Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2911

Uchwała nr XVIII/144/2012 Rady Miejskiej w Ośnie Lubuskim

z dnia 20 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Ośno Lubuskie

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystościi porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2012. 391) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Słubicach uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Ośno Lubuskie, zwany dalej regulaminem, w następującym brzmieniu:

Tytuł I.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA I GMINY OŚNO LUBUSKIE

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 2. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ośno Lubuskie, w szczególności dotyczące:

1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

1) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metalu i opakowań wielomateriałowych;

2) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także bioodpadów tj. odpadów zielonych z ogrodów i parków i odpadów kuchennych;

3) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz opakowań po środkach ochrony roślin;

4) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

5) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

1) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach;

2) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2012. 391 z późn.zm.);

2. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Ośno Lubuskie;

3. Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Ośna Lubuskiego;

4. Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Ośnie Lubuskim;

5. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy;

6. nieruchomościach zamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, o których mowa w art. 6c ust. 1 ustawy, a więc nieruchomości, na których człowiek zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek, niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, urlopem, odwiedzinami u przyjaciół i krewnych, interesami, leczeniem medycznym lub pielgrzymkami religijnymi (art. 2d rozporządzenia WE nr 763/2008) lub przebywa sezonowo i koncentruje przez określony czas w roku w tym miejscu swoje życie osobiste;

7. nieruchomościach niezamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają w ich obrębie odpady komunalne, o których mowa w art. 6c ust. 2 ustawy, a więc w szczególności: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, urzędy administracji rządowej i samorządowej, domy oraz ośrodki kultury, sportu i rekreacji, bazy służb komunalnych, ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, ciepłownie, stacje kolejowe, bazy postojowe i obsługowe kolei, dworce autobusowe, boiska i stadiony sportowe, skateparki, posterunki policji i innych służb, parki, place, zieleńce i publiczne obszary zielone, ogrody działkowe, garaże, ulice i drogi wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, parkingi strzeżone, bazy obsługi technicznej dróg, przychodnie lekarskie i weterynaryjne, restauracje, stołówki, bary, puby, szpitale, hotele , gospodarstwa agroturystyczne, domy wycieczkowe, schroniska, pensjonaty, biura, sklepy, wszelkiego rodzaju zakłady produkcyjne, usługowe, składowe, magazynowe i logistyczne itp.;

8. deklaracji - rozumie się przez to deklarację składaną do organu tj. Burmistrza Ośna Lubuskiego o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodną ze wzorem określonym uchwałą Rady Miejskiej i w terminach w niej określonych - stanowiącą podstawę do wnoszenia opłaty oraz do wystawienia tytułu wykonawczego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2012. poz. 1015);

9. odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych (art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź.zm);

10. odpadach ulegających biodegradacji - należy rozumieć przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy użyciu mikroorganizmów; zgodnie z Krajowym Programem Gospodarki Odpadami 2014, w szczególności:

1) papier i tektura,

2) odzież i tekstylia z materiałów naturalnych,

3) odpady z terenów zielonych,

4) odpady kuchenne i ogrodowe,

5) drewno;

11. bioodpadach - rozumie się przez to ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii, zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego, a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność (art. 3 ust. 3 pkt 3a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź.zm);

12. odpadach zielonych - rozumie się przez to stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów (art. 3 ust. 3 pkt 8b ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź.zm.);

13. opakowaniach wielomateriałowych - należy przez to rozumieć opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych;

14. odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, charakteryzujące się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

15. odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z drobnych remontów, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych;

16. odpadach budowlanych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z budów i remontów, które wymagają uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych;

17. odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć odpady zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.);

18. umowach indywidualnych - należy przez to rozumieć umowy na odbiór odpadów komunalnych podpisywane przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z przedsiębiorcami, zgodnie z zapisami art. 6 ust. 1 ustawy;

19. umowach operatorskich na odbiór - należy przez to rozumieć umowę na odbiór podpisaną przez gminę z przedsiębiorcą - operatorem, który wygrał przetarg ogłoszony zgodnie z treścią art. 6d ust. 1 ustawy;

20. stawce opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - należy przez to rozumieć stawkę ustaloną uchwałą Rady Miejskiej na podstawie upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy;

21. zbieraniu odpadów - rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania (art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy o odpadach - Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

22. selektywnym zbieraniu - rozumie się przez to zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia określonego sposobu przetwarzania, obejmuje jedynie rodzaje odpadów charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takim samym charakterem (art. 3 ust. 3 pkt 15a ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach - Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

23. wytwórcy odpadów - rozumie się przez to każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej (art. 3 ust. 3 pkt 22 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

24. systemie gospodarki odpadami komunalnymi - rozumie się przez to wszelkie skoordynowane działania zmierzające do realizacji opisanych w art. 5 ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) zasad gospodarowania odpadami, a więc zapobieganie i ograniczanie ich powstawania, prowadzenie ich odzysku lub recykling, wreszcie unieszkodliwianie; system obejmuje więc wszystkie czynności realizowane na nieruchomości przez jej właściciela, a więc selektywne zbieranie, dalej odbiór, transport i zbieranie dokonane przez operatora, wreszcie odzysk, recykling i unieszkodliwianie realizowane przez podmioty wyspecjalizowane i regionalną instalację; zarządzający systemem jest także jego elementem;

25. zarządzającym systemem gospodarki odpadami komunalnymi - rozumie się przez to administrację gminy Ośno Lubuskie realizującą zadania opisane w art. 3 ust. 2 ustawy;

26. operatorze - rozumie się przez to przedsiębiorcę prowadzącego działalność na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej (art. 9c ustawy), który zgodnie z zapisami art. 6d ust. 1 ustawy, na mocy wygranego przetargu podpisał z gminą umowę na odbiór odpadów komunalnych;

27. przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na wykonanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi;

28. urządzeniach do zbiórki odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć kontenery, pojemniki, kosze i worki służące do zbiórki odpadów komunalnych;

29. planach gospodarki odpadami - rozumie się przez to, zgodnie z zapisami ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), krajowy i wojewódzki plan gospodarki odpadami;

30. PSZOK - rozumie się przez to punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

31. nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

32. ściekach bytowych - rozumie się przez to ścieki z budynków przeznaczonych na pobyt ludzi, osiedli mieszkaniowych i terenów usługowych, powstające w szczególności w wyniku ludzkiego metabolizmu oraz funkcjonowania gospodarstw domowych;

33. ściekach komunalnych - rozumie się przez to ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi i wodami opadowymi;

34. stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia;

35. zbiorniku bezodpływowym - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

36. PGO - należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubuskiego na lata 2012 - 2017 z perspektywą do 2020 r. przyjęty przez Sejmik Województwa Lubuskiego uchwałą XXX/280/12 z dnia 10 września 2012 roku.

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej;

3) przyłączenie nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji;

4) oddzielne gromadzenie nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy, w przypadku prowadzenia działalności rolniczo - hodowlanej, którą należy wykorzystywać zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 lipca 2007 o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007 r. nr 147, poz. 1033 ze zm.);

5) utrzymanie w czystości pergoli śmietnikowej i jej najbliższego otoczenia;

6) uprzątanie i zbieranie odpadów z powierzchni nieruchomości i wnętrza budynków;

7) prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy lub do PSZOK odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

8) zbieranie odpadów nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

9) przekazanie odpadów zebranych selektywnie u źródła i pozostałych odpadów zmieszanych przedsiębiorcy, w terminach ustalonych harmonogramem;

10) zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu zbierania odpadów;

11) uprzątanie, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 20 stycznia 2005 o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. nr 25, poz. 202 ze zm.), z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych;

12) uprzątanie poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno-higienicznego;

13) uprzątanie poprzez zamiatanie, zbieranie, zmywanie, malowanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni posadzek, podłóg ścian i stropów przeznaczonych do wspólnego użytkowania pomieszczeń budynków wielolokalowych, np. sieni, korytarzy, piwnic, klatek schodowych, wind, studzienek okien piwnicznych, zsypów na odpady, rur spustowych rynien z kratkami do czyszczenia etc., a tym samym utrzymywanie ich należytego stanu sanitarno-higienicznego;

14) uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników (od granicy nieruchomości do zewnętrznej krawędzi chodnika), a także nieruchomości, w tym podwórzy, przejść, bram, itp. (przy czym należy to realizować w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów), oraz posypanie piaskiem chodnika; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak aby mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płatny postój lub parkowanie samochodów; piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania;

15) uprzątanie piasku z chodnika w sposób jak wyżej;

16) uprzątanie poprzez ich usuwanie nawisów śniegu i lodu (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości, realizując w ten sposób zapisy §2 pkt7 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. z 1999 r. , Nr 74, poz. 836 ze zm.);

17) likwidowanie śliskości na drogach publicznych, ulicach, placach w okresie mrozów i opadów śnieżnych, zgodnie z wymogami art.4 pkt. 20 oraz art. 20 pkt. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 nr 19 poz. 115 z późn. zm.), przy użyciu piasku zmieszanego ze środkami chemicznymi nie działającymi szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa, zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 (Dz.U. 2005 nr 230 poz. 1960) w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych ulicach i placach;

18) oznaczenie nieruchomości, zgodnie z treścią art.47b ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2010 nr 193 poz. 1287 z późn. zm.), przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu numeru porządkowego nieruchomości oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd;

19) umieszczenie w budynkach wielolokalowych, w pobliżu wejścia, tablic zawierających: dane adresowe właściciela lub zarządcy, dane adresowe osoby bądź podmiotu wykonującego czynności w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, regulamin porządkowy, spis adresów i numerów telefonów alarmowych;

20) utrzymywanie nieruchomości niezabudowanych, nie będących rolnymi, ani obszarami chronionymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (j.t. Dz. U. z 2009 r., Nr. 151, poz. 1220 ze zm.), ani obszarami leśnymi, ani gruntami pod wodami, ani obszarami, na których wydobywane są kopaliny, w stanie wolnym od zachwaszczenia z wykoszoną trawą;

21) utrzymywanie nieruchomości rolnych w stanie dobrej kultury rolnej;

22) utrzymanie czystości na obszarach nieruchomości leśnych;

23) utrzymywanie lasów zgodnie z planami urządzenia;

24) usuwanie suchych drzew i krzewów - po uprzednim uzyskaniu zgody Burmistrza;

25) utrzymanie rowów melioracyjnych i odwadniających przy drogach i torach w stanie drożności i wykoszenia;

26) utrzymywanie skarp nasypów i wykopów, poprowadzonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych w stanie wykoszonym;

27) utrzymywanie czystości na przystankach, torowiskach, w przepustach, przejściach, pod mostami i wiaduktami, itp.;

28) utrzymywanie w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia;

29) usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali budynków;

30) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

1) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych;

31) drobne naprawy, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje pojazdów samochodowych etc. poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (t.j. Dz. U. 2010 nr 185 poz. 1243 ze zm.);

32) stosowanie oraz gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2007 roku o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007, Nr 147, poz. 1033 ze zm.), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres;

33) pielęgnację i utrzymanie estetycznego wyglądu parków, terenów zielonych, ogrodów, kwietników, klombów, zarówno komunalnych jak będących własnością osób fizycznych i prawnych;

34) utrzymywanie nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych położonych wzdłuż ciągu komunikacyjnego (chodników, dróg) w stanie nie utrudniającym bezpiecznego korzystania z pasa drogowego;

35) coroczną wymianę piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach publicznie dostępnych;

36) umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego celu przeznaczonych;

37) usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa miejscowego;

38) umieszczanie na terenach publicznie dostępnych, a więc w parkach, na targowiskach, placach zabaw, itp., regulaminów korzystania z nich;

39) postępowanie z odpadami innymi niż komunalne, powstającymi na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.);

40) stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów 7 i 8 niniejszego Regulaminu;

41) zgłaszanie faktu zauważenia bezdomnego psa lub zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę odpowiednim służbom;

42) w przypadku wystąpienia lub wystąpienia podejrzenia organizmów kwarantannowych, roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, stosowanie się do obowiązków zawartych w decyzji podjętej przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 ze zm.);

2. Obowiązki właściciela nieruchomości w zakresie utrzymania czystości:

1) na placu budowy, zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 ustawy, należą do wykonawcy robót budowlanych;

2) w odniesieniu do torowisk pojazdów szynowych, znajdujących się na terenie gminy, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy, należą do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te torowiska;

3) na drogach publicznych, zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy, należą do zarządu drogi;

4) na terenach innych niż wymienione wyżej oraz w art. 5 ust. 1 ustawy, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy należą do gminy.

§ 5. 1. Na terenie Gminy biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków, a także pojemnikach, innych niż odpady z drewna (trociny, wióry, ścinki), a także korka i kory oraz papieru i tektury, niezawierających substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii itp. o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego;

2) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;

3) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska podczas usuwania śniegu i lodu;

4) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat, przystanków, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców itp.;

5) umieszczania na pniach drzew oraz w ich koronie afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń, itp.;

6) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

7) zakopywania padłych zwierząt;

8) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów;

9) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

10) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych bądź przez podmiot nieuprawniony.

11) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni nieruchomości;

12) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów, materiałów budowlanych lub materiałów opałowych (węgla, drewna itp.); na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.);

13) dokonywania zmian naturalnego ukształtowania terenu w sposób niezgodny z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.);

14) składowania materiałów opałowych (węgla, drewna itp.) poza nieruchomością bez zgody właściciela nieruchomości, na której składowane są materiały;

15) składowania odpadów w miejscach nie przeznaczonych do tego celu;

§ 6. 1. Na terenach, na których organizowane są imprezy masowe, zgromadzenia o charakterze publicznym i targowiska wprowadza się obowiązek zapewnienia wystarczającej ilości urządzeń do zbierania odpadów komunalnych w tym zbieranych w sposób selektywny, utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania urządzeń po zakończeniu oczyszczania terenu.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 obciąża organizatora imprezy masowej, zgromadzenia lub zarządcę targowiska.

§ 7. 1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się przeznaczone dla dzieci piaskownice do zabaw, mają obowiązek:

1) ogrodzenia placu zabaw, na którym znajduje się piaskownica lub ogrodzenia samej piaskownicy w sposób zapewniający dzieciom bezpieczną zabawę oraz wykluczające przedostawanie się zwierząt mogących zanieczyścić piasek;

2) umieszczania przy każdym wejściu na teren ogrodzony, o którym mowa w pkt 1 tabliczki informującej o zakazie wprowadzania zwierząt oraz informacji o zarządcy wraz z numerem telefonu;

3) wymiany piasku z częstotliwością przynajmniej raz do roku (w miesiącach kwiecień, maj lub każdorazowo w przypadku stwierdzenia zanieczyszczenia piasku odchodami zwierzęcymi lub innymi zanieczyszczeniami zagrażającymi bezpieczeństwu korzystających;

4) odrestaurowywanie urządzeń znajdujących się na placu zabaw co najmniej raz na 5 lat lub po każdorazowym stwierdzeniu uszkodzenia urządzeń.

2. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się place zabaw dla dzieci, mają obowiązek utrzymania znajdujących się tam urządzeń służących do zabawy dzieci w należytej czystości i estetyce oraz właściwym stanie technicznym.

§ 8. Właściciele nieruchomości zabudowanych, których granice gruntu przebiegają po obrysie budynków i którzy faktycznie korzystają z części nieruchomości sąsiednich, bez których nieruchomość zabudowana nie mogłaby być prawidłowo użytkowana, mają obowiązek utrzymywać te części nieruchomości sąsiednich w czystości i porządku.

§ 9. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnienia z właścicielem lub zarządcą drogi.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 10. 1. Pojemniki muszą spełniać wymagania norm zatwierdzonych przez Polski Komitet Normalizacyjny.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w urządzenia służące do zbiórki odpadów komunalnych lub zamówić je u przedsiębiorcy.

3. Przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) zabudowa jednorodzinna miejska - w gospodarstwie domowym do 5 osób zmieszane odpady komunalne gromadzone będą w pojemniku 120 l, w gospodarstwie domowym powyżej 5 osób w pojemniku 240 l;

2) zabudowa jednorodzinna wiejska - w gospodarstwie domowym do 5 osób zmieszane odpady komunalne gromadzone będą w pojemniku 120 l, w gospodarstwie domowym powyżej 5 osób w pojemniku 240 l;

3) zabudowa wielorodzinna miejska - w zabudowie liczącej do 50 osób zmieszane odpady komunalne gromadzone będą w pojemniku/pojemnikach 240 l na każde 10 zamieszkujących osób lub w jednym pojemniku 1100 l; w zabudowie liczącej powyżej 50 mieszkańców odpady gromadzone będą w pojemniku/pojemnikach 1100 l na każdych 50 mieszkańców;

4) zabudowa wielorodzinna wiejska - w zabudowie liczącej do 30 osób zmieszane odpady komunalne gromadzone będą w 2 pojemnikach 240 l na każde 10 zamieszkujących osób lub w 1 pojemniku 1100 l; w zabudowie liczącej powyżej 30 mieszkańców odpady gromadzone będą w pojemniku/pojemnikach 1100 l na każdych 30 mieszkańców;

5) odpady z remontów - zbierane będą do kontenerów przystosowanych do gromadzenia tego rodzaju odpadu o pojemności uwzględniającej ilość wytwarzanych odpadów;

6) odpady ulegające biodegradacji - w zabudowie jednorodzinnej gromadzone będą w pojemniku 80 l przystosowanym do zbierania tego rodzaju odpadu; w zabudowie wielorodzinnej gromadzone będą w pojemnikach przystosowanych do zbierania tego rodzaju odpadu, o pojemności uwzględniającej ilość wytwarzanych odpadów;

7) odpady zbierane selektywnie tj. papier, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe - w zabudowie jednorodzinnej będą gromadzone w workach z folii HDPE 120 l, w zabudowie wielorodzinnej gromadzone będą w urządzeniach (z wyłączeniem worków) przystosowanych do segregacji wymienionych odpadów o pojemności uwzględniającej ilość wytwarzanych odpadów;

8) Do zbierania zwiększonej ilości zmieszanych odpadów komunalnych powstających w nieruchomościach zamieszkałych oprócz urządzeń wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 1 - pkt 4 mogą być używane worki z folii HDPE o pojemności 120 l, udostępniane przez operatora;

9) Do zbierania zwiększonej ilości odpadów wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 7, powstających w zabudowie wielorodzinnej mogą być używane worki z folii HDPE o pojemności 120 l oznaczone według zasad zawartych w § 18 ust.5, udostępniane przez operatora.

§ 11. Określa się rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:

1. Na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, w parkach, cmentarzach, targowiskach:

1) kosze o pojemności od 30 do 70 l;

2) pojemniki/kontenery dostosowane do ilości powstających odpadów;

2. Na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

§ 12. Określa się rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach nieruchomości niezamieszkałych, innych niż wymienionych w § 11. ust. 1:

1. Zmieszane odpady komunalne zbierane będą w urządzeniach (z wyłączeniem worków) przystosowanych do zbierania poszczególnych rodzajów odpadów, o pojemnościach uwzględniających ilość wytwarzanych odpadów.

2. Segregacja odpadów komunalnych będzie odbywała się w urządzeniach przystosowanych do zbierania poszczególnych rodzajów odpadów, o pojemnościach uwzględniających ilość wytwarzanych odpadów.

3. Zbieranie zmieszanych odpadów komunalnych w workach HDPE o pojemności 120 l dopuszcza się tylko w przypadku okresowego zwiększenia się ilości odpadów.

§ 13. 1. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym odbywa się ona w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 200 osób uczestniczących w imprezie oraz szalety przenośne w ilości jeden szalet na 300 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 8 godzin, jeśli jest on dłuższy ilości te należy zwiększyć o 50 % w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy.

2. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z przedsiębiorstwami na dostarczenie pojemników i szaletów oraz opróżnienie i uprzątnięcie ich.

§ 14. 1. Właściciel nieruchomości niemający możliwości włączania jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez pobudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia - przyjmując zużycie wody według wskazań wodomierza.

2. Dla innych obiektów niewyposażonych w wodomierze przyjmuje się zużycie wody w ilościach wg norm zapisanych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. 2002, Nr 8, poz. 70 z późn.zm.).

§ 15. 1. Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę lub operatora w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:

1) Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie;

2) Właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego dezynfekowania i mycia pojemników na odpady;

3) Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony pokrywy.

§ 16. 1. Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1) Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy §22 i §23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 ze zm);

2) Na terenie nieruchomości urządzenia na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także w uzasadnionych przypadkach wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

3) Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia;

4) Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

§ 17. 1. Zabrania się gromadzenia w urządzeniach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej.

2. Zabrania się spalania w urządzeniach na odpady, jakichkolwiek odpadów.

Rozdział 4.
ZASADY OGÓLNE W ZAKRESIE PROWADZENIA SELEKTYWNEGO ZBIERANIA I ODBIERANIA ODPADÓW ORAZ OPRÓŻNIANIA ZBIORNIKÓW BEZODPŁYWOWYCH

§ 18. 1. Selektywna zbiórka odpadów u źródła w zależności od rodzaju zabudowy prowadzona jest w systemie workowym/pojemnikowym/kontenerowym.

2. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w urządzenia do zbiórki selektywnej należy do właściciela nieruchomości.

3. Worki do segregacji będą dostarczane przez przedsiębiorcę lub operatora.

4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić urządzenia do selektywnego zbierania odpadów w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych spełniających wymagania §22 i §23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

5. Wprowadza się oznakowanie urządzeń do zbiórki wybranych frakcji odpadów komunalnych odpowiednio kolorem:

1) papieru - kolorem niebieskim;

2) szkła - białego i kolorowego - kolorem zielonym;

3) tworzyw sztucznych, metalu, opakowań wielomateriałowych - kolorem żółtym;

4) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji - kolorem brązowym;

5) odpadów zielonych - kolorem czarnym.

6. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków odbywa się w nieruchomościach zamieszkałych i niezamieszkałych, z tym że właściciele powyższych nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu, natomiast pozostali właściciele nieruchomości przekazują odpady ulegające biodegradacji operatorowi lub przedsiębiorcy.

7. Do przydomowych kompostowników oraz pojemników przeznaczonych na odpady ulegające biodegradacji nie można wrzucać mięsa i kości, ryb, sera, skórek owoców cytrusowych, części chorych roślin, chwastów, które zawiązały już nasiona lub rozmnażają się za pomocą podziemnych rozłogów, dużych, nierozdrobnionych gałęzi, popiołu z innych materiałów niż drewno, czasopism i katalogów z kolorowymi zdjęciami i drukiem.

8. Do urządzeń na odpady zielone należy wrzucać odpady pochodzące z pielęgnacji i uprawy terenów zieleni.

9. Właściciel nieruchomości zamieszkałej, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek zgłosić go w gminie przy składaniu deklaracji a uzyskany materiał wykorzystywać dla własnych potrzeb lub przekazywać do wykorzystania operatorowi.

10. Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w nieruchomościach zamieszkałych i niezamieszkałych przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów remontowo-budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz opakowań po środkach ochrony roślin jest obowiązkowe.

11. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w wyznaczonej przez gminę apteki lub do PSZOK.

12. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w placówkach i miejscach wskazanych przez gminę w sposób zwyczajowo przyjęty, do PSZOK lub do sprzedawcy hurtowego lub detalicznego w ilości 1:1.

13. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać go do PSZOK, sprzedawcy hurtowego i detalicznego w relacji 1:1 lub do punktów skupu tego rodzaju odpadu.

14. W przypadku nieruchomości zamieszkałych odpady wielkogabarytowe należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i dostarczyć do PSZOK lub wystawić w terminie ustalonym w harmonogramie wystawki w przypadku jej organizowania u źródła.

15. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych odpady wielkogabarytowe należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych, a następnie zamówić usługę odbioru odpadów u przedsiębiorcy.

16. Odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe pochodzące z nieruchomości zamieszkałych należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych, a następnie dostarczyć do PSZOK.

17. Odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe pochodzące z nieruchomości niezamieszkałych są zbierane do odpowiedniego kontenera przeznaczonego na tego typu odpady, zamówionego od przedsiębiorcy przed rozpoczęciem prac, a po zakończeniu prac są na zgłoszenie odbierane odpłatnie przez przedsiębiorcę.

18. Odpady budowlane pochodzące z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych są zbierane do odpowiedniego kontenera przeznaczonego na tego typu odpady, zamówionego od operatora lub przedsiębiorcy przed rozpoczęciem prac, a po zakończeniu prac są na zgłoszenie odbierane odpłatnie przez operatora lub przedsiębiorcę.

19. W przypadku nieruchomości zamieszkałych odpady niebezpieczne takie jak farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe oraz opakowania po środkach ochrony roślin należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać do PSZOK.

20. Tekstylia pochodzące z nieruchomości zamieszkałych należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać do PSZOK lub instytucjom charytatywnym - w przypadku organizowania przez nie zbiórki tych odpadów.

21. Zużyte opony pochodzące z nieruchomości zamieszkałych należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać do PSZOK.

§ 19. 1. Właściciele nieruchomości, na których prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, oraz właściciele nieruchomości niezamieszkałych (szkoły, obiekty użyteczności publicznej etc.) zobowiązani są do:

1) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę urządzeń do zbierania odpadów;

2) bieżącego sprzątania terenu nieruchomości;

3) skutecznego zapobiegania zanieczyszczaniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania obiektów lub prowadzonej działalności gospodarczej;

4) posiadania indywidualnych umów z przedsiębiorcami uprawnionymi do odbioru odpadów w tym innych niż komunalne;

5) przechowywania umów na odbiór odpadów komunalnych.

§ 20. 1. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.

2. Realizacja zamówienia, o którym mowa w ust. 1 winna być zrealizowana w ciągu 3 dni roboczych od złożenia zamówienia.

3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

4. Pojazdy specjalistyczne i uniwersalne do odbioru odpadów komunalnych muszą spełniać wymogi określone w przepisach dotyczących wymagań jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

5. Pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w Rozporządzeniu Ministra Transportu w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych wydanym na podstawie art.2 ust.2 ustawy.

6. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych przedsiębiorca ma obowiązek natychmiast usunąć.

7. Przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażało to bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywało się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.

Rozdział 5.
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH

§ 21. 1. Odpady komunalne odbierane są:

1) w zabudowie jednorodzinnej miejskiej - jeden raz w tygodniu;

2) w zabudowie wielorodzinnej miejskiej - jeden raz w tygodniu;

3) w zabudowie jednorodzinnej wiejskiej - raz na 2 tygodnie;

4) w zabudowie wielorodzinnej wiejskiej - raz na 2 tygodnie;

5) od właścicieli nieruchomości, na których prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, oraz właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (szkoły, obiekty użyteczności publicznej etc.) - jeden raz w tygodniu.

2. Odpady zebrane selektywnie u źródła (papier, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe) odbierane są:

1) w zabudowie jednorodzinnej miejskiej i wiejskiej - raz w miesiącu;

2) w zabudowie wielorodzinnej miejskiej i wiejskiej- raz w miesiącu;

3) od pozostałych właścicieli nieruchomości - raz w miesiącu.

3. Odpady ulegające biodegradacji odbierane są:

1) w sezonie letnim tj. od IV do X - 1 raz w tygodniu;

2) w sezonie zimowym tj. od XI do III, - co dwa tygodnie.

4. Odpady zielone z pielęgnacji ogrodów będą odbierane sezonowo od kwietnia do listopada w terminach ustalonych harmonogramem, podawanym do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu.

5. Odpady pozostałe w tym niebezpieczne (przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, tekstylia, w tym ubrania, opakowania po środkach ochrony roślin) oraz papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe - odbierane będą również na bieżąco w PSZOK.

6. Odpady wielkogabarytowe odbierane będą dodatkowo u źródła - zgodnie z harmonogramem wystawki, podanym do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział 6.
WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 22. 1. Gmina Ośno Lubuskie wchodzi w skład centralnego regionu gospodarki odpadami województwa lubuskiego.

2. Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone i pozostałości z sortowania przeznaczone do składowania, pochodzące z centralnego regionu gospodarki odpadami kierowane będą do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych lub w przypadku jej awarii do Instalacji Zastępczej, wskazanych w uchwale Sejmiku Województwa Lubuskiego, wydanej na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 14 a ust.2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (t.j. Dz. U. 2010 nr 185 poz. 1243 ze zm.).

3. Zakazuje się wywożenia odpadów wymienionych w pkt. 2 poza centralny region gospodarki odpadami.

§ 23. Prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy ma zapewnić realizację celów wynikających z PGO dla Województwa Lubuskiego tj.:

1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 1 lipca 2013 r.;

2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 1 lipca 2013 r.;

3) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów, aby nie było składowanych:

a) w 2013 r. więcej niż 50%,

b) w 2020 r. więcej niż 35%.

- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.;

4) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych do max. 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 r.;

5) przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak: papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych oraz odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie min. 50% ich masy do 2020 r.

§ 24. 1. Wprowadza się obowiązek prowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych przez podmioty publiczne na rzecz zapobiegania powstawaniu odpadów komunalnych.

2. Zaleca się podejmowanie następujących działań służących zapobieganiu powstawania odpadów:

1) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych;

2) unikanie używania produktów, które na pewno trafią na składowisko odpadów (czyli nienadających się do kompostowania, recyklingu);

3) unikanie kupowania produktów w "za dużych" opakowaniach oraz kupowanie produktów opakowanych w minimalną ilość opakowań;

4) ograniczanie zakupu produktów jednorazowego użytku;

5) unikanie stosowania papieru śniadaniowego, folii aluminiowej, w zamian używając plastikowych pojemników na żywność;

6) ponowne wykorzystanie i wydłużanie okresu używalności niektórych przedmiotów,

7) unikanie stosowania toreb plastikowych na zakupy, w zamian korzystając z toreb płóciennych;

8) kupowanie napojów w szklanych butelkach i za kaucją;

9) wielokrotne używanie słoików;

10) przechowywanie danych na dyskach lub płytach cd zamiast na papierze;

11) przekazywanie niepotrzebnej odzieży do punktów opieki społecznej;

12) unikanie artykułów, które po wyrzuceniu stanowią odpady niebezpieczne;

13) używanie akumulatorów nadających się do ponownego naładowania, zamiast baterii jednorazowych;

14) korzystanie z pojemników, pudełek nadających się do wielokrotnego wykorzystania;

15) przedłużenie okresu żywotności mebli i wyposażenia domowego.

Rozdział 7.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJACYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI

§ 25. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzę domowe, przebywające na niej swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia tej nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia poza jej obszar.

§ 26. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawować nad nimi nadzór w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi.

§ 27. Zwolnienie psa rasy innej niż uznawana za agresywną lub jej mieszańca ze smyczy jest dopuszczalne na terenach zielonych pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec.

§ 28. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek wyprowadzać je poza terenem własnej posesji na smyczy, a psy należące do ras uznanych za agresywne lub mieszańce tych ras powinny być wyprowadzane ponadto w kagańcu.

§ 29. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek przechowywania zaświadczenia potwierdzającego realizacje obowiązku wykonywania szczepień przeciwko wściekliźnie.

§ 30. Osoby utrzymujące zwierze domowe zobowiązane są do:

1) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez nie w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, nieczystości te, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; przy czy postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników;

2) nie wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów przewodników;

3) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk oraz tereny objęte zakazem na podstawie przepisów odrębnych, postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników.

§ 31. Obowiązki określone w § 27 i 30 ust. 1 pkt 2 i 3 nie dotyczą osób utrzymujących zwierzęta wykorzystywane do celów specjalnych, tzn. których profesjonalna tresura oraz używanie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania jednostek Polskich Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej i innych formacji podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, służb kontroli celnej, ratownictwa, Straży Miejskiej oraz regulujących zasady szkolenia i wykorzystania psów - przewodników osób ociemniałych.

Rozdział 8.
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNEJ

§ 32. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych jako takie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe jeśli powoduje uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie.

3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich przy spełnieniu następujących warunków:

1) rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 778) w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich, innych niż te, dla których normy zostały określone w przepisach unii europejskiej;

2) budynki inwentarskie przeznaczone dla zwierząt powinny spełniać wymagania zawarte w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 ze zm.);

3) zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie.

4. Pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości 10 m od granicy nieruchomości sąsiedniej, uczęszczanej drogi publicznej, budynków mieszkalnych, inwentarskich i gospodarczych, a także podwórza, ogrodu, a w razie szczególnej konfiguracji terenu zastosować dodatkowe rozwiązania zabezpieczające otoczenie przed zwiększonym zagrożeniem tj. parkan, mur, krzewy; obszar pasieczyska powinien być oznaczony przy wejściu tablica z napisem uwaga- pszczoły! osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony.

§ 33. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 9.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 34. 1. Właściciele nieruchomości wielorodzinnych i budynków użyteczności publicznej, budynków inwentarskich, budynków gospodarczych zobowiązani są do przeprowadzenia, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości.

2. Obowiązek wymieniony w ust. 1, w odniesieniu do właścicieli pozostałych nieruchomości i domów jednorodzinnych, może być realizowany w miarę potrzeby.

3. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przechowywać rachunek potwierdzający realizacje obowiązku z ust. 1 i ust. 2 przez okres 1 roku.

§ 35. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Rada Miejska w Ośnie Lubuskim określi, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz, poprzez zarządzenie, dodatkowy termin jej przeprowadzenia.

Rozdział 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 36. Traci moc uchwała Nr XXIII/168/05 Rady Miejskiej w Ośnie Lubuskim z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ośno Lubuskie.

§ 37. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Ośna Lubuskiego.

§ 38. Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Henryk Łapko


Uzasadnienie

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie z dniem 1stycznia 2012 r. nakłada na radę gminy obowiązek podjęcia wielu nowych uchwał dotyczących gospodarowania przez gminy odpadami - w tym podstawowym i wyjściowym aktem jest regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin określa prawa i obowiązki właścicieli nieruchomości, podmiotów odbierających odpady oraz i samej gminy. Regulamin określa między innymi rodzaje odpadów, które właściciele nieruchomości muszą zbierać w sposób selektywny. Ponadto, regulamin określa również w jaki sposób właściciel nieruchomości winien pozbywać się konkretnych rodzajów odpadów.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00