ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 10 maja 2021 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372), w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu i Środowiska;
2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
3) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,
b) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
c) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
d) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra,
e) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,
f) Biuro Nasiennictwa Leśnego,
g) Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej,
h) parki narodowe,
i) szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister.
4) punkcie kontaktowym - rozumie się przez to stanowisko utworzone w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej funkcjonujące w ramach systemu stałych dyżurów Ministra, powołane w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa § 5 ust. 1;
5) stałym dyżurze - rozumie się przez to całodobową służbę w ramach systemu stałych dyżurów Ministra pełnioną w Ministerstwie lub jednostce organizacyjnej w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.
§ 3. System stałych dyżurów Ministra tworzy się w celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji:
1) organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;
2) Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierownikom jednostek organizacyjnych oraz kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
§ 4. System stałych dyżurów Ministra obejmuje:
1) stały dyżur w Ministerstwie;
2) stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b;
3) punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
4) punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-i.
§ 5. 1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, osoby pełniące służbę w ramach systemu stałych dyżurów realizują poprzez:
1) przyjmowanie i przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
2) przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwu Obrony Narodowej oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych;
3) przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przekazywanie decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;
4) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
5) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6) monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
7) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
8) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
9) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§ 6. 1. Kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie odpowiada za utworzenie i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b, odpowiadają za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych.
3. Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:
1) określenie:
a) składu osobowego zespołu stałego dyżuru, o którym mowa w § 9 ust. 2,
b) miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c) zadań osób pełniących stały dyżur;
2) opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;
3) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w sprzęt biurowy i kwaterunkowy oraz zabezpieczenie socjalne;
5) zapewnienie ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru;
6) zapewnienie ochrony fizycznej stałego dyżuru.
§ 7. 1. Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają:
1) w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-i, kierownicy tych jednostek;
2) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami.
2. Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:
1) określenie:
a) składu osobowego punktu kontaktowego,
b) miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,
c) zadań osób pełniących dyżury w punkcie kontaktowym;
2) opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego;
3) wyposażenie punktu kontaktowego w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4) zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.
§ 8. 1. Dokumentację stałego dyżuru stanowią:
1) instrukcja pełnienia stałego dyżuru;
2) dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych informacji i decyzji.
2. Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:
1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;
4) procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;
5) procedury uruchamia zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru;
6) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
7) wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa i pracowników w jednostce organizacyjnej;
8) wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
9) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
10) grafik pełnienia stałego dyżuru.
3. Ponadto, instrukcja pełnienia stałego dyżuru może zawierać w szczególności:
1) plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
2) wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania informacji i decyzji w ramach stałego dyżuru;
3) tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania;
4) wypis z tabeli realizacji zadań operacyjnych;
5) instrukcję alarmową na wypadek pożaru;
6) plan ewakuacji.
4. Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:
1) instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego;
2) dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych informacji i decyzji.
5. Instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego określa:
1) zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;
2) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;
3) procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;
4) procedury uruchamia zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego;
5) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
6) wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa i pracowników, odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych;
7) wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
8) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym.
§ 9. 1. W stanie stałej gotowości obronnej państwa gotowość do uruchamiania stałych dyżurów Ministra zapewnia Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
2. W wyższych stanach gotowości obronnej państwa stały dyżur w Ministerstwie pełni zespół stałego dyżuru, o którym mowa w ust. 3, we współpracy z dyżurnymi Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra, oraz osoby wyznaczone do pełnienia dyżuru w punktach kontaktowych.
3. Skład osobowy zespołu stałego dyżuru stanowią pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, wyznaczeni w formie decyzji przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
4. Punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się w sekretariatach tych komórek.
5. Osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym wyznacza kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa.
6. Osoby, o których mowa w ust. 2, powinny posiadać poświadczenia bezpieczeństwa lub upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli tajności „zastrzeżone”.
§ 10. 1. Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramami przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, opracowanymi odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych.
2. Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1) w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;
2) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek.
3. Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;
2) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami.
4. O uruchomieniu lub odwołaniu stałych dyżurów i punktów kontaktowych Minister informuje Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
§ 11. Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub punktu kontaktowego Minister przekazuje osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:
1) ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo
2) w formie pisemnej decyzji.
§ 12. Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.
§ 13. Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.
§ 14. Sprawdzenie gotowości do działania stałego dyżuru i punktów kontaktowych następuje w ramach:
1) kontroli wykonywania zadań obronnych;
2) treningów praktycznego wykonywania zadań, organizowanych przez Ministra nie rzadziej niż dwa razy w roku.
§ 15. Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy opracować w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 16. Traci moc:
1) zarządzenie Ministra Klimatu z dnia 17 czerwca 2020 r. w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu (Dz. Urz. Min. Klim. poz. 31);
2) zarządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 października 2019 r. w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Środowiska (Dz. Urz. Min. Środ. poz. 58).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER KLIMATU I ŚRODOWISKA
Michał Kurtyka
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00