Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-07-11
Wersja aktualna od 2020-07-11
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU1)
z dnia 25 maja 2020 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu
(ostatnia zmiana: DUMKlim. z 2020 r., poz. 36)
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 685) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ministerstwu Klimatu nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu, w porozumieniu z Dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego oraz Dyrektorem Departamentu Prawnego, określają w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych strukturę oraz podział zadań wewnątrz kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych.
2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa Klimatu.
§ 3.Do projektów aktów normatywnych, nad którymi prace zostały rozpoczęte przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy Procedury opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych, stanowiącej załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem.
§ 4.W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu opracują i przedłożą do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Klimatu nowe wewnętrzne regulaminy organizacyjne kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych.
§ 5.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
|
|
1) Minister Klimatu kieruje działami administracji rządowej - energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu (Dz. U. poz. 495).
Załącznik do zarządzenia Ministra Klimatu
z dnia 25 maja 2020 r. (Poz. 28)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA KLIMATU [1]
§ 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Klimatu, zwany dalej „regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu, zwanego dalej „Ministerstwem”.
§ 2. 1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, zwanymi dalej „komórkami”, kierują dyrektorzy przy pomocy zastępców.
2. Dla prowadzenia wyodrębnionej tematycznie grupy spraw w komórkach mogą być tworzone:
1) wydziały – w których zatrudnionych jest co najmniej 5 pracowników;
2) zespoły – w których zatrudnionych jest co najmniej 2 pracowników;
3) samodzielne stanowiska pracy – na których zatrudniony jest 1 pracownik.
3. W każdej z komórek może zostać utworzony sekretariat, którego zadaniem jest prowadzenie bieżącej obsługi komórki.
§ 3. 1. Komórki, w zakresie swojej właściwości, realizują zadania Ministra Klimatu, zwanego dalej „Ministrem”, w tym w zakresie członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, a w szczególności:
1) inicjują i przygotowują projekty aktów normatywnych, założeń projektów ustaw, dokumentów i innych materiałów, prowadzą, we współpracy z Departamentem Prawnym, proces legislacyjny tych projektów, oraz prowadzą monitoring i ewaluację wprowadzonych aktów prawnych, a także przygotowują projekty tekstów jednolitych aktów normatywnych w zakresie właściwości Ministra;
2) opiniują projekty aktów normatywnych, założeń projektów ustaw, dokumentów i innych materiałów przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, z zastrzeżeniem § 20 pkt 2;
3) inicjują, prowadzą negocjacje i realizują umowy międzynarodowe oraz prowadzą współpracę dwustronną i regionalną;
4) przeprowadzają notyfikację aktów normatywnych i ich projektów, w tym czuwają nad charakterem i zakresem zmian wprowadzanych do projektu ustawy na etapie prac parlamentarnych oraz informują upoważnionego przedstawiciela Rządu o konieczności wszczęcia procedury notyfikacji projektu ustawy;
5) prezentują stanowiska na spotkaniach w kraju i za granicą;
6) udzielają informacji i przedstawiają opinie, w tym dotyczące stosowania przepisów prawnych należących do właściwości Ministra, w sposób zapewniający ich jednolite stosowanie;
7) przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wystąpienia poselskie oraz oświadczenia senatorskie;
8) przygotowują niezbędne materiały i dokumenty w związku z posiedzeniami komisji sejmowych i senackich oraz posiedzeniami Rady Ministrów, Komitetu do Spraw Europejskich oraz organów pomocniczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów;
9) prowadzą postępowania administracyjne oraz zapewniają zastępstwo Ministra w postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi;
10) w przypadku zatrudnienia radcy prawnego w komórce – zapewniają zastępstwo Ministra przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach, w których zapewniały zastępstwo Ministra w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym;
11) prowadzą sprawy związane z udzielaniem zamówień publicznych w zakresie niezastrzeżonym dla Biura Dyrektora Generalnego;
12) realizują zadania dotyczące zarządzania kryzysowego i powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z Departamentem Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa;
13) realizują obowiązki związane ze zlecaniem zadań publicznych;
14) współpracują z Departamentem Funduszy Europejskich i Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie wdrażania programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych, zgodnie z postanowieniami instrukcji wykonawczych;
15) aktualizują, administrują i redagują serwisy internetowe, w tym Biuletyn Informacji Publicznej Ministra, i serwis intranetowy Ministerstwa;
16) współpracują, udzielając informacji i wyjaśnień, z Rzecznikiem Prasowym Ministra oraz Departamentem Edukacji i Komunikacji przy prowadzeniu polityki informacyjnej Ministerstwa;
17) współpracują z Departamentem Strategii i Planowania Transformacji Klimatycznej w zakresie:
a) przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jego wdrożenia,
b) inicjowania, opracowywania oraz wdrażania strategii i programów w zakresie właściwości Ministra;
18) przygotowują założenia do planu finansowego Ministerstwa, realizują swoje plany finansowe i zapewniają wydatkowanie środków finansowych zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), w tym także w układzie zadaniowym;
19) realizują obowiązek zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych;
20) realizują zadania Ministra w zakresie skarg, wniosków i petycji;
21) współpracują z Departamentem Instrumentów Środowiskowych w zakresie realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429 oraz z 2020 r. poz. 695), ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283, 284, 322 i 471) oraz ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2020 r. poz. 177 i 284);
22) realizują obowiązki wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248), ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);
23) współpracują z Inspektorem Ochrony Danych w zakresie zadań przez niego realizowanych;
24) zapewniają realizację obowiązków Ministra w zakresie badań statystycznych statystyki publicznej;
25) realizują politykę środowiskową Ministerstwa, przyjętą w ramach wdrożonego w Ministerstwie systemu ekozarządzania i audytu EMAS, przestrzegają procedur systemu EMAS oraz współpracują z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa i Pełnomocnikiem do spraw zarządzania środowiskowego oraz audytorami wewnętrznymi systemu zarządzania środowiskowego i weryfikatorem środowiskowym EMAS w procesie ciągłego doskonalenia działań prośrodowiskowych;
26) sprawują nadzór nad wykorzystaniem majątku Skarbu Państwa będącego w zarządzie jednostek podległych Ministrowi albo nadzorowanych przez Ministra, w tym przygotowują projekty decyzji majątkowych Ministra;
27) obsługują organy doradcze i opiniodawcze Ministra;
28) realizują obowiązki wynikające z funkcjonowania w Ministerstwie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz z Polityki Bezpieczeństwa Informacji w Ministerstwie Klimatu;
29) wykonują inne zadania bezpośrednio nałożone przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
2. Komórki, w zakresie swojej właściwości, przekazują:
1) do Departamentu Prawnego:
a) do kontroli formalnoprawnej i akceptacji projekty:
– wzorów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa – Minister albo Skarb Państwa – Ministerstwo, dołączanych do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
– wzorów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa – Minister albo Skarb Państwa – Ministerstwo, przygotowywanych do wielokrotnego wykorzystania,
– umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa – Minister albo Skarb Państwa – Ministerstwo, z wyjątkiem umów przygotowywanych na podstawie wzorów skontrolowanych wcześniej pod względem formalnoprawnym i parafowanych przez Departament Prawny, innych niż dołączane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
– porozumień Ministra albo Ministerstwa z innymi jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa, zbliżonych charakterem do umów cywilnoprawnych,
– umów zlecających realizację zadania publicznego,
– pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
– aktów kierownictwa wewnętrznego wydawanych w formie zarządzeń, decyzji i postanowień przez Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
b) do kontroli formalnoprawnej projekty:
– umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa – Minister albo Skarb Państwa – Ministerstwo, przygotowywanych na podstawie wzorów narzuconych przez podmioty zewnętrzne, niepodlegających zmianie, z wyłączeniem umów dotyczących organizacji w Ministerstwie staży dla osób bezrobotnych lub niepełnosprawnych oraz praktyk zawodowych dla studentów,
– porozumień Ministra albo Ministerstwa z innymi jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa, zbliżonych charakterem do umów cywilnoprawnych, przygotowywanych na podstawie wzorów narzuconych przez podmioty zewnętrzne, niepodlegających zmianie, z wyłączeniem porozumień dotyczących organizacji w Ministerstwie staży dla osób bezrobotnych lub niepełnosprawnych oraz praktyk zawodowych dla studentów,
– wzorów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa – Minister albo Skarb Państwa – Ministerstwo, dołączanych do zapytań ofertowych,
– statutów jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, nadawanych w innej formie niż akty normatywne,
– dokumentów określających prawa lub obowiązki pracowników Ministerstwa wydawanych przez Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
c) dokumenty związane z przygotowywaniem do notyfikacji Komisji Europejskiej projektów aktów prawnych i aktów prawnych, w trybie art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
d) informacje i dane niezbędne do realizacji zadań dotyczących uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej i sądem EFTA, w tym merytoryczne analizy toczących się postępowań oraz stanowiska odnośnie do udziału Rzeczypospolitej Polskiej w omawianych postępowaniach, oparte na przedmiotowych analizach;
2) do Biura Kontroli i Audytu kopie sprawozdań lub protokołów oraz zaleceń pokontrolnych z przeprowadzonych kontroli organów i jednostek podległych Ministrowi albo nadzorowanych przez Ministra, a także kopie odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne zewnętrznych organów kontroli.
3. Projekty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a i b, przekazywane przez komórki do Departamentu Prawnego odpowiednio do kontroli formalnoprawnej lub akceptacji, akceptują dyrektorzy tych komórek lub ich zastępcy. W przypadku gdy w toku kontroli formalnoprawnej projektu wprowadzone zostają istotne zmiany, w szczególności w opisie przedmiotu umowy albo porozumienia, przed akceptacją projektu przez Departament Prawny projekt wymaga ponownej akceptacji dyrektora komórki, która przekazała projekt, lub jego zastępcy.
4. Komórki, zwracając się do Departamentu Prawnego z wnioskiem o wyrażenie opinii, przedstawiają materiały i informacje niezbędne do wyrażenia opinii, w tym zwięźle podają stan sprawy oraz wskazują kwestie problematyczne wymagające rozwiązania, a w przypadku gdy komórka zatrudnia radcę prawnego – przedstawiają także szczegółową analizę kwestii problematycznych wymagających rozwiązania.
5. Komórki, zwracając się do Departamentu Prawnego z wnioskiem o zaopiniowanie projektu decyzji administracyjnej lub postanowienia pod względem formalnoprawnym, przedstawiają uzasadnienie wskazujące na skomplikowany, a w przypadku gdy komórka zatrudnia radcę prawnego – szczególnie skomplikowany charakter sprawy lub stan prawny, w którym decyzja lub postanowienie ma być wydane. W takim przypadku dyrektor komórki zwracającej się do Departamentu Prawnego z wnioskiem o wyrażenie opinii lub jego zastępca:
1) akceptuje przekazany do opiniowania projekt decyzji lub postanowienia;
2) przekazuje stanowisko w danej sprawie wraz ze szczegółowym jej opisem.
§ 4. 1. Dokumenty sporządzone w komórkach, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzom Stanu i Podsekretarzom Stanu oraz Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa akceptują dyrektorzy tych komórek lub ich zastępcy, a dokumenty przedkładane do podpisu Ministrowi akceptują także Sekretarze Stanu lub Podsekretarze Stanu właściwi w danej sprawie.
2. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 podpisują dyrektorzy lub, w zakresie określonym w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek, ich zastępcy.
3. Pracownicy Ministerstwa w trakcie wykonywania zadań przestrzegaj ą drogi służbowej, zgodnie z którą:
1) pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i wobec którego odpowiada za całokształt powierzonych mu spraw;
2) pracownik, który otrzymał polecenie służbowe od przełożonego wyższego szczebla, ma obowiązek powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
§ 5. 1. Realizacji zadań należących do właściwości kilku komórek dokonują wszystkie zainteresowane komórki, każda w zakresie swojej właściwości.
2. Realizację zadań, o których mowa w ust. 1, koordynuje komórka, do której właściwości należy problematyka o wiodącym znaczeniu dla danego zadania. Pozostałe zainteresowane komórki, o których mowa w ust. 1, są zobowiązane do współdziałania z komórką koordynującą w realizacji zadania.
3. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa.
4. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami i organami lub jednostkami podległymi Ministrowi albo nadzorowanymi przez Ministra rozstrzyga Minister.
§ 6. 1. Dyrektor komórki:
1) odpowiada za zapewnienie zgodności działań komórki z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz z prawem powszechnie obowiązującym i regulacjami wewnętrznymi;
2) organizuje, planuje i kieruje pracą komórki oraz nadzoruje i zapewnia prawidłową, efektywną i terminową realizację celów i zadań komórki określonych w regulaminie, planie działalności Ministerstwa, jednostkowym planie działalności komórki oraz bezpośrednio nałożonych przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3) zapewnia właściwą organizację pracy komórki i prawidłowe wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4) zapewnia właściwe wykorzystanie i rozwój zasobów ludzkich w komórce;
5) dba o interes Skarbu Państwa, w tym w szczególności w zakresie dochodów i wydatków, oraz ściśle współpracuje w tym zakresie ze służbami finansowymi Ministerstwa;
6) monitoruje terminowość wykonywania zadań przez podległe mu wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy w zakresie udzielania odpowiedzi na pisma oraz opiniowania i analizowania dokumentów;
7) zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa informacji w komórce, zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa Informacji w Ministerstwie Klimatu, oraz współpracuje z Zespołem do Spraw Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji, a w szczególności określa zagrożenia dla informacji oraz szacuje ryzyko w zakresie bezpieczeństwa informacji dla komórki;
8) współpracuje z komórką właściwą do spraw informatyki w zakresie projektowania, testowania, wdrażania, eksploatacji i doskonalenia specjalistycznych systemów informatycznych dedykowanych komórce;
9) współdziała z innymi komórkami w zakresie realizacji zadań Ministra;
10) zapewnia przepływ informacji w strukturze Ministerstwa w odniesieniu do zadań realizowanych przez komórkę;
11) reprezentuje Ministerstwo w stosunkach z innymi urzędami i instytucjami w sprawach należących do właściwości komórki, w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
2. Dyrektor komórki, stosownie do zakresu działania komórki:
1) akceptuje pisma i materiały kierowane do podpisu Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) podpisuje:
a) pisma kierowane do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji publicznej,
b) wnioski w sprawach personalnych pracowników komórki,
c) pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób.
3. Do realizacji okresowych zadań dyrektor komórki może powoływać, spośród pracowników komórki, zespoły wewnętrzne, określając cel ich powołania, skład, zakres zadań i tryb pracy. Powołanie zespołu nie wymaga zmiany wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki.
§ 7. Do zakresu działania Departamentu Budżetu i Finansów (DBF) należy:
1) realizacja zadań Ministra, jako dysponenta części 47 i 51 budżetu państwa, w tym środków Unii Europejskiej i środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych, w tym w układzie zadaniowym, w zakresie:
a) planowania i realizacji budżetu,
b) obsługi finansowo-księgowej,
c) sporządzania jednostkowych i łącznych sprawozdań budżetowych i finansowych,
d) nadzoru finansowego nad podległymi dysponentami;
2) realizacja zadań Ministra jako dysponenta Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, w zakresie planowania i realizacji budżetu, sprawozdawczości oraz prowadzenia obsługi finansowo-księgowej;
3) realizacja zadań Ministerstwa jako dysponenta trzeciego stopnia części 47 i 51 budżetu państwa, w zakresie planowania i realizacji budżetu, obsługi finansowo-księgowej oraz sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym w zakresie projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych;
4) prowadzenie ewidencji księgowej funduszu świadczeń socjalnych;
5) realizacja zadań Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 X osi – Pomoc techniczna i beneficjenta Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014–2020, w sektorze środowisko;
6) realizacja zadań Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 oraz Operatora Programu Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014–2021, związanych z planowaniem i realizacją środków przeznaczonych na realizację Programów oraz obsługą finansowo-księgową w tym zakresie.
§ 8. Do zakresu działania Departamentu Ciepłownictwa (DC) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie funkcjonowania i rozwoju sektora ciepłownictwa i kogeneracji, w szczególności poprzez:
a) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizację zdań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju, w zakresie właściwości Departamentu,
b) monitorowanie funkcjonowania sektorów ciepłownictwa i kogeneracji,
c) tworzenie zachęt ekonomicznych, systemów wsparcia oraz mechanizmów korygujących zaburzenia na rynku,
d) prowadzenie działań mających na celu rozpowszechnienie wykorzystania energii elektrycznej do celów grzewczych oraz chłodu sieciowego;
2) realizacja zadań z zakresu efektywności energetycznej, w tym ekoprojektu oraz etykietowania energetycznego.
§ 9. Do zakresu działania Departamentu Edukacji i Komunikacji (DEK) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie w sposób spójny z polityką informacyjną Rządu polityki edukacyjnej, informacyjnej, komunikacyjnej, medialnej i promocyjnej Ministra, z wyłączeniem zadań określonych w § 12 pkt 1 lit. c oraz § 13 pkt 2, oraz podejmowanie działań mających na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa, w szczególności poprzez:
a) realizację zadań Ministra w zakresie edukacji ekologicznej oraz promocji ekologicznych warunków życia w celu poprawy jakości życia obywateli,
b) inicjowanie i realizację projektów edukacyjnych z zakresu działów administracji rządowej – klimat i energia, w tym ogólnopolskich medialnych kampanii społecznych,
c) wsparcie Rzecznika Prasowego Ministra w realizacji polityki informacyjnej i medialnej, w tym przygotowywanie na jego potrzeby informacji i komunikatów prasowych,
d) organizację i obsługę konferencji i wydarzeń medialnych Kierownictwa Ministerstwa oraz przedstawicieli Ministerstwa;
2) koordynowanie współpracy z organizacjami „trzeciego sektora”, w tym pozarządowymi organizacjami ekologicznymi;
3) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad fundacjami, w tym sprawowanie kontroli wykonywania obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
§ 10. Do zakresu działania Departamentu Elektroenergetyki (DEL) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie funkcjonowania i rozwoju sektora elektroenergetycznego, z wyłączeniem zadań określonych w § 22 pkt 6 i 7, oraz funkcjonowania i rozwoju sektora gazowego, w szczególności:
a) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zadań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju, w zakresie właściwości Departamentu,
b) monitorowanie funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego i systemu gazowego,
c) realizacja zadań organu właściwego wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/941 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 z dnia 25 października 2017 r. dotyczącego środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 994/2010,
d) tworzenie zachęt ekonomicznych, systemów wsparcia oraz mechanizmów korygujących zaburzenia na rynku,
e) prowadzenie spraw z zakresu rynku mocy,
f) prowadzenie działań mających na celu wdrożenie inteligentnej sieci elektroenergetycznej i gazowej, w tym w zakresie wdrożenia systemów inteligentnego opomiarowania i funkcjonowania operatora informacji rynku energii oraz rozwój magazynowania energii,
g) prowadzenie prac związanych z wdrażaniem jednolitego rynku energii elektrycznej w Polsce,
h) prowadzenie prac w zakresie wykorzystania sieci gazowych do transportu gazów zdekarbonizowanych;
2) monitorowanie i wdrażanie narzędzi wsparcia dla odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz redukcji ubóstwa energetycznego;
3) ocena wpływu regulacji i jej korekty w zakresie kształtowania kosztów energii elektrycznej dla odbiorców przemysłowych;
4) wykonywanie zadań Ministra jako dysponenta Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, z zastrzeżeniem § 7 pkt 2;
5) prowadzenie praz związanych z kształtowaniem jednolitego rynku gazu ziemnego w wymiarze europejskim;
6) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Instytutem Energetyki.
§ 11. Do zakresu działania Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej (DEG) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie:
a) rynku paliw alternatywnych w transporcie, z wyłączeniem funkcjonowania i rozwoju rynku gazu ziemnego w transporcie,
b) rynku elektromobilności,
c) innowacyjnych, niskoemisyjnych technologii energetycznych,
d) wodoru i technologii wodorowych
– w szczególności wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zdań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju, w zakresie właściwości Departamentu;
2) realizacja zadań Ministra jako dysponenta Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z zastrzeżeniem § 7 pkt 1;
4) monitorowanie globalnego rozwoju technologii w zakresie elektromobilności i technologii energetycznych;
5) koordynowanie spraw związanych z udziałem w projektach inicjatywy Horyzont 2020 oraz z pracami Komisji Europejskiej w ramach SET-Plan w zakresie kompetencji Ministra.
§ 12. Do zakresu działania Departamentu Energii Jądrowej (DEJ) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie wykorzystywania energii i energetyki jądrowej oraz postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, w szczególności:
a) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zdań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju, w zakresie właściwości Departamentu,
b) koordynowanie realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej oraz Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym,
c) prowadzenie spraw związanych z informacją społeczną, edukacją i popularyzacją oraz informacją naukowo-techniczną i prawną w zakresie energii i energetyki jądrowej oraz zapewnienia kompetentnych kadr dla energetyki jądrowej,
d) prowadzenie spraw związanych z rozwojem technologii jądrowych oraz zapewnieniem udziału polskiego przemysłu w realizacji zadań w zakresie energetyki jądrowej;
2) koordynowanie współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej oraz Agencją Energii Jądrowej OECD, w tym udziału krajowych instytucji w programach obu Agencji oraz organizowanie cyklicznych międzynarodowych przeglądów przygotowań i realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej;
3) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Centralnym Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Instytutem Chemii i Techniki Jądrowej, Instytutem Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy im. Sylwestra Kaliskiego oraz Narodowym Centrum Badań Jądrowych;
4) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra oraz sprawowania przez Ministra funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstwa państwowego „Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych” z siedzibą w Otwocku-Świerku.
§ 13. Do zakresu działania Departamentu Funduszy Europejskich (DFE) należy:
1) realizacja zadań związanych z obsługą Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 i Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze środowisko z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 6, § 9 pkt 1, § 16 pkt 5 i § 24 ust. 1 pkt 2;
2) realizacja zadań związanych z obsługą Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 i Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze energetyka, z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 6 i § 24 ust. 1 pkt 3;
3) realizacja zadań Ministra jako beneficjenta Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014–2020 w sektorze energetyka;
4) koordynowanie przygotowania i aktualizacji zapisów programowych w perspektywie finansowej 2021–2027 na poziomie krajowego programu operacyjnego finansowanego ze środków polityki spójności oraz dokumentów uzupełniających;
5) realizacja zadań związanych z obsługą Ministra pełniącego funkcję Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 i 2014–2021 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009–2014 i 2014–2021, z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 1 i 6 i § 24 ust. 1 pkt 2;
6) realizacja zadań związanych z koordynowaniem udziału Ministra w procesie wdrażania instrumentu LIFE;
7) realizacja zadań Ministra związanych z:
a) identyfikacją kierunków inwestycyjnych, wynikających z dokumentów strategicznych, niezbędnych do osiągnięcia celów transformacji energetycznej i polityki klimatycznej, na potrzeby zapewnienia koordynacji z realizacją Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 oraz przygotowaniem zapisów programowych w perspektywie finansowej 2021–2027,
b) opracowaniem koncepcji wykorzystania dostępnych instrumentów finansowych przeznaczonych na realizację celów transformacji energetycznej i polityki klimatycznej, w ramach polityki spójności oraz innych istniejących lub planowanych do wdrożenia instrumentów finansowanych ze źródeł zewnętrznych i krajowych, na potrzeby zapewnienia koordynacji z realizacją Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 oraz przygotowaniem zapisów programowych w perspektywie finansowej 2021–2027,
c) identyfikacją barier w zakresie efektywnego wykorzystania środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i innych środków przeznaczonych na transformację energetyczną i polityką klimatyczną;
8) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i uzgadnianiem list zadań z zakresu ochrony środowiska i poprawy efektywności energetycznej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe, dla których dysponentem części budżetowej jest Minister, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
9) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad:
a) Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z wyłączeniem nadzoru nad realizowaniem przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadań Krajowego operatora systemu zielonych inwestycji, nadzoru nad realizowaniem przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadań związanych z zarządzaniem Funduszem Niskoemisyjnego Transportu,
b) wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
§ 14. Do zakresu działania Departamentu Gospodarki Odpadami (DGO) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie gospodarki odpadami, w tym jako element gospodarki o obiegu zamkniętym, i w zakresie ochrony powierzchni ziemi, wynikających z przepisów prawa, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za składowanie odpadów,
2) koordynowanie realizacji zadań Ministra związanych z wdrażaniem gospodarki o obiegu zamkniętym
– z wyłączeniem prowadzenia postępowań administracyjnych oraz zapewnienia zastępstwa Ministra w postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi.
§ 15. Do zakresu działania Departamentu Instrumentów Środowiskowych (DIŚ) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie gromadzenia i rozpowszechniania informacji na temat najlepszych dostępnych technik (BAT), ochrony przed hałasem i polami elektromagnetycznymi, systemu opłat za korzystanie ze środowiska, z zastrzeżeniem zadań określonych w § 14 pkt 1, § 16 pkt 1 lit. a oraz § 22 pkt 4, oraz pomocy publicznej na ochronę środowiska, a także, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych, innych zadań Ministra dotyczących ochrony środowiska i kształtowania środowiska oraz racjonalnego wykorzystania jego zasobów;
2) realizacja zadań Ministra w zakresie pozwoleń zintegrowanych;
3) prowadzenie postępowań administracyjnych oraz zapewnienie zastępstwa Ministra w postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi w zakresie:
a) pozwoleń zintegrowanych,
b) ochrony powietrza,
c) gospodarki odpadami,
d) ochrony środowiska przed hałasem i polami elektromagnetycznymi,
e) obowiązków mających na celu ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko lub przywrócenia środowiska do stanu właściwego;
4) realizacja zadań Ministra w zakresie udostępniania informacji o środowisku, informacji publicznej oraz ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego, a także w zakresie wdrażania infrastruktury informacji przestrzennej w resorcie;
5) prowadzenie spraw z zakresu systemów zarządzania środowiskowego, w tym realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060, z późn. zm.);
6) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska.
§ 16. Do zakresu działania Departamentu Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej (DPM) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie:
a) ochrony atmosfery, oddziaływań fizycznych (odory) oraz ochrony powietrza, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, z wyłączeniem prowadzenia postępowań administracyjnych oraz zapewnienia zastępstwa Ministra w postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi,
b) adaptacji do zmian klimatu;
2) inicjowanie i koordynowanie działań w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju na szczeblu krajowym;
3) programowanie i wdrażanie instrumentów wspierających ekoinnowacje oraz rozwój ekologicznych technologii środowiskowych;
4) realizacja zadań Ministra w zakresie zrównoważonego rozwoju miast, m.in. w obszarze transport i mobilność miejska, niskoemisyjność i efektywność energetyczna, adaptacja do zmian klimatu;
5) realizacja zadań Ministra związanych z ewaluacją Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze środowisko;
6) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Instytutem Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.
§ 17. Do zakresu działania Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii (DOZE) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie odnawialnych źródeł energii, z wyłączeniem biokomponentów, biopaliw ciekłych oraz innych paliw odnawialnych wykorzystywanych w transporcie;
2) tworzenie podstaw energetyki obywatelskiej;
3) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, z uwzględnieniem rozwoju polskich przedsiębiorstw wytwarzających produkty i świadczących usługi na potrzeby morskich farm wiatrowych;
4) obsługa Pełnomocnika Rządu do spraw Odnawialnych Źródeł Energii;
5) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zdań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, w zakresie właściwości Departamentu, w tym z wykorzystaniem lokalnie dostępnych źródeł energii;
6) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, z zastrzeżeniem § 21 ust. 1 pkt 5.
§ 18. Do zakresu działania Departamentu Prawnego (DP) należy:
1) obsługa prawna Ministra i Ministerstwa, w tym:
a) sporządzanie opinii prawnych na wniosek komórek udzielanie porad prawnych komórkom, w sprawach w których powstają zagadnienia prawne budzące poważne wątpliwości,
b) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów decyzji administracyjnych lub postanowień, na wniosek komórek, jeżeli jest to niezbędne ze względu na skomplikowany charakter sprawy lub stan prawny, w którym ma być wydana decyzja lub postanowienie, a w przypadku gdy komórka zatrudnia radcę prawnego – jeżeli jest to niezbędne ze względu na szczególnie skomplikowany charakter sprawy lub stan prawny, w którym ma być wydana decyzja lub postanowienie,
c) kontrola formalnoprawna i akceptowanie projektów dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. a,
d) kontrola formalnoprawna projektów dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. b,
e) wspomaganie komórek w przygotowywaniu projektów umów i innych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. a,
f) zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym Naczelnym Sądem Administracyjnym, w tym wnoszenie skarg kasacyjnych od wyroków wojewódzkich sądów administracyjnych, i Trybunałem Konstytucyjnym,
g) prowadzenie spraw związanych z oceną legalności decyzji w zakresie nacjonalizacji przedsiębiorstw i ich mienia;
2) prowadzenie monitoringu inicjowania i przygotowywania projektów aktów normatywnych oraz założeń projektów ustaw, w zakresie właściwości Ministra;
3) koordynowanie albo wspomaganie prowadzenia rządowego procesu legislacyjnego projektów założeń projektów ustaw, projektów aktów normatywnych i projektów stanowisk Rządu do projektów ustaw w zakresie właściwości Ministra;
4) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy mogących mieć wpływ na funkcjonowanie resortu, w szczególności kodeksów i ustaw o charakterze systemowym;
5) udział w posiedzeniach komisji prawniczych dotyczących projektów przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, w szczególności w zakresie projektów, o których mowa w pkt 4;
6) koordynowanie spraw związanych z transpozycją oraz naruszeniami prawa Unii Europejskiej;
7) koordynowanie procesu notyfikacji projektów aktów normatywnych podlegających notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, a także aktów prawnych w ramach Systemu Notyfikacji Krajowych Środków Wykonawczych;
8) koordynowanie spraw związanych z procedowaniem projektów umów międzynarodowych i dokumentów z nimi związanych.
§ 19. Do zakresu działania Departamentu Ropy i Gazu (DRO) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie sektora ropy naftowej i paliw ciekłych, a także w zakresie biokomponentów, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych wykorzystywanych w transporcie, w szczególności:
a) wdrażanie polityki energetycznej państwa, w tym realizacja zdań Ministra w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, w zakresie właściwości Departamentu,
b) monitorowanie zaopatrzenia krajowego rynku paliwowego,
c) realizacja zadań Ministra z zakresu funkcjonowania i rozwoju rynku gazu ziemnego w transporcie,
d) realizacja zadań Ministra z zakresu jakości paliw ciekłych, gazu płynnego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG), lekkiego oleju opałowego, ciężkiego oleju opałowego, wodoru oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, a także biokomponentów, biopaliw ciekłych oraz innych paliw odnawialnych,
e) realizacja zadań Ministra dotyczących Narodowego Celu Redukcyjnego;
2) realizacja zadań Ministra w zakresie wymagań technicznych dla infrastruktury naftowej i paliw transportowych;
3) prowadzenie spraw związanych z systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw ciekłych;
4) koordynowanie i prowadzenie spraw z zakresu współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z Międzynarodową Agencją Energetyczną, Międzynarodowym Forum Energetycznym, Kartą Energetyczną i Wspólnotą Energetyczną, w tym zapewnienie wypełniania warunków członkostwa w tych organizacjach oraz z innymi organizacjami międzynarodowymi w obszarze właściwości Departamentu.
§ 20. Do zakresu działania Departamentu Spraw Międzynarodowych (DSM) należy:
1) koordynowanie współpracy dwustronnej i regionalnej oraz zadań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej, w tym koordynowanie realizacji planu pracy Komitetu do Spraw Europejskich w części dotyczącej resortu, również w zakresie notyfikacji projektów aktów normatywnych zawierających ograniczenia w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności usługowej, zgodnie z przepisami dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym;
2) koordynowanie przygotowania udziału Ministra, Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach Komitetu do Spraw Europejskich, w tym koordynowanie opracowania i opiniowania dokumentów przyjmowanych przez ten Komitet;
3) inicjowanie w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek i koordynowanie działań Ministra na szczeblu międzynarodowym, w tym dotyczących realizacji polityki zrównoważonego rozwoju, w ramach ciał i struktur Narodów Zjednoczonych właściwych do spraw zrównoważonego rozwoju oraz zadań wynikających z członkostwa w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz udział w pracach ww. ciał i struktur;
4) monitorowanie realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych.
§ 21. 1. Do zakresu działania Departamentu Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa (DSO) należy:
1) koordynowanie realizacji zadań Ministra związanych z powszechnym obowiązkiem obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzaniem kryzysowym i ochroną informacji niejawnych oraz realizacja w Ministerstwie zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych;
2) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem formacji obrony cywilnej w Ministerstwie;
3) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1560, z 2019 r. poz. 2020 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 695 i 875);
4) (uchylony)
5) prowadzenie spraw z zakresu uzgadniania wniosków ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej dotyczących pozwoleń na prowadzenie badań naukowych na polskich morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym oraz w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej, zgodnie z art. 28 i 29 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2214, z późn. zm.);
6) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Agencją Rezerw Materiałowych.
2. W strukturze Departamentu Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa funkcjonuje pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, podlegający bezpośrednio Ministrowi, zapewniający właściwą realizację w Ministerstwie zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
§ 22. Do zakresu działania Departamentu Strategii i Planowania Transformacji Klimatycznej (DSP) należy:
1) realizacja zadań Ministra w zakresie wyznaczania celów strategicznych w działach administracji rządowej – energia i klimat, inicjowanie, opracowywanie oraz koordynowanie wdrażania strategii i programów w zakresie właściwości Ministra, w szczególności polityki ekologicznej państwa, polityki energetycznej Polski oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu, oraz monitorowania ich realizacji, z wyłączeniem strategii i programów będących we właściwości innych komórek organizacyjnych oraz zadań określonych w § 16 pkt 5;
2) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra, wdrażanie europejskiej polityki klimatycznej oraz realizacja zadań Ministra w zakresie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych;
3) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie procesu negocjacji na forum międzynarodowym w zakresie ochrony klimatu, w szczególności w zakresie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), Protokołu z Kioto, Porozumienia paryskiego oraz Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC);
4) prowadzenie spraw z zakresu systemu handlu uprawnieniami do emisji, w szczególności zarządzania aukcjami uprawnień do emisji oraz prowadzenie spraw z zakresu obrotu jednostkami Kioto, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za wydane uprawnienia do emisji na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 136 i 284);
5) monitorowanie wpływu polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej oraz regulacji w obszarze ochrony środowiska na konkurencyjność sektora elektroenergetycznego;
6) prowadzenie prac związanych z kształtowaniem jednolitego rynku energii elektrycznej w wymiarze europejskim, w tym rynku hurtowego i bilansującego energii energetycznej;
7) prowadzenie prac z zakresu transgranicznych elektroenergetycznych sieci przesyłowych oraz współpracy operatorów systemów przesyłowych;
8) koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie kontroli zarządczej;
9) monitorowanie projektów, w tym należących do Portfela Projektów Ministerstwa, o których mowa w Procedurze zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu, stanowiącej załącznik nr 3 do regulaminu, współpraca z komórkami oraz wsparcie liderów projektów;
10) koordynowanie opiniowania projektów strategii i programów przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, w tym projektów uchwał dotyczących przyjęcia strategii lub programu, a także koordynowanie realizacji zadań Ministra wynikających z tych dokumentów, w tym w zakresie sprawozdawczości;
11) koordynowanie monitoringu i ewaluacji wprowadzonych aktów prawnych;
12) wsparcie komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jego wdrożenia oraz koordynowanie współpracy z właściwą w zakresie ocen skutków regulacji komórką merytoryczną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
13) obsługa Pełnomocnika Rządu do spraw Polityki Klimatycznej;
14) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Instytutem Ochrony Środowiska – Państwowym Instytutem Badawczym oraz nad Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie realizacji zadań Krajowego operatora systemu zielonych inwestycji.
§ 23. Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego (BDG) należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy pracowników Ministerstwa oraz kierowników organów oraz jednostek, podległych Ministrowi lub nadzorowanych przez Ministra;
2) opracowywanie i wdrażanie programu zarządzania zasobami ludzkimi, organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy w Ministerstwie oraz spraw z zakresu rozwoju zawodowego pracowników Ministerstwa;
3) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem i administrowaniem środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
4) obsługa techniczna, administracyjna i logistyczna Ministerstwa;
5) ewidencja i gospodarowanie majątkiem;
6) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego albo wspomaganie komórek w prowadzeniu tych postępowań;
7) prowadzenie archiwum;
8) prowadzenie spraw związanych z:
a) zapewnieniem ciągłości działania infrastruktury informatycznej oraz linii telefonicznych i telefaksowych w Ministerstwie,
b) wdrażaniem i rozwojem rozwiązań informatycznych Ministerstwa,
c) administrowaniem systemów teleinformatycznych Ministerstwa oraz zarządzaniem procedurami bezpieczeństwa teleinformatycznego Ministerstwa;
9) zapewnienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie.
§ 24. 1. Do zakresu działania Biura Kontroli i Audytu (BKA) należy:
1) realizacja zadań Ministra w zakresie kontroli i audytu wewnętrznego;
2) realizacja zadań Ministra w zakresie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze środowisko w części dotyczącej kontroli projektów Pomocy Technicznej i kontroli trwałości tych projektów, a w przypadku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 w sektorze środowisko – w części dotyczącej kontroli systemowych;
3) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w sektorze energetyka, kontroli dotacji celowych udzielonych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, a także kontroli systemowych w podległych Instytucjach Wdrażających w sektorze energetyka;
4) koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie skarg, wniosków i petycji;
5) koordynowanie nadzoru nad organami i jednostkami podległymi Ministrowi lub nadzorowanymi przez Ministra;
6) zapewnienie współpracy Ministerstwa z organami kontroli zewnętrznej;
7) koordynowanie działań związanych z przeciwdziałaniem korupcji.
2. W strukturze Biura Kontroli i Audytu funkcjonuje Inspektor Ochrony Danych, podlegający bezpośrednio Ministrowi, zapewniający przestrzeganie w Ministerstwie przepisów o ochronie danych osobowych i wykonujący zadania, o których mowa w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
3. Nadzór nad realizacją zadań związanych z audytem wewnętrznym, określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, sprawuje bezpośrednio Minister.
§ 25. Do zakresu działania Biura Ministra (BM) należy:
1) zapewnienie wsparcia analitycznego oraz obsługi organizacyjnej i kancelaryjno-biurowej Ministrowi, Sekretarzom Stanu i Podsekretarzom Stanu w zakresie ich bieżącej pracy oraz udziału w krajowym procesie decyzyjnym;
2) koordynowanie przygotowania udziału Ministra, Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach Stałego Komitetu Rady Ministrów, Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji i Rady Ministrów oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
3) koordynowanie współpracy z Sejmem i Senatem, w tym udziału w komisjach senackich i sejmowych oraz odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wystąpienia poselskie oraz oświadczenia senatorskie, oraz współpraca z komórką merytoryczną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów właściwą w sprawach parlamentarnych;
4) koordynowanie opiniowania dokumentów rządowych przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, z zastrzeżeniem § 20 pkt 2 oraz § 22 pkt 10;
5) prowadzenie Dziennika Urzędowego Ministra Klimatu;
6) prowadzenie Kancelarii Ogólnej Ministerstwa;
7) prowadzenie monitoringu inicjowania i przygotowywania projektów dokumentów rządowych w zakresie właściwości Ministra, innych niż projekty, o których mowa w § 18 pkt 2;
8) koordynowanie spraw dotyczących wystąpień do Ministra o skierowanie wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz prowadzenie spraw związanych z nadawaniem przez Ministra odznak;
9) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki.
§ 26. Tryb pracy komórek określają w szczególności wewnętrzne regulaminy organizacyjne oraz:
1) Procedura opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych, stanowiąca załącznik nr 1 do regulaminu;
2) Procedura dotycząca prac nad umowami międzynarodowymi w Ministerstwie Klimatu, stanowiąca załącznik nr 2 do regulaminu;
3) Procedura zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu, stanowiąca załącznik nr 3 do regulaminu.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Klimatu z dnia 9 lipca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu (Dz.U.MKlim. poz. 36). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2020 r.