ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 15 maja 2024 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska
(ostatnia zmiana: DUMKiŚ. z 2024 r., poz. 76)
Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 3 i art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122) zarządza się co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu i Środowiska;
2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
3) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane wraz z podległymi jednostkami,
b) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
c) [1] (uchylona)
d) [2] (uchylona)
e) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
f) Biuro Nasiennictwa Leśnego,
g) Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej,
h) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra,
i) parki narodowe,
j) szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister,
k) Centralny Azyl dla Zwierząt;
4) przedsiębiorcach - rozumie się przez to spółki, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw aktywów państwowych , a w stosunku do których Minister posiada właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa i na które nałożono obowiązek realizacji takich zadań w drodze decyzji administracyjnej oraz zawarto umowę na ich realizację;
5) punkcie kontaktowym - rozumie się przez to sekretariat kierującego komórką organizacyjną w Ministerstwie, kierownika jednostki organizacyjnej lub stanowisko utworzone w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej, funkcjonujące w systemie stałych dyżurów Ministra w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1;
6) stałym dyżurze - rozumie się przez to całodobową służbę w ramach systemu stałych dyżurów Ministra pełnioną w Ministerstwie, w jednostkach organizacyjnych lub u przedsiębiorców w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.
§ 3. System stałych dyżurów Ministra zapewnienia ciągłość przekazywania decyzji:
1) organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;
2) Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierownikom jednostek organizacyjnych oraz kierownikom przedsiębiorców.
§ 4. System stałych dyżurów Ministra obejmuje:
1) stały dyżur w Ministerstwie;
2) stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a-b [3] ;
3) stałe dyżury u przedsiębiorców;
4) punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
5) punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. e-k.
§ 5. 1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji.
2. Osoby pełniące służbę w ramach systemu stałych dyżurów realizują zadania, o których mowa w ust. 1, przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędów obsługujących: Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz spraw zagranicznych;
2) przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, urzędów obsługujących: Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw zagranicznych;
3) przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania;
4) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
5) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6) monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
7) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
8) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
9) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§ 6. 1. Kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie odpowiada za organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz we współpracy z kierującym komórką do spraw obsługi administracyjnej i logistycznej za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a-b [4] , odpowiadają za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych.
3. Za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru u przedsiębiorcy odpowiada jego kierownik.
4. Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:
1) określenie:
a) składu osobowego zespołu stałego dyżuru,
b) miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c) zadań osób pełniących stały dyżur;
2) opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;
3) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w niezbędne środki łączności i systemy teleinformatyczne;
4) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w urządzenia i sprzęt biurowy oraz meble biurowe;
5) zapewnienie dostępu do pomieszczeń socjalnych;
6) zapewnienie ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru;
7) zapewnienie ochrony fizycznej stałego dyżuru.
§ 7. 1. Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają w:
1) komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami;
2) w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. e-k, kierownicy tych jednostek.
2. Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:
1) określenie:
a) składu osobowego punktu kontaktowego,
b) miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,
c) zadań osób pełniących dyżury w punkcie kontaktowym;
2) opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego;
3) wyposażenie punktu kontaktowego w niezbędne środki łączności i systemy teleinformatyczne;
4) zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.
§ 8. 1. Dokumentację stałego dyżuru stanowią:
1) instrukcja pełnienia stałego dyżuru;
2) dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych informacji i decyzji.
2. Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:
1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;
4) procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;
5) procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru;
6) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
7) wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa, kierujących komórkami organizacyjnymi i pracowników odpowiednio Ministerstwa, jednostki organizacyjnej albo przedsiębiorcy;
8) wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
9) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
10) grafik pełnienia stałego dyżuru.
3. Instrukcja pełnienia stałego dyżuru może określać dodatkowe informacje, w tym w szczególności:
1) plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
2) wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania informacji i decyzji w ramach stałego dyżuru;
3) tabele sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych;
4) wypis z tabeli realizacji zadań operacyjnych;
5) instrukcję alarmową na wypadek pożaru;
6) plan ewakuacji.
4. Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:
1) instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego;
2) dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych informacji i decyzji.
5. Instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego określa:
1) zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;
2) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;
3) procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;
4) procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego;
5) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
6) wykaz telefonów służbowych, w tym komórkowych, i służbowych adresów e-mail kierownictwa, kierujących komórkami organizacyjnymi i pracowników, odpowiednio Ministerstwa albo jednostki organizacyjnej;
7) wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
8) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym.
§ 9. 1. W stanie stałej gotowości obronnej państwa zadania uruchamiania stałych dyżurów oraz podwyższania gotowości obronnej państwa realizuje Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
2. W wyższych stanach gotowości obronnej państwa stały dyżur w Ministerstwie pełni zespół stałego dyżuru, w składzie o którym mowa w ust. 3, we współpracy z Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra, oraz osoby wyznaczone do pełnienia dyżuru w punktach kontaktowych.
3. Skład osobowy zespołu stałego dyżuru stanowią pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa wyznaczeni w drodze decyzji przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
4. Punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się w sekretariatach tych komórek.
5. Osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym wyznacza kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa.
6. Osoby, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa albo upoważnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632), ważne zaświadczenie stwierdzające przeszkolenie z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w zakresie powierzonych zadań.
§ 10. 1. Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramami przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, opracowanymi odpowiednio w Ministerstwie, jednostkach organizacyjnych albo u przedsiębiorców.
2. Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1) w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;
2) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;
3) u przedsiębiorców - kierownicy tych przedsiębiorców.
3. Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami;
2) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek.
4. O uruchomieniu lub odwołaniu stałych dyżurów i punktów kontaktowych Minister informuje Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
§ 11. Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub punktu kontaktowego Minister przekazuje osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:
1) ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo
2) w formie pisemnej.
§ 12. Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.
§ 13. Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.
§ 14. Sprawdzenie gotowości do działania stałego dyżuru i punktów kontaktowych następuje w ramach:
1) kontroli wykonywania zadań obronnych;
2) treningów praktycznego wykonywania zadań organizowanych przez Ministra corocznie w maju i listopadzie.
§ 15. Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy opracować albo zaktualizować w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 16. Traci moc zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. Min. Klim. i Środ. poz. 41).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozrządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).
[1] § 2 pkt 3 lit. c) uchylona przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 listopada 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz.Urz.MKiŚ. poz. 76). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2024 r.
[2] § 2 pkt 3 lit. d) uchylona przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 listopada 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz.Urz.MKiŚ. poz. 76). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2024 r.
[3] § 4 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 listopada 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz.Urz.MKiŚ. poz. 76). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2024 r.
[4] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 listopada 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz.Urz.MKiŚ. poz. 76). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00