Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 42

Uchwała nr XXVII/259/12 Rady Gminy Żary

z dnia 20 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Żary

Na podstawie Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późń. zm.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391)

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żary, zwany dalej "Regulaminem", ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żary

2. Postanowienia regulaminu są interpretowane i stosowane zgodnie z przepisami ustaw z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późń. zm.).

§ 2. Szczegółowe zasady określają:

1. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości oraz na terenach służących do użytku publicznego dotyczące:

1) sposobu gromadzenia odpadów,

2) prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

3) wymagań w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń,

4) mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

2. Rodzaje i pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym.

3. Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

4. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

5. Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenie wyłączonych z produkcji rolniczej Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 3. Regulamin obowiązuje :

1. Mieszkańców Gminy Żary oraz inne osoby przebywające na terenie gminy.

2. Właścicieli nieruchomości.

3. Właścicieli punktów handlowych, parkingów, obiektów sportowych itp.

4. Kierowników budowy.

5. Przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

6. Zarządców dróg.

7. Organizatorów imprez o charakterze publicznym.

§ 4. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1. nieruchomości - należy przez to rozumieć nieruchomości, zgodnie zapisami art. 46
i 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93);

2. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy; przy czym opisane w art. 5 ust. 1 ustawy oraz niniejszym regulaminie obowiązki właściciela nieruchomości w zakresie utrzymania czystości :

1) na placu budowy , zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 ustawy, należą do wykonawcy robót budowlanych,

2) w odniesieniu do wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych , znajdujących się na terenie gminy, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy, należą do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te torowiska,

3) na drogach publicznych , zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy, należą do zarządu drogi,

4) na terenach innych niż wymienione wyżej oraz w art. 5 ust. 1 ustawy, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy należą do gminy;

3. nieruchomościach zamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, o których mowa w art. 6c ust. 1 ustawy, a więc nieruchomości, na których człowiek bytuje stale lub czasowo, spożywa posiłki, przechowuje majątek;

4. nieruchomościach niezamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają w ich obrębie odpady komunalne, o których mowa w art. 6c ust. 2 ustawy, a więc w szczególności: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, urzędy administracji rządowej i samorządowej, domy oraz ośrodki kultury i sportu, cmentarze, zakłady kremacji, zajezdnie zbiorowej komunikacji pasażerskiej, bazy służb komunalnych, ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, zakłady przetwarzania i unieszkodliwiana odpadów, w tym spalarnie, elektrociepłownie, stacje kolejowe, torowiska kolejowe, bazy postojowe i obsługowe kolei, stacje kolei linowych i wyciągów narciarskich, stoki narciarskie, dworce autobusowe, lotniska, porty, boiska i stadiony sportowe, skateparki, ścieżki i szlaki rowerowe oraz turystyczne, posterunki straży gminnych, policji i innych służb, strażnice straży pożarnych, straży granicznych, zakłady karne, areszty śledcze, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich, parki, place, zieleńce i publiczne obszary zielone, ulice i drogi wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, parkingi strzeżone, miejsca obsługi podróżnych, bazy obsługi technicznej dróg, w tym autostrad, ogrody botaniczne, dendrologiczne, zoologiczne, palmiarnie, przychodnie lekarskie i weterynaryjne, restauracje, stołówki, bary, puby, szpitale, hotele i hostele, gospodarstwa agroturystyczne, domy wycieczkowe, schroniska, pensjonaty, nieobejmujące siedliska części gospodarstw rolnych, lasy, obszary pokryte wodami, urzędy celne, biura, sklepy, wszelkiego rodzaju zakłady produkcyjne, usługowe, składowe, magazynowe i logistyczne itp.;

5. odpady komunalne - w rozumieniu ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001
(Dz. U. Nr 62,poz 628 z późniejszymi zmianami).

6. odpady roślinne - odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego
z targowisk, giełd rolnych i cmentarzy.

7. odpady ulegające biodegradacji - w rozumieniu ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 (Dz. U. Nr 62,poz 627 z późniejszymi zmianami).

8. odpady komunalne wielkogabarytowe - odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach na odpady (np. stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace itp.).

9. odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych - odpady powstające w gospodarstwach domowych, np. lampy fluorescencyjne, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyte urządzenia elektryczne zawierające niebezpieczne elementy, przeterminowane środki ochrony roślin, opakowania po farbach, oleje itp.

10. selektywne zbieranie odpadów - zbiórka odpadów komunalnych systemem workowym lub pojemnikowym z podziałem na surowce wtórne, takie jak: szkło (białe, kolorowe), tworzywa sztuczne, papier, metal.

11. nieczystości ciekłe - ścieki, tj. wody zużyte na cele bytowe lub gospodarcze gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.

12. zbiorniki bezodpływowe - instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania, odpowiadające wymaganiom wynikającym z ustawy Prawo budowlane oraz rozporządzenia Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).

13. pojemniki na odpady komunalne - pojemniki zamknięte, wykonane z ocynkowanej blachy stalowej lub z tworzyw sztucznych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej oraz kontenery wykonane z blachy stalowej, zabezpieczone środkiem antykorozyjnym, przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy; do zabierania odpadów dopuszcza się stosowanie worków z folii PE, na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.

14. kosz uliczny - urządzenie do gromadzenia odpadów komunalnych, ustanowione w pobliżu punktów handlowych, na przystankach komunikacji publicznej i przy postojach taxi, w parkach oraz w innych miejscach publicznych o wzmożonym ruchu pieszych.

15. stacje zlewne - instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia.

16. wywożący odpady - zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorca w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadający wydane przez Wójta Gminy zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

17. chodnik - część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych, posiadającą nawierzchnię betonową, bitumiczną, kamienną lub żwirową.

18. właściciel zwierząt domowych - także ich posiadaczy (dzierżycieli).

19. zwierzęta gospodarskie - zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, takie jak: konie, bydło, świnie, owce, kozy, drób, zwierzęta futerkowe i pszczoły.

20. chów zwierząt gospodarskich - utrzymywanie zwierząt w celu uzyskania od nich określonych produktów lub innych korzyści.

21. zwierzęta domowe - zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka
w charakterze jego towarzysza.

22. zwierzęta wykorzystywane do celów społecznych - zwierzęta, których profesjonalna tresura oraz używanie, odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb kontroli celnej, porządkowych i ratowniczych oraz regulujących zasady szkolenia i wykorzystywania psów - przewodników osób ociemniałych.

23. zabudowa zwarta - tereny istniejących lub planowanych budynków i budowli o różnych rodzajach użytkowania (zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, wielorodzinna i mieszana, przemysłowa, magazynowo - składowa i letniskowa) na działkach tworzących zgrupowania nieruchomości.

24. zabudowa rozproszona - tereny pozostałe, w tym rolne z istniejącą i planowaną zabudową zagrodową.

Rozdział 2.
Szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i na terenach użytku publicznego

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości
w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Ponadto pojemniki muszą być przystosowane do urządzeń wywożących odpady komunalne.

2. Selektywne zbieranie następujących rodzajów odpadów:

1) niesegregowane (zmieszane) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2-13,

2) przeterminowanych leków,

3) zużytych baterii i akumulatorów, świetlówek,

4) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

5) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

6) odpadów budowalnych i rozbiórkowych,

7) zużytych opon,

8) odpadów zielonych,

9) papieru i tektury,

10) opakowań wielomateriałowych,

11) tworzywa sztucznego,

12) metalu,

13) szkła. i przekazywania ich przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, w sposób opisany w niniejszy Regulaminie.

3. Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oznakowania posesji przez umieszczenie w widocznym miejscu numeru porządkowego domu i jego należyte oświetlenie.

5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego nieruchomości.

6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz bezpośrednio przy jej granicy; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.

7. Podmioty wskazane w § 3 w pkt 3 - 7 mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu, lodu oraz usuwania błota i zanieczyszczeń z dróg, przystanków komunikacyjnych, placów i chodników poprzez podjęcie działań polegających na zamiataniu, zbieraniu, zmywaniu, usuwaniu śliskości itp.

8. Obowiązek oczyszczania za śniegu i lodu powinien być realizowany przez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów oraz podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek i sól użyte do tego celu należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania. Zakazuje się stosowania popiołu i żużlu, pochodzącego z kotłów centralnego ogrzewania.

9. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z chodników położonych wzdłuż nieruchomości należy gromadzić na skraju chodnika od strony jezdni z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji deszczowej w sposób niezagrażający istniejącej zieleni.

10. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz z dróg publicznych, należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wysiadania i wsiadania pasażerów.

11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania nadmiaru śniegu z dachów oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się.

12. Zabrania się umieszczania w pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gruzu, gorącego żużla i popiołu, odpadów niebezpiecznych, medycznych oraz spalania odpadów komunalnych.

13. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) zapewnienia systematycznego sprzątania terenu nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów i ich otoczenia, koszenia trawników i dzikiej roślinności oraz pielęgnacji drzew i krzewów,

2) usuwania wraków porzuconych pojazdów mechanicznych sprzętu domowego
i innych przedmiotów zanieczyszczających i szpecących nieruchomość,

3) niezwłocznego usuwania odpadów budowlanych powstających w wyniku przeprowadzonych prac remontowych.

14. Obowiązek utrzymania czystości na jezdniach i placach objętych płatnym parkowaniem należy do podmiotów pobierających z tego tytułu opłaty, jeżeli umowy zawarte przez te podmioty z właścicielem nieruchomości nie stanowią inaczej.

15. Zabrania się likwidacji odpadów z tworzyw sztucznych poprzez ich spalanie na terenie nieruchomości oraz w instalacjach grzewczych.

16. Na terenie nieruchomości dopuszcza się spalanie tylko odpadów w postaci czystego papieru lub drewna.

17. Zakazuje się wypalania na terenie nieruchomości traw, spalania liści, siana, słomy
i odpadów komunalnych.

§ 6. 1. Na nieruchomościach lub ich częściach należy przestrzegać następujących zasad:

1) mycie pojazdów mechanicznych powinno się odbywać w miejscach do tego wyznaczonych. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji gminnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2) naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach. Właściciel może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości, jeżeli czynności te nie powodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.

2. Zabrania się:

1) prowadzenia napraw blacharsko - lakierniczych, poza warsztatami posiadającymi stosowne zezwolenia,

2) niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów (np. słupy ogłoszeniowe, energetyczne i telefoniczne) oraz umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń, a także malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektu,

3) umieszczania na drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów.

§ 7. 1. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów, po zakończeniu imprezy.

2. Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym zobowiązany jest do:

1) wyposażenia terenu imprezy w wystarczającą ilość koszy na odpady (jeden pojemnik 120l na 20 osób uczestniczących w imprezie),

2) wydzielenia miejsc na gromadzenie odpadów,

3) wyposażenia terenu imprezy w wystarczającą ilość przenośnych szaletów, przyjmując jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie (jeżeli czas jej trwania jest dłuższy niż 4 godziny to na każde kolejne 4 godziny zwiększamy liczbą szaletów o 50% w stosunku do podanej wyżej)

4) uporządkowania terenu po zakończeniu imprezy,

5) uporządkowania terenów przyległych, jeżeli istnieje taka potrzeba.

3. Organizatorzy imprezy obowiązani są zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi do dostarczenia pojemników i szaletów oraz ich opróżnienia i uprzątnięcia.

Rozdział 3.
Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych a także wymagania dotyczące ich rozmieszczenia oraz utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. 1. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników firmy wywozowej z możliwością łatwego przemieszczania ich od miejsca ustawienia do samochodu odbierającego odpady w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu do tego wydzielonym, z wyjątkiem chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej nawierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymywać w czystości.

3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy ulicznych na drogach publicznych, przystankach komunikacji zbiorowej, parkach, zieleńcach i innych terenach publicznych z tą różnicą, że obowiązki określone w ust. 1-3 spoczywają także na podmiotach, za których zgodą lub na których wniosek ustawiono kosze.

5. Lokalizacja i ustawienie pojemników powinno być zgodne z obowiązującymi przepisami.

§ 9. 1. Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne należy gromadzić oddzielnie i przekazywać firmie zajmującej się wywozem odpadów z tereny Gminy Żary.
Z obowiązku tego zwalnia się właścicieli nieruchomości dokonujących ich kompostowania we własnym zakresie bądź zagospodarowujących drewno we własnym zakresie.

2. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady. Właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go i odebrać napełniony w terminie 48 godzin od zgłoszenia;

3. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót; odpady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą.

§ 10. 1. Właściciel nieruchomości zabudowanej, podłączonej do Gminnej sieci kanalizacji sanitarnej zobowiązany jest do posiadania umowy na odprowadzenie ścieków do gminnych urządzeń kanalizacyjnych.

2. Właściciel nieruchomości zabudowanej, usytuowanej na terenach nieuzbrojonych w sieć kanalizacji sanitarnej winien wyposażyć nieruchomość w lokalną oczyszczalnię ścieków lub szczelne zbiorniki bezodpływowe, przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych. Wymagania techniczne oraz warunki budowy i eksploatacji tych urządzeń określają aktualnie obowiązujące przepisy budowlane i sanitarne.

3. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy lub lokalną oczyszczalnię ścieków zobowiązany jest do zgłoszenia zbiornika lub oczyszczalni w Urzędzie Gminy.

4. Właściciel nieruchomości zabudowanej, wyposażonej w zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości ciekłych, zobowiązany jest do przyłączenia na swój koszt obiektów budowlanych do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej.

5. Włączenie się do gminnej sieci wymaga uzgodnienia warunków technicznego wykonania i odbioru przyłącza z jednostką eksploatującą sieć.

6. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych.

7. Wykonywanie obowiązku, o którym mowa w ust.6 właściciel nieruchomości zapewnia poprzez zawarcie umowy z wybranym przez siebie podmiotem wywożącym nieczystości ciekłe, który posiada zezwolenie na wywóz nieczystości ciekłych.

8. Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot określony w ust.7.

9. W przypadku nieruchomości wyposażonych w lokalną oczyszczalnię ścieków komunalnych, właściciel tej nieruchomości zobowiązany jest do posiadania pozwolenia wodno - prawnego na odprowadzenie oczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych lub do ziemi (dotyczy to odprowadzenia ścieków w ilości przekraczającej wielkość 5m3/dobę), wyników badań oczyszczonych ścieków oraz dokumentów za wywóz z oczyszczalni osadów i innych pozostałości technologicznych.

10. Właściciel nieruchomości posiadających przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz zbiorników bezodpływowych są obowiązani do zgłaszania tego faktu w Urzędzie Gminy Żary, celem ujęcia w rejestrach.

§ 11. 1. Przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Żary:

1) pojemność pojemnika ma wynosić: 110, 120,140, 240, 440, 500, 660, 770, 1100 litrów oraz w wypadku zestawów do selektywnej zbiórki ustawianych na terenach rzestrzeni publicznej od 800l do 1500l, a także kontenery o pojemności 2-10 m3 dla odpadów remontowych i budowlanych,

2) dopuszcza się stosowanie pojemników kontenerowych o pojemnościach od 1100l do 10000l w przypadku, gdy ilość osób korzystających z tych pojemników oraz ilość zbieranych odpadów komunalnych lub położenie nieruchomości nie pozwalają na zastosowanie mniejszych pojemników;

3) do selektywnego zbierania odpadów stosuje się worki lub pojemniki o minimalnej pojemności 60l;

2. Odpady komunalne należy gromadzić z uwzględnieniem minimalnych pojemności:

1) dla budynków mieszkalnych 20l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 110l na każdą nieruchomość,

2) dla szkół wszelkiego typu - 3l na każdego ucznia i pracownika,

3) dla żłobków i przedszkoli - 3l na każde dziecko i pracownika,

4) dla lokali handlowych - 50l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 110l na lokal,

5) dla punktów handlowych poza lokalem - 50l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 110l na każdy punkt,

6) dla lokali gastronomicznych - 20l na jedno miejsce konsumpcyjne,

7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik 110l,

8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 110l na każdych 10 pracowników,

9) dla domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów itp. - 20l na jedno łóżko,

10) dla działek rekreacyjnych - 20l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem,

3. Obiekty handlowe oraz targowiska na których prowadzona jest sprzedaż produktów roślinnych zobowiązane są do posiadania odrębnych pojemników na odpady biodegradowalne - minimum 110l na lokal lub punkt handlowy zlokalizowany poza lokalem.

4. W miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe itp.) odpady należy gromadzić w koszach ulicznych o przewidzianej objętości powyżej 35 litrów.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 12. Ustala się następującą minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego zlokalizowanych na terenie Gminy Żary:

1. z terenu nieruchomości prywatnych, publicznych i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) odpady zmieszane - nie rzadziej niż co dwa tygodnie;

2) zbierane selektywnie - nie rzadziej niż raz w miesiącu;

3) biodegradowalne - nie rzadziej niż co dwa tygodnie;

4) odpady zielone - nie rzadziej niż raz na dwa miesiące,

5) pozostałe zbierane selektywnie odpady należy dostarczyć w własnym zakresie do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, wywóz z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych wywóz odbywać się będzie zgodnie z stanem nagromadzenia.

2. Nieruchomości niezamieszkane i przeznaczone do użytku publicznego, w tym opróżnianie koszy ulicznych z terenów parkowych - ustala się częstotliwość wywozu odpadów nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

3. Jednostki handlowe i usługowe, budynki pensjonatowe, hotele, ośrodki wypoczynkowe - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

4. Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w workach lub pojemnikach z zachowaniem odpowiedniej kolorystyki dla poszczególnych frakcji:

1) kolor niebieski - materiały papierowe,

2) kolor biały - szkło bezbarwne,

3) kolor czarny - odpady zielone,

4) kolor żółty - tworzywo sztuczne

5) kolor zielony - szkło kolorowe.

6) odpady niesegregowane (zmieszane) należy gromadzić wyłącznie w pojemnikach, o kolorystyce innej niż w przypadku pozostałych odpadów komunalnych.

5. Przeznaczone do selektywnego zbierania opakowań, w szczególności opakowania po żywności, należy przed złożeniem do pojemnika lub worka oczyścić z resztek zawartości.

6. Selektywnie zbierane odpady przekazywane przedsiębiorcy w workach należy szczelnie zamknąć i oznakować, w sposób umożliwiający identyfikację właściciela nieruchomości.

7. Adresy punktów przyjmowania odpadów komunalnych , w tym PSZOK zamieszcza się na stronie internetowej Gminy.

8. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych z urządzeń służących do ich gromadzenia z częstotliwością wymaganą do utrzymania czystości i prawidłowego funkcjonowania zbiornika do gromadzenia nieczystości ciekłych.

9. Właściciel nieruchomości posiadający przydomowa oczyszczalnie ścieków obowiązany jest do usuwania komunalnych osadów ściekowych, zgodnie z instrukcją użytkowania przydomowej oczyszczalni, z częstotliwości pozwalająca na prawidłowe utrzymanie czystości i prawidłowego funkcjonowania przydomowej oczyszczalni ścieków.

§ 13. Na podmioty uprawnione usuwające odpady komunalne lub nieczystości ciekłe nakłada się obowiązek natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń powstałych w czasie ich załadunku i transportu.

Rozdział 5.
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów

§ 14. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1. Maksymalne ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji z obszaru gminy dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów wynoszą:

1) do 16.07.2013r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy,

2) do 16.07.2020r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy,

- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995r.

§ 15. 1. Przygotowanie do ponownego wykorzystania i recykling materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50% ich masy do 2020 roku.

Rozdział 6.
Wymagania wynikające z planu gospodarki odpadami

§ 16. W oparciu o wojewódzki plan gospodarki odpadami podejmowane będą działania, obejmujące:

1. objecie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych, w tym zbieraniem selektywnym 100% mieszkańców gminy.

2. zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez ich składowanie,

3. zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy i przedsiębiorców dotyczącej gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz uregulowaniami prawnymi w tym zakresie,

4. upowszechnianie systemu zbierania przeterminowanych lekarstw z gospodarstw domowych na obszarze całej gminy,

5. całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.

Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 17. Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami. Jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, bądź na terenie ogrodzonym gdzie nie można wykluczyć samodzielnego wydostania się zwierzęcia z tego terenu, powinno ono pozostawać pod stałym dozorem opiekuna.

§ 18. 1. Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:

1) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt,

2) nie były uciążliwe dla innych osób,

3) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) nie zakłócały ciszy domowej, szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie.

2. Właściciel psa, wyprowadzając go na teren publiczny, zobowiązany jest do prowadzenia psa na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uważanej za agresywną albo psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu. Powyższe zasady obowiązują także w budynkach wielorodzinnych, w pomieszczeniach wspólnego użytku w których administrator dopuścił wprowadzanie zwierząt.

3. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy jest w kagańcu oraz z miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, a właściciel psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, co oznacza, iż pies reaguje w każdej sytuacji na komendę właściciela.

§ 19. 1. Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice, uniemożliwić swobodny dostęp na teren posesji osobom trzecim oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą z napisem "Uwaga ! Zły pies" lub o treści równoznacznej.

2. Właściciel psa jest zobowiązany do niezwłocznego doprowadzenia do lecznic weterynaryjnych tych zwierząt, które pokąsały lub zraniły człowieka, w celu ich obserwacji (niezależnie od posiadanego świadectwa szczepienia).

§ 20. 1. Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany do uprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez to zwierzę w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatek schodowych, chodników, ulic, placów.

2. Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany stosować się do zakazów wprowadzania psów lub innych zwierząt: do budynków użyteczności publicznej i obsługi ludności, na place zabaw oraz inne miejsca. Zakaz nie dotyczy psów przewodników.

3. Utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

4. Zwierzęta egzotyczne, pozostawione bez opieki, będą oddawane do ogrodów zoologicznych.

§ 21. 1. Zabrania się:

1) wypuszczania zwierząt bez opieki właściciela,

2) pozostawiania zwierzęcia bez dozoru w miejscu publicznym,

3) doprowadzenie zwierzęcia przez drażnienie , szczucie lub płoszenie do stanu, w którym staje się ono niebezpieczne,

4) wprowadzenie zwierzęcia do miejsc wydzielonych na zabawę dla dzieci.

2. Zwierzęta zostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, wyłapywane i doprowadzane do Schroniska dla bezdomnych zwierząt, zwanego dalej "Schroniskiem".

3. Podmiotem uprawnionym do wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Żary jest Schronisko lub inny podmiot, z którym Gmina zawarła stosowna umowę.

4. W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało złapane, koszty pobytu zwierzęcia w Schronisku oraz zapewnienia mu w tym czasie opieki weterynaryjnej ponosi jego właściciel, w wysokości wynikającej z cennika usług, ustalonego na dany rok przez Schronisko.

5. Zwierzę umieszczone w Schronisku zostanie zwrócone jego właścicielowi, po udokumentowaniu przez niego swojego prawa do zwierzęcia oraz po uiszczeniu opłaty o której mowa w ust. 4

Rozdział 8.
Wymagania dotyczące utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 22. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

3. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:

1) gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i podziemnych,

2) nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.,

3) przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno - epidemiologiczne.

4. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są w miarę potrzeby do przeprowadzania ich drogami publicznymi mało uczęszczanymi zgodnie z przepisami kodeksu drogowego sprawując kontrolę nad ich zachowaniem.

5. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do usuwania pozostawionych przez nie nieczystości z wszystkich miejsc użyteczności publicznej.

6. Właściciele zwierząt gospodarskich nie mogą wyprowadzać ani wypasać zwierząt w miejscach publicznych, a w szczególności w pasie drogowym (rowach).

§ 23. 1. Budynek inwentarski, budynek gospodarczy oraz budynki przeznaczone do hodowli powinny być usytuowane zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.

2. Pastwiska dla zwierząt gospodarskich oraz wybiegi muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów.

3. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych.

4. Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku, a odchody zwierzęce regularnie usuwane.

5. Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich powinno posiadać nieprzepuszczalne podłoże, być zabezpieczone przed wpływami atmosferycznymi, wilgocią z podłoża i zalegającymi odchodami zwierzęcymi oraz być dostatecznie oświetlone i zabezpieczone przed dostępem owadów i gryzoni. Pomieszczenie powinno być co najmniej dwa razy w roku bielone oraz odszczurzane, a także odmuszane w okresie wiosny, lata i jesieni.

6. Z pomieszczenia, w którym przebywają zwierzęta, gnojowica i gnojówka powinny być odprowadzane za pomocą szczelnych urządzeń kanalizacyjnych do szczelnych i zamkniętych zbiorników.

7. Obornik i inne nieczystości pochodzące z chowu zwierząt, gromadzone poza pomieszczeniem dla zwierząt, muszą być składowane w miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu na płytach obornikowych, z zachowaniem odległości określonych w ust.1 od granicy posesji zabudowanej budynkiem mieszkalnym lub innym obiektem przeznaczonym na stały pobyt ludzi. Odległość ta nie dotyczy miejsca zamieszkania hodowcy.

§ 24. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:

1) w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi,

2) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony,

3) na nieruchomościach wpisanych na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe organy do rejestru zabytków.

§ 25. Postanowienia § 24 nie mają zastosowania do chowu zwierząt gospodarskich:

1) przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach, schroniskach dla zwierząt oraz stanowiących własność cyrków lub klubów sportowych,

2) pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb porządkowych i ratowniczych,

3) utrzymywanych w instytucjach, pracowniach i laboratoriach dla celów naukowych, doświadczalnych i serologicznych.

Rozdział 9.
Wyznaczanie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 26. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy w przypadku ich występowania zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzenia deratyzacji.

2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich , jak: korytarze, pomieszczenia piwniczne, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny.

3. Do zwalczania szczurów i myszy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.

4. Dopuszcza się wykładanie trutki dwukrotnie w ciągu roku: I termin - marzec - kwiecień, II termin wrzesień - październik, w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu. Na terenie nieruchomości gdzie znajduje się trutka należy umieścić informację o jej wyłożeniu.

5. Szczegółowe terminy przeprowadzania obowiązkowej akcji deratyzacji obejmującej zasięgiem teren Gminy określa Wójt w uzgodnieniu z Państwowym Inspektorem Sanitarnym w Żarach i podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

§ 27. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz inne obowiązujące w zakresie objętym niniejszym Regulaminem.

2. Do prowadzenia kontroli wypełniania obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie są uprawnione organy, które za nieprzestrzeganie postanowień regulaminu mają prawo nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.

3. Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przedstawiciela Urzędu Gminy Żary lub organu uprawnionego do kontroli zobowiązani są do okazania dowodu dokonania wywozu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, poprzez uprawniony podmiot.

§ 28. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 29. Traci moc Uchwała Nr XXXVII/175/06 Rady Gminy w Żarach z dnia 23 lutego 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żary.

§ 30. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00