Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-09-10 do 2020-04-15
Wersja archiwalna od 2019-09-10 do 2020-04-15
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I RO ZWOJU1)
z dnia 6 września 2019 r.
w sprawie organizacji systemu stałego dyżuru
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55) w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401 i 1560 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1211) oraz w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218) zarządza się, co następuje:
§ 1. W celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w "Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej" oraz zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, a także podwyższania gotowości obronnej, tworzy się system stałego dyżuru w działach administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1) działach - należy przez rozumieć działy administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny, w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 945);
2) stałym dyżurze - należy przez to rozumieć całodobową służbę w ramach systemu stałego dyżuru pełnioną w celu realizacji zadań, o których mowa w § 4 ust. 1;
3) punkcie kontaktowym - należy przez to rozumieć osobę/stanowisko w ramach systemu stałego dyżuru wyznaczone w celu realizacji zadań, o których mowa w § 4 ust. 1.
§ 3. 1. System stałego dyżuru obejmuje:
1) stały dyżur w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, zwanym dalej "Ministerstwem";
2) stałe dyżury organów podległych Ministrowi Inwestycji i Rozwoju, zwanym dalej "Ministrem", lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "organami";
3) punkty kontaktowe kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "jednostkami", na których Minister nie nałożył zadań operacyjnych.
2. Strukturę organizacyjną systemu stałego dyżuru w działach określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 4. 1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałego dyżuru obejmują:
1) przekazywanie decyzji organów uprawnionych do uruchomienia zadań ujętych w "Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej", wynikających z wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, wynikających z zadań określonych w planach operacyjnych funkcjonowania działów w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, realizowane są przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie podmiotom, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
2) uruchamianie zadań operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania działów w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3) współdziałanie z instytucjami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
4) wykonywanie innych poleceń Ministra w zakresie przekazywania, przyjmowania lub gromadzenia informacji, o których mowa w pkt 1;
5) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6) przekazywanie uprawnionym podmiotom informacji dotyczących realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
7) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru lub punktu kontaktowego.
§ 5. 1. Organizacja i przygotowanie systemu stałego dyżuru, o którym mowa w § 3, obejmuje w szczególności:
1) ustalenie składu osobowego stałego dyżuru;
2) uwzględnienie stałego dyżuru w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych;
3) wyznaczenie pomieszczeń do pełnienia stałego dyżuru oraz wyposażenia ich w niezbędny sprzęt, w szczególności w środki łączności, sprzęt informatyczny z pocztą elektroniczną;
4) zorganizowanie w ramach stałego dyżuru systemu powiadamiania i alarmowania;
5) przygotowanie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem stałego dyżuru, w szczególności instrukcji stałego dyżuru, dziennika ewidencji decyzji, sygnałów i informacji, dziennika przebiegu stałego dyżuru;
6) szkolenia składu osobowego do pełnienia dyżurów.
2. Za przygotowanie, organizację, szkolenie i funkcjonowanie systemu stałego dyżuru w urzędach obsługujących organy i w jednostkach odpowiadają organy oraz kierownicy jednostek.
3. Organizacja systemu stałego dyżuru w jednostkach, które nie realizują zadań operacyjnych, polega na funkcjonowaniu w każdej z nich punktu kontaktowego, przez który należy rozumieć osobę wyznaczoną przez kierownika jednostki, pośredniczącą w przekazywaniu informacji pomiędzy stałym dyżurem Ministerstwa, a kierownikiem jednostki.
§ 6. 1. Stały dyżur w Ministerstwie realizowany jest przez zespół stałego dyżuru Ministerstwa oraz dyżur w komórkach organizacyjnych.
2. Zespół stałego dyżuru w Ministerstwie organizuje się w formie całodobowej służby dyżurnej pełnionej w systemie dwu lub trzyzmianowym.
3. Skład zespołu stałego dyżuru w Ministerstwie ustala w drodze decyzji Dyrektor Generalny Ministerstwa.
4. Do realizacji zadań zespołu stałego dyżuru kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa wyznaczają pracowników upoważnionych do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej "zastrzeżone".
5. Do zespołu stałego dyżuru nie powołuje się pracowników posiadających przydziały mobilizacyjne do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub wyznaczonych do realizacji innych zadań obronnych w Ministerstwie oraz członków formacji obrony cywilnej.
§ 7. 1. Dyżury w komórkach organizacyjnych Ministerstw pełnione są w godzinach pracy przez wyznaczonych pracowników sekretariatów.
2. Decyzję o wprowadzeniu dyżurów w wydłużonym czasie pracy w komórkach organizacyjnych podejmuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 8. 1. Decyzję o uruchomieniu i zakończeniu funkcjonowania systemu stałego dyżuru podejmuje Minister.
2. O uruchomieniu lub zakończeniu funkcjonowania systemu stałego dyżuru Minister informuje Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
3. W stanie stałej gotowości obronnej państwa Minister lub osoba przez niego upoważniona, może podjąć decyzję o uruchomieniu i zakończeniu funkcjonowania systemu stałego dyżuru w celach szkoleniowych lub do przekazywania informacji o zagrożeniach bądź sytuacjach kryzysowych.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, w urzędach obsługujących organy i jednostkach podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych stały dyżur może być uruchamiany i zakończony przez organy lub kierowników tych jednostek, po uprzednim poinformowaniu Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§ 9. 1. Przygotowanie osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru w Ministerstwie, obejmujące szkolenie przygotowawcze, doskonalenie umiejętności oraz treningi praktycznego wykonywania stałego dyżuru organizuje i prowadzi komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw zarządzania kryzysowego Ministerstwa.
2. Sprawy organizacyjne, w tym strukturę, wyposażenie, organizację łączności, dokumentację, sygnały ostrzegania i alarmowania, szczegółowe obowiązki i zadania, miejsce, tryb wykonywania oraz plan dyżurów określa instrukcja stałego dyżuru/instrukcja punktu kontaktowego której wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
3. Instrukcję stałego dyżuru w Ministerstwie przygotowuje komórka organizacyjna właściwa do spraw zarządzania kryzysowego w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
4. Organy oraz jednostki instrukcje stałego dyżuru/punktu kontaktowego uzgadniają z dyrektorem komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 10. Nadzór nad realizacją zadań stałego dyżuru w Ministerstwie sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa, a w urzędach obsługujących organy i jednostki sprawują organy i kierownicy tych jednostek.
§ 11. Traci moc zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 marca 2017 r. w sprawie organizacji systemu stałego dyżuru (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 59).
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Inwestycji i Rozwoju: J. Kwieciński
|
1) Minister Inwestycji i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175).
Załączniki do zarządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju
z dnia 6 września 2019 r. (poz. 31)
Załącznik nr 1
STRUKTURA ORGANIZACYJNA SYSTEMU STAŁEGO DYŻURU W DZIAŁACH ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ: BUDOWNICTWO, PLANOWANIE I ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE ORAZ MIESZKALNICTWO I ROZWÓJ REGIONALNY
Załącznik nr 2
INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU/INSTRUKCJA PUNKTU KONTAKTOWEGO