Akt prawny
Alerty
Sprawozdanie Prezydenta Wrocławia
z dnia 20 kwietnia 2010r.
z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w mieście Wrocław za 2009 rok
Na podstawie art. 38b. art 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r.o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz.1592) składam roczne sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok ubiegły.
Komisję Bezpieczeństwa i Porządku utworzono na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej , ustawy - prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z dnia 18 września 2001r.).
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku jest w myśl art. 38a ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym organem powołanym w celu realizacji zadań starosty powiatowego (prezydenta miasta na prawach powiatu) w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami ( stanowiącymi tzw. powiatową administrację zespoloną) oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Do podstawowych zadań i kompetencji Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (określonych w art. 38a ust. 2 w/w ustawy) należy m.in:
- ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,
- opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (należy wspomnieć na marginesie, że Wrocław przyjął w formie uchwały Rady Miejskiej z dnia 07.12.2000r "Program Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu w latach 2001-2004", zapewniając jednocześnie środki finansowe na jego realizację - zanim powstał obowiązek ustawowy opracowywania w/w programów).
- opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w wyżej.
Zgodnie z Art. 38b. ust. 1 Przewodniczący komisji, w celu wykonania zadań komisji, może żądać od Policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, dokumentów i informacji o ich pracy, z wyjątkiem akt personalnych pracowników i funkcjonariuszy, materiałów operacyjno-rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych oraz akt w indywidualnych sprawach administracyjnych.
W związku ze zmianami w składzie członków Komisji wystąpiono w lutym 2009 roku z projektem Zarządzenia Prezydenta Wrocławia w sprawie powołania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Dnia 26 lutego 2009 roku w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego przy ul. Strzegomskiej 148 odbyło się posiedzenie Komisji na którym przedstawiono system finansowania poszczególnych służb porządkowych otrzymujących środki finansowego z budżetu państwa. Omówiono możliwości przeniesienia środków z innych zadań na cel lepszego funkcjonowania służb mundurowych w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa miejskiego. Poruszono kwestie dalszego rozwoju monitoringu.
W spotkaniu wzięli udział:
1)Wojciech Adamski - Wiceprezydent Wrocławia
2)Dionizy Pacamaj - radny Rady Miejskiej
3)Robert Wodejko - Komendant Miejski Policji
4)Zbigniew Słysz - Komendant Straży Miejskiej
5)Jarosław Salwa - przedstawiciel Prokuratury Okręgowej
6)Zbigniew Szklarski - Komendant PSP
7)Stanisław Kosiarczyk - Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
W czerwcu 2009 roku Przewodniczący Komisji, Prezydent Rafał Dutkiewicz, poprowadził spotkanie w celu omówienia sytuacji powodziowej czterech wrocławskich rzek. Spotkanie odbyło się z racji omawianego problemu w Centrum Zarządzania Kryzysowego.
We wrześniu i październiku 2009 roku członkowie Komisji podsumowali akcję "Bezpieczne wakacje" oraz trwające przygotowania do święta 1 listopada.
W dniu 22 grudnia 2009 roku odbyło się o godzinie 13.00 spotkanie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w gmachu Urzędu Miejskiego Wrocławia przy Placu Nowy Targ 1/4 pok. 155.
W spotkaniu wzięli udział:
1)Wojciech Adamski - Wiceprezydent Wrocławia
2)Robert Wodejko - Komendant Miejski Policji
3)Zbigniew Słysz - Komendant Straży Miejskiej
4)Jarosław Salwa - przedstawiciel Prokuratury Okregowej
5)Krzysztof Stępień - KM PSP
6)Stanisław Kosiarczyk - Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
W trakcie spotkania omówiono następujące zagadnienia:
- informacja o stanie bezpieczeństwa miasta w 2009 roku przedstawiona przez komendantów służb mundurowych.
- informacja o aktualnie funkcjonującym we Wrocławiu monitoringu prewencyjnym przedstawiona przez Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Stanisława Kosiarczyka,
- organizacja imprezy "Sylwester w Rynku" przedstawiona przez dyrektora Stanisława Kosiarczyka
- dyskusja nad interpelacją radnego Szymona Hotały w sprawie utworzenia "Zespołu szybkiego udrażniania ruchu drogowego"
- wnioski i dyskusja.
W ciągu całego 2009 roku członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku uczestniczyli w różnych spotkaniach i brali udział w wielu inicjatywach mających na celu poprawę bezpieczeństwa nie tylko miejskiego. Swój aktywny udział brali członkowie Komisji m.in. w spotkaniach dotyczących zagrożeń epidemiologicznych (świńska czy ptasia grypa) oraz bezpieczeństwa imprez masowych i oficjalnych uroczystości.
|