Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2949

Uchwała nr XXI/122/2012 Rady Gminy Trzebiel

z dnia 27 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiel

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żarach

uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiel, zwany w dalszej części Regulaminem, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Trzebiel.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXXIII/201/06 Rady Gminy Trzebiel z dnia 27 września 2006r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiel.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.


Uzasadnienie

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.Dz. U. z 2012 r. poz. 391), rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Przywołana ustawa określa ramy regulaminów utrzymania czystości i porządku, stanowiąc, iż Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Niniejszy projekt Regulaminu ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897).

W celu wyczerpania problematyki regulaminu Komisja ładu, porządku publicznego, działalności gospodarczej i ochrony środowiska dokonała analizy wniosków i interpelacji składanych począwszy od 2006r. w zakresie zagadnień regulowanych w niniejszym akcie. Projekt został zaakceptowany przez ww. Komisję na posiedzeniu w dniu 27 listopada 2012r.


Załącznik do Uchwały Nr XXI/122/2012
Rady Gminy Trzebiel
z dnia 27 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY TZREBIEL

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiel dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości położonych w granicach Gminy Trzebiel;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubuskiego na lata 2012 -2017 z perspektywą do 2020 roku;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) nieruchomościach zamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości przeznaczone do trwałego przebywania osób w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych;

3) nieruchomościach niezamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości inne niż określone w pkt. 2, w obrębie których powstają odpady komunalne;

4) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mogą być zbierane w typowych pojemnikach na odpady (np. meble, wózki dziecięce, itp.); do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

5) odpadach budowlano - remontowych i rozbiórkowych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek;

6) odpadach niesegregowanych (zmieszanych) - należy przez to rozumieć odpady komunalne niepoddane selektywnemu zbieraniu;

7) przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

8) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Trzebiel, uwzględniający postanowienia Regulaminu dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów komunalnych, dostarczony mieszkańcom przez Gminę Trzebiel lub przedsiębiorcę.

2. W sytuacji, w której nieruchomość jest zabudowana budynkiem lub budynkami wielolokalowymi obowiązki właściciela nieruchomości ustalone przepisami niniejszego Regulaminu obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali ( Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm. ) lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości

§ 3. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymywania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości, zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie, w szczególności poprzez:

1) zbieranie odpadów niesegregowanych (zmieszanych) do pojemników o wielkości i liczbie dostosowanej do potrzeb nieruchomości oraz częstotliwości i sposobów pozbywania się ich z nieruchomości, z uwzględnieniem rodzaju i minimalnej pojemności pojemników określonych w rozdziale 3;

2) gromadzenie odpadów wyselekcjonowanych oddzielnie od odpadów niesegregowanych (zmieszanych), a w szczególności selektywne gromadzenie w workach lub pojemnikach następujących frakcji odpadów:

a) papieru i tektury, w tym opakowania, gazety, czasopisma;

b) tworzywa sztucznego, w tym opakowania wielomateriałowe i metale;

c) szkła, w tym szkło bezbarwne i kolorowe;

3) selektywne zbieranie odpadów zielonych, we wszystkich rodzajach nieruchomości, w workach a także przydomowych kompostownikach pod warunkiem, że wielkość kompostownika pozwala na co najmniej roczny okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału.

4) systematyczne zbieranie i sprzątanie odpadów z terenu nieruchomości;

5) przekazywanie odpadów komunalnych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem;

6) niezwłoczne zbieranie i usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych powstałych w wyniku budowy, remontu lub rozbiórki lokalu lub budynku;

7) samodzielne przekazywanie odpadów, określonych w § 4 pkt 3, 5, 7, 8, 9 i 13, zebranych selektywnie, do punktu selektywnego zbierania odpadów, a także pozostałych frakcji odpadów, w sytuacji, gdy ich przekazanie przedsiębiorcy w terminie wyznaczonym harmonogramem nie jest możliwe lub w przypadku, gdy pozbycie się tych odpadów jest konieczne w terminie wcześniejszym, niż określony harmonogramem.

§ 4. W drodze selektywnej zbiórki wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych podlegają:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, z wyłączeniem określonych w pkt. 2-13,

2) przeterminowane leki,

3) chemikalia,

4) zużyte baterie i akumulatory, inne niż przemysłowe i samochodowe,

5) kompletny zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

7) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe,

8) zużyte opony,

9) odpady zielone,

10) papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma),

11) ) szkło, w tym szkło bezbarwne i szkło kolorowe,

12) tworzywa sztuczne, w tym opakowania wielomateriałowe i metale (w tym PET)

13) tekstylia i odzież.

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości oraz części nieruchomości służących do użytku publicznego niezwłocznie po ich powstaniu, nie później jednak niż w ciągu 12 godzin.

2. Dopuszcza się możliwość pryzmowania śniegu i lodu na krawędzi chodnika lub w pasie zieleni przyulicznej, w sposób nie utrudniający ruchu pieszym.

3. Zakazuje się zgarniania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na jezdnię, do kratek ściekowych oraz koszy ulicznych.

4. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w związku z brakiem możliwości usunięcia lodu dopuszcza się posypywanie materiałem uszorstniającym, np. piaskiem, który należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania.

§ 6. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami możliwe jest wyłącznie na terenach niesłużących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstających ścieków do sieci kanalizacyjnej lub zbiorników bezodpływowych, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami i ich naprawa poza warsztatami na terenach służących do użytku publicznego możliwe jest wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych i oznakowanych.

3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska oraz gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) niepowodowania uciążliwości dla środowiska (hałasu, emisji spalin, skażenia gleby).

§ 7. Właściciel nieruchomości, na której organizowana jest impreza o charakterze otwartym lub zgromadzenie publiczne, zobowiązany jest do ustawienia odpowiedniej ilości pojemników do gromadzenia odpadów oraz do ich usunięcia i uprzątnięcia terenu niezwłocznie po zakończeniu imprezy (zgromadzenia), nie później jednak niż w ciągu 48 godzin od zakończenia imprezy (zgromadzenia).

§ 8. Pozostałe wymagania w zakresie czystości i porządku w gminie Trzebiel:

1) właściciel nieruchomości prowadzący działalność rolniczo - hodowlana ma obowiązek oddzielnego gromadzenia nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy,

2) właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymywania w czystości pergoli śmietnikowej i jej najbliższego otoczenia;

3) nakazuje się uprzątanie, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 20 stycznia 2005 o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;

4) właściciel nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza, w szczególności handlowa, usługowa i gastronomiczna zobowiązany jest do skutecznego zapobiegania zanieczyszczaniu odpadami pochodzącymi z prowadzonej działalności terenów przyległych;

5) właściciel nieruchomości jest zobowiązany do pielęgnacji i utrzymania estetycznego wyglądu parków, terenów zielonych, ogrodów, kwietników, klombów położonych na nieruchomości lub części nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, zarówno komunalnych jak i będących własnością osób fizycznych i prawnych;

6) właściciel nieruchomości, w szczególności położonej w obrębie miejscowości jest zobowiązany utrzymywać w należytym stanie porządkowym tereny zielone wchodzące w skład nieruchomości poprzez ich koszenie zapobiegające rozsiewanie się chwastów;

7) zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do usuwania suchych drzew i krzewów oraz drzew i krzewów zagrażających zdrowiu i życiu - po uprzednim uzyskaniu zezwolenia z terenów nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych (chodniki, drogi) w celu utrzymania ich w stanie nie utrudniającym bezpiecznego korzystania z pasa drogowego

§ 9. Na terenie Gminy Trzebiel zabrania się:

1) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;

2) wywożenia i wysypywania odpadów do lasów, do rowów wzdłuż ciągów komunikacyjnych lub w inne miejsca służące do potrzeb użyteczności publicznej;

3) zajmowania pasa drogowego (chodnika, pobocza, jezdni, rowów przydrożnych) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych bez zgody zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego;

4) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przeznaczonych na ścieki bytowe lub zmieszane przez właścicieli nieruchomości;

5) wylewania nieczystości ciekłych, z wyłączeniem gnojówki i gnojowicy używanej do nawożenia, poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

6) odprowadzania nieczystości ciekłych do cieków lub zbiorników wodnych, urządzeń kanalizacji deszczowej i rowów melioracyjnych.

§ 10. Na terenie gminy dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzania lub naprawy zniszczonych dróg gruntowych oraz placów po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnień właściciela lub zarządcy drogi.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 11. 1. Minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych wynosi dla nieruchomości zamieszkałych:

1) 110 l na każdą nieruchomość w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej,

2) 1100 l dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym.

2. Dopuszcza się stosowanie w budynkach wielolokalowych pojemników o minimalnej pojemności 110 l na jeden lokal mieszkalny.

3. Liczba i wielkość pojemników do gromadzenia odpadów powinna zagwarantować ciągłość gromadzenia odpadów powstających na terenie nieruchomości.

§ 12. Do zbierania okresowo zwiększonych ilości niesegregowanych odpadów zmieszanych, oprócz pojemników, mogą być używane worki o kolorystyce innej niż określona w § 26 ust. 1 pkt 2.

§ 13. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się worki lub pojemniki o minimalnej pojemności 60 l dla każdej gromadzonej frakcji odpadów.

§ 14. Dla nieruchomości niezamieszkałych ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do potrzeb, nie może być jednak mniejsza niż jeden pojemnik o pojemności 110 l.

§ 15. W przypadku, gdy właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie lub sezonowo, ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do potrzeb, nie może być jednak mniejsza niż jeden pojemnik lub worek o pojemności 80 l.

§ 16. 1. Do gromadzenia i wywozu odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych mogą być stosowane kontenery o pojemności powyżej 1100 l lub worki typu big-bag.

2. W przypadku odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych przekazywanych do punktu selektywnej zbiórki odpadów dopuszcza się gromadzenie ich w przeźroczystych workach umożliwiających identyfikację ich zawartości.

§ 17. Odpady wielkogabarytowe oraz opony nie wymagają specjalnych urządzeń do ich gromadzenia.

§ 18. 1. W pasach dróg publicznych o dużej i średniej intensywności ruchu pieszego, w szczególności przy przejściach dla pieszych, należy instalować kosze uliczne wykonane z materiałów trudnopalnych, o konstrukcji uniemożliwiającej ich wywrócenie, sprawne technicznie i estetyczne, których minimalna pojemność wynosi 35 l.

2. Do ustawienia koszy ulicznych i zapewnienia odbioru zebranych tam odpadów zobowiązani są również prowadzący na nieruchomości działalność handlową, jeżeli w pobliżu obiektu handlowego nie ustawiono koszy ulicznych, o których mowa w ust. 1. Kosze należy ustawić przy obiekcie handlowym.

§ 19. 1. Ustala się następujące zasady rozmieszczania pojemników i worków służących do gromadzenia odpadów komunalnych, zwanych w dalszej części paragrafu pojemnikami:

1) właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych, spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);

2) pojemniki należy przetrzymywać w miejscu dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości brak, pojemniki należy wystawiać w dniu odbioru odpadów, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości lub pozostawić otwartym ogrodzone miejsce dostępne z drogi;

3) na terenie nieruchomości wielolokalowej miejsca gromadzenia odpadów zlokalizować należy w sposób gwarantujący dojazd przedsiębiorcy do pojemników;

4) pojemniki przy budynkach wielolokalowych powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych.

2. W przypadku lokali handlowych, dla zapewnienia czystości wymagane jest ustawienie poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika.

3. Pojemniki zlokalizowane przy drogach, na parkingach, placach i ulicach, w parkach i na zieleńcach oraz innych miejscach publicznych, powinny być tak zlokalizowane, aby były widoczne, a ich liczba dostosowana do potrzeb korzystających z nich osób.

§ 20. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest utrzymywać pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności poprzez utrzymywanie pojemników w stanie czystości na zewnątrz i w środku.

§ 21. 1. Ustala się następujące zasady eksploatacji pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych:

1) zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów technicznych, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych;

2) zabrania się spalania w pojemnikach na odpady i koszach ulicznych jakichkolwiek odpadów;

3) zabrania się wyrzucania do pojemników lub worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki:

a) papieru i tektury:

- kalki technicznej,

- opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,

- prospektów foliowanych i lakierowanych katalogów;

b) szkła:

- ceramiki (porcelana, naczynia typu acro, talerze, doniczki),

- luster,

- szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

- szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

- szyb samochodowych,

- kineskopów;

c) tworzyw sztucznych:

- tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

- opakowań i butelek po olejach technicznych i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

- opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych;

2. Naruszenie zasad, o których mowa w ust. 1, stanowić może podstawę do odmowy odbioru odpadów przez przedsiębiorcę i podlega zgłoszeniu Gminie Trzebiel, celem naliczenia wyższej opłaty za odbiór odpadów w wysokości ustalonej dla odpadów zmieszanych.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłychz terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 22. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Ustala się następującą częstotliwość odbioru bezpośrednio od właściciela nieruchomości odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - co dwa tygodnie;

2) frakcje odpadów selektywnie zebranych: papier i tektura, tworzywa sztuczne, metal i odpady wielomateriałowe oraz szkło - raz w miesiącu;

3) meble i inne odpady wielkogabarytowe - raz w roku w terminie określonym w harmonogramie.

3. Odpadów budowlano - remontowych i rozbiórkowych należy pozbywać się systematycznie w trakcie prowadzonych prac, nie później jednak niż 7 dni od daty zakończenia prac budowlanych, remontowych i modernizacyjnych.

4. Częstotliwość pozbywania się pozostałych odpadów komunalnych zbieranych selektywnie wynika z potrzeb właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani we własnym zakresie dostarczyć te odpady do punktu selektywnej zbiórki.

§ 23. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach niezamieszkałych wynika z potrzeb właściciela, jednak nie rzadziej niż z częstotliwością określoną w § 22 ust. 2 pkt 1 i 2.

§ 24. Kosze usytuowane na terenach przeznaczonych do użytku publicznego powinny być opróżniane przy ich wypełnieniu do 3 pojemności nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

§ 25. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób zapobiegający przepełnieniu się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych wynika z pojemności posiadanego zbiornika.

2. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§ 26. 1. Ustala się następujące zasady gromadzenia i pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, dotyczące właściciela nieruchomości:

1) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do samodzielnego zaopatrzenia się w pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych, określone w Rozdziale 3, poprzez ich zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorcy lub w inny sposób, zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie;

2) odpady komunalne wymienione w § 3 pkt 2 zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w workach lub pojemnikach z zachowaniem następującej kolorystyki dla poszczególnych frakcji:

a) kolor niebieski - dla papieru i tektury,

b) kolor biały - dla szkła,

c) kolor żółty - dla tworzyw sztucznych;

3) odpady niesegregowane (zmieszane) należy gromadzić wyłącznie w pojemnikach, o kolorystyce innej, niż określona pkt 2;

4) przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania, w szczególności opakowania po żywności, należy przed włożeniem do pojemnika lub worka oczyścić z resztek zawartości;

5) opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed włożeniem do worka lub pojemnika;

6) selektywnie zebrane odpady przekazywane przedsiębiorcy w workach należy szczelnie zamknąć;

7) przeterminowane leki należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, znajdujących się na terenie aptek i placówek służby zdrowia wskazanych przez gminę Trzebiel;

8) zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe inne niż przemysłowe i samochodowe należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu pojemnikach znajdujących się na terenie budynków użyteczności publicznej wskazanych przez gminę Trzebiel, oddawać do punktów ich sprzedaży lub przekazywać bezpośrednio do punktu selektywnego zbierania odpadów;

9) akumulatory przemysłowe i samochodowe należy dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż bądź wymianę;

10) chemikalia należy gromadzić w przezroczystych workach tak, aby można było zidentyfikować jego zawartość a następnie przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

11) kompletny zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub dostarczać do placówek handlowych prowadzących ich sprzedaż;

12) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub gromadzić na terenie nieruchomości, w miejscu służącym do zbierania odpadów komunalnych nie wcześniej niż 24 godziny przed terminem ich odbioru wynikającym z harmonogramu;

13) zużyte opony - należy przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

14) tekstylia i odzież - należy przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

15) odpady budowlane i rozbiórkowe - w ilości nieprzekraczającej 100 kg na mieszkańca nieruchomości w skali roku należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów; odpady w ilości większej niż określona wyżej ma obowiązek odebrać przedsiębiorca za dodatkową opłatą;

16) w celu selektywnej zbiórki odpadów zielonych do własnego przydomowego kompostownika właściciel nieruchomości ma obowiązek zgłosić go w Urzędzie Gminy oraz złożyć zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek kompostowania w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy;

17) odpady zielone, gromadzone inaczej niż w pkt 16 należy przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów w workach;

18) odpady zielone pochodzące z przyciętych drzew i krzewów nie mogą być kompostowane w przydomowym kompostowniku, należy je przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów w wiązkach, których waga jednostkowa nie przekracza 50 kg; do wiązania należy używać sznurek lub linkę z włókiem naturalnych;

19) właściciel nieruchomości za okazaniem dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za bieżący okres rozliczeniowy może przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów następujące frakcje odpadów komunalnych:

a) w ilości nieograniczonej: papier i tektura, metal, tworzywa sztuczne, w tym opakowania wielomateriałowe, szkło, odpady zielone, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, chemikalia i inne odpady niebezpieczne, zużyte opony, tekstylia i odzież;

b) w ilości ograniczonej: odpady budowlane i rozbiórkowe (w ilości do 100 kg na mieszkańca rocznie).

2. Adresy punktów, o których mowa w pkt 7 i 8 zamieszcza się na stronie internetowej Gminy.

3. Zasady pozbywania się odpadów niebezpiecznych reguluje ustawa z dnia 21 kwietnia 2001r o odpadach.

4. Sposób postępowania z materiałami zawierającymi azbest powinien być zgodny z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach.

§ 27. Odpady nadające się do odzysku, których zbieranie może przynieść zysk posiadaczowi, takie jak: odpady złomu metali, makulatura, szkło, tworzywa sztuczne itp., właściciele mogą dostarczać do punktów skupu zorganizowanych przez podmioty gospodarcze.

§ 28. Postępowanie z odpadami innymi niż komunalne, powstającymi na terenie nieruchomości w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym w gospodarstwach rolnych, następuje według zawartych odrębnie umów, zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o odpadach.

§ 29. Ustala się zasady pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości dotyczące przedsiębiorcy:

1) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie usunąć;

2) przedsiębiorca ma obowiązek zorganizować odbiór i transport odpadów komunalnych w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywający się według oznaczonych tras, w terminach wyznaczonych harmonogramem;

3) przedsiębiorca ma obowiązek odbierać odpady selektywnie, w sposób uniemożliwiający przemieszanie się poszczególnych frakcji odpadów;

§ 30. Odpady posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie będą odbierane jako odpady komunalne niesegregowane (zmieszane).

Rozdział 5.
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 31. Zgodnie z Planem gospodarki odpadami dla województwa lubuskiego na lata 2012-2017 z perspektywą do 2020 roku celem działań w zakresie gospodarki odpadami powinno być:

1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych, w tym zbieraniem selektywnym 100% mieszkańców gminy,

2) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez ich składowanie,

3) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy i przedsiębiorców dotyczącej gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz uregulowaniami prawnymi w tym zakresie,

4) upowszechnianie systemu zbierania przeterminowanych lekarstw z gospodarstw domowych na obszarze całej gminy,

5) całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.

Rozdział 6.
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 32. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności do niepozostawiania ich bez nadzoru.

§ 33. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:

1) wyprowadzania psa na smyczy, natomiast psa rasy uznawanej za agresywną na smyczy i w kagańcu; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec, a właściciel lub opiekun sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem;

2) niewprowadzania zwierząt na teren obiektów sportowych i placów zabaw; zakaz nie dotyczy psów przewodników;

3) niewprowadzania zwierząt do budynków użyteczności publicznej i obsługi ludności, w szczególności do urzędów, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół i placówek wychowawczych, placówek kulturalno-oświatowych, o ile władający tymi budynkami nie postanowią inaczej; zakaz nie dotyczy psów przewodników;

4) zabezpieczenia terenu nieruchomości przed wydostaniem się z niej zwierzęcia;

5) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na chodnikach, ulicach i placach, zieleńcach, w parkach oraz innych miejscach publicznych i umieszczenia tych nieczystości w pojemnikach na odpady komunalne.

Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 34. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów sanitarnych, budowlanych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych odrębnymi przepisami.

§ 35. 1. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do:

1) posiadania budynku gospodarskiego przeznaczonego do hodowli zwierząt;

2) utrzymania terenu nieruchomości, na której znajduje się hodowla w należytym stanie sanitarno-epidemiologicznym;

3) ogrodzenia nieruchomości w sposób uniemożliwiający przedostawanie się zwierząt na nieruchomości sąsiednie;

4) gromadzenia i usuwania wytworzonych podczas prowadzenia hodowli nieczystości stałych i ciekłych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie powodując przy tym zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych;

5) utrzymywania zwierząt w sposób nie powodujący uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich,

6) sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami, w sposób wykluczający zagrożenie bezpieczeństwa ludzi oraz pełnienia nad nimi stałego dozoru.

2. Posiadacz zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych lub rekreacyjnych jest zobowiązany do niezwłocznego usuwania nieczystości pozostawionych przez zwierzęta.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§ 36. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, realizowany jest w miarę potrzeby.

§ 37. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Trzebiel określi, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 38. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 39. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorstwem wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu tej nieruchomości. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Gminy.

§ 40. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie podlega karze grzywny.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00