Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej rok 2023 poz. 12
Wersja aktualna od 2024-06-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej rok 2023 poz. 12
Wersja aktualna od 2024-06-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)

z dnia 28 marca 2023 r.

w sprawie nadania statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości

(ostatnia zmiana: DUMFiPR. z 2024 r., poz. 26)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 229 oraz z 2022 r. poz. 807) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie nadania statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 11 i 19).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.



1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do zarządzenia
Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej
z dnia 28 marca 2023 r. (poz. 12)

STATUT FUNDACJI PLATFORMA PRZEMYSŁU PRZYSZŁOŚCI [1]

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Fundatorem Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, zwanej dalej „Platformą”, jest Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

§ 2. 1. Platforma uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

2. Platforma może używać nazwy skróconej „FPPP”.

3. W relacjach z zagranicą Platforma może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu „Future Industry Platform Foundation”.

4. Identyfikację wizualną Platformy określają akty wewnętrzne uchwalane przez Zarząd.

5. Siedzibą Platformy jest Radom.

Rozdział 2

Cele i zadania Platformy

§ 3. 1. Celem Platformy, jest działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców przez wspieranie ich transformacji cyfrowej w zakresie procesów, produktów i modeli biznesowych, wykorzystujących najnowsze osiągnięcia z dziedziny automatyzacji, sztucznej inteligencji, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji pomiędzy maszynami oraz człowiekiem a maszynami, z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań.

2.Cel, o którym mowa w ust. 1, Platforma realizuje przez następujące zadania:

1) budowanie świadomości przedsiębiorców i promowanie korzyści wynikających z cyfryzacji przemysłu oraz wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych;

2) wspieranie podnoszenia poziomu technicznego, technologicznego i organizacyjnego przedsiębiorców z uwzględnieniem procesów przetwórczych, logistycznych i energetycznych oraz cyfrowej integracji tych procesów;

3) promowanie i wspieranie stosowania przez przedsiębiorców inteligentnych systemów zarządczych, wytwórczych i dystrybucyjnych opartych o pozyskiwanie, gromadzenie, przesyłanie i analizę danych;

4) inicjowanie we współpracy z przedsiębiorcami projektów badawczych ukierunkowanych na rozwój inżynierii materiałowej, technik wytwórczych oraz nowych produktów;

5) prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej dla przedsiębiorców w zakresie cyfryzacji przemysłu;

6) proponowanie przedsiębiorcom rozwiązań z zakresu cyfrowej transformacji przemysłu, w tym zarządzania zmianą, wiedzą i innowacjami;

7) promowanie wśród przedsiębiorców:

a) zintegrowanych rozwiązań technologicznych zapewniających interoperacyjność,

b) tworzenia zaufanych systemów wymiany danych,

c) wzajemnego dzielenia się danymi,

d) zasad cyberbezpieczeństwa;

8) tworzenie mechanizmów współdziałania, dzielenia się wiedzą oraz budowania zaufania w relacjach pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w proces transformacji cyfrowej;

9) współpracę z podmiotami prowadzącymi kształcenie techniczne mającą promować dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb przemysłu przyszłości;

10) prowadzenie działalności na rzecz podnoszenia kapitału ludzkiego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem cyfryzacji przemysłu;

11) współpracę międzynarodową, w szczególności z innymi narodowymi platformami z państw Unii Europejskiej, przez wymianę doświadczeń, transfer wiedzy oraz wypracowywanie spójnego podejścia do procesów cyfrowej transformacji przemysłu;

12) opiniowanie projektów założeń i projektów aktów prawnych dotyczących obszaru działalności Platformy;

13) udzielanie niefinansowego wsparcia z przeznaczeniem na transformację cyfrową, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 229 oraz z 2022 r. poz. 807), zwanej dalej „ustawą”.

§ 4. 1. Platforma może w celu realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-10, tworzyć oddziały podległe Zarządowi.

2. Platforma może realizować zadania samodzielnie lub przy współpracy z podmiotami zewnętrznymi.

3. Realizacja zadań, o których mowa w § 3 ust. 2, następuje w szczególności przez:

1) organizację lub udział w:

a) przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych,

b) szkoleniach, warsztatach i seminariach,

c) pokazach demonstracyjnych,

d) spotkaniach integrujących przedsiębiorców w obszarze transformacji cyfrowej,

e) różnych formach doradztwa;

2) inicjowanie projektów badawczych i przygotowywanie analiz, koncepcji lub strategii Platformy, zwanej dalej „strategią”.

4. Platforma prowadzi tematyczny serwis internetowy, stanowiący platformę wymiany informacji, wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy użytkownikami.

5. Platforma prowadzi działalność publicystyczną i wydawniczą.

6. Szczegółowe metody, harmonogramy oraz wskaźniki ewaluacji realizacji zadań określają akty wewnętrzne Platformy.

Rozdział 3

Majątek i finansowanie Platformy

§ 5. Majątek Platformy stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000 000 zł, powiększonej o równowartość netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku, w które wyposaży nieodpłatnie Platformę fundator na dzień rozpoczęcia przez nią działalności oraz inne mienie uzyskane lub nabyte w toku jej działania.

§ 6. 1. Źródłami finansowania Platformy są:

1) dotacje podmiotowe z budżetu państwa na realizację bieżącej działalności Platformy;

2) dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie działań służących realizacji celu Platformy, w tym kosztów realizacji inwestycji;

3) środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.1));

4) darowizny, spadki, zapisy i dochody ze zbiórek publicznych;

5) dochody z majątku ruchomego, nieruchomego i praw;

6) dochody pochodzące z wkładów na rachunkach bankowych, lokat kapitałowych oraz papierów wartościowych;

7) wpływy wynikające z realizacji umów, o których mowa w art. 1 ust. 4 ustawy;

8) wpływy z opłat określone w art. 1 ust. 6 oraz art. 23 pkt 2 ustawy.

2.Środki określone w ust. 1 pkt 8 stanowią przychody Platformy i są wydatkowane na realizację zadań, o których mowa w § 3 ust. 2.

§ 7. 1. Darowizny, spadki i zapisy mogą być użyte wyłącznie na realizację celu Platformy.

2. Postanowienie darczyńcy sprzeczne z ustawą lub statutem Platformy, zwanego dalej „statutem”, nie wywołuje skutków prawnych względem Platformy.

3. W przypadku powołania Platformy do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe.

4. W przypadku prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego, środki uzyskane z pobranych przez Platformę opłat w wysokości nieprzekraczającej ponoszonych kosztów są przeznaczane wyłącznie na realizację zadań Platformy.

Rozdział 4

Organy Platformy

§ 8. 1. Organami Platformy są:

1) Zarząd;

2) Rada.

2. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu oraz 2 pozostałych członków Zarządu, powoływanych i odwoływanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

3. (uchylony)

4. (uchylony)

5. (uchylony)

6. (uchylony)

7. (uchylony)

8. (uchylony)

8a. (uchylony)

9. Prezesowi Zarządu oraz pozostałym członkom Zarządu, za pracę wykonywaną w związku z powierzoną funkcją, przysługuje wynagrodzenie miesięczne ustalane na zasadach określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136). Na podstawie ustawy, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Prezesowi Zarządu oraz pozostałym członkom Zarządu może być przyznana nagroda roczna oraz świadczenia dodatkowe.

10. Wysokość miesięcznego wynagrodzenia Prezesa Zarządu i pozostałych członków Zarządu lub sposób obliczania tych wynagrodzeń, a także wysokość nagrody rocznej oraz świadczeń dodatkowych ustala minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jako organ sprawujący nadzór nad działalnością Platformy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy.

11. Przewodniczący Rady zawiera w imieniu Platformy z Prezesem Zarządu i pozostałymi członkami Zarządu umowy o pracę, a także składa oświadczenia woli w zakresie wypowiadania, rozwiązywania lub dokonywania zmian treści tych umów, przy czym ustalenie warunków świadczenia pracy i dokonanie zmian stosunku pracy wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jako organu sprawującego nadzór nad działalnością Platformy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 10. Przewodniczący Rady występuje do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego o akceptację, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, przed dokonaniem stosownych czynności.

11a. W przypadku gdy zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego nie jest możliwe zawarcie umowy o pracę, o której mowa w ust. 11, Przewodniczący Rady zawiera w imieniu Platformy umowę cywilnoprawną, a także składa oświadczenia woli w zakresie wypowiadania, rozwiązywania, odstąpienia lub dokonywania zmian treści tej umowy, przy czym ustalenie umownych warunków spełniania przez danego członka Zarządu świadczeń i dokonanie zmian tych warunków wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jako organu sprawującego nadzór nad działalnością Platformy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 10. Przewodniczący Rady występuje do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego o akceptację, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, przed dokonaniem stosownych czynności.

12. W zakresie czynności, o których mowa w ust. 11, Przewodniczący Rady działa jako osoba wyznaczona w rozumieniu art. 31 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240).

13. W przypadku gdy ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie przewidują dla przyznania świadczeń dodatkowych lub nagrody rocznej kompetencję osoby lub organu właściwego w sprawach czynności z zakresu prawa pracy, Przewodniczący Rady składa oświadczenie o przyznaniu świadczeń dodatkowych lub nagrody rocznej w wysokości ustalonej przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego zgodnie z ust. 10, działając w tym zakresie jako osoba wyznaczona w rozumieniu art. 31 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

14. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z funkcją członka Zarządu.

§ 9. 1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) kierowanie działalnością Platformy i sprawowanie zarządu nad jej majątkiem;

2) reprezentowanie Platformy na zewnątrz;

3) sporządzanie strategii i rocznych planów działalności oraz ich zmian, które po zaopiniowaniu przez Radę, i w przypadku zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego podlegają, realizacji, zastrzeżeniem § 16;

4) sporządzenie i przyjęcie regulaminu organizacyjnego Platformy;

5) sporządzanie sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego, które po zaopiniowaniu przez Radę, wraz ze sprawozdaniem biegłego rewidenta, są przedkładane do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego;

6) występowanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z wnioskami dotyczącymi dokonywania zmian w statucie;

7) ustalanie zasad polityki kadrowej, w tym zasad wynagradzania, z uwzględnieniem współpracy z osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych;

8) uchwalanie aktów wewnętrznych Platformy, niezastrzeżonych dla Rady;

9) realizowanie czynności Platformy wynikających z rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 marca 2019 r. w sprawie dotacji podmiotowej dla Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 460);

10) dokonywanie czynności prawnych w imieniu Platformy jako pracodawca.

2. Zarząd realizuje zadania niezastrzeżone dla Rady.

3. Zarząd podejmuje uchwały jednomyślnie.

4.W przypadku braku jednomyślności Zarządu rozstrzygnięcie następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W przypadku równego podziału głosów, głos rozstrzygający należy do Prezesa Zarządu.

5. Szczegółowy tryb pracy Zarządu, w tym sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, określa regulamin przyjęty przez Zarząd.

6. Oświadczenia woli w imieniu Platformy składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.

7. Zaciągnięcie zobowiązania finansowego przekraczającego kwotę 200 000 zł brutto wymaga uzyskania przez Zarząd pisemnej zgody fundatora.

8. Dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzenia mieniem wymaga uzyskania przez Zarząd zgody odpowiedniego organu w przypadku, o którym mowa w art. 38 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933, z późn. zm.2)).

§ 10. 1. Rada stanowi organ opiniodawczy Platformy.

2. Przewodniczącym Rady jest przedstawiciel ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, o którym mowa w art. 15 ust. 5 ustawy.

2a. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego odwołuje członka Rady przed upływem kadencji w przypadku:

1) pozbawienia praw publicznych;

2) prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

2b. Członkostwo w Zarządzie wygasa w przypadku śmierci albo rezygnacji z członkostwa. Wygaśnięcie członkostwa stwierdza minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

2c. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego uzupełnia skład Rady, powołując nowego członka Rady na okres do końca kadencji.

3. Rada wydaje opinie oraz formułuje wnioski w formie uchwał, które są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.

4. Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach albo w trybie korespondencyjnym.

5. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie strategii;

2) opiniowanie rocznego planu działalności;

3) opiniowanie sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego;

4) opiniowanie kandydatów na członków Zarządu przedstawionych przez komisję konkursową;

5) występowanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z wnioskami dotyczącymi dokonania zmian w statucie oraz opiniowanie zmian w statucie wnioskowanych przez Zarząd;

6) opiniowanie realizacji strategii i rocznych planów działalności w zakresie osiągania celu, o którym mowa w § 3 ust. 1, oraz udzielanie informacji w tym zakresie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.

6. Czynności Rady, o których mowa w ust. 5, wymagają uzasadnienia.

7. Poza zadaniami określonymi w ust. 5, w których realizacja kompetencji Rady wiąże się z koniecznością umożliwienia jej dostępu do niezbędnych w tym zakresie dokumentów dotyczących działalności Platformy, Zarząd w uzasadnionych przypadkach może udostępnić Radzie również inne dokumenty dotyczące Platformy.

8. Szczegółowy tryb pracy Rady, w tym tryb i sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 5, określi regulamin przyjęty przez Radę.

9. Rada corocznie w terminie do dnia 31 marca sporządza i przedkłada ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

10. Obsługę prac Rady zapewnia Zarząd.

§ 11. Platforma zapewnia członkom Rady zwrot kosztów podróży związanych z udziałem w pracach Rady w wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167 oraz z 2022 r. poz. 1481 i 2302).

Rozdział 5

Struktura organizacyjna

§ 12. Strukturę organizacyjną Platformy oraz szczegółowe zadania komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny Platformy.

§ 13. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Prezes Zarządu.

§ 14. Prezes Zarządu może tworzyć oraz znosić zespoły i grupy robocze, jako organy opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.

Rozdział 6

Plany działalności, ich monitorowanie oraz kontrola Platformy

§ 15. 1. Platforma realizuje:

1) strategię;

2) roczny plan działalności.

2. Strategia wyznacza cele organizacji w okresie co najmniej 3-letnim, określa alokację zasobów jakie są niezbędne do osiągania celu oraz warunki realizacji.

3. Roczny plan działalności określą w szczególności cele operacyjne, zadania służące realizacji tych celów oraz mierniki określające stopień realizacji tych celów wraz z określeniem ich wartości bazowej i planowanej do osiągnięcia.

4. Zarząd monitoruje wykonanie rocznego planu działalności i przekazuje Radzie oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, w okresach półrocznych, informacje o stopniu wykonania planu.

5. Do kontroli, o której mowa w art. 18 ust. 2 ustawy, stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224).

§ 16. Strategia podlega aktualizacji przez Zarząd względem rocznych planów działalności.

§ 17. Sprawozdania, o których mowa w art. 10 ust. 4 oraz w art. 19 ustawy, obejmują rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym.

§ 18. Zarząd niezwłocznie udostępnia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, na jego żądanie, wszelkie dokumenty związane z działalnością Platformy, udziela wyjaśnień i informacji, w terminie wskazanym przez ministra oraz sygnalizuje ryzyka i zagrożenia wynikające z realizacji zadań oraz przedstawia planowane działania zaradcze.

Rozdział 7

Postanowienia końcowe

§ 19. Zmiany statutu dokonuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego po zasięgnięciu opinii Rady.

§ 20. Likwidator Platformy wskazywany jest przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414 oraz z 2023 r. poz. 412.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 807, 872, 1459, 1512 i 2463 oraz z 2023 r. poz. 203.

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 19 czerwca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz.Urz.MFiPR. poz. 26). Zmiana weszła w życie 20 czerwca 2024 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00