Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2012 poz. 681

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr Nr NK-I.4131.82.2012.TDom Wojewody Lubuskiego

z dnia 16 marca 2012r.

Działając na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U z.2001, Nr 142, poz. 1592 j.t., ze zm.)

stwierdzam nieważność

uchwały Rady Powiatu Żarskiego Nr XVI/106/2012 z dnia 09.02.2012 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków umorzenia w całosci lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w rodzinnnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej, w częsci dotyczącej:§2; §3; §4; §5; §9 ust. 4 w zakresie zwrotu "inna uzasadniona okoliczność, w szczególności".

Uzasadnienie

Rada Powiatu Żarskiego na sesji w dniu 09.02.2012 r. podjęła uchwałę Nr XVI/106/2012 w sprawie określenia szczegółowych warunków umorzenia w całosci lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w rodzinnnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej . Uchwała została doręczona organowi nadzoru w dniu 16.02.2012 r.

Po dokonaniu analizy prawnej tego aktu prawnego organ nadzoru stwierdza, iż narusza on istotnie prawo, tj. art. 194 ust. 2 ustawy z dnia 09.06.2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887).

Zgodnie z tym przepisem, rada powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1. Ustawodawca zatem w sposób jednoznaczny i kategoryczny wyznaczył zakres i granice upoważnienia ustawowego. Wolą ustawodawcy było określenie "warunków", a więc przesłanek, na podstawie których będzie możliwe umarzanie odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłat, o której mowa w art. 193 ust. 1.

Analiza zapisów badanej uchwały prowadzi do konstatacji, że wobec powyższego, Rada Powiatu Żarskiego uregulowała kwestie wykraczające poza granice delegacji ustawowej wyznaczone art. 194§2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. W ocenie organu nadzoru, w granicach sprecyzowanego tym przepisem upoważnienia ustawowego nie mieści się określanie w uchwale osób zobowiązanych do ponoszenia opłat, charakteru tych zobowiązań w przypadku wielości dłużników, organu uprawnionego do ustalania opłaty i formy prawnej rozstrzygnięcia w tym zakresie. Tym samym, Rada Powiatu regulując wymienione kwestie w §2, §3, §4 i §5 uchwały naruszyła w sposób istotny art. 194§2 ustawy. Ponadto należy zaakcentować, że unormowanie tych zagadnień przez lokalnego prawodawcę jest zbyteczne albowiem zostały one dokładnie uregulowane w ustawie w art. 193 i 194.

W sprzeczności z art. 194§2 stoi także §9 ust. 4 uchwały w części w jakiej kształtuje katalog otwarty warunków rozkładania na raty i odraczania terminu płatności opłat. Otóż Rada Powiatu postanowiła, jako kolejną przesłankę stosowania tych ulg uznać "inną uzasadnioną okoliczność" wymieniając jednocześnie przy użyciu zwrotu "w szczególności" długotrwałą chorobę, bezdomność, niepełnosprawność, znaczne straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych. Zastosowana konstrukcja gramatyczna §9 ust. 4 faktycznie wprowadziła luz decyzyjny co do warunków stosowania wymienionych ulg, pozostawiając organowi dowolność w uznawaniu zdarzeń jako "uzasadnionych okoliczności". Opisany zabieg legislacyjny, w ocenie organu nadzoru jest niedopuszczalny. Analiza zapisów art. 194 ust. 2 ustawy prowadzi bowiem do wniosku, że wolą ustawodawcy było aby Rada Powiatu w uchwale określiła w sposób nie budzący wątpliwości warunki udzielania ulg, bez pozostawienia luzu decyzyjnego w zakresie regulowanej kwestii. Z tego względu zachodziła konieczność wyeliminowania z §9 ust. 4 uchwały zapisów kształtujących katalog otwarty warunków rozkładania na raty i odraczania terminu płatności opłat.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim w terminie 30 dni od daty doręczenia, wnoszona za pośrednictwem organu, który skarżone orzeczenie wydał.

Informuję, że rozstrzygnięcie nadzorcze wstrzymuje wykonanie uchwały z mocy prawa, w części objętej rozstrzygnięciem, z dniem jego doręczenia.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00