Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-04-23
Wersja aktualna od 2021-04-23
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 32
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII1)
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
w sprawie statutu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego
Na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. Nr 17 poz. 139) oraz art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się statut Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc statut Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego z dnia 22 stycznia 2020 r., zatwierdzony przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII
JAROSŁAW GOWIN
1) Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
Załącznik do zarządzenia nr 32 Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii
z dnia 23 kwietnia 2021 r. (poz. 33)
STATUT
CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1. Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym działającym na podstawie:
1) ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. poz. 139);
2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383), zwanej dalej "ustawą";
3) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
2. W strukturze Instytutu funkcjonuje Zakład Ochron Osobistych z siedzibą w Łodzi.
3. Instytut może używać skróconej nazwy: "CIOP-PIB".
4. Instytut posiada osobowość prawną.
5. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw pracy.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 3. 1. Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, w dyscyplinie inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, w zakresie tematyki ochrony pracy oraz ergonomii, w tym w szczególności w ramach programów wieloletnich, ustanawianych przez Radę Ministrów;
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1, do potrzeb praktyki;
3) udział we wdrażaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1;
4) prowadzenie działalności wspierającej administrację publiczną w zakresie tematyki ochrony pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
2. Zakres działania Instytutu obejmuje:
1) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
2) wykonywanie ekspertyz i analiz oraz opracowywanie opinii w zakresie ochrony pracy i ergonomii;
3) opracowywanie ocen dotyczących stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, a także w zakresie osiągnięć światowej nauki i techniki;
4) prowadzenie i organizowanie prac Międzyresortowej Komisji do Spraw Najwyższych Dopuszczalnych Stężeń i Natężeń Czynników Szkodliwych dla Zdrowia w Środowisku Pracy;
5) opracowywanie i rozwój metodyki kompleksowej diagnozy kompetencji i kwalifikacji zawodowych oraz sprawności psychospołecznych i fizycznych, w tym osób z niepełnosprawnościami;
6) opracowywanie zasad projektowania, oceny oraz dostosowania stanowisk i procesów pracy do możliwości psychofizycznych określonych grup zawodowych;
7) wykorzystanie wiedzy, doświadczenia i wyników uzyskanych w ramach badań naukowych i prac rozwojowych w procesach badań laboratoryjnych i wzorcowania przyrządów pomiarowych oraz certyfikacji wyrobów, usług oraz kompetencji personelu - prowadzonych w zakresie uzyskanych akredytacji i notyfikacji;
8) prowadzenie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie projektów oraz kontroli realizacji tych projektów w ramach programu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczącego dofinansowania działań prowadzonych przez płatników składek skierowanych na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej;
9) prowadzenie i rozwój baz danych związanych z przedmiotem działania Instytutu;
10) prowadzenie działalności:
a) normalizacyjnej w zakresie ochrony pracy oraz ergonomii,
b) w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw,
c) wydawniczej i publikacyjnej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi,
d) wspierającej administrację rządową w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej oraz podpisanych lub ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów dotyczących ochrony pracy.
3. Instytut poza działaniami, o których mowa w ust. 1 i 2:
1) prowadzi kształcenie na studiach podyplomowych związanych z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
2) posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, w dyscyplinie inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, w zakresie związanym z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
3) może wytwarzać związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi: aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury.
4. Instytut realizuje również inne zadania zmierzające do podnoszenia jakości życia i zabezpieczenia społecznego w zakresie ochrony pracy, zlecane przez ministra właściwego do spraw pracy i innych dysponentów części budżetowych.
§ 4. Przedmiot działalności Instytutu według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) obejmuje:
1) 72.19.Z badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
2) 72.11.Z badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii;
3) 71.20.B pozostałe badania i analizy techniczne;
4) 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
5) 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
6) 72.20.Z badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
7) 74.90.Z pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
§ 5. Działalność Instytutu, o której mowa w § 3 i § 4, jest prowadzona na zasadzie non profit, w rozumieniu przeznaczenia całego zysku na realizację celów statutowych.
Rozdział III
Organy Instytutu
§ 6. Organami Instytutu są:
1) Dyrektor;
2) Rada Naukowa.
Dyrektor
§ 7. 1. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców Dyrektora.
2. Dyrektor Instytutu może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:
1) funkcji sekretarza naukowego Instytutu;
2) kolegium;
3) organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora Instytutu;
4) pełnomocników do realizacji określonych zadań.
3. W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor Instytutu, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Naukowej, powołuje na tę funkcję osobę spełniającą wymagania określone w ustawie i ustala, w drodze zarządzenia, zakres jego obowiązków.
4. W przypadku ustanowienia kolegium lub innego organu opiniodawczo-doradczego, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze zarządzenia, jego zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.
5. W przypadku ustanowienia pełnomocników, o których mowa w ust. 2 pkt. 4, Dyrektor Instytutu ustala, w dokumencie udzielającym pełnomocnictwa, zakres i czas umocowania.
Rada Naukowa - skład
§ 8.1. Rada Naukowa liczy 30 członków.
2. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi (14 członków) i badawczo-techniczni (1 członek) Instytutu, co stanowi 50% składu Rady Naukowej, w tym:
a) 5 członków (17% składu Rady Naukowej) posiadających tytuł naukowy,
b) 4 członków (13% składu Rady Naukowej) posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego;
c) 5 członków (17% składu Rady Naukowej) posiadających stopień naukowy doktora;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 15 członków, co stanowi 50% składu Rady Naukowej.
3. W skład Rady Naukowej wchodzi Dyrektor oraz Zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ustawie, oraz przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, z prawem głosu w sprawach określonych w ustawie.
4. Tryb przeprowadzania wyborów do Rady Naukowej oraz uzupełniania jej składu w trakcie kadencji określa Regulamin wyborów do Rady Naukowej Instytutu, ustanowiony przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
5. Członkowie Rady Naukowej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady Naukowej osobiście lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, z możliwością podejmowania uchwał zgodnie z ust. 6.
6. Uchwały Rady Naukowej mogą być podejmowane w drodze głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeśli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
7. Zasady podejmowania uchwał oraz tryb pracy Rady Naukowej określa uchwalony przez Radę Naukową Regulamin Rady Naukowej.
Rozdział IV
Tryb zatrudniania pracowników naukowych
§ 9. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego w Instytucie jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs na stanowisko pracownika naukowego ogłasza Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.
3. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane zgodnie z wymogami określonymi w ustawie.
4. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, oraz termin i miejsce ich składania.
5. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
6. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne komisja konkursowa, powołana każdorazowo w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu, przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne.
7. Na podstawie analizy złożonych dokumentów oraz przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany kandydat do zarekomendowania Dyrektorowi Instytutu, w celu jego zatrudnienia.
8. Komisja sporządza i przekazuje Dyrektorowi Instytutu protokół zawierający oceny kandydatów wraz z dokumentacją konkursową.
9. Rada Naukowa Instytutu, na wniosek Dyrektora Instytutu, opiniuje kwalifikacje wskazanego przez Komisję kandydata.
10. Dyrektor Instytutu rozstrzyga konkurs. Wyniki konkursu są podawane do wiadomości kandydatów.
11. W przypadku braku kandydatów spełniających wymagania określone w ogłoszeniu o konkursie dokonuje się zamknięcia konkursu.
12. Szczegółowy tryb organizacji konkursu określa Regulamin przeprowadzania konkursu na stanowisko naukowe w Instytucie, wydawany w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu.
Rozdział V
Rzecznik Dyscyplinarny i Komisja Dyscyplinarna
§ 10. Rzecznika Dyscyplinarnego powołuje Rada Naukowa w trybie ustalonym w Regulaminie Rady Naukowej.
§ 11. 1. Komisja Dyscyplinarna działająca w Instytucie składa się z 3 członków, wyłonionych w drodze tajnego głosowania, na okres czterech lat.
2. Wybory do Komisji Dyscyplinarnej przeprowadza się w sposób określony w zarządzeniu Dyrektora Instytutu, określającego skład i przewodniczącego Komisji Wyborczej.
3. Wybory do Komisji Dyscyplinarnej organizuje i przeprowadza Komisja Wyborcza.
4. Członek Komisji Wyborczej nie może być jednocześnie kandydatem do Komisji Dyscyplinarnej.
5. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i badawczo-technicznym Instytutu.
6. Uprawnieni do zgłaszania kandydatur są pracownicy Instytutu, wymienieni w ust. 5. Zgłoszenie może nastąpić po uzyskaniu pisemnej zgody kandydata.
7. Kandydatury należy zgłaszać w formie pisemnej do przewodniczącego Komisji Wyborczej, w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia Dyrektora Instytutu, o którym mowa w ust. 2.
8. Komisja Wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
9. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
10. Komisja Wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu.
11. Dyrektor Instytutu ogłasza niezwłocznie wyniki wyborów przez zamieszczenie komunikatu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Instytutu w Warszawie oraz w siedzibie Zakładu Ochron Osobistych w Łodzi.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 12. 1. Wszelkie zmiany statutu wymagają uchwały Rady Naukowej oraz zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw pracy.
2. Statut wchodzi w życie z dniem podpisania zarządzenia zatwierdzającego statut przez ministra właściwego do spraw pracy.
§ 13. Statut został uchwalony przez Radę Naukową w dniu 26 marca 2021 r.
§ 14. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc Statut Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego z dnia 22 stycznia 2020 r.