Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2875

Uchwała nr XXVI/215/2012 Rady Gminy Skąpe

z dnia 14 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz.391 z późn. zm.), uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe określający szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe, zwany dalej Regulaminem.

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na ternie nieruchomości, poprzez:

1. Gromadzenie w pojemnikach zmieszanych odpadów komunalnych.

2. Prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru na zasadach określonych "Regulaminem" odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych, w tym:

1) odpadów ulegających biodegradacji, odpadów kuchennych, zielonych itp. tzw. mokrych,

2) odpadów pozostałych po wyselekcjonowaniu odpadów mokrych, w tym odpadów takich jak: papier, tworzywa sztuczne, szkło, metal, opakowania wielomateriałowe, tekstylia itp. tzw. suchych

3) przeterminowanych leków i chemikaliów,

4) zużytych baterii i akumulatorów,

5) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

8) zużytych opon.

3. Odpady mokre mogą być gromadzone w kompostownikach, na terenie nieruchomości na której powstają. Kompostowanie odpadów mokrych przez osoby fizyczne, na potrzeby własne spełnia wymóg ich selektywnego zbierania.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są odpady gromadzić w następujący sposób:

1) odpady zmieszane zbierać do pojemników,

2) odpady mokre zbierać do pojemników,

3) odpady suche, tj. papier, tworzywa sztuczne, szkło, metal, opakowania wielomateriałowe, tekstylia itp. należy zbierać do pojemników lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

4) odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia robót w gospodarstwie domowym należy zebrać selektywnie do pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady lub dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów,

5) wyselekcjonowane z odpadów komunalnych frakcje odpadów:

a) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

b) zużyte opony,

c) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

d) zużyte baterie i akumulatory,

e) chemikalia,

f) przeterminowane leki oddawać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych

nie wymagają gromadzenia w pojemnikach i należy je wystawiać nie wcześniej niż na dzień przed terminem wywozu przez uprawniony podmiot, określonym harmonogramem obwieszczonym przez gminę lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów;

5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przekazywania odpadów komunalnych oraz odpadów selektywnie zebranych, zgodnie ze sposobem i częstotliwością, o których mowa w rozdziale 3 niniejszego regulaminu.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pojazdów oraz pieszych, a w razie potrzeby pryzmowania. Materiały zużyte do ograniczenia śliskości chodnika należy z niego usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania

2. Uprzątnięte zanieczyszczenia nie powinny uniemożliwiać dostępu do oświetlenia ulicznego oraz urządzeń energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych i innych.

§ 4. Ustala się wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości dotyczące mycia i naprawy pojazdów samochodowych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1) zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomosci przy czym mycie pojazdów dotyczy wyłącznie nadwozia i tylko pod warunkiem że powstające ścieki odprowadzane są do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) drobne naprawy pojazdów samochodowych (z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych) związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu poza warsztatami naprawczymi, mogą być prowadzone na terenie nieruchomości w sposób nie spowodujący zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiedniej nieruchomości.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz ich minimalną pojemność:

1) pojemniki o pojemności 120 l,

2) kontenery o pojemności 3m 3 ,

3) kosze uliczne o pojemności 30 l.

2. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

1) budynki mieszkalne 30 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą frakcję odpadów na każdą nieruchomość,

2) budynki letniskowe 30 l na osobę, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą frakcję odpadów na każdą nieruchomość,

3) szkoły 3 l na każdego ucznia i pracownika,

4) przedszkola 3 l na każde dziecko i pracownika,

5) lokale handlowe 50 l na każde 10 m 2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,

6) lokale gastronomiczne 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu,

7) zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników,

8) pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, domy wczasowe, ośrodki wypoczynkowe 20 l na jedno łóżko,

9) szpitale 20 l na jedno łóżko,

10) przychodnie i apteki w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 3 l na każdego pracownika,

11) instytucje, urzędy, spółdzielnie i inne obiekty użyteczności publicznej w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 3 l na każdego pracownika,

12) targowiska 120 l na każde 50 m 2 ,

13) cmentarze kontener o pojemności 5 m 3 na każdy cmentarz,

14) plaże 120 l na każde 100 m 2 ,

15) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady.

§ 6. Na nieruchomości nie przyłączonej do sieci kanalizacji sanitarnej, właściciel nieruchomości zobowiązany jest dostosować wielkość zbiornika do ilości ścieków powstających w obrębie nieruchomości, w taki sposób by opróżnienie zbiornika było konieczne co najmniej raz na dwa miesiące, podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi być dostosowana do ilości mieszkańców i spełniać wymogi odrębnych przepisów.

§ 7. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ustawiane na drogach publicznych oraz na terenach nieruchomości użytku publicznego, tj. parki, place parkingowe, place zabaw, ścieżki spacerowo - rowerowe itp. powinny być rozmieszczane zgodnie z poniższymi wymaganiami:

1) w parkach, na placach parkingowych, placach zabaw - 1 pojemnik o minimalnej pojemności 35 l na 500 m 2 powierzchni,

2) na ścieżkach rowerowo- spacerowych - 1 pojemnik o minimalnej pojemności 50 l na każde 100 m odległości,

3) na drogach o intensywnym ruchu pieszym - 1 pojemnik o minimalnej pojemności 50 l na każde 100 m odległości,

4) na drogach o małym natężeniu ruchu pieszych - 1 pojemnik o minimalnej pojemności 50 l na każde 200 m odległości lub co najmniej na początku i końcu drogi,

§ 8. Ustala się warunki utrzymywania pojemników:

1) w zakresie stanu sanitarnego:

a) pojemniki należy utrzymywać w czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej, tak aby nie powodowały emisji uciążliwych zapachów;

2) w zakresie stanu technicznego:

a) pojemniki mają być kompletne i nieuszkodzone,

b) pojemniki mają być wyposażone w pokrywę, koła do przemieszczania, specjalny uchwyt ułatwiający jego ciągnięcie i pchanie, uchwyty do mechanizmów załadowczych,

3) w zakresie stanu porządkowego:

a) pojemniki nie mogą być przepełnione, co mogłoby prowadzić do wysyspywania się odpadów poza pojemnik.

§ 9. Szczelny pojemnik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia.

§ 10. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 11. 1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku.

2. Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w terminach wyznaczonych harmonogramem opracowanym przez uprawnionego przedsiębiorcę, przy czym:

1) odpady zmieszane:

a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej co najmniej raz na dwa tygodnie;

b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie wielorodzinnej co najmniej raz na tydzień;

c) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie letniskowej:

- w okresie od 1 kwietnia do 31 października - co najmniej raz na dwa tygodnie,

- w okresie od 1 listopada do 31 marca - co najmniej raz na 2 miesiące;

2) odpady mokre:

a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej:

- w okresie od 1 kwietnia do 31 października - co najmniej raz na dwa tygodnie,

- w okresie od 1 listopada do 31 marca - co najmniej raz na miesiąc;

b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach, w zabudowie wielorodzinnej co najmniej raz na tydzień;

c) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach, w zabudowie letniskowej:

- w okresie od 1 kwietnia do 31 października - co najmniej raz na dwa tygodnie,

- w okresie od 1 listopada do 31 marca - co najmniej raz na 2 miesiące,

3) odpady suche:

a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej - co najmniej raz na miesiąc,

b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie wielorodzinnej co najmniej raz na tydzień,

c) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na nieruchomościach w zabudowie letniskowej co najmniej raz na miesiąc;

4) odpady z koszy ulicznych - co najmniej raz w tygodniu, z tym że w miejscowości Niesulice w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia codziennie,

5) odpady zgromadzone w pojemnikach ustawionych na targowiskach, przy lokalach gastronomicznych, hotelach, ośrodkach wypoczynkowych, sklepach spożywczych itp., winny być opróżniane z częstotliwością minimum trzy razy w tygodniu w okresie od 1 kwietnia do 31 października i dwa razy w tygodniu poza tym okresem,

6) odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, chemikalia, przeterminowane leki:

a) raz w roku - poprzez wystawienie przez właścicieli nieruchomości w miejscu nie kolidującym z ruchem pieszych lub pojazdów, w terminie podanym do wiadomości (wystawki);

b) na bieżąco - do punktu selektywnego zbierania;

7) odpady budowlane i rozbiórkowe na bieżąco, według potrzeb, jednakże nie później niż w ciągu tygodnia od ich wytworzenia w porozumieniu z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości,

8) odpady z pojemników ustawionych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, takich jak parki, place parkingowe, place zabaw, cmientarze - co najmniej raz na dwa tygodnie,

9) odpady z pojemników ustawionych na terenach plaży w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia co najmniej raz na dwa dni.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 12. Określenie kierunków działań w zakresie zapobiegania i ograniczania powstawania odpadów oraz kształtowania systemu gospodarki odpadami:

1) odpady niebezpieczne, wysegregowane z odpadów komunalnych, należy przekazywać do przedsiębiorcy prowadzącego ich odzysk i unieszkodliwienie,

2) odpady komunalne zebrane z terenu Gminy, należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.

§ 13. Zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe:

1) ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

2) wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych,

3) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 14. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest:

1. W odniesieniu do psów, z uwzględnieniem postanowień ust. 2:

1) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku prowadzić psy na smyczy,

2) psy agresywne, psy duże dodatkowo w nałożonym na pysk kagańcu,

2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

1) uniemożliwiać samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomość, na której przebywa,

2) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku sprawować opiekę nad zwierzęciem i bezpośrednią kontrolę jego zachowania oraz nie pozostawiać zwierzęcia bez dozoru.

§ 15. 1. Osoba, z którą przebywa zwierzę na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku zobowiązana jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę.

2. Nieczystości o których mowa w ust. 1 należy umieszczać w szczelnych, foliowych woreczkach i pozbywać się ich do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów.

Rozdział 6.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 16. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich należy prowadzić w pomieszczeniach gospodarskich w taki sposób, aby wszelkie uciążliwości dla środowiska powodowane przez hodowlę, w tym emisje będące jej skutkiem, zostały ograniczone do obszaru nieruchomości, na której hodowla jest prowadzona.

§ 17. Gromadzenie, usuwanie i zagospodarowywanie odpadów stałych i ciekłych powstających w wyniku utrzymywania zwierząt gospodarskich musi być zgodne z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§ 18. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie Gminy Skąpe, takie jak: budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, zakłady gastronomiczne, warsztaty, obiekty przemysłowe, piwnice, węzły cieplne, przyłącza kanalizacyjne, kolektory sanitarne, pojemniki na odpady.

2. Ustala się że deratyzacja na obszarach o których mowa w ust. 1 przeprowadzana będzie w następujących terminach:

1) od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia,

2) od dnia 1 października do dnia 31 października.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 19. Traci moc Uchwała Nr XLIV/261/2006 r. Rady Gminy Skąpe z dnia 26 października 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skąpe (Dz.Urz. Województwa Lubuskiego Nr 108, poz. 1921).

§ 20. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

W-ce Przewodniczący Rady Gminy


Józef Roszczyk

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00