Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-05-13 do 2022-04-23
Wersja archiwalna od 2021-05-13 do 2022-04-23
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 10 maja 2021 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej energia, klimat i środowisko.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
3) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu i Środowiska;
4) komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to departamenty i biura Ministerstwa Klimatu i Środowiska;
5) komórce ds. obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska;
6) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,
b) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
c) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
d) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra,
e) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,
f) Biuro Nasiennictwa Leśnego,
g) Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej,
h) parki narodowe,
i) szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister.
§ 3. Do zadań obronnych wykonywanych w ramach powszechnego obowiązku obrony zalicza się:
1) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych;
2) planowanie obronne, które obejmuje:
a) planowanie operacyjne,
b) programowanie obronne,
c) przeglądy obronne;
3) przygotowanie systemu kierowania Ministra, w tym stanowisk kierowania;
4) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie stałego dyżuru;
5) realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;
6) realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza - Host Nation Support (HNS), realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;
7) planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych;
8) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych;
9) planowanie i realizację zadań gospodarczo-obronnych;
10) przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją;
11) szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12) organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;
13) organizowanie i prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych.
§ 4. Planowanie oraz realizację zadań obronnych, o których mowa w § 3, w imieniu Ministra koordynuje kierujący komórką ds. obronnych.
§ 5. 1. W ramach wykonywanych zadań obronnych, komórki organizacyjne Ministerstwa, inne niż komórka ds. obronnych, w szczególności:
1) realizują zadania związane z udziałem Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym;
2) biorą udział w realizacji zadań operacyjnych;
3) współpracują z komórką ds. obronnych w zakresie:
a) tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych,
b) opracowywania planów, programów i przeglądów obronnych dotyczących pozamilitarnych przygotowań obronnych realizowanych w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko,
c) opracowywanie koncepcji, harmonogramów, planów, regulaminów, instrukcji oraz innych dokumentów zgodnie z potrzebą wynikającą z realizowanych zadań obronnych,
d) przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra,
e) realizacji stałych dyżurów,
f) realizacji przedsięwzięć szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego działów administracji rządowej - energia, klimat i środowisko,
g) realizacji kontroli wykonywania zadań obronnych, ujętych w planach i programach kontroli wykonywania zadań obronnych, w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko,
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa, inne niż komórka ds. obronnych, współpracują z komórką ds. obronnych oraz komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw kadrowych w zakresie reklamowania, od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej, pracowników którym powierzono wykonywanie zadań obronnych;
3. Tworzenie warunków organizacyjnych oraz zasoby osobowe do realizacji zadań obronnych w Ministerstwie zapewnia Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 6. 1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do działania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz kierowanie wykonywaniem zadań obronnych należy do obowiązków ich kierowników.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych uzgadniają z Ministrem przyjęte do realizacji zadania obronne.
3. W jednostkach organizacyjnych zadania obronne są realizowane przez pracowników komórek właściwych w sprawach obronnych oraz pracowników innych komórek organizacyjnych, którym powierzono wykonywanie tych zadań.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych określają zakres wykonywanych zadań obronnych, strukturę organizacyjną i szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do ich realizacji oraz sprawują nadzór nad realizacją tych zadań.
§ 7. Do zadań w zakresie tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 3 pkt 1, należy:
1) opracowanie oraz aktualizowanie:
a) koncepcji wykonywania zadań obronnych,
b) harmonogramów wykonywania zadań obronnych,
c) aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych oraz regulaminów organizacyjnych;
2) zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do ochrony i przetwarzania informacji niejawnych, dotyczących realizacji zadań obronnych;
3) organizowanie współdziałania Ministerstwa i jednostek organizacyjnych z innymi podmiotami właściwymi do realizacji zadań obronnych.
§ 8. Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a, należy:
1) opracowanie:
a) planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - energia, klimat i środowisko,
b) planów operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych
- w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2) uzgadnianie przyjętych do realizacji zadań operacyjnych;
3) opracowywanie i aktualizowanie kart realizacji zadań operacyjnych;
4) zatwierdzanie planów operacyjnych;
5) aktualizacja planów operacyjnych.
§ 9. Do zadań wykonywanych w obszarze programowania obronnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. b, należy:
1) zgłaszanie Ministrowi Obrony Narodowej przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczpospolitej Polskiej;
2) sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny:
a) programów pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej - energia, klimat i środowisko,
b) programów pozamilitarnych przygotowań obronnych jednostek organizacyjnych, których kierownicy są dysponentami części budżetowych;
3) sporządzanie aneksów do programów pozamilitarnych, o których mowa w pkt 2;
4) planowanie wydatków na realizację przedsięwzięć rzeczowych w ramach zadania budżetowego dotyczącego pozamilitarnych przygotowań obronnych;
5) realizowanie zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w szczególności dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, przygotowania do militaryzacji i wykonywania szczególnej ochrony obiektów, organizacji szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych.
§ 10. 1. Do zadań wykonywanych w ramach przeglądów obronnych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. c, należy sporządzanie narodowych kwestionariuszy pozamilitarnych przygotowań obronnych, zawierających dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu realizacji zadań obronnych oraz wydatkowania środków budżetowych w ramach programów pozamilitarnych przygotowań obronnych:
1) działów administracji rządowej - energia, klimat i środowisko;
2) jednostki organizacyjnej, której kierownik jest dysponentem części budżetowej.
2. W celu sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują do komórki ds. obronnych, sprawozdania obejmujące dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w jednostce, w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.
§ 11. 1. W celu zapewnienia kierowania przez Ministra działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, tworzy się system kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3.
2. Organizację systemu kierowania Ministra oraz sprawy związane z przygotowaniem stanowisk kierowania określa odrębne zarządzenie.
§ 12. 1. Do zadań realizowanych w ramach tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 pkt 4, należy:
1) ustalenie zasad i procedur wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko;
2) zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podczas podnoszenia i w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3) tworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego oraz wprowadzonych stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego i stopni alarmowych CRP.
2. Organizację systemu stałych dyżurów Ministra oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych, określa odrębne zarządzenie.
3. Wprowadzenie wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje w szczególności realizację następujących zadań:
1) uruchomienie oraz zapewnienie ciągłości działania stałych dyżurów;
2) utworzenie systemu monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa powszechnego i ich oceny dla potrzeb decyzyjnych;
3) osiągnięcie gotowości do uruchomienia zadań operacyjnych, ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;
4) osiągnięcie gotowości do uruchomienia stanowisk kierowania;
5) osiągnięcie gotowości jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania na rzecz obronności państwa uzasadniających ich militaryzację, do militaryzacji, o której mowa w § 18;
6) osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o której mowa w § 19;
6) nadanie priorytetu działaniom mającym na celu wsparcie Sił Zbrojnych RP oraz realizację zadań państwa gospodarza, o których mowa w § 14;
7) zapewnienie finansowania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;
8) osiągnięcie gotowości do ewakuacji z rejonów zagrożonych działaniami wojennymi.
§ 13. 1. Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w § 3 pkt 5, w czasie pokoju, kryzysu i wojny obejmuje w szczególności udział w realizacji Celów Sił Zbrojnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
2. Zakres współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności tworzenie warunków umożliwiających skuteczne wsparcie przez cywilnych ekspertów specjalistyczną wiedzą, badaniami, prognozami, informacjami dowódców wojskowych planujących operacje wojskowe oraz określenie wytycznych Ministra w sprawie realizacji współpracy cywilno-wojskowej w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko.
§ 14. 1. Realizacja zadań na rzecz wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza - Host Nation Support (HNS), o których mowa w § 3 pkt 6, zwanych dalej "zadaniami HNS", we współpracy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, obejmuje w szczególności:
1) tworzenie warunków organizacyjnych do kierowania realizacją zadań HNS w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, w tym powołanie punktów kontaktowych HNS w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;
2) uwzględnianie zadań HNS w planach operacyjnych funkcjonowania;
3) zapewnienie zasobów osobowych i rzeczowych do realizacji zadań HNS;
4) udział w opracowaniu narodowego katalogu możliwości HNS oraz tworzenie i prowadzenie bazy danych HNS w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko.
2. Prowadzenie bazy danych HNS w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, polega na zbieraniu, aktualizowaniu i przekazywaniu Pełnomocnikowi do Spraw HNS w Ministerstwie Obrony Narodowej informacji o posiadanych zasobach oraz możliwościach ich udostępnienia na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych.
3. Szczegółowy tryb planowania i realizacji zadań HNS, określają wytyczne Ministra w sprawie realizacji HNS w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko.
§ 15. 1. Planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 7, obejmuje:
1) określenie potrzeb w zakresie obiektów, urządzeń, środków transportu i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;
2) wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;
3) tworzenie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń.
2. Występowanie z wnioskami w sprawie świadczeń rzeczowych i osobistych realizuje się zgodnie z decyzjami kierowników jednostek organizacyjnych.
3. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych realizują komórki właściwe do spraw administrowania i zabezpieczenia logistycznego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.
§ 16. 1. Do zadań realizowanych w ramach zapewnienia zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 3 pkt 8, należy:
1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych:
a) kierujących zespołami oraz członków tych zespołów przewidzianymi do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,
b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania,
c) pracowników realizujących zadania operacyjne,
d) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stałych dyżurów;
2) opracowywanie i wysyłanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień, zawiadomień o reklamowaniu z urzędu pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych (imienne wykazy osób) od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
3) występowanie z wnioskami do właściwych wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie reklamowania pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
4) nadawanie przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom przeznaczonym do służby w jednostkach zmilitaryzowanych.
2. Wnioski w sprawie reklamowania sporządzają i przesyłają właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień w:
1) Ministerstwie - komórka ds. obronnych we współpracy z komórką właściwą do spraw kadrowych;
2) jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe do spraw kadrowych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do prowadzenia spraw kadrowych.
3. Ewidencję pracowników reklamowanych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny prowadzą w:
1) Ministerstwie - komórka ds. obronnych;
2) jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne do spraw obronnych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do spraw obronnych.
§ 17. 1. Planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych, o których mowa w § 3 pkt 9, obejmuje:
1) planowanie i realizację zadań usługowych na rzecz obronności państwa;
2) nakładanie zadań usługowych na jednostki organizacyjne;
3) prowadzenie kontroli gotowości jednostek organizacyjnych, na które nałożone zostały zadania usługowe, do realizacji nałożonych zadań gospodarczo-obronnych.
2. Zadania gospodarczo-obronne uruchamiane są w ramach realizowanych zadań operacyjnych lub zgodnie z planem wdrażania Programu Mobilizacji Gospodarki.
3. Za przygotowanie oraz gotowość do realizacji zadań gospodarczo-obronnych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, na które nałożono te zadania w Programie Mobilizacji Gospodarki.
§ 18. 1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją, o którym mowa w § 3 pkt 10, obejmuje w szczególności:
1) kwalifikowanie jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania na rzecz obronności państwa uzasadniające ich militaryzację;
2) formowanie jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;
3) wyposażenie jednostek przewidzianych do militaryzacji;
4) szkolenie obronne jednostek organizacyjnych w zakresie militaryzacji;
5) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek organizacyjnych do objęcia ich militaryzacją.
2. Za przygotowanie oraz osiągnięcie gotowości do działania jednostek zmilitaryzowanych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją.
3. Zadania związane z przygotowaniem jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją i sposób realizacji tych zadań określa odrębne zarządzenie.
§ 19. 1. Szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o której mowa w § 3 pkt 11, obejmuje w szczególności:
1) kwalifikowanie obiektów do uznania za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2) formowanie jednostek zmilitaryzowanych do prowadzenia szczególnej ochrony;
3) wyposażenie jednostek, o których mowa w pkt 2, w sprzęt wojskowy i specjalistyczny do prowadzenia szczególnej ochrony;
4) szkolenie jednostek, o których mowa w pkt 2;
5) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek, o których mowa w pkt 2, do prowadzenia szczególnej ochrony.
2. Zasady przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. Nr 116, poz. 1090, z poźn. zm.).
§ 20. 1. W Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych realizowane jest szkolenie obronne, o którym mowa w § 3 pkt 12.
2. Zadania związane z koordynowaniem szkolenia obronnego, w imieniu Ministra realizuje kierujący komórką ds. obronnych, do obowiązków którego należy wydawanie wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, na jaki te wytyczne są wydawane, oraz uzgadnianie planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych.
3. W wytycznych, o których mowa w ust. 2, należy w szczególności:
1) dokonać oceny realizacji szkolenia za miniony rok szkolenia obronnego;
2) określić cele i priorytety szkolenia obronnego na kolejny rok szkolenia obronnego;
3) określić sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i realizacją szkolenia obronnego przez organizatorów szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;
4) określić plan finansowania szkolenia obronnego.
4. Kierujący komórką ds. obronnych organizuje szkolenia obronne w Ministerstwie dla kierowników i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych. Do jego obowiązków w szczególności należy:
1) opracowywanie i aktualizacja programów szkolenia obronnego;
2) opracowywanie i uzgadnianie z Ministrem Obrony Narodowej planów szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko;
3) kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;
4) zapewnienie środków finansowych w ramach programowania pozamilitarnych przygotowań obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych oraz dysponowanie tymi środkami na realizację szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;
5) organizowanie i realizacja szkolenia obronnego;
6) dokumentowanie szkolenia;
7) kontrolowanie realizacji szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych.
5. Organizatorami szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są ich kierownicy, do obowiązków których należy w szczególności:
1) opracowanie, na sześcioletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6 lit. a; tych komórek i jednostek organizacyjnych. Za zapewnienie dyscypliny udziału w szkoleniu obronnym:
2) opracowanie, na trzyletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6 lit. b-i;
3) opracowywanie rocznych planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych oraz uzgadnianie tych planów z Ministrem;
4) kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie Ministrowi kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;
5) organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego;
6) dokumentowanie szkolenia;
7) rozliczanie przekazanych przez Ministra środków finansowych na organizację szkolenia obronnego.
6. Plany szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są opracowywane i przedkładane do uzgodnienia Ministrowi, w terminie do 28 lutego roku rozpoczęcia okresu, na jaki dokumenty te są sporządzane.
7. Udział w szkoleniu obronnym jest służbowym obowiązkiem kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych komórek i jednostek organizacyjnych. Za zapewnienie dyscypliny udziału w szkoleniu obronnym:
1) wyższych kursach obronnych - odpowiada kierujący komórką ds. obronnych,
2) organizowanych w Ministerstwie - odpowiadają kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych,
3) organizowanych w jednostkach organizacyjnych - odpowiadają ich kierownicy.
§ 21. 1. Kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 13, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i jednostkach organizacyjnych, zarządza Minister. Zadania związane z planowaniem i organizowaniem kontroli, o których mowa w zdaniu pierwszym, realizuje w imieniu Ministra kierujący komórką ds. obronnych.
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w formie kontroli problemowych lub kontroli doraźnych.
3. Planowanie kontroli problemowych polega na opracowywaniu:
1) programów kontroli wykonywania zadań obronnych w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko na sześcioletnie okresy planistyczne i ich aktualizacji co dwa lata,
2) rocznych planów kontroli wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych.
4. Zadania związane z organizowaniem kontroli obejmują:
1) określanie zakresu tematycznego i terminu kontroli;
2) powiadamianie kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej o terminie przeprowadzania i zakresie tematycznym kontroli;
3) opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi planu przeprowadzania kontroli w danej komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej;
4) określenie składu zespołu kontrolnego i jego przewodniczącego;
5) przeprowadzenie kontroli;
6) opracowywanie oraz przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi protokołu pokontrolnego.
5. Zakres tematyczny kontroli problemowych obejmuje:
1) tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;
2) realizację planowania operacyjnego;
3) realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;
4) realizację zadań HNS;
5) przygotowanie do realizacji zadań w systemie kierowania;
6) przygotowanie organizacyjne i wykonywanie stałego dyżuru;
7) planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych;
8) planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony;
9) przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;
10) realizację procesu przygotowań jednostek przewidzianych do militaryzacji;
11) realizację procesu przygotowań jednostek wykonujących szczególną ochronę obiektów szczególnie ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa;
12) planowanie i realizacja szkolenia obronnego.
6. Zakres tematyczny kontroli doraźnych obejmuje w szczególności sprawdzenie prawidłowości realizacji zadań obronnych w zakresie objętym zaleceniami zespołu kontrolnego w ramach uprzednio przeprowadzonej kontroli problemowej.
§ 22. Traci moc:
1) zarządzenie Ministra Klimatu z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Klim. poz. 37);
2) zarządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2020 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Środ. poz. 29).
§ 23. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER KLIMATU I ŚRODOWISKA
Michał Kurtyka
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004)