Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2024 poz. 30
Wersja aktualna od 2024-10-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2024 poz. 30
Wersja aktualna od 2024-10-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH1)

z dnia 2 października 2024 r.

w sprawie Programu współpracy Ministra Aktywów Państwowych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2024-2027

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Przyjmuje się „Program współpracy Ministra Aktywów Państwowych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2024-2027”, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Aktywów Państwowych: J. Jaworowski


1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 741).

Załącznik do zarządzenia
Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 2 października 2024 r. (poz. 30)

PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2024-2027

1. Wstęp

Ministerstwo Aktywów Państwowych, zwane dalej „Ministerstwem”, jest urzędem administracji rządowej. Zostało ono utworzone z dniem 15 listopada 2019 r. na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia Ministerstwa Energii (Dz. U. poz. 2290).

Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej „Ministrem”, na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 741), kieruje działami administracji rządowej: aktywa państwowe oraz łączność.

Dział aktywa państwowe obejmuje sprawy dotyczące gospodarowania mieniem państwowym, w tym wykonywania praw majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa, jak również ochrony interesów Skarbu Państwa - z wyjątkiem spraw, które na mocy przepisów odrębnych są przypisane innym działom administracji rządowej.

Ponadto, Minister w ramach swoich kompetencji, reprezentuje Skarb Państwa w zakresie gospodarowania mieniem państwowym oraz podejmuje inicjatywę w zakresie wykorzystania mienia państwowego, w celu zapewnienia jego racjonalnego i efektywnego wykorzystania, zwiększenia jego wartości oraz realizacji polityki gospodarczej państwa.

Poza tym, Minister kieruje działem łączność, który obejmuje sprawy poczty.

Minister, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 oraz z 2024 r. poz. 834), zwanej dalej „ustawą”, jest obowiązany do przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 tej ustawy.

2. Cele Programu

Głównym celem Programu jest współpraca partnerska Ministra z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy w zakresie realizacji zadań na rzecz budowania ładu zarządczego, gospodarowania mieniem państwowym i ochrony interesów Skarbu Państwa.

Cele szczegółowe Programu:

1) otwartość administracji rządowej na opinie i potrzeby obywateli;

2) zaangażowanie interesariuszy w realizację zadań na rzecz racjonalnego i efektywnego wykorzystania mienia państwowego, zwiększenia jego wartości, budowania ładu zarządczego, realizacji polityki gospodarczej państwa, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz przyciągania talentów i rozwijania kompetencji kadr spółek z udziałem Skarbu Państwa;

3) tworzenie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z interesariuszami;

4) budowanie społeczeństwa obywatelskiego;

5) budowanie społecznie odpowiedzialnej administracji;

6) promowanie dobrych praktyk współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi.

3. Zasady współpracy

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy współpraca w ramach Programu odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności.

Zasada pomocniczości - polega na założeniu, iż podmioty administracji publicznej powinny wykonywać tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie realizowane przez jednostki niższego szczebla lub jednostki działające w ramach społeczeństwa. Zgodnie z zasadą pomocniczości, problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym szczeblu społecznym, co zapewnia udział strony społecznej w procesie decydowania i współzarządzania.

Zasada suwerenności stron - polega na założeniu, iż administracja publiczna uznaje prawo organizacji pozarządowych do niezależności i odrębności w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych przy zachowaniu symetryczności praw i obowiązków stron współpracy. Zasada partnerstwa - polega na ścisłej współpracy między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi w celu wypracowania jak najlepszego rezultatu na rzecz społeczeństwa.

Zasada efektywności - polega na dążeniu, w ramach współpracy, do osiągnięcia najlepszych rezultatów z uwzględnieniem racjonalnego wydatkowania środków publicznych, tj. dysponowania powierzonymi zasobami w sposób celowy, oszczędny oraz planowy.

Zasada uczciwej konkurencji - polega na założeniu, iż organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zadań publicznych, zlecanych przez administrację rządową.

Zasada jawności - polega na założeniu, iż strony udostępniają sobie pełne informacje w zakresie działań podejmowanych w ramach współpracy.

4. Zakres realizacji Programu

Program jest realizowany w zakresie zadań Ministra w oparciu o strategie, programy i polityki wdrażane przez Ministerstwo.

Ministerstwo, w celu realizacji Programu, dąży do wzmacniania ładu zarządczego oraz rozwijania kompetencji kadr spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi może być realizowana w szczególności w obszarach:

• profesjonalizacji nadzoru właścicielskiego, w tym realizowania ładu zarządczego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa oraz fundacjach korporacyjnych spółek z udziałem Skarbu Państwa;

• wsparcia wdrażania celów zrównoważonego rozwoju przez spółki z udziałem Skarbu Państwa, w tym społecznej odpowiedzialności oraz ESG (Environmental z ang. Środowisko, Social z ang. Społeczeństwo oraz Governance z ang. Ład korporacyjny) - m.in. dobrych praktyk i rekomendacji związanych ze zrównoważeniem udziału kobiet i mężczyzn w zarządach i radach nadzorczych.

W celu racjonalnego i efektywnego wykorzystania mienia państwowego, zwiększenia jego wartości oraz realizacji polityki gospodarczej państwa wpływającej na każdego obywatela, Ministerstwo będzie dążyć do stworzenia platformy dialogu, wymiany doświadczeń i współpracy z możliwie szerokim i zróżnicowanym gronem interesariuszy.

5. Okres realizacji Programu

Program ma charakter wieloletni i będzie realizowany w latach 2024-2027.

6. Sposób realizacji Programu

Program będzie realizowany poprzez:

1) patronaty honorowe - ze szczególnym uwzględnieniem inicjatyw promujących rozwijanie kompetencji kadr spółek z udziałem Skarbu Państwa i przyciąganie talentów do spółek z udziałem Skarbu Państwa, np. zajmujących się tematyką:

a) zrównoważonej reprezentacji płci,

b) mentoringu oraz wzmacniania kompetencji z zakresu ESG,

c) przyciągania talentów i budowania kadr spółek z udziałem Skarbu Państwa (szkolnictwo zawodowe, staże, praktyki, studia podyplomowe);

2) współpracę z interesariuszami w ramach prac podmiotów opiniodawczo-doradczych funkcjonujących przy Ministrze:

a) w zakresie ładu zarządczego i nadzoru właścicielskiego,

b) w ramach prac Zespołu do spraw sponsoringu sportu przez Spółki Skarbu Państwa,

c) w ramach prac zespołu konsultacyjnego fundacji korporacyjnych spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającego na celu wprowadzanie dobrych praktyk dotyczących transparentności i filantropii, koordynowanie obszarów priorytetowych między fundacjami korporacyjnymi;

3) konsultacje przygotowywanych w Ministerstwie aktów prawnych lub innych dokumentów strategicznych;

4) edukacyjno-informacyjne spotkania pracowników Ministerstwa z interesariuszami;

5) współorganizację wydarzeń takich jak konferencje, seminaria, warsztaty;

6) działania informacyjno-edukacyjne związane m.in. z przygotowaniem opracowań typu: raporty, analizy, publikacje, broszury czy newslettery informacyjne;

7) wzajemne informowanie o kierunkach działań (realizacja polityki informacyjnej resortu);

8) promocję wolontariatu w administracji publicznej.

Organizacje pozarządowe mogą nawiązywać współpracę za pośrednictwem Departamentu Komunikacji odpowiedzialnego za koordynację współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi.

7. Środki finansowe na realizację Programu

Działania będą realizowane i finansowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych Ministerstwa, ze środków finansowych przewidzianych na ich realizację w planach budżetowych.

8. Ocena realizacji Programu

Realizacja Programu będzie oceniana na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez Departament Komunikacji.

Sprawozdania będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa:

1) do 30 kwietnia 2025 r - realizacja Programu za 2024 r.;

2) do 30 kwietnia 2026 r - realizacja Programu za 2025 r.;

3) do 30 kwietnia 2027 r - realizacja Programu za 2026 r.;

4) do 30 kwietnia 2028 r - realizacja Programu za 2027 r.

9. Informacja o sposobie tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji

Opracowanie programu odbyło się w następujących etapach:

1) zaktualizowano stan wiedzy na temat przebiegu dotychczasowej współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, w celu zidentyfikowania priorytetów i możliwości w zakresie stanowiącym podstawę do opracowania programu;

2) przeprowadzono uzgodnienia wewnętrzne w Ministerstwie, w ramach których zostało wypracowane brzmienie programu;

3) projekt programu, w ramach konsultacji publicznych, został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra;

4) projekt programu został przedłożony do akceptacji Ministra, który podpisał zarządzenie wprowadzające Program w Ministerstwie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00