Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2910

Uchwała nr XXXIX/205/12 Rady Miejskiej w Kożuchowie

z dnia 19 grudnia 2012r.

w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie gminy Kożuchów w ramach pomocy de minimis

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.1) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych2 (Dz.U. z 2010 roku Nr 95 poz. 613 z późn. zm.3) po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Sprzyjając rozwojowi przedsiębiorczości oraz potrzebie zmniejszania bezrobocia na terenie Gminy Kożuchów, wprowadza się zwolnienia w podatku od nieruchomości udzielane na zasadach określonych niniejszą uchwałą.

2. Zwolnienie z podatku od nieruchomości, określone w niniejszej uchwale stanowi pomoc de minimis, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE L 379 z 28.12.2006r.)oraz z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postepowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz.U. z 2007r. Nr 59 poz. 404 z późn.zm.).

3. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może uzyskać pomoc de minimis, określoną w niniejszej uchwale, jeżeli wartość tej pomocy brutto, łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez niego w okresie bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzedzających go lat podatkowych, nie przekroczyła kwoty stanowiącej równowartość 200 tyś. euro.

4. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego może uzyskać pomoc o której mowa w ust. 2, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez niego w okresie bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzedzających go lat podatkowych nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100 tyś. euro.

5. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie może uzyskać pomocy o której mowa w ust. 2 jeżeli otrzymał pomoc inną niż pomoc de minimis, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego, a łączna wartość pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej wielkości pomocy.

6. Zwolnienia w podatku od nieruchomości przewidziane w niniejszej uchwale nie mają zastosowania w przypadku :

1) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym działającym w sektorach rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000,

2) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym działającym w dziedzinie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu,

3) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym działającym w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu w następujących przypadkach :

- kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty gospodarcze objęte pomocą,

- kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu jej przekazania w części lub w całości producentom surowców,

4) pomocy przyznawanej na działalność zawiązaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej,

5) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzonych z zagranicy,

6) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom działającym w sektorze węglowym zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (WE) nr 1407/2002,

7) pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego,

8) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE C 244 z 01.10.2004 roku).

§ 2. Definicja pojęć zawartych w uchwale :

- beneficjent pomocy - podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną na podstawie uchwały,

- mikroprzedsiębiorca, mały i średni przedsiębiorca - przedsiębiorcy, o których mowa w ustawie z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. z 2010 roku, Nr 220 poz. 1447 z późn. zmianami),

- adaptacja - przystosowanie istniejącego składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

- utworzenie nowych stałych miejsc pracy - zatrudnienie pracowników na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, które nastąpiło po wejściu w życie niniejszej uchwały. Warunek utworzenia nowych stałych miejsc pracy uważa się za spełniony, jeżeli u przedsiębiorcy nastąpił wzrost średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty w stosunku do średniego poziomu zatrudnienia w okresie 12 ostatnich miesięcy poprzedzających fakt nabycia uprawnienia do zwolnienia podatkowego,

- nowo wybudowane budynki, budowle i nowo nabyte grunty - uważa się budynki, budowle i grunty będące w posiadaniu przedsiębiorcy, których rozpoczęcie terminu użytkowania nastąpiło po dacie wejścia w życie niniejszej uchwały. Za nową inwestycję nie uznaje się nabycia wyłącznie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.

§ 3. 1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości, na zasadach określonych w niniejszej uchwale, nowo wybudowane i oddane do użytkowania budynki lub ich części i nowo nabyte grunty służące prowadzeniu działalności gospodarczej oraz nieruchomości lub ich części adaptowane do prowadzenia działalności przez:

1) przedsiębiorców podejmujących działalność gospodarczą na terenie gminy Kożuchów, pod warunkiem utworzenia nowych stałych miejsc pracy,

2) przedsiębiorców już prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy Kożuchów w przypadku zwiększenia zatrudnienia.

2. O zwolnienie z podatku, o którym mowa w ustępie 1 może ubiegać się również przedsiębiorca, który dokonuje zwiększenia zatrudnienia w swoich spółkach zależnych. Warunkiem koniecznym jest posiadanie pakietu większościowego w takiej spółce oraz prowadzenie przez spółkę zależną działalności na terenie gruntów, budynków i budowli należących do podatnika.

§ 4. Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą przedsiębiorców, którzy na dzień złożenia wniosku zalegają z należnymi podatkami, opłatami lub składkami wobec Gminy Kożuchów lub Budżetu Państwa.

§ 5. 1. Zwolnienie o którym mowa w § 3 przysługuje na okresy:

- na 6 miesięcy - w przypadku utworzenia od 1 do 3 nowych miejsc pracy przez mikroprzedsiębiorcę,

- na 6 miesięcy - w przypadku utworzenia od 3 do 5 nowych miejsc pracy przez małego przedsiębiorcę,

- na 6 miesięcy - w przypadku utworzenia od 5 do 10 nowych miejsc pracy przez średniego przedsiębiorcę nie będącego mikroprzedsiębiorcą i małym przedsiębiorcą,

- na 12 miesięcy - w przypadku utworzenia od 4 i więcej nowych miejsc pracy przez mikroprzedsiębiorcę,

- na 12 miesięcy - w przypadku utworzenia od 6 do 10 nowych miejsc pracy przez małego przedsiębiorcę,

- na 12 miesięcy - w przypadku utworzenia 11 do 15 nowych miejsc pracy przez średniego przedsiębiorcę nie będącego mikroprzedsiębiorcą i małym przedsiębiorcą,

- na 18 miesięcy - w przypadku utworzenia od 11 do 15 nowych miejsc pracy przez małego przedsiębiorcę,

- na 18 miesięcy - w przypadku utworzenia od 16 do 20 nowych miejsc pracy przez średniego przedsiębiorcę nie będącego mikroprzedsiębiorcą i małym przedsiębiorcą,

- na 24 miesięcy - w przypadku utworzenia od 16 do 20 nowych miejsc pracy przez małego przedsiębiorcę,

- na 24 miesiące - w przypadku utworzenia od 21 i więcej nowych miejsc pracy przez średniego przedsiębiorcę nie będącego mikroprzedsiębiorcą i małym przedsiębiorcą.

2. Nowo utworzone stałe miejsce pracy musi być utrzymane przez co najmniej dwa lata od dnia ich utworzenia.

§ 6. 1. Zwolnień w podatku od nieruchomości, o których mowa w § 1 udziela się wyłącznie na udokumentowany wniosek przedsiębiorcy, z podstawą prawną ubiegania się o zwolnienie, złożony w siedzibie organu podatkowego nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia, w którym przedsiębiorca nabył prawo do zwolnienia.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć dokumenty świadczące o stanie zatrudnienia przed jego powiększeniem, tj. w okresie 12 miesięcy poprzedzających wzrost zatrudnienia oraz w miesiącu, w którym nastąpiło zwiększenie liczby zatrudnionych, oraz inne niżej wymienione dowody tj.:

1) deklarację utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez okres, o którym mowa w § 5 ust. 2,

2) uwierzytelnioną kopię deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy składaną w Urzędzie Skarbowym. W przypadku nowego przedsiębiorcy za ostatni miesiąc, w przypadku już istniejącego przedsiębiorcy za 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku,

3) imienną listę nowo zatrudnionych pracowników z adresami ich stałego zameldowania,

4) informację o wysokości zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty przed utworzeniem nowych stałych miejsc pracy wraz z deklaracjami ZUS z 12 ostatnich miesięcy poprzedzających wzrost zatrudnienia, w przypadku nowych przedsiębiorców za ostatni miesiąc przed złożeniem wniosku,

5) potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego nowo zatrudnionych osób (druk ZUS ZUA),

6) pozwolenie uprawnionego organu na użytkowanie nowo wybudowanego lub adaptowanego budynku lub budowli,

7) oświadczenie w formie pisemnej o nie otrzymaniu pomocy, w roku w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat,

8) poświadczonej kserokopii tytułu prawnego do nieruchomości objętej wnioskiem,

9) wypełniony formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku (Dz.U. z 2010 roku Nr 53, poz.311),

10) sprawozdanie finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości,

§ 7. Przedsiębiorca, zobowiązany jest do składania w siedzibie organu podatkowego do dnia 1 marca przez dwa kolejne lata po nabyciu uprawnień do zwolnienia:

1) pisemnego oświadczenia o utrzymywaniu nowo utworzonych stanowiskach pracy,

2) zaświadczenia o nie zaleganiu w należnych podatkach i opłatach z właściwego Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

3) imienną listę nowo zatrudnionych osób na które zostało udzielone zwolnienie w podatku od nieruchomości.

§ 8. 1. Okres zwolnienia z podatku od nieruchomości liczy się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca spełnił wszystkie warunki do uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości, a w przypadku nieruchomości nowo wybudowanych lub ich części - od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części.

2. Każdą zmianę stanu zatrudnienia powodującą utratę prawa do zwolnienia lub jego części przedsiębiorca zobowiązany jest zgłosić organowi podatkowemu w terminie 14 dni od jego zaistnienia,

3. Obowiązek zwrotu pomocy nie powstaje, gdy zmniejszenie liczby pracowników zatrudnionych nastąpiło w okresie zwolnienia z podatku od nieruchomości z przyczyn losowych lub gdy umowę o pracę rozwiązano w trybie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 roku, Nr 21 poz. 94 z póżn.zm.) pod warunkiem, że przedsiębiorca:

- w terminie 14 dni od wystąpienia tych okoliczności powiadomi Burmistrza Kożuchowa o zmniejszeniu zatrudnienia,

- w terminie 30 dni od wystąpienia tych okoliczności uzupełni stan zatrudnienia do poziomu określonego przez przedsiębiorcę w złożonym oświadczeniu i potwierdzi ten fakt zgłoszeniem do ubezpieczenia

§ 9. Prawo do zwolnienia za cały okres jego przysługiwania traci przedsiębiorca, który nie utrzymał nowo utworzonych miejsc pracy przez okres, o którym mowa w § 5 ust. 2.

§ 10. 1. Przedsiębiorca, który utracił prawo do zwolnienia od podatku od nieruchomości w okolicznościach wymienionych w § 9 nie może ubiegać sięo ponowne uzyskanie zwolnienia.

2. W przypadku utraty prawa do zwolnienia przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu udzielonej pomocy wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowej w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji określającej wysokość zwrotu udzielonej pomocy.

3. W przypadku określonym w ust.2 kwota w wysokości niezapłaconego podatku stanowi zaległość podatkową, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012, poz.749).

§ 11. Zastrzega się prawo do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy korzystającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości przez uprawnionych pracowników Urzędu Miejskiego.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kożuchowa.

§ 13. Traci moc uchwała Nr X/58/07 Rady Miejskiej w Kożuchowie z dnia 31 maja 2007r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Kożuchów na lata 2007-2013.

§ 14. Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zwolnienie w podatku od nieruchomości przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, zachowują zwolnienie na dotychczasowych zasadach do czasu wygaśnięcia udzielonego zwolnienia.

§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Jan Medyński


Uzasadnienie

Niniejsza uchwała stanowi program pomocy de minimis dla przedsiębiorców inwestujacych i tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Kożuchów.

Pomoc udzielana będzie w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości, a jej celem jest zachęcenie przedsiębiorców do inwestowania i tworzenia nowych miejsc pracy.

Wspieranie w ten sposób przedsiębiorców przyczyni się do rozwoju naszej gminy i dalszego zmniejszenia istniejącego bezrobocia.

Program pomocy zyskał pozytywną opinię Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00