Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXVI.134.2012 Radę Gminy Niegosławice
z dnia 5 grudnia 2012r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz 391.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rada Gminy w Niegosławicach uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała nr XXXVII/191/2010 Rady Gminy w Niegosławicach z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Niegosławice.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVI.134.2012
Radę Gminy Niegosławice
z dnia 5 grudnia 2012 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY NIEGOSŁAWICE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Niegosławice.
2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
i terenach użytku publicznego
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale 3 i 4, urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) selektywne zbieranie odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości, zgodnie z załącznikiem nr 1 do regulaminu;
3) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;
4) oczyszczanie chodników położonych wzdłuż swoich nieruchomości ze śniegu i lodu poprzez odgarnięcie śniegu w miejsca nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika. Wymaganą szorstkość chodników należy osiągnąć przez zastosowanie piasku lub mieszanki piaskowo-solnej;
5) usuwanie, niezwłocznie z budynków i ich części oraz urządzeń użyteczności publicznej, sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów;
6) usuwanie odpadów powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali (gruz, itp.);
7) mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzenia powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzenie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione;
8) naprawę pojazdów samochodowych, związaną z ich bieżącą eksploatacją na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby.
2. Zadaniem Gminy Niegosławice jest zapobieganie na administrowanym terenie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt zgodnie z przyjętym uchwałą Rady Gminy Niegosławice "Programem opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Niegosławice" w którym określono zasady postępowania w zakresie odławiania, leczenia, przekazywania bezdomnych zwierząt do schronisk i postępowania w zakresie unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt.
Rozdział 3.
Zasady ogólne w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów
§ 3. 1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
Selektywne zbieranie odpadów dotyczy następujących frakcji odpadów komunalnych: bioodpady, papier i tektura, tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia, szkło (białe i kolorowe), przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony samochodowe i maszyn rolniczych, odpady zielone (stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów).
2. Odpady selektywnie zbierane powinny być wrzucane do odpowiednich pojemników lub worków.
3. Odpady zebrane selektywnie odbierane są przez podmiot odbierający odpady, zgodnie z harmonogramem.
4. Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji.
5. Przed wrzuceniem odpadu do pojemnika zaleca się oczyszczanie silnie zabrudzonych tworzyw sztucznych i opakowań.
6. Wrzucane opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść lub złożyć na płasko przed włożeniem do worka lub pojemnika.
7. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; pozostali właściciele nieruchomości przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji.
8. Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w gminie.
9. Gmina przekaże właścicielowi podpisującemu zobowiązanie materiały informacyjne dotyczące technologii kompostowania.
Rozdział 4.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych
§ 4. 1. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
1) kosze uliczne o pojemności 35-70 l;
2) pojemniki na odpady o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 1100 l;
3) pojemniki o pojemności 2500 l- cmentarze;
4) kontenery typu KP 7;
2. Zestaw do zbierania odpadów:
1) dla domów jednorodzinnych:
a) pojemniki na odpady ulegające biodegradacji o pojemności 80 l;
b) pojemniki na odpady pozostałe o pojemności 80 l, 120 l, 240 l;
c) pojemniki na:
- szkło - o pojemności 80 l;
- papier, tekturę (makulatura) - o pojemności 80 l;
- tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia - o pojemności 80 l;
- odpady zielone - o pojemności 80 l;
2) dla budynków wielomieszkaniowych:
a) pojemniki na odpady ulegające biodegradacji - o pojemności 1100 l;
b) pojemniki na opady pozostałe - o pojemności 1100 l;
c) pojemniki "dzwony" przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, papieru, tektury, tworzyw sztucznych, odpadów wielomateriałowych, metalu, tekstyliów - o pojemności 1500 l;
3. Wielkość przewidzianych pojemników i worków dla domów jednorodzinnych będzie dostosowana do ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości, zgodnie ze złożoną deklaracją.
4. Wielkość przewidzianych pojemników i worków na mieszkańca Gminy Niegosławice będzie dostosowana do danych zawartych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dotyczących średniej rocznej produkcji poszczególnych frakcji odpadów komunalnych.
5. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:
1) do pojemników oznaczonych kolorem:
a) brązowym - odpady ulegające biodegradacji;
b) czarnym - odpady pozostałe, niesegregowane;
c) żółtym - tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia;
d) niebieskim - papier, tekturę (makulatura);
e) zielonym - szkło (białe i kolorowe);
6. Odpady w postaci przeterminowanych leków należy gromadzić w pojemnikach umieszczonych w wyznaczonych aptekach.
7. Odpady w postaci zużytych baterii należy wrzucać do pojemników znajdujących się na terenie szkół oraz w Urzędzie Gminy, natomiast zużyte akumulatory należy przekazywać do punktów zakupu.
8. Odpady wielkogabarytowe oraz opony nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawić je przed wejściem na teren nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierane są przez podmiot uprawniony, zgodnie z harmonogramem.
9. Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie, należy zbierać do kontenerów wynajętych na swój koszt od przedsiębiorcy odbierającego odpady.
10. Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, przystanki komunikacji, parki powinny być obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne. Na przystankach komunikacji publicznej kosze należy umiejscowić poza wiatą, a w razie jej braku - sąsiedztwie oznaczenia przystanku.
11. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o wielkości dostosowanej do ilości i rodzaju produkowanych odpadów, uwzględniając minimum określone w ust. 12.
12. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne należy je gromadzić w pojemnikach, uwzględniając następujące normy:
1) dla szkół wszelkiego typu - 3 l tygodniowo na każdego ucznia, osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na szkołę;
2) dla żłobków i przedszkoli - 3 l tygodniowo na każde dziecko i osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na żłobek lub przedszkole;
3) dla instytucji publicznych - 10 l tygodniowo na każdą osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na instytucję;
4) dla lokali handlowych - 10 l tygodniowo na każdą osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na lokal;
5) dla lokali gastronomicznych - 10 l tygodniowo na miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na lokal;
6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych, pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 l tygodniowo na każdą osobę pracującą, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo na zakład;
7) dla domów opieki, itp. - 10 l tygodniowo na jedno łóżko, jednak nie mniej niż 120 l tygodniowo;
§ 5. 1. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić obowiązujące przepisy, w tym w szczególności przepisy § 22 i § 23 rozporządzenia Ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
2. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu widocznym, a zarazem dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.
3. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego uprawnionego podmiotu w celu ich opróżnienia.
Rozdział 5.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
§ 6. 1. Do odbioru odpadów komunalnych upoważniony jest podmiot wyłoniony w drodze przetargu, ogłoszonego przez gminę.
2. Dla budynków jednorodzinnych wywóz odpadów komunalnych odbywa się w sposób zapewniający właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości, zgodnie z następującą częstotliwością:
1) pojemnik na odpady ulegające biodegradacji opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;
2) pojemnik na odpady pozostałe opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;
3) pojemniki na papier, karton (makulatura), nie rzadziej niż 1 raz na dwa miesiące;
4) pojemniki na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal i tekstylia odbierane nie
rzadziej niż 1raz na dwa miesiące;
5) pojemniki na szkło odbierane zależnie od zapełnienia razem z pojemnikami na papier i tekturę oraz z pojemnikami na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal i tekstylia;
6) worki na odpady zielone w sezonie wiosna, lato, jesień odbierane co 4 tygodnie podczas organizowanych zbiórek;
3. Dla budynków wielomieszkaniowych wywóz odpadów komunalnych odbywa się w sposób zapewniający właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości, zgodnie z następującą częstotliwością:
1) pojemnik na odpady ulegające biodegradacji opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;
2) pojemnik na odpady pozostałe opróżniany nie rzadziej niż 13 razy w roku;
3) pojemnik na papier, tekturę, opróżniany nie rzadziej niż 1raz na dwa miesiące;
4) pojemnik na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe, metal, tekstylia opróżniany nie rzadziej niż 1raz na dwa miesiące;
5) pojemnik na szkło opróżniany nie rzadziej niż 1 raz na dwa miesiące;
4. Częstotliwość odbioru odpadów problematycznych, wielkogabarytowych oraz opon:
1) odpady wielkogabarytowe i opony - odbierane 2 razy w roku;
2) odpady problematyczne - odbierane 2 razy w roku, w wyznaczone 2 soboty, zebrane w uzgodnionych miejscach na terenie gminy;
5. Częstotliwość odbioru odpadów komunalnych może ulec zmianie ze względu na stan sanitarno-porządkowy posesji.
6. Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego ustala się na 13 razy w roku.
7. Instalacja przydomowej oczyszczalni ścieków wymaga zachowania właściwych odległości od innych obiektów infrastruktury, zarówno na terenie właściciela jak i działkach sąsiednich.
8. Osady ściekowe z przydomowych oczyszczalni ścieków należy usuwać z częstotliwością wynikającą z instrukcji eksploatacji oczyszczalni.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 7. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem utraty zdrowia lub życia ludzi i zwierząt.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, aby nie było uciążliwe dla ludzi i otoczenia.
3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
§ 8. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do:
1) wyprowadzania psa na smyczy lub w kagańcu, natomiast psa rasy uznawanej za agresywną na smyczy i w kagańcu; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec, a właściciel lub opiekun sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem;
2) zabezpieczenia terenu nieruchomości przed wydostaniem się z niej zwierzęcia;
3) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również na chodnikach, ulicach i placach, zieleńcach, w parkach i innych miejscach publicznych i umieszczenia tych nieczystości w pojemnikach na odpady komunalne;
2. Zasady przewożenia zwierząt środkami komunikacji zbiorowej określają przewoźnicy świadczący te usługi.
Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 9. Zakazuje się chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w obszarach zabudowy zbiorowej na osiedlach mieszkaniowych, w budynkach wielomieszkaniowych, instytucjach użyteczności publicznej, strefie przemysłowej, terenach wyznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego jako rekreacyjne.
§ 10. 1. Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej, zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych odrębnymi przepisami.
2. Ustala się minimalną ogólną powierzchnię niezabudowaną nieruchomości, na której dozwolone jest utrzymywanie zwierząt gospodarskich:
1) dla bydła, koni, strusi - 30 arów;
2) dla kóz, owiec, świń - 10 arów;
3) dla drobiu, królików - 4 ary;
3. Wymagania dotyczące usytuowania uli:
1) odległość uli od granicy działki musi wynosić co najmniej 10 m;
2) w odległości mniejszej niż 10 m od granicy mogą się znaleźć tylko wtedy gdy pasieki od innych obiektów dzieli mur, gęsta ściana krzewów lub też inne podobne ogrodzenie wysokości co najmniej 3m;
§ 11. 1. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
1) wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami sanitarnymi, a ich usytuowanie nie będzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych; nie będą powodować również uciążliwości zapachowych i rozprzestrzeniania się owadów, gryzoni i insektów;
2) zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich oraz niedopuszczeniu do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta;
2. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych, zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 12. 1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają :
1) obszary zabudowy wielorodzinnej;
2) budynki użyteczności publicznej;
3) placówki gastronomiczne, placówki handlu artykułami spożywczymi;
2. Deratyzację należy przeprowadzać corocznie w terminach:
a) wiosennym od 1 do 20 kwietnia;
b) jesiennym od 1 do 20 listopada;
Załącznik nr 1
do Regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie Gminy Niegosławice.
BIOODPADY (pojemnik) | ODPADY POZOSTAŁE (pojemnik) | PAPIER,TEKTURA (MAKULATURA) (pojemnik) | TWORZYWA SZTUCZNE, METAL, TEKSTYLIA, OPAKOWANIA WIELOMATERIA- ŁOWE | SZKŁO |
odpadki kuchenne (stałe), skorupki jaj, odpadki z ryb, | worki z odkurzacza, sznurki i wstążki, | gazety, czasopisma, | plastikowe butelki po: | butelki szklane, opakowania po napojach i żywności, |