Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 686

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.80.2012TDom Wojewody Lubuskiego

z dnia 20 marca 2012r.

Rada Miejska w Torzymiu

Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

stwierdzam nieważność

uchwały Rady miejskiej w Torzymiu z dnia 10.02.2012 r. w sprawie programu współpracy gminy Torzym z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 r., w cześci dotyczącej w §8 ust. 5.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Torzymiu podjęła na sesji w dniu 10.02.2012 roku uchwałę w sprawie programu współpracy gminy Torzym z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 r. Uchwała doręczona została organowi nadzoru w dniu 20.02.2012 roku.

Po dokonaniu analizy prawnej organ nadzoru stwierdza, że uchwała istotnie narusza prawo, tj. art. 15 ust. 1, art. 19a ust. 1, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 ze zm.).

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej zwanej: ustawą) " Na podstawie oferty realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 14, złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego uznając celowość realizacji tego zadania, może zlecić organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki: 1)wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10.000 zł; 2) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni." Regulacja ta wprowadza wyjątek od konkursowego trybu zlecania realizacji zadania publicznego. Jako wyjątek od reguły powinna być interpretowana ściśle, z pominięciem wykładni rozszerzającej. Od wspomnianej regulacji prawodawca nie wprowadza wyjątków, ani też nie uprawnia gminy do modyfikowania warunków jej zastosowania.

W badanej uchwale Rada Miejska w Torzymiu w §8 ust. 5 uchwały przewidziała możliwość zlecenia zadania oferentowi pod warunkami opisanymi w art. 19a ust. 1 ustawy, jednkaże jednocześnie nie przewidziała, że zlecenie zadania po spełnieniu tych warunków następuje z pominięciem otwartego konkursu ofert. Tym samym konstrukcja gramatyczna omawianego postanowenia uchwały, przy zastosowaniu wykładni literalnej, determinuje niedopuszczalną normę, sanującą możliwość zlecenia realizacji zadania publicznego w konkursie ofert podmiotowi spełniajacymi warunki z art. 19a ust. 1 ustawy, niezależnie od stopnia spełnienia kryteriów opisanych w art. 15 ust. 1 ustawy. Przedstawiona możliwość interpretacyjna sprawia, że norma §8 ust. 5 uchwały w sposób istony narusza art. 15 ust. 1 ustawy.

Nawet przy załżeniu, że w §8 ust. 5 uchwały stosuje się w przypadku zlecenia zadania z pominięciem otwartego konkursu ofert, to i tak Rada Miejska uwarunkowała zastosowanie tego trybu odmiennie niż czyni to art. 19a ust. 1 ustawy. Przedmiotowa odmienność przejawia się w pominięciu przez lokalnego prawodawcę przesłanki "uznania" przez organ wykonawczy gminy celowości realizacji zadania jako warunku zastosowania omawianego trybu. W tym ostatnim zakresie Rada bezzasadnie zastąpiła wymóg "uznania" celowości realizacji zadania wymogiem znajomości przedmiotowej celowości. Stanowi to naruszenie art. 19a ust. 1 ustawy.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze Gminie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim w terminie 30 dni od daty doręczenia, wnoszona za pośrednictwem organu, który skarżone orzeczenie wydał.

Na podstawie art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym informuję, że rozstrzygnięcie nadzorcze wstrzymuje wykonanie uchwały z mocy prawa, w części objętej rozstrzygnięciem, z dniem jego doręczenia.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00