Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXV/196/12 Rady Gminy Santok
z dnia 27 grudnia 2012r.
w sprawie przyjęcia obowiązków odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Santok, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
Na podstawie art. 6c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r., poz. 391) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), Rada Gminy Santok uchwala, co następuje:
§ 1. Z dniem 1 lipca 2013 roku Gmina Santok postanawia odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Santok.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy |
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 6c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. poz. 391), Rada Gminy może w drodze uchwały postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszańcy, a powstają odpady komunalne.
Projekt niniejszej uchwały zakłada przyjęcie w gminnym systemie gospodarowania odpadami modelu jednolitego, obejmującego taki stan faktyczny, w którym wszystkie nieruchomości (bez względu na to czy są zamieszkałe, czy niezamieszkałe) są objęte systemem "gminnym", powiązanym z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, do wniesienia której będzie zobowiązany właściciel nieruchomości.
Bardzo istotnym argumentem przemawiającym za włączeniem nieruchomości
niezamieszkałych do systemu "gminnego" jest nawiązanie do określonego przez ustawodawcę celu nowelizacji ustawy, a mianowicie osiągnięcia zadowalającego poziomu szczelności systemu gospodarowania odpadami i uzyskania tym samym odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu. Włączenie nieruchomości niezamieszkałych do systemu "gminnego" stworzy model jednolity, z jasno określonym porządkiem prawnym, bez względu na status nieruchomości.
Ponadto należy stwierdzić, że system jednolity pozwala na objęcie nim przeważającej części wytwórców odpadów komunalnych i wytworzonych odpadów, przy zachowaniu proporcjonalności pomiędzy ilością odpadów odbieranych w ramach systemu "gminnego",
a liczbą podmiotów zobowiązanych i uiszczających opłatę za gospodarowanie odpadami.Z przeprowadzonej analizy wynika, iż przyjęcie jednolitego sytemu odbierania odpadów komunalnych wpływa na obniżenie ceny odbioru odpadów, wyliczonej od mieszkańca .
Zastosowanie opisanego powyżej modelu będzie miało większy wpływ na efektywność selektywnej zbiórki odpadów, dla której ustanowiono minimalne poziomy odzysku, recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i ograniczenia składowania.
Biorąc powyższe pod uwagę zasadnym staje się podjęcie uchwały.