Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego rok 2011 nr 245 poz. 4313

Uchwała nr IX/66/11 Rady Miejskiej w Stroniu Śląskim

z dnia 27 czerwca 2011r.

w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczenia wody i odprowadzania ścieków na obszarze Gminy Stronie Śląskie

Na podstawie art. 18, ust.2, pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 r. , poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 19 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( tekst jednolity z 2006 roku Dz. U. nr 123, poz. 858) - Rada Miejska w Stroniu Śląskim uchwala co następuje :

Tytuł I.
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA OBSZARZE GMINY STRONIE ŚLĄSKIE

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz prawa i obowiązki odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Stronie Śląskie.

2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają :

a) Ustawa - ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.; tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858),

b) Usługodawca - przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne prowadzące działalność zgodnie z zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Stronie Śląskie,

c) Usługobiorca - każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy zawartej z przedsiębiorstwem wodociągowo - kanalizacyjnym,

d) wodomierz - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody, zainstalowany za wodomierzem głównym na wewnętrznej instalacji wodociągowej, niebędącej w posiadaniu Usługodawcy; zainstalowany, legalizowany, konserwowany i wymieniany przez Usługobiorcę i na jego koszt,

e) wodomierz dodatkowy - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym na wewnętrznej instalacji wodociągowej, niebędącej w posiadaniu Usługodawcy, służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej; zainstalowany, konserwowany i wymieniany przez Usługobiorcę i na jego koszt,

f) wodomierz własny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody; zainstalowany, konserwowany i wymieniany przez Usługobiorcę i na jego koszt.Pozostałe określenia użyte w Regulaminie znajdują interpretację w art. 2 Ustawy.

Rozdział 2.
Warunki przyłączenia do sieci

§ 2. 1. Osoba ubiegająca się o przyłączenie jej nieruchomości do sieci składa Usługodawcy pisemny wniosek o zapewnienie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, który powinien zawierać co najmniej :

a) imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy,

b) adres do korespondencji,

c) w przypadku osób prawnych odpis z właściwego rejestru wskazujący sposób reprezentacji podmiotu,

d) adres i opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda i/lub z której będą odprowadzane ścieki, w szczególności określenie sposobu jej zagospodarowania,

e) określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług,

f) przewidywaną wielkość poboru wody, jej przeznaczenie oraz charakterystykę zużycia,

g) przewidywaną ilość odprowadzanych ścieków i ich rodzaj (w przypadku dostawców ścieków przemysłowych, również jakość odprowadzanych ścieków oraz zastosowane lub planowane urządzenia podczyszczające),

2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, ustala Usługodawca.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości załącza dokument określający stan prawny nieruchomości oraz aktualną mapę sytuacyjną określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń terenu.

4. Usługodawca po otrzymaniu wniosku wydaje zapewnienie dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz warunki techniczne przyłączenia nieruchomości w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

5. Warunki techniczne przyłączenia są ważne 2 lata od dnia ich wydania.

6. Warunki techniczne przyłączenia określają w szczególności:

a) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej z instalacjami Usługobiorcy,

b) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,

c) dopuszczalną ilość i jakość ścieków.

7. Warunki techniczne powinny także zawierać informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci.

8. Warunki techniczne mogą także określać parametry techniczne przyłącza, miejsce zainstalowania wodomierza głównego, innych wodomierzy oraz urządzenia pomiarowego.

9. Usługodawca ma prawo odmówić przyłączenia do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.

10. Usługodawca ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeżeli nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług.

11. Usługodawca ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności bez wymaganych pozwoleń i z naruszeniem obowiązujących wymogów technicznych.

12. W razie braku możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci, Usługodawca w terminie 21 dni od otrzymania wniosku, informuje o tym wnioskodawcę, wskazując wyraźnie na powody uniemożliwiające przyłączenie.

§ 3. 1. Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze pisemne uzgodnienie z Usługodawcą dokumentacji technicznej oraz sposobu prowadzenia tych robót i sposobów dokonywania przez Usługodawcę kontroli robót.

2. Usługodawca uzgadnia dokumentację techniczną, o której mowa w ustępie 1, w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

3. Dokumentacja techniczna, o której mowa w ust. 1 winna zawierać :

a) opis techniczny określający w szczególności rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych,

b) plan sytuacyjny sporządzony na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

c) profile podłużne projektowanych rurociągów oraz w zależności od potrzeb dodatkowe odpowiednie szkice lub rysunki,

d) pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami oraz niezbędne instrukcje.

4. Dokumentacja techniczna, o której mowa w ust. 1 winna być sporządzona przez projektanta posiadającego uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i normami oraz wymaganiami Usługodawcy przedstawionymi w warunkach technicznych przyłączenia,

5. O terminie przystąpienia do robót przyłączeniowych osoba ubiegająca się o przyłączenie zobowiązana jest powiadomić Usługodawcę 3 dni przed ich rozpoczęciem. Roboty winny być wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, wymaganiami Usługodawcy przedstawionymi w warunkach technicznych przyłączenia oraz z warunkami technicznymi wykonania i odbioru zaleconymi do stosowania przez ministerstwo właściwe do spraw budownictwa lub infrastruktury.

6. Wpięcia nowo wykonanego wodociągu do miejskiej sieci wodociągowej dokonuje odpłatnie Usługodawca lub firma specjalistyczna (wodno-kanalizacyjna) za zgodą pisemną Usługodawcy. Wpięcie wykonywane jest na wniosek przyszłego Usługobiorcy lub innego inwestora w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.

7. Warunkiem wpięcia, o którym mowa w ust. 6, jest dokonanie odbioru technicznego przez Usługodawcę wykonanego wodociągu i urządzeń wodociągowych, przed zasypaniem ziemią pod kątem spełnienia obowiązujących warunków technicznych, norm i przepisów prawa. Osoba wykonująca przyłączenie ma obowiązek, przed zasypaniem ziemią, zlecenia inwentaryzacji geodezyjnej wykonanych rurociągów i innych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych uprawnionej jednostce geodezyjnej.

8. Usługodawca dokonuje odbioru technicznego wykonanych rurociągów i innych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zgłoszonych przez przyszłego Usługobiorcę lub jego przedstawiciela w ciągu 3 dni od daty zgłoszenia.

9. Warunkiem podpisania umowy na dostawę wody lub odbiór ścieków jest :

a) dokonanie przez Usługodawcę odbioru technicznego wykonanych przyłączy, także wykonanych sieci i innych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, przed zasypaniem ziemią pod kątem spełnienia obowiązujących warunków technicznych, norm i przepisów prawa,

b) przez przyszłego Usługobiorcę do odbioru technicznego końcowego inwentaryzacji geodezyjnej wykonanych rurociągów i innych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz wymaganych protokołów, zaświadczeń, aprobat technicznych oraz atestów.

10. Protokoły z prób i odbiorów, o których mowa w ust. 9, są potwierdzane przez obie strony.

11. Usługodawca rozpoczyna dostawę wody lub odbiór ścieków nie później niż w ciągu 7 dni od dnia podpisania umowy lub w terminie uzgodnionym z Usługobiorcą.

§ 4. 1. Jeżeli umowa o dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, Usługobiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.

2. Wodomierze poza wodomierzem głównym są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża eksploatatora instalacji.

Rozdział 3.
Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 5. Zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków następuje na pisemny wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci.Podpisanie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbiorów wykonanych w ramach realizacji przyłączy, sieci, prac budowlano-montażowych.

§ 6. 1. Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

2. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub zarządcą.

3. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, Usługodawca zawiera umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków także z osobami korzystającymi z lokali wskazanymi we wniosku, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki :

a) instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze, zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, przy wszystkich punktach czerpalnych,

b) jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez Usługodawcę z właścicielem lub zarządcą,

c) właściciel lub zarządca, jako osoba uprawniona, przyjął obowiązek konserwowania, legalizowania i wymiany wszystkich wodomierzy zainstalowanych w lokalach i przy pozostałych punktach czerpalnych w budynku bądź wskazał osoby korzystające z lokali, które będą odpowiedzialne w tym zakresie,

d) właściciel lub zarządca określił warunki pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami,

e) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody do poszczególnych lokali i punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody do pozostałych lokali,

f) właściciel lub zarządca, przed złożeniem wniosku, poinformował osoby korzystające z lokali o zasadach rozliczeń, o których mowa w § 24, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez Usługodawcę rozliczenie,

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3 zawiera w szczególności :

a) wykaz osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu przez każdą z tych osób, wraz ze zgodą tych osób na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznymi podpisami,

b) oświadczenie wnioskodawcy o zainstalowaniu wodomierzy obejmujących wszystkie punkty czerpalne w budynku,

c) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczeń, o których mowa w § 24, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez Usługodawcę rozliczenie,

d) oświadczenie wnioskodawcy, jako osoby uprawnionej, o przyjęciu obowiązku konserwowania, legalizowania i wymiany wszystkich wodomierzy zainstalowanych w lokalach i przy pozostałych punktach czerpalnych w budynku bądź oświadczenie osób korzystających z lokali, które przyjęły odpowiedzialność w tym zakresie,

e) informację o warunkach pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami,

f) propozycje sposobów przerwania dostarczania wody do poszczególnych lokali i punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody do pozostałych lokali.

5. Usługodawca może zawrzeć umowy w szczególnym przypadku z osobami korzystającymi z lokali, również wtedy, gdy nie są spełnione wszystkie warunki, o których mowa w ust. 3.

§ 7. 1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa określa możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz zaprzestania świadczenia usług na zasadach określonych art. 8 Ustawy.

3. Umowa dopuszcza jej rozwiązanie przez Usługobiorcę za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

4. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez Usługodawcę środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

5. W przypadku gdy rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy, a także brak umowy dotyczy lokalu w budynku wielolokalowym, obowiązek zastosowania środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług przez ten lokal, jak i konsekwencje spowodowane niewypełnieniem tego obowiązku, obciążają zarządcę nieruchomości wspólnej. O terminie rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z Usługobiorcą lub o braku umowy zarządca nieruchomości wspólnej jest powiadamiany przez Usługodawcę co najmniej 7 dni wcześniej

6. Konsekwencją niewypełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 5, może być w szczególności obciążenie zarządcy nieruchomości wspólnej należnością za bezumownie pobraną wodę i odprowadzone ścieki przez korzystających z lokali w wyniku zaprzestania odczytywania przez Usługodawcę wodomierzy lokalowych i powiększenia się różnicy pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym a sumą odczytów z wodomierzy lokalowych i pozostałych wodomierzy.

§ 8. 1. Zmiana Usługobiorcy powoduje wygaśnięcie dotychczasowej umowy i wymaga zawarcia nowej umowy. Obowiązek ten ciąży na nowym Usługobiorcy, który wraz z wcześniejszym Usługobiorcą dokonuje protokólarnego odczytu stanu wodomierzy w przejętym budynku lub lokalu, a podpisany protokół dostarcza w ciągu 14 dni do Usługodawcy.

2. Na zarządcy budynku ciąży obowiązek pisemnego powiadomienia Usługodawcy w ciągu 14 dni o zmianie najemcy lokalu.

Rozdział 4.
Obowiązki Usługodawcy

§ 9. 1. Usługodawca zapewnia zdolność posiadanych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych do realizacji dostaw w wymaganej ilości, jakości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostawy wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny.

2. Minimalne ciśnienie wody na poziomie terenu w miejscu połączenia przyłącza z siecią wodociągową winno być nie mniejsze niż 0,2 Mpa. W uzasadnionych przypadkach ciśnienie wody w miejscu przyłączenia do sieci może być mniejsze od 0,2 Mpa, jednakże wówczas Usługodawca w wydanych warunkach technicznych przyłączenia zaleci Usługobiorcy wyposażenie instalacji w budynku w urządzenie do lokalnego podnoszenia ciśnienia.

3. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 10. 1. Usługodawca zapewnia prawidłową eksploatację posiadanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

2. Usługodawca przedkłada regularnie raz na pół roku informacje do Burmistrza Stronia Śląskiego o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - do 15 stycznia po zakończeniu każdego roku kalendarzowego oraz do 15 lipca za 1. półrocze.

§ 11. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Usługodawca zapewnia zastępczy punkt poboru wody w rejonie braku dostawy i informuje Usługobiorcę o jego lokalizacji.

§ 12. 1. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Usługodawca informuje Usługobiorców w sposób zwyczajowo przyjęty, przez rozwieszenie ogłoszeń, co najmniej na dwa dni przed ich wystąpieniem.

2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia Usługobiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, w szczególności gdy:

a) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

b) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 2, Usługodawca niezwłocznie informuje Usługobiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 13. 1. W zakresie dostawy wody miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest zawór za wodomierzem głównym u Usługobiorcy.

2. W przypadku przyłącza wodociągowego stanowiącego własność Usługobiorcy, miejscem rozdziału obowiązków eksploatacyjnych jest miejsce złączenia przyłącza z siecią gminną, chyba że umowa stanowi inaczej.

3. W przypadku przyłącza kanalizacyjnego stanowiącego własność Usługobiorcy, miejscem rozdziału obowiązków eksploatacyjnych jest miejsce złączenia przyłącza z siecią kanalizacyjną, tj. za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku braku studzienki, granica nieruchomości gruntowej Usługobiorcy, chyba że umowa stanowi inaczej.

Rozdział 5.
Obowiązki Usługobiorcy

§ 14. 1. Osoba zamierzająca korzystać z usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków winna wystąpić z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy do Usługodawcy.

2. Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia na własny koszt budowę przyłączy do sieci, studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

§ 15. Usługobiorca zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania Usługodawcy o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby.

§ 16. Usługobiorca jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia Usługodawcy o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu. Do czasu poinformowania Usługodawcy, Usługobiorca pomimo wygaśnięcia umowy, ponosi odpowiedzialność za należności powstałe ze świadczenia usług przez Usługodawcę.

§ 17. Usługobiorca powiadamia Usługodawcę o wszelkich zamierzonych zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 18. Dostarczający ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Usługodawcy o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy lub od warunków określonych przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej lub spraw środowiska.

§ 19. Usługobiorca jest zobowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

§ 20. Usługobiorca powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać jej zgodnie z przeznaczeniem.

§ 21. Usługobiorca zobowiązany jest do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami prawa i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Usługodawcę oraz nieutrudniający działalności Usługodawcy, a w szczególności do:

a) zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych, instalacji i przyłączy kanalizacyjnych wraz z urządzeniami pomiarowymi, studnią wodomierzową, studzienką rewizyjną oraz zaworem antyskażeniowym poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniem mechanicznym, skutkami niskich temperatur oraz dostępem do tych urządzeń osób nieuprawnionych,

b) zabezpieczenia wodomierzy i urządzeń pomiarowych przed dokonywaniem zmian, zatrzymaniem oraz utratą ich właściwości lub funkcji metrologicznych, celem zapewnienia ich niezawodnego działania,

c) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci i instalacji wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, z instalacji ciepłej wody użytkowej lub z instalacji centralnego ogrzewania,

d) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

e) utrzymywania przyłącza w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie zostało przyjęte do eksploatacji przez Usługodawcę,

f) niezwłocznego usuwania awarii na przyłączu wodociągowym lub kanalizacyjnym będącym w jego posiadaniu oraz powiadomienia Usługodawcy o jej zaistnieniu; jeśli Usługobiorca nie przystąpi do usuwania awarii w ciągu 5 godzin od jej wystąpienia, Usługodawca może wstrzymać dostawę wody lub usunąć awarię odpłatnie, na pisemne zlecenie Usługobiorcy,

g) informowania Usługodawcy o własnych ujęciach wody,

Rozdział 6.
Sposób rozliczeń

§ 22. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę lub zbiorowe odprowadzanie ścieków prowadzone są przez Usługodawcę z Usługobiorcami na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.

§ 23. 1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza głównego.

2. W przypadku braku wodomierza ilość zużytej wody określa się na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 Ustawy.

3. W przypadku niesprawności wodomierza ilość wody ustala się zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

§ 24. 1. W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie zainstalowanych wodomierzy indywidualnych w lokalach.

2. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków reguluje wobec Usługodawcy należności wynikające z różnicy, która wystąpi pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym a sumą odczytów z wodomierzy w lokalach i wodomierzy zainstalowanych przy pozostałych punktach czerpalnych wody.

3. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań wodomierzy, o której mowa w ust. 2, a następnie należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osoby korzystające z lokali w tych budynkach. Suma obciążeń nie może być wyższa od ponoszonych na rzecz Usługodawcy.

§ 25. 1. Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.

2. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się jako równą ilości wody dostarczonej przez Usługodawcę oraz pobranej z innych źródeł.

3. Jeżeli Usługobiorca pobiera wodę z ujęć własnych i wprowadza ścieki do urządzeń Usługodawcy, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków jest ustalana jako równa ilości wody pobranej, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza własnego lub na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 Ustawy.

4. Jeżeli Usługobiorca pobiera wodę z ujęć własnych oraz urządzeń Usługodawcy i wprowadza ścieki do urządzeń Usługodawcy, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków jest ustalana jako suma wskazań wodomierza własnego i wodomierza głównego lub na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 Ustawy.

5. W przypadkach określonych w ust. 3 i 4 Usługobiorca jest zobowiązany do zakupu, zainstalowania na własny koszt wodomierza własnego, jego konserwacji i legalizacji.

§ 26. 1. Ilość odprowadzanych ścieków deszczowych ustala się jako iloczyn powierzchni, z której ścieki spływają, i średniej rocznej wysokości opadu równej 850 mm.

2. Ilość odprowadzanych wód drenażowych ustala się tak, jak ilość wód deszczowych z powierzchni objętej drenażem.

§ 27. W rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie wodomierza dodatkowego zainstalowanego na warunkach określonych przez Usługodawcę i na koszt Usługobiorcy.

§ 28. 1. Podstawą obciążenia Usługobiorcy należnościami za usługi świadczone przez Usługodawcę jest faktura.

2. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty, jak również sposób jej uiszczenia.

3. Usługobiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie wskazanym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej doręczenia.

4. Wniesienie przez Usługobiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania naliczonej należności.

5. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie Usługobiorcy zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.

6. W przypadku budynku wielolokalowego Usługodawca wystawia odrębną fakturę na zarządcę lub właściciela takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali.

§ 29. Przy rozliczeniach z Usługobiorcami Usługodawca obowiązany jest stosować taryfy zatwierdzone uchwałą Rady Miejskiej w Stroniu Śląskim bądź wprowadzone w trybie art. 24 ust. 5b lub 8 Ustawy.

§ 30. Taryfy wymagają ogłoszenia w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na 7 dni przed wejściem jej w życie.

§ 31. 1. Taryfy obowiązują przez 1 rok z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5a, 5b i 9a oraz art. 24a Ustawy.

2. Zmiana taryf nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

§ 32. 1. Usługodawca może wyrazić warunkowo zgodę na odprowadzanie przez Usługobiorcę ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej przeznaczonej wyłącznie do prowadzenia ścieków sanitarnych (bez deszczowych) i funkcjonującej w systemie kanalizacji rozdzielczej.

2. Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, może być tylko na czas określony i winno być na piśmie po złożeniu przez zainteresowanego pisemnego wniosku w tej sprawie.

3. W przypadku braku zgody, o której mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy karne przewidziane w ustawie w związku z art. 9 ust. 1 Ustawy.

4. Stawkę opłaty za odprowadzane ścieki opadowe i drenażowe do kanalizacji sanitarnej funkcjonującej w systemie kanalizacji rozdzielczej ustala się w wysokości równej stawce opłaty przyjętej w taryfie za odprowadzanie ścieków sanitarnych z gospodarstw domowych.

5. Opłata, o której mowa w ust. 4, jest naliczana przez Usługodawcę każdemu odprowadzającemu ścieki opadowe lub drenażowe, do czasu dokonania przez odprowadzającego te ścieki zmian technicznych w systemie kanalizacyjnym zaaprobowanych przez Usługodawcę i wykluczających możliwość odprowadzania ścieków opadowych i drenażowych do kanalizacji sanitarnej.

6. O terminach obciążania opłatą, o której mowa w ust. 4 i 5, decyduje Usługodawca.

§ 33. 1. Za wodę:

a) pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,

b) zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,

c) zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych, Usługodawca obciąża Gminę Stronie Śląskie na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

2. Za wodę zużytą na cele wymienione w ust. 1 Usługodawca może obciążać inną jednostkę organizacyjną, jeśli ta zostanie wskazana przez Gminę Stronie Śląskie i zawrze z Usługodawcą stosowną umowę.

3. W przypadku nieopomiarowanego poboru wody na powyższe cele z urządzeń sieci miejskiej obciążenie następuje za ilość zadeklarowaną przez Gminę Stronie Śląskie lub inną jednostkę wskazaną przez Gminę do dnia 10 następnego miesiąca po zakończeniu każdego kwartału.

Rozdział 7.
Prawa Usługobiorcy

§ 34. Usługobiorca ma prawo do należytego poziomu obsługi w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków według powszechnie przyjętych standardów w zakresie obsługi klienta,

§ 35. Usługodawca na wniosek Usługobiorcy udziela informacji dotyczących realizacji usług oraz informacji o obowiązujących taryfach. W tym celu Usługodawca tworzy stanowisko pracy do spraw obsługi klienta.

§ 36. 1. Usługobiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Usługodawcę umowy, w szczególności ilości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

2. Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.

3. Usługodawca jest zobowiązany rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia w siedzibie Usługodawcy lub doręczenia. Jeżeli reklamacja wymaga ustaleń wymagających okresu dłuższego niż 14 dni, Usługodawca przed upływem 14 dni informuje o tym fakcie Usługobiorcę i wskazuje ostateczny termin rozpatrzenia reklamacji nie dłuższy niż 30 dni od złożenia bądź doręczenia reklamacji.

§ 37. 1. Usługobiorca ma prawo żądać upustu w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości. Wielkość upustu określa umowa.

2. Usługobiorca ma prawo domagać się od Usługodawcy odszkodowania za szkody w majątku powstałe w związku z wykonywaniem i eksploatacją urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

§ 38. Usługodawca na pisemny wniosek Usługobiorcy dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza. W przypadku gdy sprawdzenie prawidłowości działania nie potwierdza zgłoszonej przez Usługobiorcę niesprawności wodomierza, pokrywa on koszty sprawdzenia.

Rozdział 8.
Prawa Usługodawcy

§ 39. 1. Usługodawca ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

§ 40. 1. Usługodawca może odmówić zawarcia umowy o dostawę wody lub odprowadzanie ścieków, gdy wnioskodawca nie spełni warunków określonych w § 5 niniejszego Regulaminu.

2. Usługodawca ma prawo odmówić ponownego zawarcia umowy o dostawę wody lub odprowadzanie ścieków, jeśli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaniechania świadczenia usług, a w szczególności w sytuacji, gdy nie zostały uregulowane zaległości finansowe.

§ 41. 1. Usługodawca może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.

2. W celu odcięcia dostawy wody Usługodawca ma prawo:

a) wykorzystać do tego zasuwę domową na przyłączu wodociągowym,

b) dokonać trwałego rozłączenia przyłącza z przewodem sieciowym poprzez wykonanie odpowiednich robót demontażowych,

c) zdemontować wodomierz główny,

d) dokonać trwałego odłączenia odcinka instalacji wewnętrznej w budynku za zgodą właściciela lub zarządcy budynku,

e) zamknąć zawór i zaplombować.

§ 42. Uprawnieni przedstawiciele Usługodawcy mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z jego usług lub posiada jego urządzenia, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub innych wodomierzy, dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów i napraw, demontażu urządzeń posiadanych przez Usługodawcę, odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu, usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego, skontrolowania ujęć własnych Usługobiorcy i instalacji z nich zasilanych, a także sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 43. W sprawach nieobjętych niniejszym Regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie Ustawy.

§ 44. Usługodawca zobowiązany jest do udostępnienia w swojej siedzibie wszystkim zainteresowanym tekstu jednolitego niniejszego Regulaminu.

§ 45. Traci moc uchwała nr XXXVII/329/06 z dnia 30 stycznia 2006 r. Rady Miejskiej w Stroniu Śląskim w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Stroniu Śląskim.

§ 46. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Przewodniczący Rady


Ryszard Suliński


Uzasadnienie

Obowiązujący obecnie Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Stroniu Śląskim dotyczy działalności prowadzonej przez zakład budżetowy, który jest wymieniony w tytule Regulaminu i zdefiniowany w § 3 tego Regulaminu. Nowo utworzone przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjnego pod firmą : Zakład Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie może więc opierać swojej działalności na tym Regulaminie. Nowy Regulamin będzie dotyczył każdego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność na obszarze Gminy Stronie Śląskie w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Przewodniczący Rady


Ryszard Suliński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00