Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 2725

Uchwała nr XXVI.134.2012 Radę Gminy Niegosławice

z dnia 5 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz 391.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rada Gminy w Niegosławicach uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr XXXVII/191/2010 Rady Gminy w Niegosławicach z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Niegosławice.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVI.134.2012
Radę Gminy Niegosławice
z dnia 5 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY NIEGOSŁAWICE

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice.

2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
i terenach użytku publicznego

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale 3 i 4, urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) selektywne zbieranie odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości, zgodnie z załącznikiem nr 1 do regulaminu;

3) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

4) oczyszczanie chodników położonych wzdłuż swoich nieruchomości ze śniegu i lodu poprzez odgarnięcie śniegu w miejsca nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika. Wymaganą szorstkość chodników należy osiągnąć przez zastosowanie piasku lub mieszanki piaskowo-solnej;

5) usuwanie, niezwłocznie z budynków i ich części oraz urządzeń użyteczności publicznej, sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów;

6) usuwanie odpadów powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali (gruz, itp.);

7) mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzenia powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzenie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione;

8) naprawę pojazdów samochodowych, związaną z ich bieżącą eksploatacją na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby.

2. Zadaniem Gminy Niegosławice jest zapobieganie na administrowanym terenie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt zgodnie z przyjętym uchwałą Rady Gminy Niegosławice "Programem opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Niegosławice" w którym określono zasady postępowania w zakresie odławiania, leczenia, przekazywania bezdomnych zwierząt do schronisk i postępowania w zakresie unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt.

Rozdział 3.
Zasady ogólne w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów

§ 3. 1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

Selektywne zbieranie odpadów dotyczy następujących frakcji odpadów komunalnych: bioodpady, papier i tektura, tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia, szkło (białe i kolorowe), przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony samochodowe i maszyn rolniczych, odpady zielone (stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów).

2. Odpady selektywnie zbierane powinny być wrzucane do odpowiednich pojemników lub worków.

3. Odpady zebrane selektywnie odbierane są przez podmiot odbierający odpady, zgodnie z harmonogramem.

4. Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji.

5. Przed wrzuceniem odpadu do pojemnika zaleca się oczyszczanie silnie zabrudzonych tworzyw sztucznych i opakowań.

6. Wrzucane opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść lub złożyć na płasko przed włożeniem do worka lub pojemnika.

7. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; pozostali właściciele nieruchomości przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji.

8. Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w gminie.

9. Gmina przekaże właścicielowi podpisującemu zobowiązanie materiały informacyjne dotyczące technologii kompostowania.

Rozdział 4.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

§ 4. 1. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

1) kosze uliczne o pojemności 35-70 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 1100 l;

3) pojemniki o pojemności 2500 l- cmentarze;

4) kontenery typu KP 7;

2. Zestaw do zbierania odpadów:

1) dla domów jednorodzinnych:

a) pojemniki na odpady ulegające biodegradacji o pojemności 80 l;

b) pojemniki na odpady pozostałe o pojemności 80 l, 120 l, 240 l;

c) pojemniki na:

- szkło - o pojemności 80 l;

- papier, tekturę (makulatura) - o pojemności 80 l;

- tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia - o pojemności 80 l;

- odpady zielone - o pojemności 80 l;

2) dla budynków wielomieszkaniowych:

a) pojemniki na odpady ulegające biodegradacji - o pojemności 1100 l;

b) pojemniki na opady pozostałe - o pojemności 1100 l;

c) pojemniki "dzwony" przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, papieru, tektury, tworzyw sztucznych, odpadów wielomateriałowych, metalu, tekstyliów - o pojemności 1500 l;

3. Wielkość przewidzianych pojemników i worków dla domów jednorodzinnych będzie dostosowana do ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości, zgodnie ze złożoną deklaracją.

4. Wielkość przewidzianych pojemników i worków na mieszkańca Gminy Niegosławice będzie dostosowana do danych zawartych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dotyczących średniej rocznej produkcji poszczególnych frakcji odpadów komunalnych.

5. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:

1) do pojemników oznaczonych kolorem:

a) brązowym - odpady ulegające biodegradacji;

b) czarnym - odpady pozostałe, niesegregowane;

c) żółtym - tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia;

d) niebieskim - papier, tekturę (makulatura);

e) zielonym - szkło (białe i kolorowe);

6. Odpady w postaci przeterminowanych leków należy gromadzić w pojemnikach umieszczonych w wyznaczonych aptekach.

7. Odpady w postaci zużytych baterii należy wrzucać do pojemników znajdujących się na terenie szkół oraz w Urzędzie Gminy, natomiast zużyte akumulatory należy przekazywać do punktów zakupu.

8. Odpady wielkogabarytowe oraz opony nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawić je przed wejściem na teren nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierane są przez podmiot uprawniony, zgodnie z harmonogramem.

9. Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie, należy zbierać do kontenerów wynajętych na swój koszt od przedsiębiorcy odbierającego odpady.

10. Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, przystanki komunikacji, parki powinny być obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne. Na przystankach komunikacji publicznej kosze należy umiejscowić poza wiatą, a w razie jej braku - sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

11. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o wielkości dostosowanej do ilości i rodzaju produkowanych odpadów, uwzględniając minimum określone w ust. 12.

12. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne należy je gromadzić w pojemnikach, uwzględniając następujące normy:

1) dla szkół wszelkiego typu - 3 l tygodniowo na każdego ucznia, osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na szkołę;

2) dla żłobków i przedszkoli - 3 l tygodniowo na każde dziecko i osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na żłobek lub przedszkole;

3) dla instytucji publicznych - 10 l tygodniowo na każdą osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na instytucję;

4) dla lokali handlowych - 10 l tygodniowo na każdą osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na lokal;

5) dla lokali gastronomicznych - 10 l tygodniowo na miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na lokal;

6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych, pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 l tygodniowo na każdą osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na zakład;

7) dla domów opieki, itp. - 10 l tygodniowo na jedno łóżko, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo;

§ 5. 1. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić obowiązujące przepisy, w tym w szczególności przepisy § 22 i § 23 rozporządzenia Ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).

2. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu widocznym, a zarazem dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.

3. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego uprawnionego podmiotu w celu ich opróżnienia.

Rozdział 5.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

§ 6. 1. Do odbioru odpadów komunalnych upoważniony jest podmiot wyłoniony w drodze przetargu, ogłoszonego przez gminę.

2. Dla budynków jednorodzinnych wywóz odpadów komunalnych odbywa się w sposób zapewniający właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości, zgodnie z następującą częstotliwością:

1) pojemnik na odpady ulegające biodegradacji opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;

2) pojemnik na odpady pozostałe opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;

3) pojemniki na papier, karton (makulatura), nie rzadziej niż 1 raz na dwa miesiące;

4) pojemniki na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal i tekstylia odbierane nie

rzadziej niż 1raz na dwa miesiące;

5) pojemniki na szkło odbierane zależnie od zapełnienia razem z pojemnikami na papier i tekturę oraz z pojemnikami na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal i tekstylia;

6) worki na odpady zielone w sezonie wiosna, lato, jesień odbierane co 4 tygodnie podczas organizowanych zbiórek;

3. Dla budynków wielomieszkaniowych wywóz odpadów komunalnych odbywa się w sposób zapewniający właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości, zgodnie z następującą częstotliwością:

1) pojemnik na odpady ulegające biodegradacji opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;

2) pojemnik na odpady pozostałe opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;

3) pojemnik na papier, tekturę, opróżniany nie rzadziej niż 1raz na dwa miesiące;

4) pojemnik na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia opróżniany nie rzadziej niż 1raz na dwa miesiące;

5) pojemnik na szkło opróżniany nie rzadziej niż 1 raz na dwa miesiące;

4. Częstotliwość odbioru odpadów problematycznych, wielkogabarytowych oraz opon:

1) odpady wielkogabarytowe i opony - odbierane 2 razy w roku;

2) odpady problematyczne - odbierane 2 razy w roku, w wyznaczone 2 soboty, zebrane w uzgodnionych miejscach na terenie gminy;

5. Częstotliwość odbioru odpadów komunalnych może ulec zmianie ze względu na stan sanitarno-porządkowy posesji.

6. Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego ustala się na 13 razy w roku.

7. Instalacja przydomowej oczyszczalni ścieków wymaga zachowania właściwych odległości od innych obiektów infrastruktury, zarówno na terenie właściciela jak i działkach sąsiednich.

8. Osady ściekowe z przydomowych oczyszczalni ścieków należy usuwać z częstotliwością wynikającą z instrukcji eksploatacji oczyszczalni.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 7. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem utraty zdrowia lub życia ludzi i zwierząt.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, aby nie było uciążliwe dla ludzi i otoczenia.

3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.

§ 8. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do:

1) wyprowadzania psa na smyczy lub w kagańcu, natomiast psa rasy uznawanej za agresywną na smyczy i w kagańcu; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec, a właściciel lub opiekun sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem;

2) zabezpieczenia terenu nieruchomości przed wydostaniem się z niej zwierzęcia;

3) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również na chodnikach, ulicach i placach, zieleńcach, w parkach i innych miejscach publicznych i umieszczenia tych nieczystości w pojemnikach na odpady komunalne;

2. Zasady przewożenia zwierząt środkami komunikacji zbiorowej określają przewoźnicy świadczący te usługi.

Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 9. Zakazuje się chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w obszarach zabudowy zbiorowej na osiedlach mieszkaniowych, w budynkach wielomieszkaniowych, instytucjach użyteczności publicznej, strefie przemysłowej, terenach wyznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego jako rekreacyjne.

§ 10. 1. Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej, zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych odrębnymi przepisami.

2. Ustala się minimalną ogólną powierzchnię niezabudowaną nieruchomości, na której dozwolone jest utrzymywanie zwierząt gospodarskich:

1) dla bydła, koni, strusi - 30 arów;

2) dla kóz, owiec, świń - 10 arów;

3) dla drobiu, królików - 4 ary;

3. Wymagania dotyczące usytuowania uli:

1) odległość uli od granicy działki musi wynosić co najmniej 10 m;

2) w odległości mniejszej niż 10 m od granicy mogą się znaleźć tylko wtedy gdy pasieki od innych obiektów dzieli mur, gęsta ściana krzewów lub też inne podobne ogrodzenie wysokości co najmniej 3m;

§ 11. 1. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:

1) wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami sanitarnymi, a ich usytuowanie nie będzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych; nie będą powodować również uciążliwości zapachowych i rozprzestrzeniania się owadów, gryzoni i insektów;

2) zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich oraz niedopuszczeniu do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta;

2. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych, zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 12. 1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają :

1) obszary zabudowy wielorodzinnej;

2) budynki użyteczności publicznej;

3) placówki gastronomiczne, placówki handlu artykułami spożywczymi;

2. Deratyzację należy przeprowadzać corocznie w terminach:

a) wiosennym od 1 do 20 kwietnia;

b) jesiennym od 1 do 20 listopada;

Załącznik nr 1

do Regulaminu utrzymania czystości

i porządku na terenie Gminy Niegosławice.

BIOODPADY (pojemnik)

ODPADY POZOSTAŁE (pojemnik)

PAPIER,TEKTURA (MAKULATURA) (pojemnik)

TWORZYWA SZTUCZNE, METAL, TEKSTYLIA, OPAKOWANIA WIELOMATERIA- ŁOWE

SZKŁO
(pojemnik)

odpadki kuchenne (stałe), skorupki jaj, odpadki z ryb,
odpadki z mięsa i drobne kości,
skorupki z orzechów,
resztki owoców i warzyw,
zepsuta żywność,
filtry do kawy i herbaty
z zawartością,
kwiaty i pozostałości roślin,
liście,
trawa,
przycięte części drzew
i krzewów,
ręczniki papierowe, chusteczki, papier toaletowy, serwetki, popiół drzewny,
małe zwierzęce odchody z trocinami itp.

worki z odkurzacza, sznurki i wstążki,
kobiece artykuły higieniczne, zużyta wata, waciki,
lustra,
szkło zbrojone, szkło płaskie, spodki ceramika,
popiół z węgla i koksu, niedopałki papierosów, zmiotki (śmieci) itp.

gazety, czasopisma,
katalogi, prospekty,
papier szkolny, biurowy,
książki,
torebki papierowe, tektura i kartony.

plastikowe butelki po:
-napojach
-środkach czystości
-środkach zmiękczających tkaniny
-płynach do prania
-środkach do pielęgnacji ciała,
metalowe puszki po:
-żywności
-napojach
-karmie dla zwierząt inne opakowania metalowe
opakowania tetrapack (wielomateriałowe)
zużyte ubrania, buty, tworzywa sztuczne,
plastikowe, opakowania po produktach spożywczych, opakowania z papieru powlekanego, opakowania po słodyczach, ciastkach, owocach, opakowania po mrożonkach, małe opakowania ze styropianu
itp.
ZALECA SIĘ !
OCZYSZCZANIE SILNIE ZABRUDZO-NYCH TWORZYW I OPAKOWAŃ

butelki szklane, opakowania po napojach i żywności,
butelki po napojach alkoholowych, słoiki (bez nakrętek, zacisków, gumowych uszczelek)
szklane opakowania po kosmetykach,
inne opakowania szklane itp.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00