Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2929

Uchwała nr XXVII/345/2012 Rady Miejskiej w Świebodzinie

z dnia 27 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świebodzin

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świebodzin, zwany dalej "Regulaminem", określający szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świebodzin.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1. Prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru na zasadach określonych "Regulaminem" odpadów komunalnych w tym powstających w gospodarstwach domowych:

1) odpadów ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych;

2) papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła, opakowań oraz opakowań wielomateriałowych;

3) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

4) budowlanych i rozbiórkowych;

5) przeterminowanych leków;

6) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

7) zużytych baterii i akumulatorów;

8) zużytych opon;

9) chemikaliów.

2. Odpady zbierane selektywnie należy zbierać w następujący sposób:

1) odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone - do pojemnika lub worka;

2) odpady z papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła, opakowań oraz opakowań wielomateriałowych - do pojemnika.

3. Zmieszane odpady komunalne należy zbierać do pojemnika.

4. Odpady powstające w gospodarstwach domowych należy dostarczyć do wyznaczonych punktów wskazanych przez gminę, w następujący sposób:

1) zużyte opony, chemikalia, meble i innne odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy dostarczać do specjalnie dostosowanych kontenerów w miejscach i terminach wskazanych w harmonogramie określonym i obwieszczonym przez Gminę, przy czym odbiór tych odpadów odbywać się będzie nie rzadziej niż raz w roku;

2) przeterminowane leki należy dostarczać do punktu selektywnej zbiórki odpadów;

3) odpady w postaci baterii i akumulatorów małogabarytowych należy dostarczać do odpowiednio oznaczonych pojemników zlokalizowanych w sklepach oraz budynkach szkół publicznych wskazanych przez Gminę lub do punktu selektywnej zbiórki odpadów;

4) odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone należy zbierać do pojemnika lub worka lub dostarczać do punktu selektywnej zbiórki;

5) odpady z papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła, opakowań oraz opakowań wielomateriałowych należy zbierać do pojemnika lub dostarczać do punktu selektywnej zbiórki.

5. Właściciele nieruchomości, na terenie których w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, mogą je kompostować we własnym zakresie.

6. Właściciele nieruchomości, na terenie których powstają odpady zielone, a nie mają możliwości ich kompostowania, mają obowiązek zbierać je selektywnie z pozostałymi odpadami ulegającymi biodegradacji i przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.

7. Kompostowanie odpadów zielonych przez właścicieli nieruchomości spełnia wymóg selektywnego zbierania odpadów.

8. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy zbierać do pojemników przeznaczonych na tego typu odpady oraz usuwać w sposób ustalony z przedsiębiorcą odbierającym odpady.

§ 3. Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości, powinno odbywać się niezwłocznie poprzez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

§ 4. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1) zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2) drobne naprawy pojazdów samochodowych (z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych) związane z bieżacą eksploatacją pojazdów poza warsztatami naprawczymi, są dozwolone na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciażliwości dla sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 5. 1. Ustala się następujące pojemniki do zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy:

1) kosze uliczne o pojemności od 20 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l;

3) worki o pojemności od 30 l;

4) kontenery o pojemności od 3 do 10 m 3 ;

5) inne pojemniki i kontenery.

2. Ustala się minimalną pojemność pojemnnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż 4 osoby- pojemnik 120 l;

2) nie mniej niż 5 osób i nie wiecej niż 7 osób - pojemnik 240 l;

3) nie mniej niż 8 osób i nie więcej niż 11 osob - pojemnik 240 l i 120 l;

4) nie mniej niż 12 osób i nie więcej niż 15 osób - 2 pojemniki po 240 l.

3. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia odpadów komunalnych pojemników o innej pojemności, niż zostały określone w ust. 2.

4. W przypadku korzystania z pojemnika, przeznaczonego do zbierania odpadów większej ilości osób niż określono w ust. 2 pkt 4, przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, że na każdą kolejną osobę korzystającą z pojemników należy przeznaczyć pojemność w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów.

5. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielolokalowych, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż 9 osób - pojemniki obliczone zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1-4;

2) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób - 2 pojemniki po 240 l;

3) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób - pojemnik 1100 l;

4) nie mniej niż 26 osób i nie więcej niż 30 osób - pojemniki 1100 l i 240 l;

5) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 35 osób - pojemniki 1100 l i 2 pojemniki po 240 l;

6) nie mniej niż 36 osób i nie więcej niż 40 osób - pojemniki 1100 l i 3 pojemniki po 240 l;

7) nie mniej niż 41 osób i nie więcej niż 45 osób - 2 pojemniki po 1100 l.

6. Dopuszcza się - przy - zachowaniu minimalnej pojemności- stosowanie do gromadzenia odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust.5.

7. W przypadku korzystania z pojemnika, przeznaczonego do zbierania odpadów, większej ilości osób niż określono w ust. 5 pkt 7, przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, że na każdą kolejną osobę korzystającą z pojemników należy przeznaczyć pojemność w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów.

8. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzących gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą, jeżeli z takiego pojemnika korzystają osoby w liczbie:

1) nie więcej niż 10 osób - pojemnik 240 l;

2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób - 2 pojemniki po 240 l;

3) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 40 osób - pojemnik 1100 l.

9. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, prowadzacych działalność w zakresie użyteczności publiczej, w szczegolności szkół, szpitali, jeżeli z takiego pojemnika korzystają (w szczególności pracownicy oraz klienci korzystajacy z usług tych instytucji) osoby w liczbie:

1) nie więcej niż 10 osób - 2 pojemniki po 240 l;

2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób - 4 pojemniki po 240 l i pojemnik 1100 l.

§ 6. 1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani zapewnić ich opróżnianie przez podmiot uprawniony z częstotliwością gwarantującą nieprzepełnienie (nieprzelewanie) się ścieków.

§ 7. Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych oraz warunków ich rozmieszczenia:

1) pojemniki o pojemności od 20 l;

2) odległość między pojemnikami nie powinna być większa niż 500 m.

§ 8. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady w dobrym stanie technicznym i higienicznym.

2. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 9. Odbieranie odpadów komunalnych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 10. 1. Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w terminach wyznaczonych, przy czym:

1) zmieszane odpady komunalne - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;

2) odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone:

a) w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada - nie rzadziej niż raz na sześć tygodni,

b) w okresie od 1 grudnia do 31 marca - nie rzadziej niż raz na cztery miesiące,

3) odpady z papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła, opakowań oraz opakowań wielomateriałowych - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;

4) odpady z koszy ulicznych - nie rzadziej niż raz w tygodniu.

§ 11. Wywóz nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapobiegających przepełnieniu i przelaniu się nieczystości na powierzchnię oraz przenikaniu do gruntu.

§ 12. Sposób pozbywania się odpadów komunalnych:

1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany przekazywać odpady przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.

2. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Świebodzin winny być przekazywane zgodnie z wojewódzkim planem gospodarki odpadami.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.

§ 13. Określenie kierunków działań w zakresie zapobiegania i ograniczania powstawaniu odpadów oraz kształtowania systemu gospodarki odpadami:

1) odpady niebezpieczne, wysegregowane z odpadów komunalnych, należy przekazywać do przedsiębiorcy prowadzącego ich odzysk lub unieszkodliwienie;

2) odpady komunalne zebrane z terenu Gminy, należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.

§ 14. Zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, tak aby było możliwe:

1) ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;

2) wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych;

3) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 15. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do :

1) zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz dołożenia starań, aby zwierzęta nie były uciążliwe dla otoczenia;

2) sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności:

a) nie pozostawiania zwierzęcia bez dozoru,

b) nie dopuszczania do zanieczyszczenia terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i użyteczności publicznej,

c) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń (odchodów i innych nieczystości) pozostawionych przez zwierzęta z terenów wspólnego użytku.

2. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w przypadku wyprowadzania psa na teren użytku publicznego, pies winien być na smyczy oraz w nałożonym kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy może nastąpić na terenie szczelnie ogrodzonej nieruchomości niepublicznej, nie pozwalającej na swobodne wydostanie się psa oraz na wybiegach dla psów pod warunkiem pełnienia stałego dozoru nad psem;

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) stały i skuteczny dozór, w szczególności stosowanie zabezpieczeń uniemożliwiających samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomości jego właściciela,

b) osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do nie wyprowadzania zwierząt domowych na tereny placów zabaw, piaskownic dla dzieci, trawników oraz inne tereny oznakowane zakazem wprowadzania zwierząt,

c) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.

§ 16. 1. Wprowadza się zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich w granicach administracyjnych miasta Świebodzin z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Dopuszcza się w granicach administracyjnych miasta Świebodzin, na terenach zabudowy jednorodzinnej, możliwość utrzymywania zwierząt gospodarskich jeśli nie stwarza to uciążliwości dla osób zamieszkujących sąsiednie nieruchomości z zachowaniem obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych i ochrony środowiska.

§ 17. Na pozostałych terenach dopuszcza się chów i utrzymywanie zwierząt gospodarskich z zachowaniem właściwego stanu sanitarnego, ochrony środowiska, który nie będzie stwarzał uciążliwych zapachów, hałasu, zapylenia i wpływów biologicznych (insektów, zarazków itp.).

§ 18. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej nie może powodować:

1) uciążliwości dla osób zamieszkujących wspólnie lub w sąsiedztwie;

2) zanieczyszczania powietrza oraz wód i gleby;

3) zagrożeń higieniczno - sanitarnych dla osób zamieszkujących na tej samej posesji lub posesjach sąsiednich.

2. Gromadzenie, usuwanie i zagospodarowanie odpadów stałych i ciekłych powstających w wyniku utrzymywania zwierząt gospodarskich musi być zgodne z zasadami określonymi w przepisach odrębnych.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.

§ 19. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty na terenie Gminy Świebodzin: budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, zakłady gastronomiczne, warsztaty, obiekty przemysłowe, piwnice, węzły cieplne, przyłącza kanalizacyjne, kolektory sanitarne, pojemniki na odpady.

2. Deratyzację należy przeprowadzić jeden raz w roku w miesiącu kwietniu.

3. Deratyzację należy przeprowadzać w każdym innym czasie w przypadku wystąpienia znacznej ilości gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne.

4. Deratyzację należy przeprowadzać z uwzględnieniem wskazań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe.

§ 20. Postanowienia Regulaminu pozostają w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w przepisach powszechnie obowiązujących, a w szczegolności z ustawach:

1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) o odpadach;

3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

5) o ochronie zwierząt .

§ 21. Traci moc uchwała Nr XXVI/319/2012 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świebodzin (Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego z 2012 r. poz. 2461).

§ 22. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Świebodzina.

§ 23. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Tomasz Olesiak


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 poz. 391 z późn. zm.) do wyłącznych kompetencji Rady Gminy należy uchwalanie regulaminu utrzymania porządku i czystości na terenie gminy, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stanowi akt prawa miejscowego. Uchwalenie nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świebodzin ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo wprowadza się w nim nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który zacznie funkcjonować od dnia 1 lipca 2013r. Zakres uregulowań określony jest w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Stanowi on katalog zamknięty i obejmuje m.in. określenie sposobu realizacji selektywnego gromadzenia i odbierania odpadów, obowiązków dotyczących utrzymywania zwierząt domowych oraz gospodarskich oraz wyznaczania obszarów podlegających deratyzacji. Niniejsza uchwała jest obligatoryjna i ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00