

w tym: 41 529 - położenie nowego dachu

5 000 - dofinansowanie do zakupu nowego radiowozu

Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Planowane zadanie:

- rozliczenie końcowe zadania - budowa wodociągu w miejscowości Słońsk wraz z ujęciem wody oraz budowa i przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Przyborów,

- dokumentacja stworzenia SUW oraz przydomowych oczyszczalni w miejscowości Lemierzyce

plan - 191 010,- wykonanie - 190 673,28,- w tym:

- rozliczenie końcowe - 60 329,79

- przyłącza kanalizacji - 18 474,62

- dokumentacja geologiczna SUW Lemierzyce - 38 136,15

- dotacja do wymiany dachu (program usuwania azbestu) - 4 606,72

- dokumentacja - 69 126,00

Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

Planowane zadania:

- remont sali wiejskiej w Ownicach

- rozbudowa i modernizacja muzeum w Słońsku

plan - 54 000,- wykonanie - 50 949,57

- renowacja podłogi sala wiejska Głuchowo - 20 746,48

- dokumentacje sala Przyborów - 24 600,00

- przyłącze energetyczne sala Ownice - 5 603,09

Dział 926 - Kultura fizyczna i sport

Planowane zadanie - budowa boiska sportowego z trybunami - 1 190 000,00

Wykonanie - 1 089 741,28

Wykonanie wydatków majątkowych do ogólnego wykonania wydatków stanowi 94,14 %

Wszystkie te zadania zostały określone uchwałą budżetową na rok 2012 rok.

V. Kierunki wydatków według ważniejszych działów oraz według zadań określonych

Uchwałą budżetową w 2012 roku

Rolnictwo i łowiectwo

Główne kierunki określone uchwałą to:

- Konserwacja rowów

- Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt

- Zwrot akcyzy zawarty w cenie zakupionego oleju napędowego

Plan - 436 330,00 ,- wykonanie - 423 740,32

w tym: porządkowanie melioracji - 0,00 zł, wydatki związane z wyłapywaniem psów, utylizacją, opieką - 4 664,70, odpis od podatku rolnego na izby rolnicze - 6 947,15 , zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego - 404 047,53 , oraz wydatki związane z obsługą zwrotu akcyzy - 8 080,94

Transport i łączność

- budowa ulic i chodników zgodnie z wieloletnim planem

- zakup znaków drogowych

- zakup przystanków, remont

- odśnieżanie ulic i chodników gminnych

Plan - 951 050,00 ,- wykonanie - 894 693,67, w tym:

- utrzymanie dróg gminnych, odśnieżanie, transport żużla, znaki drogowe, łatanie dziur w drogach, równanie - 40 124,93

- wydatki majątkowe - 854 568,74

Gospodarka mieszkaniowa

- wydatki związane ze sprzedażą majątku gminy - podział działek, ogłoszenia prasowe

- remonty budynków komunalnych,

- remont i modernizacja ośrodka zdrowia w Słońsku

Plan - 325 700,- wykonanie - 291 921,43 w tym:

- wydatki związane z przygotowaniem do sprzedaży i wykupu mienia gminy - 63 781,04

- wydatki związane z remontami budynków komunalnych - 11 504,43

- wydatki majątkowe - 216 635,96

Działalność usługowa

Plan - 20 000,- wykonanie - 19 755 ,26

Wydatki związane z utrzymaniem cmentarza komunalnego, porządkowanie, wywóz nieczystości oraz utrzymanie cmentarza jenieckiego

Administracja publiczna

Plan - 1 997 177,00 ,- wykonanie - 1 902 014,96, - w tym:

Wydatki związane z utrzymaniem administracji wojewody - 58 900 ,- , wydatki związane z obsługą Rady Gminy - 47 422,08 , pozostała działalność - 73 755,52 (w tym: składki na stowarzyszenia , ubezpieczenie majątku gminy , wydatki reprezentacyjne, wydatki jednostek pomocniczych - sołectw, dotacja dla Urzędu Marszałkowskiego), promocja gminy - 43 128 ,72

administracja samorządowa - 1 751 830,00 w tym:

- wynagrodzenia pracowników i pochodne od wynagrodzeń - 1 268 661,73

- wynagrodzenia bezosobowe - 23 018,00

- wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń - 1 946,00

- pfron - 0,00

- prowizja sołtysów i inkasenta - 20 708,71

- delegacje - 15 798,58

- szkolenia - 11 844,00

- fundusz socjalny - 22 617,09 ,-

- zakup materiałów i wyposażenia - 70 530,29 w tym: paliwo do samochodu,

zakup materiałów biurowych, środków czystości oraz pozostałe zakupy (bhp,

czasopisma, dzienniki urzędowe, napoje)

- energia, woda i gaz - 42 936,20

- zakup usług pozostałych - 104 957,03 w tym: przesyłki pocztowe,

za obsługę i konserwację ksera, obsługa informatyczna komputerów, nadzory autorskie, usługi prawne, prowizje bankowe, pozostałe usługi, legalizacja gaśnic, przegląd samochodu

- opłaty z tytułu usług telefonicznych - 23 484,52

- zakup usług dostępu do Internetu - 5 306,49

- wydatki majątkowe - 67 000,00

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej

Plan - 5 088 ,00 ,- wykonanie - 2 894,52

- wydatki związane z utrzymaniem spisu wyborców - 818,00,-

- wybory uzupełniające do rady gminy - 2 076,52

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

- zadania z zakresu straży pożarnej

- obrona cywilna

- zarządzanie kryzysowe

Plan - 152 235,- wykonanie - 137 673 ,95 w tym:

- wydatki związane z obroną cywilną - 1 647 ,83

- wydatki związane z ochotniczą strażą pożarną - 125 792,70

w tym: za gaszenie pożarów - 15 650 ,00 ,- ryczałt kierowców - 20 483,00 ,- zakup mundurów, paliwa, sprzętu strażackiego, części samochodowych - 31 397,61 energia - 10 308,76, opłaty z tytułu usług telefonicznych - 4 215,61 ,- remonty i usługi pozostałe - 2 208,72 , wydatki majątkowe na przebudowę remizy w Lemierzycach (dach) - 41 529,00

- wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym - 233,42

Obsługa długu publicznego

Plan - 421 701,- wykonanie - 421 700 ,19 w tym:

Spłata odsetek od kredytów inwestycyjnych - 421 700,19

Poręczenie dla lokalnej grupy działania - 0,00

Oświata i wychowanie

Plan - 4 801 327 ,- , wykonanie - 4 781 862,94 w tym:

Szkoły podstawowe - 2 426 180,32

Przedszkola - 773 267,62

Gimnazjum - 962 500,01

Przedszkola przy szkołach /oddziały zerowe/ - 87 018,36

Dowożenie uczniów do szkół - 220 362,16

Dokształcanie nauczycieli - 4 234,56

Stołówki szkolne - 236 014,62

Pozostała działalność - 72 285,29

Realizację wydatków objętych planem budżetu gminy poza remontami i inwestycjami prowadzi Jednostka oświatowa.

Ochrona zdrowia

- przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii

- wydatki związane z utrzymaniem ośrodka zdrowia w Głuchowie

Plan - 131 500 ,- wykonanie - 97 252,62 w tym: wydatki związane z realizacją gminnego programu przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii 97 071,28 - zgodnie z gminnym programem przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii, wydatki związane z ochroną zdrowia - 181,34 w tym: wywóz nieczystości

Pomoc społeczna

Plan - 2 653 508,- wykonanie - 2 610 487,96 w tym:

- świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe z ubezpieczenia społecznego - 1 675 362,16

- składki na ubezpieczenia zdrowotne - 27 703,01

- zasiłki i pomoc w naturze - 202 292,81

- dodatki mieszkaniowe - 95 650,57

- zasiłki stałe - 143 130,00

- ośrodek pomocy społecznej - 258 872,62

- usługi opiekuńcze - 0,00,-

- dożywianie dzieci w szkołach - 149 300,00 - dofinansowywane przez Wojewodę

Wydatki te realizowane są przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach środków własnych gminy, środków na zadania zlecone i powierzone oraz ze środków pozyskanych ze źródeł pozabudżetowych.

Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

Plan - 154 189,- wykonanie - 145 822,06

Realizowane są dwa zadania ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jeden realizowany przez Ośrodek Pomocy Społecznej, drugi przez Urząd Gminy dla Szkoły Podstawowej

Edukacyjna opieka wychowawcza

Plan - 358 569,- wykonanie - 249 476,48

w tym: - świetlice szkolne - 132 671,98

- stypendia dla uczniów - 110 809,50

- wyprawka szkolna - 5 995,00

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

- udział w CZG-12

- utrzymanie zieleni

- utrzymanie czystości na placach i ulicach

- gospodarka odpadami

- urządzenie placu zabaw dla dzieci

- budowa przydomowych oczyszczalni w miejscowościach Lemierzyce, Ownice

- budowa stacji uzdatniania wody w miejscowości Lemierzyce

Plan - 649 266,- wykonanie - 624 369,37 w tym:

Gospodarka ściekowa i ochrona wód - 196 022,32 w tym: wydatki majątkowe - 186 066,56

Gospodarka odpadami - 49 424,00 w tym: składka na CZG-12 - 34 924,-

Oczyszczanie ulic, placów - 36 563,10

Utrzymanie zieleni w miastach i gminach - 23 341,85

Oświetlenie ulic - 303 934,78 w tym :

energia i konserwacja oświetlenia - 303 559,86

Ochrona środowiska - 17 472,52, w tym dotacja do usuwania azbestu - 4 606,72

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

- rozwój turystyczny gminy

- współpraca polsko - niemiecka

- remonty klubów wiejskich

- działalność kulturalna i rozrywkowa

Plan - 848 758,- wykonanie - 729 126,35 w tym:

- utrzymanie muzeum - 5 684,52,

- utrzymanie bibliotek - 52 324,60, w tym: wynagrodzenia z pochodnymi - 39 770,81

- świetlice i kluby - 266 797,62 w tym: wynagrodzenia z pochodnymi - 115 086,03, wydatki inwestycyjne - 50 949,57

- pozostała działalność - 404 319,61 w tym: festyny, plener malarski, współpraca polsko - niemiecka w ramach dziewięciu projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej, imprezy okolicznościowe

Kultura fizyczna i sport

- zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu

Plan - 1 380 700,00 ,- wykonanie - 1 274 944,71 wydatki związane z działalnością sportową klubów młodzieżowych w Słońsku w Lemierzycach i Głuchowie oraz przy Zespole Szkół w Słońsk, w tym:

Dotacja celowa dla stowarzyszeń - 100 000,00

Wydatki majątkowe na budowę boiska - 1 089 741,28

Wykonanie wydatków budżetowych przedstawia załącznik nr 2 do sprawozdania .

Graficzny podział wydatków wg ważniejszych działów budżetowych przedstawia wykres.

infoRgrafika

Natomiast wydatki w podziale na poszczególne rodzaje wydatków, graficznie prezentują się jak na wykresie poniżej:

infoRgrafika

Na przestrzeni lat 2008 - 2012 poziom dochodów i wydatków kształtował się następująco:

infoRgrafika

Lepszy obraz uzyskamy jednak przedstawiając poziom dochodów bieżących do wydatków bieżących:

Dochody bieżące

Wydatki bieżące

Nadwyżka bieżąca

2008

10 835 181,22

10 199 566,96

635 614,26

2009

12 039 549,55

10 491 721,68

1 547 827,87

2010

12 177 413,95

11 413 059,07

764 354,88

2011

12 281 677,45

11 495 267,23

786 410,22

2012

13 329 545,76

12 078 243,69

1 251 302,07

infoRgrafika

W przedłożonej Wysokiej Radzie informacji z wykonania budżetu gminy za 2012 rok wraz z załącznikami, Wójt Gminy przedstawił realizację zadań rzeczowo - finansowych objętych budżetem w zakresie zadań własnych, zleconych i powierzonych.

Część zadań objętych budżetem, była realizowana jak w latach ubiegłych, za pomocą

pracowników przyjętych na podstawie porozumienia z Urzędem Pracy. Zatrudnienie przy pracach porządkowych, remontowych, melioracyjnych pracowników interwencyjnych wpłynęło znacznie na zmniejszenie kosztów budżetu gminy. Jednakże wzrost płacy minimalnej płaconej przez Gminę i zmniejszenie refundacji z Urzędu Pracy skutkował znacznie mniejszą ilością osób zatrudnianych. Sytuacja ta pogorszy się jeszcze bardziej w roku następnym.

Urząd Pracy w Sulęcinie zrefundował poniesione koszty związane z zatrudnieniem w wysokości - 55 866 ,12 zł.

Duże zaangażowanie środków własnych na inwestycje realizowane na terenie gminy Słońsk ma wpływ na poprawę infrastruktury oraz estetykę naszej gminy. Część zadań inwestycyjnych takich jak: kontynuacja i budowa dróg gminnych, budowa wodociągów i kanalizacji sanitarnej, wykonanie studni głębinowych, remonty sal wiejskich są w trakcie realizacji.

Zabezpieczone zostały środki na spłatę odsetek od zaciągniętych kredytów na inwestycje realizowane w 2008, 2009, 2010 i 2011 roku

Duże trudności w realizowaniu podstawowych zadań jak zwykle wystąpiły w oświacie. Brakuje środków na działalność bieżącą taką jak: remonty szkół, wyposażenie w niezbędny sprzęt i pomoce naukowe, energię, zakup opału.

Nakładane na samorząd coraz to nowe zadania na oświatę przy jednoczesnym nie zapewnianiu środków na ich sfinansowanie, powoduje coraz większe braki w zakupie nowoczesnych pomocy naukowych oraz w wykonywaniu bieżących remontów.

W ciągu ostatnich lat można zaobserwować rosnący dysonans między subwencją oświatową a wydatkami na oświatę, które powinny być sfinansowane z subwencji, zgodnie z tabelą poniżej.

Subwencja oświatowa

Wydatki na oświatę finansowane z subwencji

różnica

2008

2 838 614,00

2 983 025,83

- 144 411,83

2009

3 498 601,00

3 376 455,49

122 145,51

2010

3 164 728,00

3 318 035,01

- 153 307,01

2011

3 189 877,00

3 554 428,21

- 364 551,21

2012

3 416 136,00

3 792 639,49

- 376 503,49

Ponadto na Gminie spoczywa również obowiązek utrzymywania i finansowania części zadań oświatowych ze środków własnych.

Wydatki poniesione na finansowanie tych zadań przedstawione są w poniższej tabeli.

Subwencja oświatowa

Wydatki na oświatę (bez inwestycji)

różnica

wydatki na zadania własne

2008

2 838 614,00

3 678 849,56

- 840 235,56

695 823,73

2009

3 498 601,00

4 009 926,66

- 511 325,66

633 471,17

2010

3 164 728,00

4 238 277,92

- 1 073 549,92

920 242,91

2011

3 189 877,00

4 526 814,38

- 1 336 937,38

972 386,17

2012

3 189 877,00

4 914 534,92

- 1 724 657,92

1 121 895,43

Do zadań Gminy należy również zapewnienie niektórych świadczeń socjalnych dla mieszkańców Naszej Gminy. Część świadczeń jest finansowana z budżetu Państwa, część z budżetu Gminy.

Dotacje z Budżetu Państwa par. 2010, 2030

Wydatki GOPS

różnica

(udział Gminy)

2008

2 176 343,00

2 505 093,00

- 328 750,00

2009

2 020 989,37

2 359 941,37

- 338 952,00

2010

2 466 542,00

2 821 608,73

- 355 066,73

2011

2 126 148,00

2 562 734,00

- 436 586,00

2012

2 087 953,01

2 550 169,01

- 462 216,00

Jak można zauważyć od 2008 r. udział wydatków Gminy wzrastał, jednakże dopiero w roku 2011 wzrost był bardzo znaczący i w 2012 tendencja ta jest kontynuowana. Głównym powodem było scedowanie na Gminy 20 % wydatków finansowanych dotychczas z Budżetu Państwa - zasiłków stałych oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne. Dodatkowo coraz większe koszty ponosimy w związku utrzymaniem mieszkańców Gminy w Domach Pomocy Społecznej.

Pozostałe zadania objęte budżetem gminy były realizowane na bieżąco, zgodnie z obowiązującymi zasadami gospodarki finansowej, czyli zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny. Na wszystkie zadania remontowe i inwestycyjne ogłaszane były przetargi zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

Czynione były starania o pozyskiwanie nowych środków finansowych, szczególnie na kontynuację inwestycji z zakresu budowy dróg, budowę chodników, wodociągów i kanalizacji sanitarnej, remontu sal wiejskich w Ownicach i Przyborowie, budowy sali sportowej oraz remontu Gminnego Ośrodka Kultury i Muzeum Martyrologii - objętych wieloletnim programem inwestycyjnym.

Złożono szereg wniosków na dofinansowanie zadań z zakresu drogownictwa, oświaty, sportu, kultury i ochrony środowiska, które były i będą realizowane w latach następnych zgodnie z planem inwestycyjnym Gminy Słońsk.

Zakończono budowę boiska sportowego wraz z trybunami, ogrodzeniem i oświetleniem - realizowanego w ramach PROW 2007-2013.

Trwają inwestycje w ramach umów z PROW - przebudowa Sali wiejskiej w Ownicach, modernizacja stacji uzdatniania wody w Lemierzycach wraz z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w Lemierzycach i Ownicach

W ramach zawartych porozumień gmina otrzymała środki ze starostwa na pomoc dzieciom w rodzinach zastępczych - 58 176,79 zł,

W opisanej analizie wydatków przedstawiono wykonanie ważniejszych zadań przyjętych w budżecie gminy.

Sprawozdanie została opracowana na podstawie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań finansowych. Wykazane dane są zgodne z zapisami w urządzeniach księgowych i ze zbiorczymi sprawozdaniami o dochodach gminy i o wydatkach gminy .

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych ,Wójt gminy w Słońsku przedkłada Wysokiej Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2012 rok wraz z załącznikami.

Załącznik Nr 1 o dochodach budżetowych

Załącznik Nr 2 o wydatkach budżetowych

Załącznik Nr 3 o realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej

Załącznik Nr 4 o realizacji zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień

Załącznik Nr 5 o realizacji zadań wykonywanych na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego

Załącznik Nr 6 o udzielonych dotacjach

Załącznik Nr 7 z wykonania przychodów i wydatków zakładu budżetowego

Załącznik Nr 8 o realizacji wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego

Załącznik Nr 1 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik1.pdf

Załącznik nr 1

Załącznik Nr 2 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik2.pdf

Załącznik nr 2

Załącznik Nr 3 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik3.pdf

Załącznik nr 3

Załącznik Nr 4 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik4.pdf

Załącznik nr 4

Załącznik Nr 5 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik5.pdf

Załącznik nr 5

Załącznik Nr 6 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik6.pdf

Załącznik nr 6

Załącznik Nr 7 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik7.pdf

Załącznik nr 7

Załącznik Nr 8 do Sprawozdania
Wójta Gminy Słońsk
Zalacznik8.pdf

Załącznik nr 8

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00