Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2775

Uchwała nr XXXIII/239/2012 Rady Miejskiej w Szprotawie

z dnia 30 listopada 2012r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szprotawa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
( tj Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. l591, ze zm.) i art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012r. poz.391 tj. ) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żaganiu, Rada Miejska w Szprotawie uchwala się:

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szprotawa w następującym brzmieniu:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szprotawa,
a w szczególności:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych i odpadów opakowaniowych wielomateriałowych;

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości wspólnych;

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami samochodowymi;

2) rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenach nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu;

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądźw innych źródłach;

b) liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami;

5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

6) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

2. Regulamin obowiązuje na terenie Gminy Szprotawa:

a) wszystkich mieszkańców,

b) właścicieli nieruchomości oraz innych użytkowników nieruchomości,

c) osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Szprotawa,

d) wykonawców realizujących zadania polegające na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i prowadzących punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

e) przedsiębiorców świadczących usługi o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

f) właścicieli punktów handlowych, usługowych, parkingów, obiektów sportowych, zakładów
i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą,

g) wykonawców robót budowlanych,

h) przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,

i) zarządców dróg,

j) zarządców ogródków działkowych,

k) organizatorów imprez o charakterze publicznym,

l) właścicieli pojazdów wycofanych z eksploatacji,

m) przedsiębiorców prowadzących stacje recyklingu i przetwarzania,

n) przedsiębiorców prowadzących Regionalną Instalację Przetwarzania Odpadów Komunalnych.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i na terenach służących do użytku publicznego

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych;

3) prowadzenie selektywnej zbiórki następujących rodzajów odpadów: kuchennych, papieru, plastiku, szkła, niebezpiecznych, opakowań wielomateriałowych, wielkogabarytowych, budowlanych,
pielęgnacji ogrodów, elektrycznych i elektronicznych, baterii, leków, akumulatorów, chemikaliów, zużytych opon;

4) utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym altan oraz innych pomieszczeń mieszczących urządzenia na odpady;

5) gromadzenie doraźnie, w odrębnie zamówionych kontenerach, odpadów budowlanych pochodzących z rozbiórki, wielkogabarytowych oraz innych mogących spowodować uszkodzenie lub nieprawidłowe funkcjonowanie pojemnika na odpady komunalne;

6) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości
w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach oraz pozbywanie się ich zgodnie z przepisami odrębnymi;

7) oddzielne gromadzenie ścieków bytowych i gnojówki oraz gnojowicy;

8) usuwanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych;

9) usuwanie z powierzchni nieruchomości zanieczyszczeń poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp. i utrzymanie ich w należytym stanie sanitarno-higienicznym;

10) usuwanie poprzez zamiatanie, zbieranie, zmywanie, malowanie, itp. zanieczyszczeń z powierzchni posadzek, podłóg, ścian i stropów przeznaczonych do wspólnego użytkowania pomieszczeń budynków wielolokalowych, np. ścian, korytarzy, piwnic, klatek schodowych, wind, studzienek okien piwnicznych, rur spustowych rynien z kratkami do czyszczenia, a tym samym utrzymywanie ich w należytym stanie sanitarno-higienicznego;

11) uprzątniecie niezwłocznie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Właściciel nie jest zobowiązany do uprzątania chodnika na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

12) usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości;

13) oznaczenie nieruchomości przez umieszczenie tablicy z numerem nieruchomości i utrzymanie ich w należytym stanie technicznym;

14) utrzymywanie rowów melioracyjnych w stanie drożności i wykoszenia;

15) utrzymywanie nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczenia;

16) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;

17) utrzymywanie rosnących na terenie nieruchomości drzew i krzewów w prawidłowym stanie zdrowotnym, w sposób zapewniający bezpieczeństwo i widoczność;

18) gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych, na terenie nieruchomości lub gospodarstwa rolnego może odbywać się tylko na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami oraz w zbiornikach na odchody o pojemności, umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres;

19) umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego celu przeznaczonych;

20) usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp. umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa;

21) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych, i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o odpadach;

22) wymianę piasku w piaskownicach zlokalizowanych na placach zabaw co najmniej raz w roku, nie później niż do 31 maja, utrzymanie piaskownic i otoczenia w stanie gwarantującym czysty i estetyczny wygląd;

23) umieszczanie na terenach publicznie dostępnych, a więc w parkach, lasach, na targowiskach, placach zabaw, itp., regulaminów korzystania z nich;

24) właściciele nieruchomości, na których znajdują się dzikie wysypiska śmieci zobowiązani są do uprzątnięcia śmieci na swój koszt i zabezpieczenia działki przed jej dalszym zanieczyszczeniem. W przypadku nieuporządkowania działki przez właściciela, gmina wykona ten obowiązek
w zastępstwie zobowiązanego, obciążając go kosztami wywozu śmieci.

25) mieszkańcy gminy oraz osoby inne przebywające na jej terenie zobowiązani są do korzystania
z koszy ulicznych, z koszy parkowych, a w przypadku ich braku zabierania nieczystości ze sobą, w celu uniknięcia zaśmiecenia terenów użytku publicznego;

26) stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów 7 i 8 niniejszego regulaminu;

4. Na terenie gminy zabrania się:

1) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków;

2) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska, w celu usunięcia śniegu i lodu;

3) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, pojemników do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat przystankowych, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców;

4) umieszczania na pniach drzew plakatów, afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.;

5) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

6) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt;

7) wywożenia i wysypywania odpadów na tereny do tego nie przeznaczone;

8) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych;

9) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

10) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych. Na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z ustawą o drogach publicznych;

11) malowania np. graffiti poza wyznaczonymi do tego celu miejscami;

12) kompleksowego mycia samochodów poza myjniami;

13) napraw pojazdów samochodowych za wyjątkiem napraw awaryjnych oraz prowadzenia poza warsztatami naprawczymi napraw blacharsko-lakierniczych;

14) odprowadzania do zbiorników bezodpływowych lub kanalizacji sanitarnej nieczystości niebezpiecznych płynnych, tj. oleje samochodowe;

15) złomowania na terenie nieruchomości pojazdów samochodowych.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

5. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

1) kosze uliczne o pojemności od 30 l do 80 l;

2) pojemniki o pojemności 110 l, 120 l, 240 l, 1100 l i kontenery o pojemności od 6 m3do 10 m3na odpady zmieszane;

3) pojemniki o pojemności od 1100 l. przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów ze szkła, papieru, plastiku, metalu, opakowań wielomateriałowych, odpadów ulegających biodegradacji;

4) kontenery o pojemności 6 m3, 7 m3i 8 m3przeznaczone na odpady budowlane;

5) kontenery o pojemności 6 m3i 7 m3i 8 m3na odpady wielkogabarytowe;

6) worki/pojemniki o pojemności 120l i 240 l do zbierania odpadów selektywnych;

6. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące wskaźniki:

1) ustala się normatywne ilości odpadów produkowanych przez każdą osobę zamieszkującą gospodarstwo domowe:

a) na terenie wiejskim - 100 l/os./m-c,

b) na terenie miejskim:

- dla domków jednorodzinnych i wielorodzinnych - 140 l/os./m-c

- dla bloków mieszkalnych - 160 l/os./m-c

2) przy prowadzeniu w gospodarstwie domowym segregacji odpadów stosuje się następujące normatywne ilości odpadów produkowanych przez każdą osobę zamieszkującą gospodarstwo domowe:

a) na terenie wiejskim - 80 l/os./m-c,

b) na terenie miejskim:

- dla domków jednorodzinnych i wielorodzinnych - 120 l/os./m-c

- dla bloków mieszkalnych - 140 l/os./m-c

3) przy czym warunek segregacji jest spełniony jeżeli z każdego gospodarstwa domowego zostanie przekazanych w ciągu roku wykonawcy odpady segregowane określone w ust. 3 niniejszego rozdziału,

a) co najmniej 16 worków/pojemników 120 l dla zabudowy jednorodzinnej w mieście;

b) co najmniej 12 worków/pojemników 120 l dla zabudowy jednorodzinnej na wsi;

c) co najmniej 16 worków/pojemników 240 l dla zabudowy wielorodzinnej w mieście;

d) co najmniej 12 worków/pojemników 240 l dla zabudowy wielorodzinnej na wsi;

e) co najmniej 48 pojemników 1.100 l dla spółdzielni mieszkaniowych w mieście;

f) co najmniej 24 pojemników 1.100 l dla spółdzielni mieszkaniowych na wsi; Przy czym za zabudowę wielorodzinną uznaje się wspólnoty mieszkaniowe a spółdzielnie jako duże skupiska mieszkaniowe.

4) ustala się, że na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien się znajdować co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na odpady komunalne zmieszane;

5) właściciele nieruchomości zamieszkałych przez mieszkańców na których powstają odpady komunalne zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości do burmistrza;

6) właściciele nieruchomości nie zamieszkałych przez mieszkańców na których powstają odpady komunalne ( prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi )zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb zgłoszonych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości do burmistrza, uwzględniając następujące normatywy dostosowane do miesięcznego cyklu odbioru:

a) dla szkół wszelkiego typu - co najmniej 15 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,

b) dla żłobków i przedszkoli - co najmniej 10 l na każde dziecko i pracownika,

c) 20 l na każdy m2powierzchni użytkowej lokalu handlowego o profilu spożywczym, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,

d) dla punktów handlowych poza lokalem - 120 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt ,

e) dla lokali gastronomicznych - 15 l na każdy m2powierzchni lokalu;

f) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;

e) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 l na każdy m2powierzchni użytkowej lokalu;

f) dla domów opieki, koszar, szpitali, internatów, hoteli, pensjonatów itp. - 30 l na jedno łóżko;

g) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;

h) dla pozostałych lokali handlowych 10 l na każdy m2powierzchni użytkowej lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal;

7) właściciel nieruchomości nie zamieszkałej ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemnik o minimalnej pojemności 110 l do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych;

8) właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki uwzględniające normatywy określone w rozdziale 3.

7. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:

1) odpady ulegające biodegradacji:

- po zgłoszeniu tego faktu w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości do burmistrza, właściciel nieruchomości może składować je w przydomowym kompostowniku; w sytuacji gdy właściciel nie zadeklarował składania tych odpadów w przydomowym kompostowniku, zobowiązany jest wyposażyć nieruchomość w odrębny, przeznaczony do tego celu worek/pojemnik; Odbierane - według harmonogramu;

2) papier:

- w workach/pojemnikach muszą być wystawione w terminie ustalonym z wykonawcą, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i na wsi;

- w zabudowie wielorodzinnej w workach/pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów ustawionych w miejscach umożliwiających dostęp wykonawcy; Odbierane - według harmonogramu;

3) plastik:

- w workach/pojemnikach muszą być wystawione w terminie ustalonym wykonawcą na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i na wsi;

- w zabudowie wielorodzinnej w workach/pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów ustawionych w miejscach umożliwiających dostęp wykonawcy; Odbierane - według harmonogramu;

4) szkło:

- w workach/pojemnikach muszą być wystawione w terminie ustalonym z wykonawcą na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i na wsi;

- w zabudowie wielorodzinnej w workach/pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów ustawionych w miejscach umożliwiających dostęp wykonawcy; Odbierane - według harmonogramu;

5) opakowania wielomateriałowe: w workach/pojemnikach muszą być wystawione w terminie ustalonym z wykonawcą na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i na wsi;

- w zabudowie wielorodzinnej w workach/pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów ustawionych w miejscach umożliwiających dostęp wykonawcy; Odbierane - według harmonogramu;

6) odpady niebezpieczne:

- baterie - dostarczane do szkół, placówek handlowych, wyposażonych w odpowiednie pojemniki, do punktów przyjęcia odpadów wysegregowanych;

- akumulatory - dostarczane do punktów zbiórki odpadów wysegregowanych;

- przeterminowane leki - wytypowane apteki,

7) odpady wielkogabarytowe:

- odbierane według harmonogramu:

- dostarczane do punktu zbiórki odpadów wysegregowanych;

8) opony:

- poprzez dostarczenie do punków zbierania odpadów wysegregowanych;

9) odpady budowlane:

- będą odbierane na indywidualne zgłoszenia;

10) Wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone muszą być złożone w udostępnionych przez wykonawcę kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu wykonawcy, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej;

11) zasady selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz częstotliwość ich odbioru ustala wykonawca w porozumieniu z gminą;

a) wysegregowane odpady usuwane są z nieruchomości nieodpłatnie przez wykonawcę pod warunkiem prawidłowego ich segregowania oraz gromadzenia w workach/pojemnikach;

b) w przypadku stwierdzenia przez wykonawcę mieszania odpadów zebranych selektywnie lub zanieczyszczenia ich innymi odpadami komunalnymi, zgłasza ten fakt do burmistrza (zamawiającego );

8. W zakresie gromadzenia nieczystości ciekłych właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, bez dopuszczenia do przepełnienia (dotyczy to również przepustowości przydomowej oczyszczalni ścieków );

9. Pojemniki/worki do selektywnej zbiórki odpadów mają kolory przypisane do rodzaju odpadów, na jakie są przeznaczone, a więc:

- zielony - na szkło,

- niebieski - na papier,

- żółty - na opakowania z plastiku,

- w zależności od dostawy - baterie,

- brązowy - biodegradowalne,

- pomarańczowy - opakowania wielomateriałowe.

10. Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo-usługowe, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

- odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekraczać 150 m;

- na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma - tow sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

11. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie;

12. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady komunalne oraz z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników wykonawcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z terminem ustalonym z wykonawcą, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości,

- w zabudowie jednorodzinnej; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów wykonawcy w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

- w zabudowie wielorodzinnej pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów będą opróżniane w terminie ustalonym z wykonawcą.

13. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego wykonawcy w celu ich opróżnienia;

14. Pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;

15. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpadyw stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania, usługi w tej mierze może wykonywać wykonawca;

16. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej;

17. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;

18. Do pojemników na papier ( kolor niebieski ) zabrania się wrzucać:

- opakowań z zawartością, np. żywności, wapna, cementu,

- kalki technicznej,

- prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów;

19. Do pojemników na szkło ( kolor zielony ) zabrania się wrzucać:

- ceramiki (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),

- luster,

- szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

- szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

- szyb samochodowych;

20. Do pojemników na opakowania z plastiku ( kolor żółty) zabrania się wrzucać:

- tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

- opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

- opakowań po środkach chwasto- i owadobójczych;

21. Do pojemników przeznaczonych na odpady niebezpieczne (baterie, przeterminowane leki) zabrania się wrzucać:

- wszelkich innego rodzaju odpadów;

22. Do pojemników na odpady wielkogabarytowe zabrania się wrzucać:

- odpadów niebezpiecznych,

- odpadów biodegradowalnych,

- zmieszanych odpadów komunalnych,

- odpadów budowlanych;

23. Do pojemników przeznaczonych na odpady biodegradowalne zabrania się wrzucać:

- odpadów niebezpiecznych,

- zmieszanych odpadów komunalnych,

- odpadów budowlanych;

24. Zabrania się mieszania odpadów wysegregowanych;

25. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

26. Obowiązki właściciela nieruchomości:

1) właściciele nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych są zobowiązani do złożenia deklaracji na odbiór odpadów komunalnych do Burmistrza;

2) właściciele nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych są zobowiązani, w celu umożliwienia naliczenia opłaty, do podania w deklaracji Burmistrzowi zgodnej ze stanem ewidencji ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, lub gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynach;

3) właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani, w celu naliczenia opłaty, do złożenia Burmistrzowi deklaracji umożliwiającej obliczenie zapotrzebowania na pojemniki i wysokości opłaty;

4) właściciele nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do podpisania z podmiotem uprawnionym, umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej;

5) opróżnianie zbiorników bezodpływowych rozliczane jest w oparciu o wskazania licznika poboru wody;

6) mieszkańcy zużywający wodę na potrzeby gospodarstwa rolnego i w związku z tym nie odprowadzający jej do zbiorników bezodpływowych, powinni zainstalować odrębne liczniki do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe, w przeciwnym razie będą rozliczani w oparciuo wyżej wymienione normy;

7) dowody uiszczenia opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych właściciel jest zobowiązany przechowywać przez okres dwóch lat.

27. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości ustala się;

1) stałe odpady komunalne zmieszane muszą być usuwane z terenu nieruchomości w terminach uzgodnionych z wykonawcą, z częstotliwością co najmniej:

- na terenie wiejskim - raz w miesiącu,

- na terenie miasta - raz w tygodniu, Dopuszcza się na terenie miejskim zmniejszenie częstotliwości wywozu odpadów w przypadku zamieszkania nieruchomości przez jedną lub dwie osoby.

2) prowadzenie selektywnej zbiórki n/w odpadów odbieranych przez wykonawcę:

a) odpady ulegające biodegradacji:

- na obszarach wiejskich oraz na terenie zabudowy jednorodzinnej mogą być przekazywane wykonawcy, po zgłoszeniu tego faktu lub kompostowane w przydomowych kompostowniach;

- na obszarach zabudowy wielorodzinnej - odbiór odpadów odbywać się będzie po uzgodnieniu
z wykonawcą;

b) papier:

- na terenach wiejskich - w cyklu co najmniej kwartalnym;

- na terenie miasta - w cyklu co najmniej kwartalnym;

c) plastik:

- na terenach wiejskich - co najmniej kwartalnym;

- na terenie miasta - co najmniej kwartalnym;

d) szkło:

- na terenach wiejskich - co najmniej kwartalnym;

- na terenie miasta - co najmniej kwartalnym;

e) opakowania wielomateriałowe:

- na terenach wiejskich - co najmniej kwartalnym;

- na terenie miasta - co najmniej kwartalnym;

f) odpady niebezpieczne:

- baterie - szkoły, placówki handlowe, wyposażone w odpowiednie pojemniki- raz w miesiącu, punkty zbiórki - codziennie,

- przeterminowane leki - wytypowane apteki - raz na kwartał, a w przypadku przepełnienia- na zgłoszenie przekazane wykonawcy,

g) odpady wielkogabarytowe odbierane będą:

- od mieszkańców wsi - zgodnie z harmonogramem - dwa razy w roku, punkty zbiórki - codziennie,

- w miastach w zabudowie jednorodzinnej, a także wielorodzinnej - zgodnie z harmonogramem - dwa razy w roku, punkty zbiórki - codziennie,

h) odpady budowlane będą odbierane na indywidualne zgłoszenia;

i) opony - w dowolnym terminie dostarczane do punku zbiórki odpadów wysegregowanych;

j) opróżnianie zbiorników na nieczystości ciekłe odbywać się musi z częstotliwością gwarantującą zabezpieczenie przed ich przepełnieniem, stanowiącym zagrożenie dla powierzchni ziemi i wód podziemnych, na podstawie umowy z podmiotem uprawnionym;

3) w przypadku zapotrzebowania na dodatkowy wywóz odpadów poza ustaloną częstotliwością właściciel nieruchomości winien zgłosić ten fakt wykonawcy.

28. Ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych stałych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) w mieście w centrum wyznaczonymi ulicami: Głogowska, Bronka Kozaka, Basztowa, Katedralna, Generała Świerczewskiego, Sądowa, Pl. Ewangelicki i Targowa - w okresie sezonu trwającego od początku maja do końca września - trzy razy w tygodniu;

2) w mieście w centrum jak wyżej poza sezonem - dwa razy w tygodniu;

3) w mieście poza centrum - raz w tygodniu;

4) na obszarach wiejskich - raz w miesiącu;

5) niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych określonej wyżej, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię;

6) odpady zbierane selektywnie ( gniazda ):

a) papier:

- na terenach wiejskich - w cyklu co najmniej miesięcznym;

- na terenie miasta - w cyklu co najmniej miesięcznym;

b) plastik:

- na terenach wiejskich - w cyklu co najmniej miesięcznym;

- na terenie miasta - w cyklu co najmniej miesięcznym;

c) szkło:

- na terenach wiejskich - w cyklu co najmniej miesięcznym;

- na terenie miasta - w cyklu co najmniej miesięcznym;

d) opakowania wielomateriałowe:

- na terenach wiejskich - w cyklu co najmniej miesięcznym;

- na terenie miasta - w cyklu co najmniej miesięcznym;

29. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania na powierzchnię terenu; przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu;

30. Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie;

31. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są do:

1) wyposażenia miejsca, w którym odbywa się impreza w odpowiednią ilość pojemników oraz zapewnienia odpowiedniej liczby toalet,

2) usuwania odpadów i toalet przenośnych niezwłocznie po zakończeniu imprezy,

3) oczyszczania terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy;

32. Usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu;

33. Właściciel nieruchomości powinien umieścić zapełnione urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w rozdziale 3;

34. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.

35. Częstotliwość opróżniania osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

36. Pracownicy wykonawcy i podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych.

37. Wykonawca i podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego.

38. Sposób pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowychi transportu nieczystości ciekłych - samochodów asenizacyjnych;

2) do odbierania odpadów budowlanych i zielonych można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

3) do odbierania odpadów opakowaniowych, wielkogabarytowych oraz niebezpiecznych należy używać samochodów specjalnie w tym celu przystosowanych i wyposażonych, tak aby ich transport nie powodował zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

4) wykonawca ma obowiązek umieścić na pojazdach znaki identyfikacyjne.

Rozdział 5.
Maksymalne poziomy odpadów komunalnych:

39. System gospodarowania odpadami komunalnymi dla gminy Szprotawa zakłada redukcję ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska:

1) do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

2) do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania

- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

40. Do dnia 31 grudnia 2020r należy osiągnąć:

3) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo;

4) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo.

41. Działania zmierzające do redukcji ilości odpadów komunalnych, o których mowa w pkt. 1 i 2 realizuje wykonawca.

Rozdział 6.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

42. Odpady komunalne odbierane przez wykonawcę od właścicieli nieruchomości podlegają:

1) przekazywaniu selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzyskui unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami;

2) przekazywaniu zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości
z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,

3) zabrania się mieszania selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze zmieszanymi odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości.

43. Mieszkańcy Gminy Szprotawa zostaną objęci zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, a więc:

- kuchennych ulegających biodegradacji,

- zielonych, np. z pielęgnacji ogrodów, zieleni komunalnej,

- papieru i tektury

- opakowań wielomateriałowych,

- tworzyw sztucznych,

- opakowań z tworzyw sztucznych,

- tekstyliów,

- szkła

- metali,

- opakowań z blachy stalowej,

- opakowań z aluminium,

- odpadów mineralnych,

- drobnej frakcji popiołowej,

- wielkogabarytowych, np. mebli,

- sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

- budowlanych z remontów mieszkań i budynków,

- niebezpiecznych, np. baterii, akumulatorów, resztek farb i lakierów, opakowań po środkach ochrony roślin i nawozach,

- leków,

- opon,

- chemikalii.

44. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

45. Burmistrz, dokonując wpisu do rejestru działalności regulowanej na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zobowiązuje przedsiębiorców do odbierania wszystkich odpadów zebranych selektywnie, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów budowlanychz remontów i odpadów niebezpiecznych.

Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

46. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe lub opiekunowie zwierząt zobowiązani są do stałego dozoru oraz zachowania środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem oraz uciążliwością dla ludzi i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie się zwierząt.

47. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe lub opiekunów zwierząt należy w szczególności:

1) Zarejestrowanie psa w terminie 14 dni od wejścia w jego posiadanie w Urzędzie Miejskim w Szprotawie;

2) Wyposażenie psa w nieodpłatny identyfikator umożliwiający szybkie odszukanie lub kontakt z właścicielem;

3) Prowadzenie psów na uwięzi, a psów wykazujących agresywność i niebezpiecznych dodatkowo
w kagańcu;

4) Przewożenie psów w środkach komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika;

5) Szczepienie ochronne zwierząt;

6) Natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku. Nie dotyczy to osób niewidomych i niedowidzących;

48. Osobom utrzymującym zwierzęta domowe lub opiekunom zwierząt zakazuje się:

1) prowadzenia hodowli zwierząt domowych bez zgody właściciela;

2) prowadzenia hodowli zwierząt domowych, która pogarsza warunki zdrowotne, sanitarnei porządkowe otoczenia lub powoduje zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody i inne uciążliwości;

3) wprowadzania zwierząt na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci oraz na inne tereny objęte takim zakazem z mocy odrębnych przepisów;

4) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt (lecznice, wystawy, itp.). Nie dotyczy to psów, które są przewodnikami osób niewidomych i niewidzących;

5) dopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta;

6) trzymania zwierząt domowych na uwięzi w sposób stały dłużej niż 12 godzin w ciągu doby lub powodujący u nich uszkodzenie ciała lub cierpienie oraz nie zapewniający możliwości niezbędnego ruchu. Długość uwięzi nie może być krótsza niż 3 metry;

7) prowadzenie hodowli lub utrzymywania psa rasy uznawanej za agresywną bez wymaganego zezwolenia wydanego przez burmistrza;

49. Uwolnienie od stałego dozoru psów i innych zwierząt domowych, dozwolone jest tylkow następujących przypadkach:

1) gdy są one na uwięzi,

2) znajdują się na terenie należycie ogrodzonym uniemożliwiającym jego opuszczenie.

50. W miejscach mało uczęszczanych przez ludzi dopuszcza się zwolnienia psa z uwięzi
i kagańca, pod warunkiem pełnej kontroli jego zachowania przez właściciela lub opiekuna.

51. Koniecznym jest umieszczenie odpowiedniej tabliczki informującej o przebywaniu psa na posesji.

Rozdział 8.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub
w poszczególnych nieruchomościach

52. Kto utrzymuje zwierzęta gospodarskie jest obowiązany do zapewnienia im opieki i właściwych warunków bytowania;

53. Warunki chowu lub hodowli zwierząt nie mogą powodować urazów i uszkodzeń ciała lub innych cierpień.

54. Wprowadza się zakaz chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich w następujących obszarach gminy:

1) na terenie miasta Szprotawa - na obszarze wyznaczonym ulicami: Odrodzonego Wojska Polskiego, Koszarowa, Słowackiego, Kopernika, Kolejowa, Kożuchowska, Ceglana, Kościuszki, Młynarska, Krasińskiego i Konopnickiej - zgodnie z graficznym załącznikiem do niniejszej uchwały,

2) na terenie całej gminy - w promieniu 50 m od budynków wielorodzinnych, urzędów, organów administracji, szkół i placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówek kulturalno - oświatowych, zakładów opieki zdrowotnej, obiektów sakralnych, ośrodków handlowych, hoteli, stref przemysłowych, ogródków działkowych.

55. Postanowienie ust. 3 nie dotyczy chowu i utrzymania łącznie do 10 sztuk: królików, kur, kaczek i gęsi;

56. Dopuszcza się posiadanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, pod warunkiem przestrzegania poniższych zasad:

1) zezwala się na utrzymanie wyłącznie jednego gatunku zwierząt gospodarskich;

2) liczba zwierząt gospodarskich utrzymywanych na terenie nieruchomości nie może być wyższa niż:

- świnie, owce, kozy, konie, bydło - do 2 szt.

- króliki i drób - do 30 szt.

- zwierzęta futerkowe do 5 szt.

57. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego regulaminu, a ponadto:

1) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości, gromadzić i usuwać zgodniez obowiązującymi przepisami,

2) nie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowychi podziemnych,

3) nie powodować uciążliwości zapachowych dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich,

4) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią,

5) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 9.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i dezynsekcji oraz terminy przeprowadzania

58. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty, w których stwierdzono występowanie gryzoni lub insektów.

59. Deratyzację lub dezynsekcję na terenach wiat śmietnikowych, korytarzy piwnicznych w budynkach wielorodzinnych, węzłów cieplnych, przyłączy wodociągowych należy przeprowadzać przynajmniej jeden raz w roku, a planowo w drugiej połowie października oraz na polecenie właściwych organów.

60. W okresie przeprowadzanie deratyzacji lub dezynsekcji należy zachować szczególną ostrożność w obrębie miejsc wyłożenia środków zwalczających gryzonie i insekty. Miejsca te winny być oznakowane i oznaczone napisem "Uwaga trucizna" lub o podobnej treści.

61. Koszty przeprowadzenia deratyzacji i dezynsekcji obciążają właścicieli nieruchomości.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Szprotawy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Andrzej Skawiński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00