Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-07-11
Wersja aktualna od 2020-07-11
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU1)
z dnia 9 lipca 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu (Dz. Urz. Min. Klim. poz. 28), w załączniku nr 1 do zarządzenia wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3 pkt 17 otrzymuje brzmienie:
„17) współpracują z Departamentem Strategii i Planowania Transformacji Klimatycznej w zakresie:
a) przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jego wdrożenia,
b) inicjowania, opracowywania oraz wdrażania strategii i programów w zakresie właściwości Ministra;”;
2) § 10 otrzymuje brzmienie:
„§ 10. Do zakresu działania Departamentu Elektroenergetyki (DEL) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie funkcjonowania i rozwoju sektora elektroenergetycznego, z wyłączeniem zadań określonych w § 22 pkt 6 i 7, oraz funkcjonowania i rozwoju sektora gazowego, w szczególności:
a) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zadań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju, w zakresie właściwości Departamentu,
b) monitorowanie funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego i systemu gazowego,
c) realizacja zadań organu właściwego wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/941 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 z dnia 25 października 2017 r. dotyczącego środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 994/2010,
d) tworzenie zachęt ekonomicznych, systemów wsparcia oraz mechanizmów korygujących zaburzenia na rynku,
e) prowadzenie spraw z zakresu rynku mocy,
f) prowadzenie działań mających na celu wdrożenie inteligentnej sieci elektroenergetycznej i gazowej, w tym w zakresie wdrożenia systemów inteligentnego opomiarowania i funkcjonowania operatora informacji rynku energii oraz rozwój magazynowania energii,
g) prowadzenie prac związanych z wdrażaniem jednolitego rynku energii elektrycznej w Polsce,
h) prowadzenie prac w zakresie wykorzystania sieci gazowych do transportu gazów zdekarbonizowanych;
2) monitorowanie i wdrażanie narzędzi wsparcia dla odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz redukcji ubóstwa energetycznego;
3) ocena wpływu regulacji i jej korekty w zakresie kształtowania kosztów energii elektrycznej dla odbiorców przemysłowych;
4) wykonywanie zadań Ministra jako dysponenta Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, z zastrzeżeniem § 7 pkt 2;
5) prowadzenie praz związanych z kształtowaniem jednolitego rynku gazu ziemnego w wymiarze europejskim;
6) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Instytutem Energetyki.”;
3) w § 13 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) realizacja zadań związanych z obsługą Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 i Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze energetyka, z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 6 i § 24 ust. 1 pkt 3;”;
4) w § 14 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie gospodarki odpadami, w tym jako element gospodarki o obiegu zamkniętym, i w zakresie ochrony powierzchni ziemi, wynikających z przepisów prawa, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za składowanie odpadów,”;
5) w § 15 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie gromadzenia i rozpowszechniania informacji na temat najlepszych dostępnych technik (BAT), ochrony przed hałasem i polami elektromagnetycznymi, systemu opłat za korzystanie ze środowiska, z zastrzeżeniem zadań określonych w § 14 pkt 1, § 16 pkt 1 lit. a oraz § 22 pkt 4, oraz pomocy publicznej na ochronę środowiska, a także, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych, innych zadań Ministra dotyczących ochrony środowiska i kształtowania środowiska oraz racjonalnego wykorzystania jego zasobów;”;
6) w § 16 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) ochrony atmosfery, oddziaływań fizycznych (odory) oraz ochrony powietrza, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, z wyłączeniem prowadzenia postępowań administracyjnych oraz zapewnienia zastępstwa Ministra w postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi,”;
7) w § 17 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie odnawialnych źródeł energii, z wyłączeniem biokomponentów, biopaliw ciekłych oraz innych paliw odnawialnych wykorzystywanych w transporcie;”;
8) § 19 otrzymuje brzmienie:
„§ 19. Do zakresu działania Departamentu Ropy i Gazu (DRO) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie sektora ropy naftowej i paliw ciekłych, a także w zakresie biokomponentów, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych wykorzystywanych w transporcie, w szczególności:
a) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zdań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, w zakresie właściwości Departamentu,
b) monitorowanie zaopatrzenia krajowego rynku paliwowego,
c) realizacja zadań Ministra z zakresu funkcjonowania i rozwoju rynku gazu ziemnego w transporcie,
d) realizacja zadań Ministra z zakresu jakości paliw ciekłych, gazu płynnego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG), lekkiego oleju opałowego, ciężkiego oleju opałowego, wodoru oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, a także biokomponentów, biopaliw ciekłych oraz innych paliw odnawialnych,
e) realizacja zadań Ministra dotyczących Narodowego Celu Redukcyjnego;
2) realizacja zadań Ministra w zakresie wymagań technicznych dla infrastruktury naftowej i paliw transportowych;
3) prowadzenie spraw związanych z systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw ciekłych;
4) koordynowanie i prowadzenie spraw z zakresu współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z Międzynarodową Agencją Energetyczną, Międzynarodowym Forum Energetycznym, Kartą Energetyczną i Wspólnotą Energetyczną, w tym zapewnienie wypełniania warunków członkostwa w tych organizacjach oraz z innymi organizacjami międzynarodowymi w obszarze właściwości Departamentu.”;
9) w § 21:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 4,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W strukturze Departamentu Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa funkcjonuje pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, podlegający bezpośrednio Ministrowi, zapewniający właściwą realizację w Ministerstwie zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.”;
10) w § 22:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) realizacja zadań Ministra w zakresie wyznaczania celów strategicznych w działach administracji rządowej – energia i klimat, inicjowanie, opracowywanie oraz koordynowanie wdrażania strategii i programów w zakresie właściwości Ministra, w szczególności polityki ekologicznej państwa, polityki energetycznej Polski oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu, oraz monitorowania ich realizacji, z wyłączeniem strategii i programów będących we właściwości innych komórek organizacyjnych oraz zadań określonych w § 16 pkt 5;”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) prowadzenie spraw z zakresu systemu handlu uprawnieniami do emisji, w szczególności zarządzania aukcjami uprawnień do emisji oraz prowadzenie spraw z zakresu obrotu jednostkami Kioto, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za wydane uprawnienia do emisji na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 136 i 284);”,
c) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) monitorowanie projektów, w tym należących do Portfela Projektów Ministerstwa, o których mowa w Procedurze zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu, stanowiącej załącznik nr 3 do regulaminu, współpraca z komórkami oraz wsparcie liderów projektów;”;
11) w § 24:
a) w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) realizacja zadań Ministra w zakresie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze środowisko w części dotyczącej kontroli projektów Pomocy Technicznej i kontroli trwałości tych projektów, a w przypadku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 w sektorze środowisko – w części dotyczącej kontroli systemowych;
3) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze energetyka, kontroli dotacji celowych udzielonych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, a także kontroli systemowych w podległych Instytucjach Wdrażających w sektorze energetyka;”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Nadzór nad realizacją zadań związanych z audytem wewnętrznym, określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, sprawuje bezpośrednio Minister.”;
12) w § 25 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) koordynowanie opiniowania dokumentów rządowych przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, z zastrzeżeniem § 20 pkt 2 oraz § 22 pkt 10;”;
13) w załączniku nr 1 w § 8 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Właściwa komórka współpracuje z Departamentem Strategii i Planowania Transformacji Klimatycznej w zakresie przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jego wdrożenia.”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER KLIMATU |
Michał Kurtyka |
|
1) Minister Klimatu kieruje działami administracji rządowej – energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu (Dz. U. poz. 495).