Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Klimatu rok 2020 poz. 31
Wersja archiwalna od 2020-06-19 do 2021-05-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Klimatu rok 2020 poz. 31
Wersja archiwalna od 2020-06-19 do 2021-05-13
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE MINISTRA KLIMATU

z dnia 17 czerwca 2020 r.

w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 z poźn. zm.), w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Zarządzenie określa organizację systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie Klimatu i jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:

1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu;

2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu;

3) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:

a) centralne organy administracji rządowej nadzorowane przez Ministra ,

b) Agencję Rezerw Materiałowych,

c) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

d) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,

e) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra;

4) punkcie kontaktowym - rozumie się przez to stanowisko utworzone w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej funkcjonujące w ramach systemu stałych dyżurów Ministra, powołane w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa § 5 ust. 1;

5) stałym dyżurze - rozumie się przez to całodobową służbę w ramach systemu stałych dyżurów Ministra pełnioną w Ministerstwie lub jednostce organizacyjnej w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. System stałych dyżurów Ministra tworzy się w celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji:

1) organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;

2) Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierownikom jednostek organizacyjnych oraz kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. System stałych dyżurów Ministra obejmuje:

1) stały dyżur w Ministerstwie;

2) stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b;

3) punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;

4) punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-e.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:

1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;

2) uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1, osoby pełniące służbę w ramach systemu stałych dyżurów realizują poprzez:

1) przyjmowanie i przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;

2) przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwu Obrony Narodowej oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych;

3) przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przekazywanie decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;

4) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;

5) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;

6) monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;

7) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;

8) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;

9) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie odpowiada za utworzenie i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b, odpowiadają za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych.

3. Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:

1) określenie:

a) składu osobowego zespołu stałego dyżuru, o którym mowa w § 9 ust. 2,

b) miejsca pełnienia stałego dyżuru,

c) zadań osób pełniących stały dyżur;

2) opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;

3) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;

4) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w sprzęt biurowy i kwaterunkowy oraz zabezpieczenie socjalne;

5) zapewnienie ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru;

6) zapewnienie ochrony fizycznej stałego dyżuru.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają:

1) w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-e - kierownicy tych jednostek;

2) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami.

2. Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:

1) określenie:

a) składu osobowego punktu kontaktowego,

b) miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,

c) zadań osób pełniących dyżury w punkcie kontaktowym;

2) opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego;

3) wyposażenie punktu kontaktowego w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;

4) zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. Dokumentację stałego dyżuru stanowią:

1) instrukcja pełnienia stałego dyżuru;

2) dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych informacji i decyzji.

2. Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:

1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;

2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;

3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;

4) procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;

5) procedury uruchamia zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru;

6) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;

7) wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa i pracowników w jednostce organizacyjnej;

8) wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;

9) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;

10) grafik pełnienia stałego dyżuru.

3. Ponadto, instrukcja pełnienia stałego dyżuru może zawierać w szczególności:

1) plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;

2) wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania informacji i decyzji w ramach stałego dyżuru;

3) tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania;

4) wypis z tabeli realizacji zadań operacyjnych;

5) instrukcję alarmową na wypadek pożaru;

6) plan ewakuacji.

4. Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:

1) instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego;

2) dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych informacji i decyzji.

5. Instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego określa:

1) zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;

2) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;

3) procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;

4) procedury uruchamia zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego;

5) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;

6) wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa i pracowników, odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych;

7) wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;

8) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. 1. W stanie stałej gotowości obronnej państwa gotowość do uruchamiania stałych dyżurów Ministra zapewnia kierujący komórką do spraw. obronnych.

2. W wyższych stanach gotowości obronnej państwa stały dyżur w Ministerstwie pełni zespół stałego dyżuru, o którym mowa w ust. 3, oraz osoby wyznaczone do pełnienia dyżuru w punktach kontaktowych.

3. Skład osobowy zespołu stałego dyżuru stanowią pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, wyznaczeni w formie decyzji przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

4. Punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się w sekretariatach tych komórek.

5. Osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym wyznacza kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa.

6. Osoby, o których mowa w ust. 2, powinny posiadać poświadczenia bezpieczeństwa lub upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli tajności "zastrzeżone".

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. 1. Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramami przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, opracowanymi odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych.

2. Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:

1) w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;

2) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek.

3. Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:

1) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;

2) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami.

4. O uruchomieniu lub odwołaniu stałych dyżurów i punktów kontaktowych Minister informuje Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub punktu kontaktowego Minister przekazuje osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:

1) ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo

2) w formie pisemnej decyzji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. Sprawdzenie gotowości do działania stałego dyżuru i punktów kontaktowych następuje w ramach:

1) kontroli wykonywania zadań obronnych;

2) treningów praktycznego wykonywania zadań, organizowanych przez Ministra dwa razy w roku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy opracować w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER KLIMATU
Michał Kurtyka



1) Minister Klimatu kieruje działami administracji rządowej - energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu (Dz. U. poz. 495).


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00