Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-04-28 do 2023-10-12
Wersja archiwalna od 2022-04-28 do 2023-10-12
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1)
z dnia 26 kwietnia 2022 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Centrum Projektów Europejskich
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 857) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Centrum Projektów Europejskich.
§ 2. Traci moc zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 listopada 2017 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Centrum Projektów Europejskich (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 224).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER
FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ
1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).
Załącznik do zarządzenia
Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z
dnia 26 kwietnia 2022 r.
(poz. 10)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM PROJEKTÓW EUROPEJSKICH
§ 1. 1. Centrum Projektów Europejskich, zwane dalej „Centrum", realizuje zadania określone w Statucie Centrum Projektów Europejskich, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 16 Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Centrum Projektów Europejskich, zmienionego zarządzeniem Nr 27 Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lipca 2015 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Centrum Projektów Europejskich (Dz. Urz. Min. Inf. i Roz. poz. 43) oraz zarządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Centrum Projektów Europejskich (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 169).
2. Regulamin organizacyjny Centrum, zwany dalej „regulaminem", ustala szczegółową organizację, zakres zadań i tryb pracy Centrum.
§ 2. W skład Centrum wchodzą:
1) Dyrektor Centrum;
2) nie więcej niż dwóch Zastępców Dyrektora Centrum;
3) Główny Księgowy;
4) Wydział Finansowy (WF);
5) Wydział Administracji (WA);
6) Wydział Kadr i Rozwoju Zasobów Ludzkich (WKiRZL);
7) Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Słowacja 2014-2020 z siedzibą w Krakowie (WST PL-SK);
8) Wspólny Sekretariat Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2014-2020 z siedzibą w Gdańsku (WS PB);
9) Wspólny Sekretariat Programu Współpracy Interreg V-A Polska-Saksonia 2014-2020 z siedzibą we Wrocławiu (WS PL-SN);
10) Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020 z siedzibą w Warszawie (WST PL-BY-UA);
11) Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 z siedzibą w Olsztynie (WST PL-RU);
12) Wydział Kontroli (WK);
13) Wydział Projektów EFS (WP EFS);
14) Wydział Informacji Funduszy Europejskich (WIFE);
15) Samodzielne stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP);
16) Samodzielne stanowisko Inspektora Ochrony Danych (IOD).
§ 3. 1. Centrum kieruje Dyrektor Centrum przy pomocy Zastępców Dyrektora Centrum, Głównego Księgowego oraz kierowników wydziałów i wspólnych sekretariatów oraz osób zajmujących samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w § 2 pkt 15-16.
2. Dyrektor Centrum powołuje i odwołuje Zastępców Dyrektora Centrum oraz określa zakres ich obowiązków, z uwzględnieniem § 5.
3. W razie nieobecności Dyrektora Centrum pracą Centrum kieruje Zastępca Dyrektora Centrum lub kierownik komórki organizacyjnej wyznaczony w trybie określonym w decyzji Dyrektora Centrum, o której mowa w § 18 ust.1.
4. Dyrektor Centrum jednoosobowo reprezentuje Centrum i wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Centrum.
5. Dyrektor Centrum może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym w celu realizacji określonych zadań.
6. Dyrektor Centrum może upoważnić Zastępców Dyrektora Centrum, Głównego Księgowego i kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 2, oraz pracowników Centrum, do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
§ 4. Do zadań Dyrektora Centrum należy kierowanie działalnością Centrum, a w szczególności:
1) realizowanie zadań kierownika państwowej jednostki budżetowej wynikających z:
a) przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.),
b) przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.);
2) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań powierzonych Centrum na podstawie zawartych porozumień dotyczących wdrażania przez Centrum programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz innych instrumentów bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
3) wypełnienie obowiązków ciążących na dysponencie środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym dysponentowi części budżetowej;
4) bezpośrednie nadzorowanie pracy Zastępców Dyrektora, Głównego Księgowego oraz kierowników tych komórek organizacyjnych, których bezpośrednie nadzorowanie nie zostało powierzone żadnemu z Zastępców Dyrektora albo Głównemu Księgowemu.
§ 5. Do zadań Zastępców Dyrektora Centrum należy w szczególności:
1) bezpośrednie nadzorowanie kierowników komórek organizacyjnych określonych przez Dyrektora Centrum;
2) wykonywanie zadań i czynności zleconych przez Dyrektora.
§ 6. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) bezpośrednie nadzorowanie Naczelnika Wydziału Finansowego;
2) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz zgodnie z przepisami finansowymi programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej obsługiwanych przez Centrum;
3) wykonywanie zadań i czynności zleconych przez Dyrektora Centrum.
§ 7. Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Centrum należy:
1) nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań komórki organizacyjnej;
2) informowanie Dyrektora Centrum lub nadzorującego Zastępcę Dyrektora Centrum o przebiegu realizacji zadań komórki organizacyjnej, identyfikowanie ryzyk i problemów występujących w trakcie realizacji zadań oraz opracowywanie i zgłaszanie propozycji ich rozwiązań do Dyrektora Centrum lub nadzorującego Zastępcy Dyrektora Centrum;
3) organizacja pracy podległych pracowników zgodnie z obowiązującym prawem oraz zapewnienie dyscypliny pracy i właściwego podziału pracy, w tym delegowanie uprawień;
4) nadzór nad obecnością pracowników w pracy;
5) nadzór nad kompletnością dokumentacji komórki organizacyjnej, w tym jej przechowywanie, zabezpieczenie, uporządkowanie i zarchiwizowanie zgodnie z przepisami;
6) opracowywanie opisów stanowisk pracy;
7) przeprowadzanie oceny pracowniczej;
8) nadzór nad przestrzeganiem procedur wewnętrznych Centrum w podległej komórce organizacyjnej;
9) nadzór nad sporządzaniem dokumentów oraz kontrola właściwego obiegu dokumentów;
10) przygotowywanie i przedkładanie do Dyrektora Centrum lub nadzorującego Zastępcy Dyrektora Centrum lub Głównego Księgowego dokumentów w sprawach pracowniczych;
11) projektowanie i organizowanie mechanizmów kontrolnych oraz zapewnienie właściwej kontroli wewnętrznej, a także proponowanie działań naprawczych;
12) zapewnienie wykonania w komórce organizacyjnej adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
13) zarządzanie ryzkiem w komórce organizacyjnej;
14) nadzór merytoryczny nad wykonaniem umów cywilnoprawnych z kontrahentami.
§ 8. Do zadań każdej komórki organizacyjnej Centrum należy:
1) sporządzanie i aktualizacja procedur pozostających w jej właściwości oraz inicjowanie i uczestniczenie w opracowaniu procedur wewnętrznych Centrum;
2) monitorowanie aktów prawnych prawa krajowego i wspólnotowego mających wpływ na działalność Centrum, w tym w szczególności informowanie o zmianach innych komórek organizacyjnych wykonujących analogiczne zadania;
3) udzielanie informacji i przygotowywanie dokumentów do celów kontrolnych;
4) zapewnienie bezpieczeństwa powierzonych zasobów majątkowych i przetwarzanych informacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi;
5) wykonywanie obowiązków wynikających z kontroli zarządczej, w tym formułowanie wniosków jej doskonalenia;
6) współpraca z Wydziałem Finansowym w sprawach dotyczących:
a) opracowania projektu ustawy budżetowej w zakresie Centrum, w ujęciu tradycyjnym i zadaniowym,
b) opracowania harmonogramu rocznego w zakresie dochodów i wydatków,
c) przygotowania zapotrzebowania na środki finansowe,
d) przygotowania wkładu do sprawozdań finansowych i budżetowych oraz innych dokumentów dotyczących opracowania i wykonania planu finansowego,
e) przygotowania i koordynowania obiegu dokumentów skutkujących zaciągnięciem zobowiązań finansowych,
f) przekazywania informacji i pełnej dokumentacji spraw dotyczących należności cywilnoprawnych,
g) sporządzania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność w ramach pomocy technicznej,
h) prowadzenia bieżącego monitoringu postępu finansowego projektów realizowanych przez Centrum;
7) współpraca z Wydziałem Administracji w sprawach dotyczących:
a) przygotowania wniosków dotyczących wydatków majątkowych oraz wydatków bieżących na realizację zadań komórki organizacyjnej,
b) planowania zamówień publicznych, w tym harmonogramów udzielenia zamówienia publicznego oraz terminowej realizacji planów,
c) przygotowania wniosków o rozpoczęcie postępowania o zamówienie publiczne zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25) wraz z pełną dokumentacją oraz prowadzeniem postępowań o zamówienia publiczne, w tym poprzez udział w komisji przetargowej,
d) przygotowywania wniosków o rozpoczęcie postępowania zgodnie z Regulaminem wydatków realizowanych z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
§ 9. Do zadań Wydziału Finansowego (WF) należy w szczególności:
1) realizacja zadań dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym planowanie i realizacja budżetu, w ujęciu tradycyjnym i zadaniowym;
2) przygotowanie oraz bieżąca aktualizacja we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum planu inwestycyjnego i planu zatrudnienia;
3) prowadzenie spraw pozostających we właściwości Centrum związanych ze zmianą w planie finansowym, przygotowanie decyzji w sprawie zmian w planie;
4) sporządzanie harmonogramu w zakresie dochodów i wydatków na dany rok budżetowy;
5) przygotowywanie zapotrzebowania na środki budżetowe;
6) obsługa finansowo-księgowa budżetu Centrum, w tym prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej w ramach realizowanych przez Centrum projektów pomocy technicznej oraz funduszu świadczeń socjalnych;
7) prowadzenie spraw dotyczących obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w zakresie Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (zwanego dalej „PO WER"), w tym wystawianie na rzecz beneficjentów Działania 4.3 PO WER zleceń płatności, o których mowa w art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz dokonywanie wypłat dotacji celowej na rzecz beneficjentów w części odpowiadającej wkładowi krajowemu ze środków budżetu państwa;
8) weryfikacja oraz przygotowywanie poświadczania wydatków w ramach Działania 4.3 PO WER, w tym przygotowywanie deklaracji wydatków;
9) prowadzenie i obsługa finansowo-księgowa wydatków Punktów Kontaktowych w ramach Programu Interreg V-A Południowy Bałtyk 2014-2020, Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020 oraz Programu Współpracy Transgranicznej EIS Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020;
10) weryfikacja w zakresie finansowym rocznych planów działań przygotowywanych przez poszczególne komórki organizacyjne Centrum;
11) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej (w okresach miesięcznych, kwartalnych i rocznych) oraz sprawozdań finansowych;
12) realizacja płatności z poszczególnych wyodrębnionych rachunków bankowych oraz prowadzenie kasy Centrum;
13) przyjmowanie weksli i prowadzenie rejestru zabezpieczeń;
14) sporządzanie w zakresie finansowym, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność, w tym obsługa systemów SL 2014 oraz SL 2014-PT w tym zakresie;
15) opracowanie i wdrażanie rozwiązań w zakresie zarządzania finansami;
16) przygotowanie okresowych kwartalnych i rocznych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;
17) opiniowanie przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Centrum projektów porozumień, umów, zarządzeń i decyzji;
18) prowadzenie spraw płacowych, w tym naliczanie oraz ewidencja; przygotowanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagradzaniu (w tym RP-7), a także prowadzenie rozliczeń, przygotowanie deklaracji miesięcznych i rocznych, w tym współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Urzędem Skarbowym z tytułu ubezpieczeń społecznych, podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzenie rozliczeń i współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
19) prowadzenie ewidencji i bieżąca aktualizacja kart kredytowych;
20) przygotowywanie metodologii podziału kosztów administracyjnych Centrum;
21) prowadzenie bieżącego monitoringu postępu finansowego projektów pomocy technicznej wszystkich programów;
22) prowadzenie spraw w zakresie rozliczenia podróży służbowych pracowników Centrum;
23) przygotowywanie sprawozdań i współpraca z Głównym Urzędem Statystycznym;
24) prowadzenie windykacji należności;
25) bieżąca obsługa w zakresie przeprowadzanych w Centrum kontroli, w tym przygotowanie dokumentacji, udzielanie bieżących wyjaśnień;
26) realizacja celów kwartalnych określonych dla Centrum dotyczących m.in. oczekiwanej liczby złożonych wniosków o płatność.
§ 10. Do zadań Wydziału Administracji (WA) należy w szczególności:
1) obsługa administracyjna Centrum, w szczególności w zakresie:
a) zaopatrzenia, łączności, transportu,
b) gospodarowania mieniem, prowadzenia ewidencji środków trwałych, wyposażenia oraz gospodarki magazynowej;
2) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych związanych z zadaniami Centrum, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) prowadzenie spraw związanych z organizacją Centrum;
4) prowadzenie recepcji Centrum, w tym w szczególności przyjmowanie, wysyłanie oraz rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej oraz dokumentów wewnętrznych;
5) prowadzenie sekretariatu kierownictwa Centrum;
6) planowanie i realizacja działań związanych z rozwojem i utrzymaniem systemu informatycznego;
7) prowadzenie archiwum zakładowego Centrum;
8) prowadzenie rejestrów umów, pełnomocnictw i upoważnień, z wyłączeniem ewidencji i rejestrów prowadzonych przez IOD i BHP oraz prowadzenie rejestrów i udostępnianie w intranecie zarządzeń i decyzji Dyrektora Centrum, gromadzenie i udostępnianie w intranecie zbiorów zarządzeń i decyzji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego mających związek z działalnością Centrum;
9) współrealizacja celów kwartalnych określonych dla Centrum.
§ 11. Do zadań Wydziału Kadr i Rozwoju Zasobów Ludzkich (WKiRZL) należy w szczególności:
1) planowanie i realizacja polityki kadrowej, z uwzględnieniem atestacji stanowisk pracy i optymalnej etatyzacji;
2) prowadzenie spraw kadrowych oraz akt osobowych pracowników Centrum;
3) rozpatrywanie spraw osobowych, w tym ustalanie praw pracowniczych do poszczególnych składników wynagrodzenia oraz świadczeń pracowniczych;
4) prowadzenie całokształtu spraw związanych z przeprowadzaniem naborów na wolne stanowiska pracy;
5) dokonywanie przeglądów kadrowych, wprowadzenie i następnie koordynacja procesów związanych z okresową oceną pracowników;
6) wydawanie pracownikom zaświadczeń z zakresu spraw kadrowych;
7) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się przez pracowników o świadczenia emerytalne, rentowe i rehabilitacyjne oraz współpraca z ZUS m.in. w tym zakresie;
8) udzielanie na bieżąco niezbędnych informacji i porad w sprawach pracowniczych;
9) prowadzenie spraw związanych z ewidencją czasu pracy;
10) opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań kadrowych na potrzeby własne Centrum oraz Głównego Urzędu Statystycznego;
11) planowanie, inicjowanie i organizacja szkoleń oraz innych form podnoszenia kwalifikacji przez pracowników Centrum, w tym opracowywanie rocznych planów szkoleń i sprawozdań z ich realizacji;
12) prowadzenie całokształtu spraw związanych z praktykami, stażami i wolontariatem;
13) prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
14) współpraca z BHP w zakresie kierowania na badania medycyny pracy;
15) współpraca z IOD w zakresie ochrony danych osobowych;
16) współpraca z instytucjami zewnętrznymi w zakresie medycyny pracy, kart sportowych i kart medycznych;
17) współrealizacja celów kwartalnych określonych dla Centrum.
§ 12. 1. Do zadań Wspólnych Sekretariatów i Wspólnych Sekretariatów Technicznych, o których mowa w § 2 pkt 7-11, należy w szczególności:
1) wspieranie Instytucji Zarządzającej i Komitetu Monitorującego PO WER oraz w stosownych przypadkach, Instytucji Audytowej w realizacji ich obowiązków;
2) promowanie programu i rozpowszechnianie informacji o programie oraz jego celach;
3) udzielanie informacji wnioskodawcom i beneficjentom programów dotyczących warunków uzyskania dofinansowania ze środków programu i przygotowania wniosków o dofinansowanie oraz wspieranie i udzielanie informacji beneficjentom podczas realizacji projektów;
4) przygotowanie zestawu dokumentów dla wnioskodawców oraz zapewnienie dostępności dokumentów dla beneficjentów programu;
5) ogłaszanie i organizacja naboru projektów;
6) koordynacja procesu oceny wniosków projektowych oraz ocena wniosków projektowych w zakresie określonym przez Komitet Monitorujący PO WER;
7) organizacja posiedzeń komitetów i grup roboczych utworzonych w ramach programu oraz sporządzanie protokołów z posiedzeń komitetów i grup roboczych;
8) wdrażanie decyzji Komitetu Monitorującego PO WER;
9) przygotowywanie do podpisu umów o dofinansowanie;
10) weryfikacja wniosków o płatność i raportów sporządzanych przez beneficjentów programów;
11) identyfikowanie ryzyk związanych z realizacją programów;
12) przygotowywanie raportów z realizacji programu;
13) organizowanie spotkań, szkoleń i warsztatów w zakresie programu;
14) współpraca i koordynacja działań podmiotów regionalnych w zakresie zadań informacyjnych i promocyjnych realizowanych na rzecz programu;
15) wykorzystywanie aplikacji głównej Centralnego systemu teleinformatycznego SL2014 oraz aplikacji raportującej Centralnego systemu teleinformatycznego SRHD do celów gromadzenia i przetwarzania danych;
16) realizacja celów kwartalnych określonych dla Centrum dotyczących m.in. oczekiwanego poziomu kontraktacji i certyfikacji ustalanych przez Instytucje Zarządzające poszczególnych programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.
2. Do zadań Wspólnych Sekretariatów i Wspólnych Sekretariatów Technicznych wskazanych w § 2 pkt 7-11 należy przekazywanie dyspozycji wypłaty środków z rachunków programowych.
3. Do zadań Wspólnych Sekretariatów i Wspólnych Sekretariatów Technicznych wskazanych w § 2 pkt 10-11 należy udział w przeprowadzaniu kontroli na miejscu w projektach.
§ 13. Do zadań Wydziału Kontroli (WK) należy w szczególności:
1) realizacja zadań związanych z kontrolą w zakresie działania Centrum;
2) kontrola I-go stopnia w ramach transnarodowych i międzyregionalnych Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020, w tym:
a) kontrola administracyjna i kontrola na miejscu oraz informowanie Instytucji Zarządzających/Wspólnych Sekretariatów oraz Krajowego Koordynatora EWT o nieprawidłowościach,
b) aktualizacja podręczników (poradników) dla partnerów w zakresie rozliczania projektów,
c) współpraca z partnerami projektów, w tym organizacja szkoleń;
3) prowadzenie kontroli krzyżowych w zakresie wykrywania i eliminowania podwójnego finansowania wydatków pomiędzy Programami Współpracy INTERREG V-A 2014-2020: Polska - Słowacja, Południowy Bałtyk, Polska - Saksonia;
4) prowadzenie kontroli krzyżowej horyzontalnej w zakresie wykrywania i eliminowania podwójnego finansowania wydatków pomiędzy Programami Współpracy INTERREG V-A a Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 i Programem Operacyjnym „Rybactwo i Morze";
5) wykonywanie zadań Instytucji Pośredniczącej dla PO WER (IP PO WER) w zakresie kontroli, w tym:
a) prowadzenie kontroli projektu na miejscu jego realizacji, w tym prowadzenie wizyt monitoringowych,
b) prowadzenie kontroli na zakończenie realizacji projektu na miejscu jego realizacji,
c) prowadzenie kontroli doraźnych,
d) prowadzenie kontroli trwałości projektu,
e) raportowanie o nieprawidłowościach,
f) zgłaszanie podmiotów podlegających wykluczeniu do rejestru podmiotów wykluczonych;
6) wykonywanie zadań Kontrolnego Punktu Kontaktowego dla programów współpracy transgranicznej Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa: Polska - Białoruś - Ukraina 2014-2020 oraz Polska - Rosja 2014-2020, w tym:
a) sprawowanie nadzoru nad weryfikacją wydatków na poziomie projektu poprzez zapewnienie systemu zatwierdzenia audytorów i kontroli jakości weryfikacji wydatków,
b) organizacja oraz prowadzenie szkoleń dla audytorów wybranych przez beneficjentów,
c) udzielanie wyjaśnień instytucjom krajowym, Wspólnemu Sekretariatowi Technicznemu, Instytucji Zarządzającej w odniesieniu do przepisów krajowych we współpracy z właściwymi organami władzy publicznej;
7) realizacja celów kwartalnych określonych dla Centrum dotyczących kontroli w ramach programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.
§ 14. Do zadań Wydziału Projektów EFS (WP EFS) należy wykonywanie zadań związanych z pełnieniem przez Centrum funkcji IP PO WER, w tym w szczególności:
1) opracowywanie dokumentacji związanej z realizacją zadań IP PO WER, w tym Rocznych Planów Działania PO WER oraz dokumentacji konkursowej;
2) ogłaszanie konkursów i prowadzenie naboru wniosków o dofinansowanie;
3) realizacja działań informacyjno-promocyjnych;
4) dokonywanie wyboru projektów w oparciu o kryteria zatwierdzone przez Komitet Monitorujący PO WER;
5) przygotowywanie umów o dofinansowanie z wnioskodawcami, których projekty zostały wybrane do dofinansowania, aneksów oraz oświadczeń o rozwiązaniu tych umów w przypadku wystąpienia do tego przesłanek określonych w tych umowach;
6) przygotowywanie projektów decyzji o dofinansowaniu projektów, które zostały wybrane do dofinansowania, projektów zmian tych decyzji oraz projektów decyzji uchylających decyzje o dofinansowaniu w przypadku wystąpienia do tego przesłanek określonych w tych decyzjach;
7) wykonywanie obowiązków dotyczących procedury odwoławczej, o której mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);
8) przeprowadzanie weryfikacji wniosków o płatność składanych w ramach PO WER;
9) monitorowanie postępów realizacji umów o dofinansowanie projektu lub decyzji o dofinansowaniu projektu oraz sporządzanie odpowiednich informacji i raportów;
10) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym w szczególności w art. 61, art. 64, art. 189 ust. 3b i art. 207 ust. 9 tej ustawy;
11) prowadzenie ewaluacji w oparciu o Plan ewaluacji PO WER;
12) wprowadzanie danych do systemu SL2014;
13) utrzymywanie dostępności produktów wypracowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL oraz w ramach projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
§ 15. Do zadań Wydziału Informacji Funduszy Europejskich (WIFE) należy w szczególności prowadzenie działań wynikających z udziału Centrum w strukturach Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich (Sieć PIFE), w tym:
1) prowadzenie Centralnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich, w tym zwłaszcza:
a) prowadzenie w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb informacyjnych klienta telefonicznej, elektronicznej, pisemnej i osobistej obsługi klientów poszukujących informacji o Funduszach Europejskich (programy Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia i Umowy Partnerstwa) w poniższym zakresie:
- informowanie o możliwościach uzyskania dofinansowania z Funduszy Europejskich, w tym w ramach programów oraz działań, wdrażanych przez Centrum,
- informowanie o dostępnych, aktualnie realizowanych projektach dofinansowanych z Funduszy Europejskich,
- informowanie o zasadach przygotowania projektu lub wniosku o dofinansowanie z Funduszy Europejskich,
- informowanie o zasadach realizacji i rozliczania projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich,
- informowanie o możliwościach realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, dofinansowanych z Funduszy Europejskich,
- udzielanie informacji uzupełniających w zakresie programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
b) organizowanie spotkań informacyjnych i szkoleń w zakresie tematyki Funduszy Europejskich, a także udział w tego typu przedsięwzięciach,
c) opracowanie, wydawanie i dystrybuowanie materiałów informacyjno-promocyjnych oraz publikacji związanych z działalnością Centralnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich,
d) wsparcie merytoryczne Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa w zakresie informacji i promocji oraz realizowanych przez nią projektów,
e) współpraca z mediami w zakresie informowania o Funduszach Europejskich,
f) planowanie i realizacja innych działań informacyjnych i promocyjnych w celu ułatwiania dostępu do Funduszy Europejskich oraz instytucji zaangażowanych we wdrażanie poszczególnych programów, w tym Centrum;
2) wsparcie działalności Sieci PIFE, w szczególności:
a) zapewnienie szkoleń i rozwoju kompetencji personelu Sieci PIFE 2014-2020,
b) wsparcie współpracy i wymiany doświadczeń w ramach Sieci PIFE 2014-2020,
c) organizacja testów wiedzy dla specjalistów do spraw Funduszy Europejskich Sieci PIFE w regionach oraz opracowanie pytań testowych,
d) wykonywanie innych zadań wynikających z udziału w Sieci PIFE 2014-2020, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego.
§ 16. Do zadań Samodzielnego stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) należy w szczególności:
1) kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej;
2) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych oraz przekazywanie wniosków zmierzających do usunięcia tych zagrożeń;
3) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) podejmowanie działań zapobiegających zagrożeniom, chorobom zawodowym oraz wypadkom w pracy;
5) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centrum lub osobami w zakresie organizacji i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
6) współudział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
7) dokumentowanie wypadków przy pracy oraz podejmowanie działań zapobiegawczych i profilaktycznych;
8) prowadzenie doradztwa dla pracowników Centrum w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
9) przygotowywanie wniosków dla pracodawcy dotyczących zachowania wymagań ergonomii na poziomie poszczególnych stanowisk pracy;
10) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
11) współpraca z zewnętrznymi organami kontroli (Inspekcja Pracy, Inspekcja Sanitarna) oraz z lekarzem medycyny pracy.
§ 17. Do zadań Samodzielnego stanowiska Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IOD) należy monitorowanie realizacji zadań wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 27 kwietnia 2016 r., str. 1 z późn. zm.2)) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) w szczególności przez:
1) informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach wynikających z rozporządzenia oraz innych przepisów o ochronie danych osobowych i doradzanie im w tej sprawie;
2) monitorowanie przestrzegania rozporządzenia oraz innych przepisów o ochronie danych osobowych oraz polityk administratora/podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych osobowych;
3) współpracę z organem nadzorczym;
4) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem;
5) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
6) wsparcie Centrum przy: dokonywaniu oceny skutków dla ochrony danych, monitorowania wykonywania przez Centrum tej oceny oraz audytów zgodności operacji przetwarzania danych;
7) koordynowanie procesu wydawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych, w tym nadzór nad ewidencją osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych;
8) nadzór nad zabezpieczeniem danych osobowych oraz podejmowanie działań w przypadku wykrycia naruszeń w systemie przetwarzania danych osobowych;
9) prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych oraz rejestru kategorii czynności przetwarzania;
10) wsparcie realizacji zadań przez Administratora Systemów Informatycznych w zakresie obszaru ochrony danych osobowych;
11) aktualizację polityki, regulaminów i innych wewnętrznych dokumentów Centrum w zakresie odnoszącym się do przetwarzania oraz bezpieczeństwa danych osobowych;
12) nadzór nad procesem udostępniania danych osobowych instytucjom i osobom spoza Centrum, w tym wydawania stosownych opinii;
13) nadzór nad procesem powierzania przetwarzania danych osobowych innym podmiotom, w tym opiniowanie umów z tymi podmiotami w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
§ 18. 1. System zastępstw i upoważnień oraz szczegółowy zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych Centrum określa Dyrektor Centrum w drodze decyzji.
2. Strukturę, w tym etatową komórek organizacyjnych Centrum i zakresy obowiązków pracowników zatwierdza Dyrektor Centrum.
2) Dz. Urz. UE L 127 z 23 maja 2018 r., str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 4 marca 2021 r., str. 35