Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 45

Uchwała nr XXIX/201/12 Rady Miejskiej w Lubsku

z dnia 27 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubsko

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm. Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Dz. U. z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181 poz. 1337, Dz. U. z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173poz. 1218, Dz. U. z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, Dz. U. z 2009 r. Nr 52 poz.420, Nr 157 poz. 1241, Dz. U. z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i poz. 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675, Dz. U. z 2011 r. Nr 21 poz. 113, Nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777, Nr 149 poz. 887, Nr 217 poz. 1281, Dz. U. z 2012 r. poz. 567 ) i art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żarach, Rada Miejska uchwala:

REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY LUBSKO

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubsko zwany dalej Regulaminem określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Gminy Lubsko.

§ 2. 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. , poz. 391);

2) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami - należy przez to rozumieć uchwałę Nr XXX/281/12 z dnia 10 września 2012 r. Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie" Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubuskiego na lata 2012 - 2017 z perspektywą do 2020 roku;

3) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Lubsko;

4) miejscu zamieszkania - należy rozumieć według definicji zawartych w Kodeksie cywilnym art.25 - 27;

5) nieruchomościach zamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, o których mowa w art. 6c ust. 1 ustawy,

6) nieruchomościach niezamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają w ich obrębie odpady komunalne, o których mowa w art. 6c;

7) pojemniku - należy przez to rozumieć urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych takie jak kubeł, kontener, worek, kosz uliczny;

8) punkt selektywnego zbierania odpadów - należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 391);

9) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości, do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budowy i remontów;

10) odpadach budowlanych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów powstających w gospodarstwach domowych, pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, które nie wymagają pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano - architektonicznej;

11) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - należy przez to rozumieć zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005r. Nr 180 poz. 1495 ze zm.) np. pralki, zmywarki, kuchenki, drukarki;

2. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:

1) ustawa z dnia 21 kwietnia 2001r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.),

2) ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U.z 2001 r. Nr 63, poz. 638 z późn. zm.)

3) ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1495 z późn. zm.),

4) ustawa z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666 z późn. zm.),

5) ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.),

6) ustawa z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.).

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na terenie zarządzanych przez siebie nieruchomości poprzez:

1. Prowadzenie selektywnego zbierania na terenie wszystkich nieruchomości następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) szkła,

2) papieru i tektury,

3) tworzyw sztucznych,

4) metali,

5) opakowań wielomateriałowych,

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych,

9) zużytych opon,

10) zużytych baterii i akumulatorów,

11) przeterminowanych leków,

12) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,

13) przeterminowanych chemikaliów,

14) odpadów zielonych pochodzących z przyciętych drzew i krzewów oraz trawy i liści.

2. Przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych:

1) przedsiębiorcy wykonującemu usługi odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości, z podziałem na następujące frakcje odpadów komunalnych, pogrupowanych w pojemnikach (w tym workach):

a) papier i tektura, z wyłączeniem m.in. kalki technicznej, opakowań z zawartością, prospektów foliowanych i lakierowanych katalogów.

b) tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe, z wyłączeniem m.in. tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii, opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach, opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych, metali łączonych z innymi materiałami - np. gumą, opakowań i materiałów innych niż - np. tetra pak.

c) szkło, z wyłączeniem m.in. ceramiki (porcelana, naczynia, talerze, doniczki), luster, szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości, szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone), szyb samochodowych.

d) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,z wyłączeniem m.in. odpadów pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.

2) do punktów selektywnego zbierania odpadów,

3) ogólnodostępnych punktów zbierania odpadów wyposażonych w trzy pojemniki do gromadzenia odpadów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, pogrupowanych zgodnie z ust. 2 lit. a - c; dostępnych w ilości co najmniej 3 punktów.

3. Dopuszcza się gromadzenie odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegajacych biodegradacji i odpadów zielonych w przydomowych kompostowniach, przy spełnieniu następujących warunków:

1) kompostowanie prowadzone jest w urządzeniach i miejscach określonych w przepisach odrębnych;

2) kompostowanie prowadzone jest w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, w szczególności w sposób niepowodujący:

a) zagrożeń dla wody, powietrza, gleby i roślin,

b) uciążliwości zapachowych,

c) uciążliwości dla osób korzystających z danej nieruchomości oraz nieruchomości sąsiednich;

3) wykorzystywane urządzenie służące kompostowaniu podlega zgłoszeniu w Gminie;

4) objętość urządzenia pozawala na co najmniej dwuletni okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału z zabiegiem przekładania warstwą gleby i dojrzałego kompostu;

5) powstały kompost będzie w całości wykorzystany na cele własne.

§ 4. Odpady powstałe na nieruchomości posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie na terenie Gminy będą traktowane jako odpady niesegregowane (zmieszane).

§ 5. Właściciele nieruchomości winni utrzymywać w należytym stanie tereny zieleni wchodzące w skład nieruchomości poprzez: usuwanie z tych terenów odpadów zielonych.

§ 6. 1. Do właścicieli nieruchomości należy uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym chodników położonych wzdłuż nieruchomości, na takiej szerokości, która umożliwi swobodne i bezpieczne przejście.

2. Obowiązek uprzątnięcia chodnika i innych części nieruchomości służących do użytku publicznego ze śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń powinien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów oraz poprzez podjęcie działań likwidujących gołoledź.

3. Uprzątnięte błoto, śnieg i lód należy gromadzić w postaci pryzmy, a liście i inne zanieczyszczenia w miarę możliwości w workach i umieszczać je przy krawędzi chodnika z jezdnią, lub na pasie zieleni przyulicznej w sposób nieutrudniający poruszania się pieszych i pojazdów.

§ 7. 1. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi mogą być wykonywane w obrębie nieruchomości, jeżeli odbywa się to za wiedzą i zgodą osoby posiadającej tytuł prawny do nieruchomości oraz wypełnia warunki określone w ust. 2 i 3.

2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, może obejmować tylko nadwozie pojazdów.

3. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą obejmować jedynie drobne naprawy związane z bieżącą eksploatacją pojazdów obejmujących przykładowo: wymianę kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje i wymianę drobnych elementów itp.

4. Mycie i naprawy pojazdów, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą się odbywać pod warunkiem, że:

1) nie skutkują zanieczyszczeniem środowiska naturalnego a powstające ścieki nie będą odprowadzane bezpośrednio do wód i gleby oraz kanalizacji deszczowej,

2) postępowanie z powstającymi odpadami będzie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. Określa się rodzaje i minimalną objętość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości.

1. Pojemniki muszą spełniać następujące wymagania :

1) odpowiadać wymaganiom zawartym w ustawie z 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tekst jednolity Dz.U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935 z późn. zm.);

2) spełniać wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 25 października 2005 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2005 r. Nr 219, poz. 1858);

3) worki, w które wyposażane są nieruchomości powinny spełniać wymogi normy PN-EN 13592 lub jej równoważnej.

4) wyglądać estetycznie i być trwale zamykane i oznakowane.

2. Przewiduje się następujące pojemniki do zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy:

1) kosze uliczne o pojemności od 20 l do 110 l;

2) kubły na odpady o pojemności: 60 l, 110 l, 120 l, 240 l i 1100 litrów;

3) kontenery o pojemności od 2500 l do 10000 l;

4) worki o pojemności od 60 l do 120 l;

5) pojemniki do selektywnej zbiórki o pojemności od 60 l do 1500 l.

3. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki o następujących ujednoliconych kolorach:

a) NIEBIESKI z przeznaczeniem na papier i tekturę,

b) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe,

c) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło,

d) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji.

4. Do tymczasowego gromadzenia bioodpadów w lokalu i transportu do pojemników zbiorczych na bioodpady właściciele wykorzystują worki biodegradowalne o pojemności min. 10 l.

5. Dla zabudowy wielorodzinnej i śródmiejskiej wskazane jest prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach o pojemności od 120 l do 1500 l o kolorystyce jak w ust.3.

6. W uzasadnionych przypadkach, podlegających indywidualnemu uzgodnieniu, dopuszcza się w zabudowie wielorodzinnej selektywną zbiórkę odpadów do worków.

§ 9. 1. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, realizując obowiązek określony w art.5 ust. 1 pkt. 1 ustawy, oblicza minimalną objętość pojemników na odpady zmieszane, w którą musi wyposażyć nieruchomość jako iloczyn wskaźnika wytwarzania odpadów - 30 l na osobę tygodniowo oraz ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Pojemnik nie może być mniejszy niż 60 l.

2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zabudowie zagrodowej, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż jedna osoba w rozmiarze 60 l,

2) 2 - 3 osoby w rozmiarze 110 l,

3) 4 osoby w rozmiarze 120 l,

4) nie mniej niż 5 osób i nie więcej niż 7 osób w rozmiarze 240 l,

5) nie mniej niż 8 osób i nie więcej niż 11 osób w rozmiarze 240 l i 120 l,

6) nie mniej niż 12 osób i nie więcej niż 15 osób w rozmiarze 2 pojemniki po 240 l.

3. Dopuszcza się, przy zachowaniu minimalnej pojemności, stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust. 2.

4. W przypadku korzystania z pojemnika, przeznaczonego do zbierania odpadów, większej ilości osób niż określono w ust. 2 pkt. 6 przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, że na każdą kolejną osobę korzystającą z pojemników należy przeznaczyć pojemność w wielkości nie mniejszej niż 30 l.

5. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie wielorodzinnej, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż 9 osób - w rozmiarze obliczanym 240 l i 120 l,

2) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób w rozmiarze 2 x 240 l,

3) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób - w rozmiarze 1100 l,

4) nie mniej niż 26 osób i nie więcej niż 30 osób w rozmiarze 1100 l i 240 l,

5) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 35 osób w rozmiarze 1100 l i 2 x 240 l,

6) nie mniej niż 36 osób i nie więcej niż 40 osób w rozmiarze 1100 l i 3 x 240 l,

7) nie mniej niż 41 osób i nie więcej niż 45 osób w rozmiarze 2 x 1100 l.

6. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust 2, przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w tym przepisie.

7. W przypadku korzystania z pojemnika, przeznaczonego do zbierania odpadów, przez większą liczbę osób niż określono w ust 2 pkt 7 przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, że na każdą kolejną osobę korzystającą z pojemników należy przeznaczyć pojemność w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów.

8. Ustala się, że właściciel nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zabudowie zagrodowej oblicza minimalną objętość worków na odpady segregowane, w którą musi wyposażyć nieruchomość, jako iloczyn wskaźnika wytwarzania odpadów - 7,5 l/osobę/tydzień oraz ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Pojemność worków i ich ilość należy dostosować do comiesięcznego odbioru odpadów; wyliczona objętość obejmuje łącznie trzy rodzaje frakcji wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1lit. a - c, dla których gromadzenia należy użyć odrębnych worków.

9. Właściciel nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zabudowie zagrodowej oblicza minimalną objętość pojemników na bioodpady, w którą musi wyposażyć nieruchomość jako iloczyn wskaźnika wytwarzania bioodpadów - 3 l na osobę/tydzień oraz ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Pojemność pojemników i ich ilość należy dostosować do codwutygodniowego odbioru bioodpadów.

10. Ustala się, że właściciel nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej i śródmiejskiej oblicza minimalną objętość pojemników na odpady segregowane, w którą musi wyposażyć nieruchomość, jako iloczyn wskaźnika wytwarzania odpadów - 7,5 l/osobę/tydzień oraz ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Pojemność pojemników i ich ilość należy dostosować do codwutygodniowego odbioru odpadów; wyliczona objętość obejmuje łącznie trzy rodzaje frakcji wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 lit. a - c, dla których gromadzenia należy użyć odrębnych pojemników.

11. Właściciel nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej i śródmiejskiej oblicza minimalną objętość pojemników na bioodpady, w którą musi wyposażyć nieruchomość jako iloczyn wskaźnika wytwarzania bioodpadów - 3 l na osobę/tydzień oraz ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Wielkość pojemników i ich ilość należy dostosować do częstotliwości odbioru bioodpadów.

12. Właściciel nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej i śródmiejskiej oblicza ilość worków biodegradowalnych do tymczasowego gromadzenia bioodpadów w lokalu i transportu do pojemników zbiorczych na bioodpady, w którą musi wyposażyć nieruchomość, na której prowadzona jest segregacja odpadów, jako iloczyn wskaźnika wytwarzania bioodpadów - 3 l/osobę/tydzień oraz ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Minimalna objętość worków (ulegających biodegradacji) do tymczasowego gromadzenia bioodpadów w lokalu i transportu do pojemników zbiorczych na bioodpady powinna wynosić minimum 10 l.

§ 10. 1. Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, przy jej wyposażaniu w pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, uwzględnia średnią tygodniową ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w innych źródłach wynoszącą:

1) w szkołach wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,

2) w przedszkolach - 3 l na każde dziecko i pracownika,

3) w lokalach handlowych - 30 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu,

4) w lokalach gastronomicznych - 10 l na każde miejsce konsumpcyjne,

5) w domach opieki, szpitalach, internatach, hotelach, pensjonatach itp. - 20 l na jedno łóżko,

6) w ulicznych punktach konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na punkt,

7) na terenie rodzinnych ogrodów działkowych - 10 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, jeżeli działka wyposażona jest w kompostownik lub nie mniej niż 20 l w przypadku braku kompostownika, a poza wymienionym okresem - 5 l na każdą działkę,

8) w zakładach rzemieślniczych, produkcyjnych i usługowych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 110 l na 10 pracowników,

9) dla cmentarzy - nie mniej niż 3 l na jedno miejsce pochówku,

10) dla lokali handlowych z art. spożywczymi i lokali gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady, przy czym pojemniki te muszą być systematycznie opróżniane.

2. Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne wyposaża nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych o pojemności odpowiedniej do ilości wytwarzanych odpadów, nie mniejszej niż wynikająca ze wskaźników określonych w ust. 1 jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal.

3. Do zbierania okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników i kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki udostępniane przez przedsiębiorcę, z którym właściciel nieruchomości zawarł umowę o odbieraniu odpadów komunalnych, wg warunków uzgodnionych w umowie.

4. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej oblicza minimalną objętość pojemników na odpady segregowane, w którą musi wyposażyć nieruchomość przyjmując ich objętość jako 18 % odpadu zmieszanego. Wielkość pojemników i ich ilość należy dostosować do codwutygodniowej częstotliwości odbioru odpadów; wyliczona objętość obejmuje łącznie trzy rodzaje frakcji wymienionych w § 3 ust. 2 pkt. 1 lit. a-c, dla których gromadzenia należy użyć odrębnych pojemników;

5. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej oblicza minimalną objętość pojemników na bioodpady,w którą musi wyposażyć nieruchomość przyjmując ich objętość jako 7,5 % odpadu zmieszanego,za wyjątkiem lokali gastronomicznych i stołówek, sklepów warzywnych, ogrodów działkowychi targowisk, dla których minimalna objętość w pojemniku stanowi 50 % odpadów zmieszanych.

§ 11. 1. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy §22 i §23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).

2. W przypadku, gdy niemożliwym jest wyznaczenie odpowiedniego miejsca dla usytuowania pojemników na terenie własnej nieruchomości, właściciel zobowiązany jest do ich ustawienia na terenie innej nieruchomości, za zgodą jej właściciela i na zasadach z nim uzgodnionych.

3. Utrzymywanie pojemników i miejsc ich ustawienia w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym właściciel nieruchomości realizuje poprzez:

1) wrzucanie odpadów do pojemników o określonym przeznaczeniu i zgodnie z ich przeznaczeniem,

2) domykanie pojemników wyposażonych w klapy, w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych,

3) niedopuszczanie do przeciążania pojemników,

4) obowiązkowe dezynfekowanie pojemników co najmniej raz w roku.

5) przygotowanie i utrzymywanie w czystości miejsc ustawienia pojemników na odpady komunalne i ich najbliższego otoczenia oraz zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do punktu ustawienia pojemników na odpady komunalne.

§ 12. 1. Na terenach, na których organizowane są imprezy masowe, zgromadzenia o charakterze publicznym i targowiska wprowadza się obowiązek zapewnienia wystarczającej ilości pojemników do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania pojemników po zakończeniu oczyszczania terenu.

2. Organizatorzy imprez z ust. 1 są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz szalety przenośne w ilości jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin.

3. Jeśli czas trwania imprezy jest dłuższy niż 4 godziny, ilości, o których mowa w ust. 1 należy zwiększyć o 50 %, na każde następne 4 godziny trwania imprezy.

§ 13. 1. Na drogach i w miejscach publicznych oraz terenach służących do użytku publicznego takich jak chodniki i drogi wewnętrzne, place, przystanki oraz tereny zieleni odpady gromadzi się w koszach ulicznych o pojemności od 20 l do 110 l.

2. Rozmieszczenie koszy ulicznych uzależnione jest od intensywności ruchu.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 14. 1. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości powinna zapewnić właściwy stan sanitarno - porządkowy nieruchomości i być dostosowana do ilości zebranych odpadów i możliwości ich gromadzenia w pojemnikach i workach stanowiących wyposażenie nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, pozbywają się odpadów komunalnych zmieszanych, przekazując je przedsiębiorcy z częstotliwością:

1) nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie z terenu nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub zagrodowej,

2) co najmniej raz w tygodniu z terenu pozostałych nieruchomości zamieszkałych.

3. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, którzy zbierają odpady w sposób selektywny przekazują zebrane odpady papieru i kartonów, szkła, tworzyw sztucznych, metali oraz opakowań wielomateriałowych, przedsiębiorcy z częstotliwością:

1) co najmniej raz w miesiącu z terenu nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej lub zagrodowej,

2) co najmniej raz na dwa tygodnie z terenu pozostałych nieruchomości zamieszkałych.

4. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, którzy pozbywają się zebranych odpadów ulegających biodegradacji, przekazują je przedsiębiorcy z częstotliwością:

1) nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie z terenu nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub zagrodowej,

2) co najmniej raz w tygodniu z terenu pozostałych nieruchomości zamieszkałych.

5. Zużyte baterie, świetlówki i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady zielone pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do punktu selektywnego zbierania odpadów.

6. Właściciele nieruchomości zamieszkałych pozbywają się zebranych mebli i innych odpadów wielkogabarytowych poprzez przekazanie ich przedsiębiorcy co najmniej raz w roku w następujący sposób:

1) meble i odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane jak najszybciej,

2) niedopuszczalne jest gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w pasie drogi.

7. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny z gospodarstw domowych będzie zbierany od właścicieli w ramach akcji zbierania tego odpadu przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne co najmniej raz w roku.

8. Jeżeli właściciele nieruchomości zamieszkałych zbierający w sposób selektywny odpady zielone nie poddają ich procesowi kompostowania, pozbywają się tych odpadów, dostarczając je we własnym zakresie do punktów selektywnego zbierania odpadów, w czasie, który nie spowoduje rozkładu zebranych odpadów.

9. Dodatkowo właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą w sposób ciągły przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów, w godzinach jego otwarcia, poprzez dostarczanie ich we własnym zakresie następujące selektywnie zebrane odpady:

1) szkło,

2) papier i tekturę,

3) tworzywa sztuczne,

4) metale,

5) opakowania wielomateriałowe,

6) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,

7) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych.

10. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne przekazują zebrane odpady komunalne zmieszane:

1) dla obiektów użyteczności publicznej - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

2) dla obiektów, na których prowadzona jest działalność:

a) przy działalności gastronomicznej i handlu spożywczym - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

b) przy pozostałej działalności - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,

11. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne i którzy prowadzą selektywne zbieranie frakcji odpadów wymienionych w § 3 ust. 2 pkt. 1 lit. a-c, przekazują zebrane selektywnie odpady przedsiębiorcy, z którym mają zawartą umowę i z częstotliwością ustaloną w umowie jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

12. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne i którzy prowadzą selektywne zbieranie odpadów ulegających biodegradacji przekazują zebrane selektywnie odpady przedsiębiorcy, z którym mają zawartą umowę i z częstotliwością ustaloną w umowie - jednak nie rzadziej niż:

1) dla obiektów użyteczności publicznej - raz na dwa tygodnie,

2) dla obiektów, na których prowadzona jest działalność:

a) przy działalności gastronomicznej i handlu spożywczym - raz w tygodniu,

b) przy pozostałej działalności - raz na dwa tygodnie.

§ 15. 1. Opróżnianie koszy ulicznych powinno być prowadzone z częstotliwością, która nie powoduje ich wypełnienia ponad 3 ich pojemności, jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu.

2. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionymi dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na terennieruchomości, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodniez harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w sposób nie utrudniający ruchu pieszych lub pojazdów.

§ 16. Opróżnione opakowania przed umieszczeniem w pojemniku na odpady należy, jeżeli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść tak, aby opakowania zachowały zmniejszoną pojemność.

§ 17. Każdorazowo po umieszczeniu odpadów w pojemnikach na odpady komunalne należy zamknąć szczelnie pokrywę, celem uniemożliwienia zamoczenia odpadów, jak też wydostania się odpadów pod wpływem wiatru i innych czynników zewnętrznych.

§ 18. 1. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością dostosowaną do ilości zużytej wody i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, wykluczający zanieczyszczenie gleby i wód podziemnych oraz zapobiegający powstawaniu procesów gnilnych w zbiorniku, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do przedsiębiorcy, z którym podpisał umowę.

3. Do właściciela nieruchomości należy umożliwienie dojazdu pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego do odbioru odpadów w celu opróżnienia szczelnych zbiorników bezodpływowych nieczystości ciekłych lub oczyszczalni przydomowych.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki odpadami.

§ 19. 1. Zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami wskazuje się zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania odebranych przez przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych - Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o. w Marszowie (w budowie).

2. Do czasu uruchomienia regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,o której mowa w ust. 1 wyznacza się instalacje do zastępczej obsługi regionu:

1) do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych - Sortownia zmieszanych odpadów komunalnych Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o. o. ul. Żurawia 32 (do 29 sierpnia 2012r. właścicielem instalacji był EKO AS Sp. z o.o. ul. Kardynała Wyszyńskiego 8, 68 - 200 Żary);

2) do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz składowania odpadów, zgodnie ze wskazaniem dla regionu zachodniego w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 20. 1. Właściciele i opiekunowie zwierząt domowych ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie utrzymywanych zwierząt.

2. Właściciele i opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego, a zwłaszcza spoczynku nocnego.

3. Właściciele i opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru w miejscach publicznych.

4. W miejscach publicznych zwierzęta domowe mogą przebywać wyłącznie pod nadzorem osoby, która jest zdolna do sprawowania kontroli nad zachowaniem zwierzęcia z zastrzeżeniem ust. 7.

5. W miejscach publicznych :

1) pies powinien być prowadzony na smyczy z zastrzeżeniem pkt. 2),

2) zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko wówczas, gdy pies ma założony kaganiec a osoba nadzorująca psa ma możliwość sprawowania pełnej kontroli, oznaczającej oczekiwana reakcję psa na komendę opiekuna w każdej sytuacji, z zastrzeżeniem pkt. 3 i 4,

3) zabrania się puszczania psów bez oznakowania umożliwiającego identyfikacje jego właściciela lub opiekuna,

4) psy należące do ras uznawanych za agresywne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687) oraz mieszańce tych ras, a także psy, które zachowują się agresywnie w stosunku do ludzi lub innych zwierząt, należy prowadzić w kagańcu i na smyczy,

5) pies zwolniony ze smyczy winien być prowadzony bezpośrednio przy osobie nadzorującej zwierzę , z zastrzeżeniem pkt. 6) i pkt. 7 ),

6) na terenach otwartych i o małym natężeniu ruchu pieszych, pies może być zwolniony ze smyczy i nie musi być prowadzony bezpośrednio przy osobie nadzorującej zwierzę; w tym przypadku musi mieć założony kaganiec,

7) psy mogą być zwolnione ze smyczy oraz pozbawione kagańca w miejscach ogrodzonych, przeznaczonych na wybiegi dla psów,

8) właściciele i opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do podjęcia środków chroniących osoby trzecie przed niechcianym bezpośrednim kontaktem ze zwierzęciem

9) zabrania się zanieczyszczenia terenów przez zwierzęta domowe.

6. Właściciele i opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta domowe w miejscach publicznych.

7. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych :

1) do miejsc wydzielonych do zabaw i gier dla dzieci, piaskownic, plaż, kąpielisk,

2) do miejsc pamięci i kultu,

3) do pomieszczeń użyteczności publicznej.

8. Przepisy ust. 4, 5, 6 i 7 nie dotyczą osób niewidomych, korzystających z psów - przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów asystujących.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej

§ 21. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach nieruchomości wyłączonych z produkcji rolnej:

1) na obszarze miasta Lubska, wyznaczonym ulicami: Krakowskie Przedmieście, E. Plater, Chrobrego, Kościuszki, Mickiewicza, Krasińskiego, Sienkiewicza, Zamkowa, Dębowa, plac Wolności, Popławskiego, Kopernika, Kanałowa, Chopina, Zieleniecka,

2) na nieruchomościach wpisanych na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe organy do rejestru zabytków.

2. Zwierzęta gospodarskie, z zastrzeżeniem ust. 1, mogą być utrzymywane na nieruchomościach położonych w promieniu nie mniejszym niż 50 m od budynków szkół, przedszkoli, placówek kulturalnych, zakładów opieki zdrowotnej i urzędów organów administracji pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie.

3. Na pozostałych terenach, z zastrzeżeniem ust. 1, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

a) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.),

b) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

4. Odstępstwa od warunków wymienionych w ust. 1-3 dopuszczalne są tylko w wypadku, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a na chów wyrażą zgodę sąsiedzi będący stronami postępowania w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego oraz Burmistrz Lubska. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązani są:

a) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

b) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosna i jesienią,

c) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 22. 1. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku deratyzacji na terenie nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji na terenie nieruchomości w miarę potrzeby.

3. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

§ 23. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne Burmistrz, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 24. Traci moc Uchwała Nr XI/307/06 Rady Miejskiej w Lubsku z dnia 23 maja 2006 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubsko ( Dz. Urz. Woj. Lub. z 2006 r. Nr 43, poz. 974 ).

§ 25. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Lubska.

§ 26. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Andrzej Tomiałowicz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00