Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 112

Uchwała nr XXVI/156/12 Rady Gminy Szczaniec

z dnia 28 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szczaniec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm. Dz. U.z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102 poz. 1055,Nr 116 poz. 1203, Dz. U. z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181 poz. 1337, Dz. U. z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173poz. 1218, Dz. U. z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, Dz. U. z 2009 r. Nr 52 poz.420, Nr 157 poz. 1241, Dz. U. z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i poz. 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675, Dz. U. z 2011 r. Nr 21 poz. 113, Nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777, Nr 149 poz. 887, Nr 217 poz. 1281, Dz. U. z 2012 r. poz. 567) iart. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie uchwala się:

Regulamin
utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Szczaniec

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szczaniec zwany dalej Regulaminem określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Gminy Szczaniec.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. ustawie u. c. p. - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391);

2. nieruchomości niezamieszkałej - należy przez to rozumieć nieruchomość, która nie jest miejscem zamieszkania, w tym także obiekty i tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą np. handlową czy usługową;

3. nieruchomości zamieszkałej - należy przez to rozumieć nieruchomość, która jest miejscem zamieszkania;

4. miejsce zamieszkania - należy rozumieć miejsce według definicji zawartych w Kodeksie cywilnym art. 25 - 27 ;

5. odpadach komunalnych, odpadach ulegających biodegradacji, odpadach zielonych, odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć według definicji zawartych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 185 poz. 1243 z późn. zm.)

6. odpadach zmieszanych - należy przez to rozumieć odpady komunalne nie poddane selektywnemu zbieraniu;

7. odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości, do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budowy i remontów;

8. zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - należy przez to rozumieć zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005r. Nr 180 poz. 1495 ze zm.);

9. odpadach opakowaniowych - należy rozumieć według definicji zawartej w ustawie z dnia 11 maja2001r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001r. Nr 63 poz.638 z późn. zm.);

10. odpadach budowlanyc hi rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów powstające w gospodarstwach domowych, pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano - architektonicznej;

11. harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Szczaniec, obowiązujący mieszkańców Gminy Szczaniec, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szczaniec,

12. umowach - należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z art. 6 ust 1 ustawy u. c. p., podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości;

13. Punkcie Selektywnego Zbieranie Odpadów Komunalnych - należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy u.c.p;

14. Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubuskiego - należy przez to rozumieć dokument wynikający z treści art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010r. Nr 185 poz. 1243 ze zm.);

15. chodniku - należy rozmieć według definicji zawartej w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm.),

16. zwierzętach domowych, zwierzętach gospodarskich, zwierzętach bezdomnych, - należy rozumieć według definicji zawartej w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (teskt jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 106 poz. 1002 z późn. zm.) i ustawie z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.);

17. sezon letni - obejmuje okres od 15 kwietnia do 30 września;

18. sezon zimowy - obejmuje okres 01 października do 14 kwietnia;

19. Regulaminie - rozumie się przez to niniejszy "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szczaniec."

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1. prowadzenia selektywnego zbierania następujących sześciu frakcji odpadów komunalnych;

a) papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych,

2. prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji a także odpadów zielonych jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy;

a) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone należy gromadzić w specjalnie do tego przeznaczonych workach lub pojemnikach,

b) dopuszcza się gromadzenie odpadów ulegających biodegradacji w przydomowych kompostownikach,

3. prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby ,rozpuszczalniki, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy,

4. dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z terenu Gminy Szczaniec tworzy się Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, mieszczący się w miejscowości Szczaniec,

5. zbieranie odpadów niepodlegających selektywnemu zbieraniu do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym regulaminie,

6. przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczonym właścicielom nieruchomości,

§ 4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania czystości i porządku na terenie zarządzanych przez siebie nieruchomości, w szczególności poprzez:

1. utrzymywanie w czystości miejsc ustawienia pojemników na odpady komunalne i ich otoczenia oraz zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu zbierania odpadów,

2. uprzątanie przez właścicieli nieruchomość, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz z powierzchni chodników (od granicy nieruchomości do krawędzi chodnika przylegającego do jezdni), z częstotliwością zapewniającą codzienną czystość i brak śliskości, nie powodując zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

§ 5. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

1. na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2. drobne naprawy, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.

§ 6. Dopuszcza się zagospodarowanie, drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnienia z właścicielem lub zarządcą dróg.

§ 7. Właściciel nieruchomości na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna, lub inna działalność gospodarcza , zobowiązany jest do;

1. wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów,

2. bieżącego sprzątania terenu nieruchomości, w szczególności niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu,

3. skutecznym zapobieganiu zanieczyszczaniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania działalności gospodarczej,

4. selektywnego gromadzenia odpadów.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. Określa się rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1. właściciele nieruchomości są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w pojemniki i worki do gromadzenia odpadów komunalnych z uwzględnieniem zapisów niniejszego regulaminu,

2. przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Szczaniec:

a) kosze uliczne o pojemności od 10 do 70 l,

b) kosze na odpady o pojemności 120l, 240l, 1100l,

c) worki o pojemności od 60 do 120l,

d) kontenery o pojemności 5m3do 25m3,

3. odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej, następujące normy:

a) dla budynków mieszkalnych we wszystkich rodzajach zabudowy minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania odpadów wynosi;- niesegregowanych (zmieszanych odpadów komunalnych) 40l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120l na każdą nieruchomość; - odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności co najmniej 60l,

b) dla szkół wszelkiego typu 3 l na każdego ucznia i pracownika,

c) dla przedszkoli i żłobków 3 l na każde dziecko i pracownika,

d) dla lokali handlowych 50l na każde 10m2powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120l na lokal,

e) dla lokali gastronomicznych 20l na jedno miejsce konsumpcyjne,

f) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych, i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120l na każde 10 pracowników,

g) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki 20l na jedno łóżko,

h) dla ogródków działkowych 20l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5l poza tym okresem,

i) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady.

§ 9. Określa się rodzaje i pojemności worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:

1. pojemność worków winna wynosić od 60l do 120l,

2. do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki o następujących ujednoliconych kolorach oraz pojemnik stałe w odpowiednich kolorach i oznakowaniach dla budynków wielorodzinnych;

a) NIEBIESKI z przeznaczeniem na papier i tekturę,

b) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe metalowe, oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

c) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane,

d) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne,

§ 10. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:

1. na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, peronach kolejowych, w parkach,

a) kosze uliczne o pojemności od 10 do 75l,

2. przed sklepami wielkopowierzchniowymi i szkołami zestawy pojemników przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury; wielomateriałowych o pojemności od 800l do 1500l, oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki.

§ 11. Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

1. właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz, tak aby nie powodowały immisji uciążliwych zapachów,

2. miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie.

§ 12. Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych;

1. na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodniku lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.

2. szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżniania.

§ 13. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 14. Ustala się następujące częstotliwości odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości

1. właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się:

a) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych co najmniej raz w miesiącu,

b) segregowanych odpadów komunalnych , takich jak szkło , tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe, papier i tektura co najmniej raz w miesiącu,

c) odpady biodegradowalne jeżeli, nie będą gromadzone w kompostownikach:

- w sezonie letnim co najmniej 2 razy w miesiącu,

- w sezonie zimowym co najmniej 1 raz w miesiącu,

d) odpady typu przeterminowane leki i baterie należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać do pojemników znajdujących się:

- punkt odbioru przeterminowanych leków; Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,

- punkt odbioru baterii; pojemniki rozmieszczone w: Zespół Szkół w Szczańcu, Szkoła Podstawowa w Smardzewie, Gminne Przedszkole w Szczańcu lub Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych

e) chemikalia (np. farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.) należy dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych,

f) zużyte opony odbierane będą jeden raz w roku zgodnie z udostępnionym harmonogramem, poza harmonogramem poprzez przekazanie na bieżąco przez właściciela nieruchomości do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów,

g) odzież i tekstylia należy dostarczać na bieżąco do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub mogą zostać odebrane przez podmiot odbierający odpady zgodnie z powszechnie udostępniony harmonogramem - raz w roku,

h) odpady wielkogabarytowe oraz sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą jeden raz w roku, gmina zorganizuje zbiórkę ww. odpadów w dodatkowych miejscach zbiórki, w terminach podanych do wiadomości mieszkańców z odpowiednim wyprzedzeniem,

i) odpady budowlane i rozbiórkowe, muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady. Właściciel nieruchomości / dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go. Pozbywanie się ww. odpadu odbywa się na koszt właściciela, za pośrednictwem przedsiębiorcy który wygra przetarg na terenie Gminy Szczaniec,

2. sposób pozbycia się odpadów komunalnych innych niż wcześniej wymienione właściciel nieruchomości uzgadnia z odbierającym odpady,

3. selektywnie zbierane odpady przekazywane są przedsiębiorcy workach, które należy zamknąć,

4. odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej uzgodnionych z przedsiębiorcą zgodnie z dostarczonym harmonogramem,

5. częstotliwość odbioru odpadów komunalnych może ulec zmianie ze względu na stan sanitarno- porządkowy nieruchomości,

§ 15. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1. opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego z którym podpisał umowę,

2. częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacyjnej,

3. nieczystości ciekłe odbierane ze zbiorników bezodpływowych należy wywozić do punktu zlewnego w Szczańcu lub do innej najbliższej oczyszczalni,

4. pojazdy specjalistyczne i uniwersalne do odbioru odpadów komunalnych muszą spełniać wymogi zgodne z przepisami prawa,

5. pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w Uchwale w sprawie wymagań jakie winien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

6. zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć,

7. przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.

§ 16. Organizatorzy imprezy plenerowej są zobowiązani do:

1. utrzymania porządku i czystości w miejscu organizowanej imprezy po przez zapewnienie odpowiedniej liczby pojemników i szalet,

2. usuwania odpadów stałych i nieczystości płynnych niezwłocznie po zakończeniu imprezy,

3. oczyszczania terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów przyległych, jeśli na jej skutek zostały zanieczyszczone.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 17. Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów, przeznaczone do składowania należy bezwzględnie kierować do właściwej dla regionu wschodniego, określonego w wojewódzkim planie gospodarki odpadami regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, a w przypadku jej awarii lub braku mocy przerobowej do instalacji wskazanych jako zastępcze.

§ 18. Wdrożenie systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ma zapewnić:

1. ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

2. wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych,

3. osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 19. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zniszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 20. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do:

1. sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru,

2. utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym pomieszczenia, w którym przebywa zwierzę,

3. stałego i skutecznego dozoru, w szczególności stosowania zabezpieczenia uniemożliwiającego samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomość jego właściciela,

4. umieszczenia w miejscu widocznym na ogrodzeniu tabliczki ze stosownym ostrzeżeniem, jeżeli zwierzę jest na posesji bez uwięzi i może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa osób i mienia,

5. nie wprowadzania zwierząt domowych na tereny placów zabaw, piaskownic dla dzieci, trawników oraz na inne tereny oznakowane zakazem wprowadzania zwierząt,

6. natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.,

7. w odniesieniu do psów:

a) uzyskania zezwolenia Wójta Gminy Szczaniec na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687),

b) systematycznego szczepienia przeciwko wściekliźnie zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz .U. z 2008r. Nr 213, poz1342 z późn. zm.),

c) prowadzenia psa na uwięzi, a psu rasy uznawanej za agresywną lub zagrażającemu otoczeniu w kagańcu,

d) prowadzenia psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem,

e) nie wprowadzania psów do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów użytku publicznego, jeżeli wynika to z oznakowania tych obiektów i placówek,

f) usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy, postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 21. 1. utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako takie.

2. zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.

3. na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

a) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt,

b) wszelkie uciążliwości hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

4. prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązani są;

a) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

b) gromadzić, usuwać i zagospodarować odpady stałe i ciekłe powstające wyniku utrzymywania zwierząt gospodarskich zgodnie zasadami określonymi w odrębnych przepisach,

c) przeprowadzać deratyzacje pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowana przez podmiot uprawniony,

§ 22. Właściciele zwierząt gospodarskich wykorzystywanych podczas sezonu letniego mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

§ 23. Prowadzenie działalności związanej z wykorzystywaniem zwierząt w okresie sezonu letniego związanego z prowadzeniem działalności na terenach gminnych wymaga uzyskania zgody Wójta Gminy Szczaniec.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.

§ 24. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie Gminy Szczaniec, a w szczególności: budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, zakłady gastronomiczne, warsztaty, obiekty usługowe, piwnice, przyłącza kanalizacyjne, kolektory sanitarne, pojemniki na odpady. Właściciele powyższych nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji, co najmniej raz w roku.

§ 25. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Szczaniec określi, w uzgodnieniu z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz, poprzez zarządzenia, termin jej przeprowadzenia,

§ 26. Koszty prowadzenia deratyzacji obciążają właściciela nieruchomości.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 27. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Szczaniec.

§ 28. Traci moc uchwała NR X/70/07 Rady Gminy Szczaniec z dnia 24 października 2007r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szczaniec.

§ 29. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Józef Starzyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00