Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-12-01 do 2024-01-04
Wersja archiwalna od 2023-12-01 do 2024-01-04
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)
z dnia 1 grudnia 2023 r.
w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki jego polityki.
2. Minister nadzoruje merytorycznie:
1) Gabinet Polityczny Ministra;
2) Departament Europejskiego Funduszu Społecznego;
3) Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich;
4) Departament Prawny;
5) Departament Programów Infrastrukturalnych;
6) Departament Programów Pomocowych;
7) Departament Programów Ponadregionalnych;
8) Departament Programów Regionalnych;
9) Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju;
10) Departament Rozwoju Cyfrowego;
11) Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej;
12) Departament Strategii;
13) Biuro Ministra.
3. Minister realizuje zadania wynikające z nadzoru nad:
1) działalnością Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości;
2) Instytutem Rozwoju Miast i Regionów;
3) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
4) Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości;
5) Wydziałem Polityki Regionalnej i Spójności w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
§ 2. 1. Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1) kierowanie projektów założeń do projektów ustaw, ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz projektów strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów oraz sprawowanie nadzoru organizacyjnego nad organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
4) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.
3. Minister może upoważnić Sekretarzy Stanu lub Podsekretarza Stanu do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, o których mowa w ust. 2.
4. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu realizują zadania w zakresie powierzonych kompetencji określone dla działu administracji rządowej - rozwój regionalny w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2512 oraz z 2023 r. poz. 2029).
5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, każdy w zakresie określonym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
6. Sekretarz Stanu Marcin Horała, podpisuje, w zastępstwie Ministra, akty wykonawcze do ustaw, zarządzenia Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.
7. Sekretarz Stanu Marcin Horała, jako Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego:
1) może, w porozumieniu z Ministrem, przedstawiać Radzie Ministrów analizy, oceny i wnioski związane z zakresem jego działania;
2) podpisuje pisma w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Rady Ministrów wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
8. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2) do Sekretarza Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie;
3) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
4) zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień;
5) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra;
6) do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
9. Pisma, o których mowa w ust. 1 i 8, powinny być przygotowane z wykorzystaniem wzoru formularza Ministra i zaakceptowane przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną, a przedkładane do podpisu Ministra - zaakceptowane również przez nadzorującego członka kierownictwa Ministerstwa.
10. Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, 1705 i 1860), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym wymaga odrębnego upoważnienia albo pełnomocnictwa.
11. Złożenie przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania upoważnienia albo pełnomocnictwa w formie prawem przewidzianej.
§ 3. 1. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra, podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
2. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny przedkładają kierownictwu Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
4. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości odpowiadają za monitorowanie realizacji zadań określonych w art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273), w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079), dotyczących wydawania wytycznych.
5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania określone w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wynikające z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”.
6. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości dokonują kontroli zgodności z polityką Rady Ministrów aktów prawa miejscowego.
7. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1) wynikające z nadzoru Ministra nad jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2 pkt 3 i 4 oraz ust. 3;
2) związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720);
3) związane z wypełnianiem obowiązków przypisanych instytucji zarządzającej po zamknięciu programu operacyjnego.
8. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi.
§ 4. 1. Sekretarz Stanu Marcin Horała, z upoważnienia Ministra, podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
1) koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w Polsce;
2) nadzoru nad koordynacją zadań służących zapewnieniu centralnego systemu teleinformatycznego wspierającego realizację programów finansowanych ze środków europejskich;
3) koordynacji prac nad zagadnieniami pomocy publicznej;
4) realizacji, w tym osiągnięcia wydatkowania środków zgodnie z założeniami programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020, programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020 oraz Interreg 2021-2027.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Marcin Horała reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Sekretarz Stanu Marcin Horała, jako Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, realizuje zadania określone w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 892, 1113, 1688 i 1890) oraz sprawuje nadzór nad:
1) Centralnym Portem Komunikacyjnym spółką z ograniczoną odpowiedzialnością;
2) Polskie Porty Lotnicze Spółką Akcyjną.
4. Sekretarz Stanu Marcin Horała nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej;
2) Departament Współpracy Terytorialnej;
3) Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Sekretarz Stanu Marcin Horała w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Centrum Projektów Europejskich.
§ 5. 1. Sekretarz Stanu Jadwiga Emilewicz, jako Pełnomocnik Rządu do spraw polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej, realizuje zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej (Dz. U. poz. 911).
2. Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz nadzoruje merytorycznie Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej.
§ 6. 1. Podsekretarz Stanu Ewelina Owczarska, z upoważnienia Ministra, podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
1) realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1637), koordynacji i realizacji wdrażania działań wynikających z Polityki Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego oraz prowadzenia Platformy PPP;
2) realizacji zadań związanych z monitorowaniem i koordynacją wsparcia na rzecz projektów infrastrukturalnych przeznaczonych do realizacji z wykorzystaniem: zwrotnych i bezzwrotnych funduszy Unii Europejskiej, partnerstwa publiczno-prywatnego i innych źródeł finansowania;
3) monitorowania wdrażania Programu InvestEU w Polsce w zakresie Funduszu InvestEU oraz współpracy z Centrum Doradztwa InvestEU i Portalem InvestEU;
4) nadzoru nad realizacją zadań na rzecz Umowy Partnerstwa w zakresie projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Podsekretarz Stanu Ewelina Owczarska reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. Podsekretarz Stanu Ewelina Owczarska nadzoruje merytorycznie Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
4. Podsekretarz Stanu Ewelina Owczarska w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością Krajowego Zasobu Nieruchomości.
§ 7. 1. Dyrektor Generalny, na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1598), zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa.
2. Dyrektor Generalny, z upoważnienia Ministra, podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:
1) desygnacji w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014-2020;
2) związanych z pełnieniem funkcji Instytucji do spraw Nieprawidłowości oraz funkcji Instytucji Certyfikującej dla programu „Rozwój lokalny”, w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021;
3) realizacji zadań w ramach KPO związanych z wnioskami o płatność do Komisji Europejskiej oraz koordynacji systemu kontroli i audytu;
4) prowadzenia kontroli Ministra działającego jako państwo członkowskie w perspektywie finansowej 2021-2027, służących:
a) zapewnieniu zgodności realizacji programów z przepisami unijnymi i krajowymi, w tym z ustawą z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 oraz Umową Partnerstwa,
b) stwierdzeniu, czy nieprawidłowość wystąpiła na skutek działania lub zaniechania ze strony właściwej instytucji;
5) prowadzenia kontroli Ministra pełniącego funkcję podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie wkładem finansowym z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej.
3. Dyrektor Generalny odpowiada za nadzorowanie:
1) spraw związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;
2) spraw dotyczących kontroli w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny;
3) realizacji zadań dysponenta części budżetowej 34 - Rozwój regionalny oraz realizacji zadań dysponenta trzeciego stopnia;
4) spraw Ministra w zakresie finansowania z budżetu programów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i bezzwrotnej pomocy państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu oraz KPO;
5) spraw dotyczących zarządzania kryzysowego, obronności, bezpieczeństwa państwa i ochrony informacji niejawnych.
4. Dyrektor Generalny nadzoruje merytorycznie:
1) Departament Budżetu;
2) Departament Informatyki;
3) Departament Kontroli;
4) Departament Zgodności Rozliczeń Środków Europejskich;
5) Biuro Administracyjne;
6) Biuro Dyrektora Generalnego;
7) Biuro Polityki Bezpieczeństwa;
8) Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi.
§ 8. 1. Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1) realizacja zadań dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych, powierzonych przez Ministra;
2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. Szczegółowe zadania Gabinetu Politycznego Ministra ustala Minister.
§ 9. 1. Ministra w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Marcin Horała.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Marcina Horały, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Podsekretarz Stanu Ewelina Owczarska.
3. Sekretarz Stanu Marcin Horała i Podsekretarz Stanu Ewelina Owczarska zastępują się wzajemnie.
4. W czasie nieobecności Dyrektora Generalnego zadania, o których mowa w § 7 ust. 2, nadzoruje bezpośrednio Minister.
5. O nieobecności Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu i Dyrektora Generalnego oraz osobach zastępujących, Biuro Ministra zawiadamia niezwłocznie członków kierownictwa Ministerstwa.
§ 10. Minister może zlecić Sekretarzom Stanu, Podsekretarzowi Stanu i Dyrektorowi Generalnemu inne zadania niż określone w zarządzeniu.
§ 11. Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu i Dyrektora Generalnego rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych - Dyrektor Generalny, w porozumieniu z właściwymi w sprawie członkami kierownictwa Ministerstwa.
§ 12. Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej nadzoruje merytorycznie Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
§ 13. Traci moc zarządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 16 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. Urz. Min. Fun. i Pol. Reg. poz. 24).
§ 14. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER FUNDUSZY I POLITYKI
REGIONALNEJ
1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2593).