Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2020-12-23 do 2022-06-14
Wersja archiwalna od 2020-12-23 do 2022-06-14
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 11
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII1)
z dnia 23 grudnia 2020 r.
w sprawie realizacji przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856), w związku z § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i 1116) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa:
1) procedurę realizacji przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem, zmianą lub odwołaniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP;
2) moduły zadaniowe, które należy realizować dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.
§ 2. Departament właściwy w sprawach zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, zwany dalej "Departamentem", po otrzymaniu z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej "RCB", informacji o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP potwierdza RCB jej otrzymanie.
§ 3. Informacje o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP Departament przekazuje do:
1) sekretariatów członków kierownictwa Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, zwanego dalej "Ministerstwem";
2) sekretariatów komórek organizacyjnych realizujących w Ministerstwie przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP;
3) organów i jednostek podległych Ministrowi Rozwoju, Pracy i Technologii lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "organami i jednostkami";
4) przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w stosunku do których minister właściwy do spraw gospodarki jest organem właściwym w zakresie organizowania oraz sprawowania nadzoru nad realizacją zadań na rzecz obronności państwa.
§ 4. 1. Po otrzymaniu informacji z RCB o wprowadzeniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, Departament przekazuje do RCB raport o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni w terminach określonych przez RCB, jednakże w czasie nie dłuższym niż 12 godzin od otrzymania informacji.
2. Raport przekazywany jest do wiadomości Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3. W celu sporządzenia raportu, o którym mowa w ust. 1, komórki organizacyjne realizujące w Ministerstwie przedsięwzięcia dla poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP oraz organy i jednostki - w terminach i na adres poczty elektronicznej (lub za pośrednictwem faksu lub telefonicznie) określonych przez Departament - przekazują raporty o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Organy i jednostki, będące operatorami infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, przekazują bezpośrednio do RCB raport o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonych stopni w terminach określonych przez RCB oraz do wiadomości Departamentu.
§ 5. 1. Tryb zastosowany do wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP, określony w § 2, 3 i 4, stosuje się do jego zmiany lub odwołania, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP wprowadzone na czas określony przestają obowiązywać po upływie czasu na jaki zostały wprowadzone.
§ 6. W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł ALFA, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA;
3) prowadzenie wzmożonej kontroli administrowanych obiektów;
4) zalecenie podległemu personelowi informowania, za pośrednictwem osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo administrowanych obiektów lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach bezpośrednio, odpowiednich służb w przypadku zauważenia podejrzanych pojazdów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;
5) poinformowanie podległego personelu o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;
6) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony administrowanego obiektu;
7) przeprowadzanie kontroli pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren administrowanych obiektów;
8) sprawdzanie, na zewnątrz i od wewnątrz, administrowanych obiektów w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów;
9) sprawdzenie działania środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
10) dokonanie sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu w administrowanych obiektach;
11) dokonanie przeglądu wszelkich procedur, poleceń oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA.
§ 7. W przypadku wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł BRAVO, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO;
3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA;
4) wprowadzenie dodatkowych kontroli pojazdów, osób oraz administrowanych obiektów w rejonach zagrożonych;
5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;
6) ostrzeżenie podległego personelu o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
7) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym pracowników wyznaczonych do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
8) sprawdzenie i wzmocnienie ochrony administrowanych obiektów;
9) sprawdzenie systemów ochrony administrowanych obiektów;
10) wprowadzenie kontroli wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do Ministerstwa oraz organów i jednostek;
11) zamknięcie i zabezpieczenie nieużywanych regularnie administrowanych budynków i pomieszczeń;
12) dokonanie przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
13) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO.
§ 8. W przypadku wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł CHARLIE, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA i BRAVO oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO;
4) wprowadzenie dyżurów dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
5) ograniczenie do minimum liczby miejsc ogólnodostępnych w administrowanym obiekcie i w jego rejonie;
6) wprowadzenie w uzasadnionych przypadkach, ścisłej kontroli osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren administrowanych obiektów;
7) ograniczenie możliwości parkowania pojazdów przy administrowanych obiektach;
8) wydanie, w zakresie właściwości, broni i amunicji oraz środków ochrony osobistej uprawnionym osobom do wykonywania zadań ochronnych;
9) wprowadzenie dodatkowego całodobowego nadzoru nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;
10) zapewnienie ochrony środków transportu służbowego poza terenem administrowanego obiektu, wprowadzenie kontroli pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem;
11) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE.
§ 9. W przypadku wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł DELTA, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA, BRAVO i CHARLIE oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE;
4) wprowadzenie, w uzasadnionych przypadkach, ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych;
5) przeprowadzenie identyfikacji wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie administrowanego obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar administrowanego obiektu;
6) kontrolowanie wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren administrowanego obiektu i ich ładunku;
7) kontrolowanie wszystkich wnoszonych na teren administrowanego obiektu przedmiotów, w tym walizki, torebki, paczki;
8) przeprowadzanie częstszych kontroli na zewnątrz administrowanych obiektów i na parkingach;
9) ograniczenie liczby podróży służbowych zatrudnionych osób i wizyt osób niezatrudnionych w Ministerstwie oraz organach i jednostkach;
10) przygotowanie się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy;
11) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA.
§ 10. W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł ALFA-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego ALFA-CRP;
3) wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
4) monitorowanie i weryfikacja, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej;
5) sprawdzenie dostępności usług elektronicznych;
6) dokonywanie, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;
7) poinformowanie personelu Ministerstwa oraz organów i jednostek o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
8) sprawdzenie kanałów łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonanie weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji;
9) dokonanie przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;
10) sprawdzenie aktualnego stanu bezpieczeństwa systemów i ocena wpływu zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
11) informowanie na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwego dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałających centrów zarządzania kryzysowego;
12) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego ALFA-CRP.
§ 11. W przypadku wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł BRAVO-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego BRAVO-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w module ALFA-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP;
4) zapewnienie dostępności w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
5) sprawdzenie funkcjonowania zasilania awaryjnego;
6) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
7) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego BRAVO-CRP.
§ 12. W przypadku wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł CHARLIE-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego CHARLIE-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP i BRAVO-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP lub BRAVO-CRP;
4) wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
5) dokonanie przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku cybernetycznego;
6) przygotowanie się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku cybernetycznego;
7) dokonanie przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych i systemów teleinformatycznych;
8) przygotowanie się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia;
9) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego CHARLIE-CRP.
§ 13. W przypadku wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA-CRP, w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach wprowadza się moduł DELTA-CRP, w ramach którego realizowane są następujące zadania:
1) potwierdzenie otrzymania informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;
2) przekazywanie informacji o wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego DELTA-CRP;
3) wykonanie zadań wymienionych w modułach ALFA-CRP, BRAVO-CRP i CHARLIE-CRP oraz kontynuowanie lub sprawdzenie wykonania tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP;
4) uruchomienie planów awaryjnych lub planów ciągłości działania organizacji w zakresie cyberbezpieczeństwa w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;
5) stosownie do sytuacji teleinformatycznej przystąpienie do realizacji procedur przywracania ciągłości działania;
6) raportowanie o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego DELTA-CRP.
§ 14. Minister Rozwoju, Pracy i Technologii oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek, zależnie od oceny rozwoju sytuacji kryzysowej, mogą w każdym stopniu alarmowym powołać lub uruchomić organy doradcze i zespoły wspierające ich działalność, w tym Zespół Zarządzania Kryzysowego.
§ 15. 1. Dyrektor Generalny Ministerstwa oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie zarządzenia, określą z uwzględnieniem swoich kompetencji sposób realizacji zadań ujętych w modułach zadaniowych, o których mowa w § 6 - 13 zarządzenia oraz ich wykonawców.
2. Do czasu określenia sposobu realizacji zadań, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP Dyrektor Generalny Ministerstwa oraz prezesi lub dyrektorzy organów i jednostek realizują swoje zadania na dotychczasowych zasadach.
§ 16. Traci moc zarządzenie nr 25 Ministra Rozwoju z dnia 28 września 2020 r. w sprawie realizacji przedsięwzięć po wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP (Dz. Urz. Min. Roz. poz. 31).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER ROZWOJU,
PRACY I TECHNOLOGII
JAROSŁAW GOWIN
1) Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka, turystyka i praca na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).