Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-10-19 do 2020-01-15
Wersja archiwalna od 2019-10-19 do 2020-01-15
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU1)
z dnia 8 marca 2018 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju
(ostatnia zmiana: DUMInwiR. z 2019 r., poz. 28) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie zarządzenia dyrektorzy komórek organizacyjnych, opracują i przedłożą dyrektorowi generalnemu do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez nich komórek organizacyjnych.
§ 3.Traci moc zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Rozwoju (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 262).
§ 4.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju
z dnia 8 marca 2018 r. (poz. 6)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INWESTYCJI I ROZWOJU [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, utworzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 116), jest urzędem administracji rządowej zapewniającym wykonywanie przez Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju zadań wynikających z zakresu działania określonego rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 1841) i zarządzeniem nr 18 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju (M.P. z 2019 r. poz. 618).
§ 2. Ilekroć w Regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, zwanym dalej „regulaminem”, jest mowa o:
1) Ministrze – należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa i ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
2) Ministerstwie – należy przez to rozumieć urząd obsługujący Ministra;
3) członkach kierownictwa Ministerstwa – należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego Ministra;
4) dyrektorze generalnym – należy przez to rozumieć dyrektora generalnego Ministerstwa, który wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1889 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 106) oraz w odrębnych przepisach;
5) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć departament lub biuro wymienione w zarządzeniu nr 18 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju;
6) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora departamentu, biura lub kierującego komórką organizacyjną;
7) zastępcy dyrektora – należy przez to rozumieć zastępcę dyrektora departamentu lub biura;
8) naczelniku – należy przez to rozumieć naczelnika wydziału departamentu lub biura;
9) kadrze kierowniczej – należy przez to rozumieć dyrektora, zastępcę dyrektora oraz naczelnika i pracownika kierującego zespołem lub samodzielnym stanowiskiem.
§ 3. Regulamin określa:
1) strukturę organizacyjną Ministerstwa;
2) zasady zarządzania Ministerstwem;
3) podstawowe zasady funkcjonowania komórek organizacyjnych w Ministerstwie;
4) zadania kadry kierowniczej;
5) zadania komórek organizacyjnych wynikające z regulacji określających obowiązki administracji rządowej oraz z niektórych ustalonych w Ministerstwie zasad i procedur współdziałania;
6) podstawowe zadania komórek organizacyjnych wynikające z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej programami operacyjnymi;
7) zakresy działania komórek organizacyjnych.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Ministerstwa
§ 4. 1. Strukturę organizacyjną Ministerstwa tworzą Gabinet Polityczny Ministra (GP) oraz następujące komórki organizacyjne:
1) Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji DAB;
2) Departament Budżetu Rozwoju DBR;
3) Departament Certyfikacji i Desygnacji DCD;
4) Departament Europejskiego Funduszu Społecznego DZF;
4a) Departament Gospodarki Nieruchomościami DGN;
5) Departament Informatyki DI;
6) Departament Kontroli DKN;
7) Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej DKF;
8) Departament Lokalizacji Inwestycji DLI;
9) Departament Mieszkalnictwa DM;
10) Departament Orzecznictwa DO;
11) Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego DPA;
12) Departament Polityki Przestrzennej DPR;
13) Departament Prawny DP;
14) Departament Programów Infrastrukturalnych DPI;
15) Departament Programów Pomocowych DPT;
16) Departament Programów Ponadregionalnych DPP;
17) Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju DIR;
18) Departament Promocji Funduszy Europejskich DIP;
19) Departament Regionalnych Programów Operacyjnych DRP;
20) Departament Rozwoju Cyfrowego DRC;
21) Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej DEM;
22) Departament Strategii Rozwoju DSR;
23) Departament Współpracy Terytorialnej DWT;
24) (uchylony)
25) Biuro Administracyjne BA;
26) Biuro Dyrektora Generalnego BDG;
27) Biuro Komunikacji BKM;
28) Biuro Ministra BM;
28a) Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw BMS;
29) Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej BP;
30) Biuro Polityki Bezpieczeństwa BPB;
31) Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich BRF;
32) Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi BZL.
2.Organizację pracy i zadania Gabinetu Politycznego Ministra określają odrębne przepisy.
§ 5. Minister powołuje:
1) Państwową Komisję Kwalifikacyjną;
2) Komisję Odpowiedzialności Zawodowej.
§ 6. W Ministerstwie działają:
1) Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej,
2) Pełnomocnik Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw ustanowieni na podstawie art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064), których obsługę zapewnia Ministerstwo,
3) Pełnomocnik Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022,
4) Pełnomocnik Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego
§ 7. Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra, działającymi na podstawie odrębnych przepisów, są:
1) Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;
2) Komitet do spraw desygnacji;
3) komitet audytu dla działów administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny.
§ 8. W Ministerstwie działają, na podstawie odrębnych przepisów:
1) Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych;
2) Pełnomocnik do spraw bezpieczeństwa cyberprzestrzeni;
3) Inspektor Ochrony Danych, zwany dalej „IOD”;
4) komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny.
Rozdział 3
Zasady zarządzania Ministerstwem
§ 9. Ministerstwo działa przestrzegając następujących zasad:
1) legalności, czyli podejmowania działań prawnych w zakresie przyznanych kompetencji;
2) skuteczności, czyli realizacji celów i polityk w sposób optymalny;
3) efektywności, czyli możliwie najlepszego wykorzystania posiadanych zasobów;
4) oszczędności, czyli minimalizacji kosztów prowadzonych działań, przy zachowaniu wymaganej jakości;
5) przejrzystości, czyli jawności postępowania zgodnie z aktami normatywnymi;
6) dostępności i równego traktowania.
§ 10. 1. Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem Ministra, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i poleceniami.
2. Minister wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej –budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny, a także koordynuje i nadzoruje jej wykonywanie przez organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa określa zarządzenie Ministra w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa.
6. Minister może upoważnić sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, dyrektora lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.
§ 11. 1. Dyrektor generalny wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, a także wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów prawa, w szczególności zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację i ciągłość pracy Ministerstwa.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, dyrektor generalny realizuje z uwzględnieniem opinii i wniosków wyrażanych przez Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.
3. Dyrektor generalny zatwierdza wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych.
4. Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora i zastępcę dyrektora lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.
§ 12. 1. W Ministerstwie zadania mogą być realizowane z wykorzystaniem metodyki zarządzania projektami.
2. Minister lub dyrektor generalny, do realizacji określonych zadań, może powołać, na podstawie odrębnych przepisów, zespoły zadaniowe.
§ 13. 1. W Ministerstwie podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw jest system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD).
2. W Ministerstwie wyznaczeni zostali koordynatorzy systemu EZD, którzy wspierają dyrektorów w sprawowaniu systematycznego nadzoru nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych w systemie EZD oraz prawidłowością stosowania przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
§ 13a. W Ministerstwie wszelkie zdarzenia związane z zagrożeniem bezpieczeństwa osób i mienia oraz naruszające ochronę przeciwpożarową niezwłocznie zgłasza się do Biura Administracyjnego.
Rozdział 4
Podstawowe zasady funkcjonowania komórek organizacyjnych w Ministerstwie
§ 14. W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić wydziały, zespoły, samodzielne stanowiska i sekretariat.
§ 15. 1. Dyrektorzy kierują komórkami organizacyjnymi samodzielnie, bądź przy pomocy zastępcy (zastępców) dyrektora, naczelników oraz pracowników kierujących zespołami lub samodzielnymi stanowiskami.
2. Jeżeli w komórce organizacyjnej jest więcej niż jeden zastępca dyrektora, stałym zastępcą dyrektora jest zastępca wskazany w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki organizacyjnej, o którym mowa w ust. 5.
3. Dyrektor może upoważnić innego zastępcę dyrektora niż wskazany w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki organizacyjnej lub innego pracownika do prowadzenia spraw oraz podpisywania pism.
4. W razie nieobecności dyrektora oraz zastępcy (zastępców) dyrektora, a także w razie nieobecności dyrektora, w której nie ma stanowiska zastępcy dyrektora lub stanowisko nie jest obsadzone, komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez dyrektora pracownik. Informacja o wyznaczeniu pracownika do kierowania komórką organizacyjną jest przekazywana niezwłocznie dyrektorowi generalnemu.
5. Dyrektor ustala wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej, który określa w szczególności:
1) strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej wraz ze schematem organizacyjnym;
2) organizację zarządzania komórką organizacyjną;
3) zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy (zastępcom) dyrektora i innym pracownikom;
4) szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej wynikający z regulaminu oraz szczegółowe zakresy zadań dla wydziałów, zespołów, samodzielnych stanowisk i sekretariatu.
6. Dyrektor, po przeprowadzeniu konsultacji z Biurem Dyrektora Generalnego oraz po uzyskaniu akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa, przedkłada – za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego – projekt wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej do zatwierdzenia dyrektorowi generalnemu.
§ 16. 1. Komórki organizacyjne realizują zadania zgodnie z kierunkami określonymi przez Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego.
2. Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka organizacyjna, do zakresu działania której należy dana sprawa zgodnie z postanowieniami regulaminu.
3. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej, właściwą do jego realizacji jest komórka organizacyjna, do której należy większość zagadnień lub merytoryczna istota zadania.
4. Komórka organizacyjna właściwa do realizacji określonego zadania, koordynuje prace wykonywane przez komórki organizacyjne współpracujące przy realizacji tego zadania, w tym opracowuje ostateczne projekty dokumentów oraz stanowisk i opinii Ministra.
5. Komórka organizacyjna, o której mowa w ust. 4:
1) przedkłada komórkom organizacyjnym współpracującym materiały do opinii;
2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez komórki organizacyjne współpracujące;
3) wyznacza terminy realizacji zadań, o których mowa w pkt 1 i 2.
6. Komórka organizacyjna, o której mowa w ust. 4, zwracając się do komórek organizacyjnych współpracujących z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, jest obowiązana przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie lub wskazać zakres opinii.
§ 17. Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i dyrektora generalnego rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych – dyrektor generalny, w porozumieniu z właściwymi w sprawie członkami kierownictwa Ministerstwa.
Rozdział 5
Zadania kadry kierowniczej
§ 18. Dyrektor jest odpowiedzialny za:
1) prawidłową, efektywną i terminową realizację zadań komórki organizacyjnej określonych w regulaminie i innych wewnętrznych aktach normatywnych oraz zleconych przez Ministra i właściwego członka kierownictwa Ministerstwa;
2) zgodność działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez Ministra i właściwego członka kierownictwa Ministerstwa oraz obowiązującym prawem i wewnętrznymi aktami normatywnymi;
3) właściwą organizację pracy komórki organizacyjnej i efektywne wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4) dbałość o wizerunek Ministerstwa;
5) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków budżetu państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi, zgodnie z zasadami gospodarki finansowej określonymi, w szczególności w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62), a także ścisłą współpracę w tym zakresie z komórkami właściwymi do spraw finansowych w Ministerstwie;
6) planowanie środków finansowych, monitorowanie ich wykorzystania oraz wnioskowanie o zmianę planów finansowych dysponenta części budżetowej lub dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
7) zarządzanie obiegiem informacji w ramach komórki organizacyjnej;
8) zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), zwane dalej „RODO”, a także ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 412, 650, 1000 i 1083) w komórce organizacyjnej;
9) realizację obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1764 oraz z 2017 r. poz. 933);
10) realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa oraz obrony cywilnej;
11) zapoznanie się przez członków korpusu służby cywilnej z zarządzeniem nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. poz. 953);
12) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
13) stosowanie przepisów kancelaryjnych i archiwalnych, a w szczególności za prawidłowe klasyfikowanie i kwalifikowanie powstającej i gromadzonej w komórce organizacyjnej dokumentacji.
§ 19. 1. Dyrektor:
1) reprezentuje komórkę organizacyjną wobec innych komórek organizacyjnych oraz w kontaktach na zewnątrz;
2) nadzoruje pracę komórki organizacyjnej oraz zapewnia terminowe i właściwe wykonanie zadań przez podległe mu bezpośrednio komórki wewnętrzne;
3) udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, a niezastrzeżonych dla Ministra i pozostałych członków kierownictwa Ministerstwa;
4) bierze udział w realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w szczególności nadzoruje przygotowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa, zwanym dalej „BIP”, i na stronie internetowej Ministerstwa;
5) wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników komórki organizacyjnej;
6) zatwierdza sporządzone w komórce organizacyjnej:
a) opisy stanowisk pracy niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej,
b) zakresy obowiązków pracowników, dla których nie sporządza się opisów stanowisk pracy;
7) dokonuje oceny bezpośrednio podległych pracowników komórki organizacyjnej;
8) nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy w komórce organizacyjnej;
9) akceptuje urlopy zastępców dyrektora i pracowników.
2. Dyrektor może posiadać inne uprawnienia, poza wymienionymi w ust. 1, udzielane odrębnymi upoważnieniami.
3. Dyrektor, stosownie do zakresu działania i zadań kierowanej komórki organizacyjnej, przygotowuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1) pisma i materiały kierowane do nadzorującego zadania komórki organizacyjnej członka kierownictwa Ministerstwa oraz parafuje pisma i materiały kierowane do jego podpisu oraz do podpisu innych członków kierownictwa Ministerstwa;
2) pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji publicznej;
3) podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych odrębnymi upoważnieniami.
§ 20. Zastępca dyrektora:
1) nadzoruje pracę oraz zapewnia terminowe i właściwe wykonanie zadań przez podległe mu bezpośrednio komórki wewnętrzne;
2) podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu bezpośrednio komórek wewnętrznych oraz podpisuje i parafuje pisma i notatki informacyjne w tym zakresie, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla dyrektora;
3) podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji publicznej w sprawach niezastrzeżonych dla dyrektora;
4) podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych odrębnymi upoważnieniami;
5) uczestniczy w planowaniu środków finansowych, monitorowaniu ich wykorzystania oraz wnioskuje o zmianę planów finansowych dysponenta części budżetowej lub dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
6) wnioskuje do dyrektora w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników komórki organizacyjnej;
7) nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy podległych pracowników komórki organizacyjnej;
8) dokonuje oceny bezpośrednio podległych pracowników komórki organizacyjnej;
9) akceptuje wnioski urlopowe podległych pracowników;
10) wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora;
11) zastępuje dyrektora zgodnie z posiadanym upoważnieniem.
§ 21. 1. Naczelnik lub pracownik kierujący zespołem lub samodzielnym stanowiskiem, działa zgodnie z zakresem powierzonych zadań.
2. Do obowiązków naczelnika lub pracownika kierującego zespołem lub samodzielnym stanowiskiem należy realizowanie powierzonych zadań przez:
1) organizowanie pracy oraz kontrolę realizacji zadań poszczególnych pracowników;
2) kontrolowanie dyscypliny pracy podległych pracowników.
3.Naczelnik lub pracownik kierujący zespołem lub samodzielnym stanowiskiem:
1) odpowiada za prawidłowe, efektywne i terminowe wykonanie zadań podległego wydziału, zespołu lub samodzielnego stanowiska;
2) podejmuje decyzje oraz podpisuje lub parafuje pisma w sprawach z zakresu zadań podległego wydziału, zespołu lub samodzielnego stanowiska, określonych w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki organizacyjnej, o którym mowa w § 15 ust. 5;
3) wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom niezbędne do wykonywania zadań;
4) reprezentuje wydział, zespół lub samodzielne stanowisko w zakresie określonym przez przełożonych;
5) zapewnia wymianę informacji z pozostałymi wydziałami, zespołami lub samodzielnymi stanowiskami komórki organizacyjnej;
6) przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
7) dokonuje oceny podległych pracowników;
8) akceptuje wnioski urlopowe podległych pracowników;
9) wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
Rozdział 6
Zadania komórek organizacyjnych wynikające z regulacji określających obowiązki administracji rządowej oraz z niektórych ustalonych w Ministerstwie zasad i procedur współdziałania
§ 22. 1. Komórki organizacyjne są obowiązane do realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, dokumentów o charakterze strategicznym, programów rządowych i innych dokumentów oraz wewnętrznych aktów normatywnych, a także do realizacji poleceń członków kierownictwa Ministerstwa.
2.Komórki organizacyjne, w zakresie ich właściwości, realizują zadania:
1) związane z tworzeniem i opiniowaniem projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, w szczególności:
a) przekazują propozycje do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów oraz wykazu prac legislacyjnych Ministra,
b) opracowują projekty dokumentów rządowych i dokumentów należących do właściwości Ministra, w tym projekty założeń projektów ustaw i projekty aktów normatywnych wraz z OSR, z uwzględnieniem prawa europejskiego i zobowiązań międzynarodowych Polski,
c) prowadzą uzgodnienia wewnętrzne, uzgodnienia oraz konsultacje publiczne projektów, o których mowa w lit. b,
d) dokonują wyjaśnień o charakterze interpretacyjnym obowiązujących przepisów prawnych należących do właściwości Ministra, a w przypadku gdy wyjaśnienia dotyczą zagadnienia prawnego o charakterze systemowym lub mającym istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, uzgadniają je z Departamentem Prawnym,
e) opiniują projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych opracowywanych przez inne komórki organizacyjne,
f) opiniują projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych i przygotowują projekt stanowiska Ministra,
g) przygotowują lub biorą udział w przygotowywaniu projektów opinii i stanowisk Ministra do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia na posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów oraz odpowiednio Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC), Komitetu do Spraw Europejskich (KSE) lub Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów,
h) przygotowują projekt stanowiska Ministra do projektów umów międzynarodowych;
2) związane z tworzeniem i opiniowaniem projektów wewnętrznych aktów normatywnych, w tym zarządzeń, decyzji oraz regulaminów, informacji, procedur, w szczególności:
a) opracowują projekty wewnętrznych aktów normatywnych,
b) prowadzą uzgodnienia wewnętrzne opracowywanych projektów wewnętrznych aktów normatywnych,
c) opiniują projekty wewnętrznych aktów normatywnych opracowywane przez inne komórki organizacyjne;
3) związane z prawem europejskim, w szczególności:
a) biorą udział w procesie tworzenia prawa Unii Europejskiej (UE),
b) analizują i opiniują prawo europejskie oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE pod kątem wprowadzania zmian do prawa polskiego pozostającego w obszarze działania Ministra,
c) przygotowują lub biorą udział w przygotowywaniu projektów stanowisk Rządu do projektów aktów prawnych UE,
d) dokonują prawidłowej i terminowej transpozycji dyrektyw europejskich do polskiego prawa oraz współpracują w tym zakresie z właściwymi podmiotami,
e) prowadzą sprawy notyfikacji norm i przepisów technicznych w Komisji Europejskiej (KE), w zakresie właściwości Ministra,
f) przygotowują lub biorą udział w przygotowywaniu projektów stanowisk Polski w sprawach prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE, przed Trybunałem Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka,
g) informują i udostępniają zainteresowanym podmiotom notyfikowane w Polsce decyzje i opinie KE;
4) związane ze współpracą międzynarodową, w szczególności:
a) prowadzą, w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi, sprawy wynikające z działalności Ministra w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym wymagające uwzględniania zobowiązań międzynarodowych Polski,
b) prowadzą, w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi, sprawy wynikające z działalności Ministra w zakresie członkostwa w UE, w tym biorą udział w pracach komitetów i grup roboczych Rady UE oraz komitetów i grup roboczych KE, a także współpracują z KE i Przedstawicielstwem KE w Polsce,
c) planują i koordynują odbywanie zagranicznych podróży służbowych pracowników poprzez uzgadnianie instrukcji wyjazdowych oraz gromadzenie sprawozdań z wyjazdów,
d) koordynują przygotowywanie od strony merytorycznej i organizacyjnej konferencji, seminariów i innych spotkań międzynarodowych, we współpracy z zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi,
e) prowadzą sprawy wynikające z dwustronnych umów o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji, zwanych dalej „umowami BIT”, w tym współpracują z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej wykonującą zastępstwo procesowe w tym zakresie;
5) związane z finansami publicznymi, w szczególności:
a) przygotowują propozycje materiałów do projektu ustawy budżetowej oraz propozycje zmian w planach finansowych dysponenta części budżetowej oraz dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia,
b) wykonują zadania związane z nadzorowaniem prawidłowości wykorzystania środków budżetowych oraz windykacją należności Ministerstwa,
c) wykonują zadania dysponenta części budżetowej dotyczące uzgadniania programów inwestycji budowlanych finansowanych lub dofinansowywanych ze środków budżetu państwa i ich zmiany oraz akceptowania dla tych inwestycji wartości kosztorysowej,
d) wykonują zadania związane z udzielaniem i monitorowaniem pomocy publicznej,
e) przygotowują i realizują projekty finansowane ze środków pomocy technicznej;
6) związane z wykonywaniem, wynikających z niektórych ustaw, obowiązków organu administracji rządowej, w szczególności:
a) opracowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji parlamentarnych oraz wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego (PE),
b) opracowują projekty odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, ministrów i kierowników urzędów centralnych,
c) opracowują i uzgadniają z Departamentem Prawnym projekty odpowiedzi na wystąpienia Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej,
d) przygotowują odpowiedzi na wnioski, skargi, petycje i pytania obywateli oraz instytucji,
e) realizują obowiązki wynikające z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 352 oraz z 2017 r. poz. 60),
f) realizują obowiązki wynikające z ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570),
g) współpracują z Gabinetem Politycznym Ministra oraz Biurem Ministra przy realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248), w tym zadań określonych we właściwych wewnętrznych aktach normatywnych w Ministerstwie,
h) wykonują zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa, ochrony osób i mienia oraz obrony cywilnej, wynikające z odrębnych przepisów, w tym właściwych wewnętrznych aktów normatywnych w Ministerstwie,
i) wykonują zadania w zakresie bezpieczeństwa informacji, zarządzania ryzykiem, ochrony danych osobowych i informacji niejawnych, określone odrębnymi przepisami i właściwymi wewnętrznymi aktami normatywnymi w Ministerstwie,
j) wykonują zadania związane z rozpatrywaniem wniosków o przyznanie odznaczeń państwowych i resortowych,
k) realizują obowiązki oraz zadania wynikające z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 986 i 1475);
7) wspomagające realizację zadań podstawowych, w szczególności:
a) wykonują zadania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny, w tym:
– uczestniczą w opracowywaniu planu działalności Ministra na dany rok oraz sprawozdania z jego wykonania,
– w ramach nadzoru nad jednostkami sektora finansów publicznych podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi odpowiadają za terminowe opracowanie przez organ lub jednostkę organizacyjną planów działalności, sprawozdań z ich realizacji oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej,
b) analizują rozwiązania i dobre praktyki stosowane w innych instytucjach,
c) wykorzystują zaplecze naukowe i eksperckie,
d) prowadzą sprawy w zakresie sprawozdawczości i projektowania badań statystycznych,
e) współpracują z innymi komórkami organizacyjnymi, organami i jednostkami samorządu gospodarczego, terytorialnego, organami administracji rządowej, urzędami i instytucjami, oraz partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi – w sprawach związanych z realizacją zadań;
8) wynikające ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju;
9) związane z funkcjonowaniem i rozwojem istniejących tematycznych stron internetowych;
10) związane z prowadzeniem spraw dotyczących postępowań administracyjnych zgodnie z właściwością;
11) związane z prowadzeniem spraw w zakresie:
a) wykonywania zastępstwa procesowego przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi, z wyłączeniem spraw, w których na wniosek komórki organizacyjnej Departament Prawny wykonuje to zastępstwo, przy czym wykonywanie zastępstwa procesowego przez Departament Prawny jest ograniczone do przypadków gdy komórka organizacyjna nie korzysta z obsługi kancelarii prawnych,
b) postępowania egzekucyjnego w administracji;
12) związane z przygotowywaniem i przekazywaniem do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, przez komórkę organizacyjną, stanowiska Ministra w sprawach, w których Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje zastępstwo procesowe za Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra.
3. Komórki organizacyjne wykonują także inne zadania zlecone przez:
1) Ministra;
2) nadzorującego sekretarza stanu lub podsekretarza stanu;
3) dyrektora generalnego;
4) Pełnomocników Rządu, o których mowa w § 6.
Rozdział 7
Podstawowe zadania komórek organizacyjnych wynikające z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej programami operacyjnymi
§ 23. Komórka organizacyjna realizująca zadania wynikające z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej programem operacyjnym, w zakresie swojej właściwości, w szczególności:
1) przygotowuje dokumenty programowe oraz inne dokumenty – w tym akty normatywne – konieczne do wdrożenia programu operacyjnego, w szczególności treść programu operacyjnego, szczegółowy opis osi priorytetowych programu operacyjnego, opracowuje dokumenty opisujące funkcje i procedury systemu zarządzania programem operacyjnym, a także przygotowuje i uzgadnia zmiany dokumentów programowych oraz innych dokumentów dotyczących wdrażania programu operacyjnego;
2) koordynuje prace związane z organizacją systemu zarządzania i kontroli programu operacyjnego, w tym sprawuje nadzór nad systemem zarządzania i kontroli oraz systemem instytucjonalnym;
3) przygotowuje propozycje kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone w art. 125 ust. 3 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
4) dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w ramach programu operacyjnego oraz prowadzi procedurę odwoławczą w zakresie wyboru projektów do dofinansowania, z wyłączeniem programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT), w których wyboru projektów do dofinansowania dokonuje Komitet Monitorujący;
5) zawiera z wnioskodawcami umowy o dofinansowanie projektu lub podejmuje decyzje o dofinansowaniu projektu;
6) zleca płatności, o których mowa w art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz zleca wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa w ramach programu operacyjnego na rzecz beneficjentów, a w przypadku programu EWT – dokonuje płatności na rzecz beneficjentów;
7) zapewnia aktualność i poprawność danych służących do monitorowania realizacji programu operacyjnego;
8) realizuje zadania wynikające z pełnienia funkcji Instytucji Certyfikującej w perspektywie finansowej 2014–2020;
9) prowadzi kontrole realizacji programu operacyjnego, w tym weryfikuje prawidłowość wydatków ponoszonych przez beneficjentów w ramach programu operacyjnego, z wyłączeniem programów EWT, w których weryfikację prowadzą krajowi kontrolerzy;
10) realizuje zadania mające na celu przeciwdziałanie oszustwom i nadużyciom finansowym w ramach programu operacyjnego;
11) zapobiega nieprawidłowościom oraz je wykrywa, koryguje i informuje KE o stwierdzonych nieprawidłowościach;
12) nakłada korekty finansowe;
13) odzyskuje kwoty podlegające zwrotowi, w szczególności kwoty związane z nałożeniem korekt finansowych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych albo w umowie o dofinansowanie projektu, albo w decyzji o dofinansowaniu projektu, w tym:
a) wydaje decyzje o zwrocie środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań oraz decyzje o zapłacie odsetek, o których mowa odpowiednio w art. 207 ust. 9 i art. 189 ust. 3b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
b) wydaje decyzje o umorzeniu w całości albo w części oraz o odroczeniu albo rozłożeniu na raty spłaty należności wynikających z obowiązku zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań, o których mowa w art. 61 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
c) rozpatruje odwołania od decyzji, o których mowa w lit. a i b, wydawanych w pierwszej instancji przez Instytucję Pośredniczącą albo Instytucję Wdrażającą;
14) prowadzi ewaluację programu operacyjnego;
15) monitoruje postępy realizacji programu operacyjnego;
16) zapewnia działania edukacyjne w ramach programu operacyjnego dla pracowników instytucji zaangażowanych w proces jego realizacji, a także dla potencjalnych beneficjentów lub beneficjentów programu operacyjnego, w uzgodnieniu z Departamentem Promocji Funduszy Europejskich;
17) współpracuje z Departamentem Promocji Funduszy Europejskich w zakresie zadań związanych z informacją i promocją programu operacyjnego;
18) współpracuje z Biurem Rzecznika Funduszy Europejskich w zakresie efektywnego wdrażania programu operacyjnego;
19) określa kryteria kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego;
20) określa poziom dofinansowania projektu, jako procent wydatków objętych dofinansowaniem;
21) zarządza środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację programu operacyjnego, w tym w szczególności:
a) sporządza prognozy wydatków w ramach programu operacyjnego,
b) weryfikuje wydatki poniesione przez beneficjentów w ramach programu operacyjnego (w przypadku programów EWT, wydatki poniesione w ramach pomocy technicznej),
c) przygotowuje poświadczenia i deklaracje wydatków oraz wnioski o płatność do Instytucji Certyfikującej w perspektywie finansowej 2007–2013 oraz przekazuje jej niezbędne informacje o procedurach i weryfikacjach prowadzonych odnośnie do wydatków, na potrzeby poświadczania,
d) przygotowuje wnioski do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o zapewnienie lub uruchomienie rezerwy celowej na realizację programu operacyjnego, a także weryfikuje wnioski przygotowane przez dysponentów innych części budżetowych do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o zapewnienie lub uruchomienie rezerwy celowej na realizację programu operacyjnego;
22) organizuje i obsługuje Komitet Monitorujący lub Komitet Sterujący, podkomitety i grupy robocze oraz bierze udział w ich pracach;
23) współpracuje z instytucjami europejskimi: KE, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w zakresie programowania, wdrażania i kontroli programu operacyjnego;
24) koordynuje i wdraża działania w zakresie wykorzystania środków w ramach pomocy technicznej programu operacyjnego, w uzgodnieniu z Departamentem Programów Pomocowych;
25) współpracuje z Departamentem Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej w zakresie oceny stopnia wdrażania Krajowego Systemu Informatycznego (KSI SIMIK 07-13) oraz Centralnego systemu teleinformatycznego wspierającego realizację programów operacyjnych (CST);
26) współpracuje z Departamentem Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej, Departamentem Programów Pomocowych oraz Departamentem Informatyki w zakresie rozwoju KSI SIMIK 07-13 oraz CST;
27) współpracuje z Departamentem Prawnym w zakresie wypracowania systemowych rozwiązań dotyczących procedury odwoławczej;
28) współpracuje z Departamentem Regionalnych Programów Operacyjnych w zakresie wypracowywania mechanizmów koordynacji, z uwzględnieniem 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) oraz możliwości realizacji instrumentów rozwoju regionalnego i instrumentów terytorialnych ze środków programu operacyjnego;
29) podejmuje działania mające na celu prawidłowe zamknięcie pomocy w ramach programów operacyjnych okresu finansowania 2004–2006 oraz 2007–2013;
30) realizuje zadania związane z ochroną danych osobowych, w tym sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz RODO;
31) uczestniczy w pracach związanych z przygotowywaniem dokumentów programowych, strategicznych, wdrożeniowych i instytucjonalnych oraz procedur związanych z perspektywą finansową UE na lata 2021–2027.
Rozdział 8
Zakresy działania komórek organizacyjnych
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji (DAB)
§ 24. Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji odpowiada za:
1) przygotowywanie i wdrażanie rozwiązań systemowych w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego;
2) prowadzenie spraw dotyczących charakterystyki energetycznej budynków, w tym prowadzenie centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków;
3) prowadzenie spraw związanych z wprowadzaniem do obrotu lub udostępnianiem na rynku wyrobów budowlanych;
4) prowadzenie spraw dotyczących przepisów techniczno-budowlanych, w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w szczególności dotyczących upoważnień w sprawach odstępstw od ww. przepisów;
5) prowadzenie spraw geodezji i kartografii;
5a) koordynację działań związanych z tworzeniem, utrzymaniem i rozwijaniem infrastruktury informacji przestrzennej;
6) realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 (PO WER), dotyczących usprawnienia procesu inwestycyjno-budowlanego;
7) prowadzenie spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2018 r., związanych z wykonywaniem zadań ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa jako organu odwoławczego, w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę dotyczącym terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu;
8) prowadzenie nadzoru nad samorządem zawodowym architektów oraz inżynierów budownictwa;
9) prowadzenie spraw nadzoru ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa nad:
a) Głównym Geodetą Kraju,
b) Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego,
c) Instytutem Geodezji i Kartografii w Warszawie,
d) Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.
Departament Budżetu Rozwoju (DBR)
§ 25. Departament Budżetu Rozwoju odpowiada za:
1) realizację zadań dysponenta części budżetowych: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i 34 – Rozwój regionalny, w tym planowanie i realizację budżetu, obsługę finansowo-księgową oraz sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych;
2) prowadzenie spraw ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w zakresie finansowania z budżetu programów operacyjnych realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE i bezzwrotnej pomocy państw członkowskich EFTA;
3) prowadzenie spraw obsługi finansowo-księgowej środków na rachunkach programów EWT, Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa 2007–2013 (EISP) i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014–2020 (EIS) oraz ewidencji księgowej wydatków certyfikowanych w ramach programów z udziałem środków pochodzących z budżetu UE i bezzwrotnej pomocy państw członkowskich EFTA.
Departament Certyfikacji i Desygnacji (DCD)
§ 26. Departament Certyfikacji i Desygnacji odpowiada za:
1) realizację zadań ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w zakresie desygnacji w ramach perspektywy finansowej 2014–2020;
2) prowadzenie kontroli krzyżowych pomiędzy programami operacyjnymi i pomiędzy okresami programowania 2004–2006, 2007–2013 oraz 2014–2020;
3) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Certyfikującej dla programu „Rozwój lokalny” oraz funkcji Instytucji do spraw Nieprawidłowości, w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021;
4) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Certyfikującej w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007–2013, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009–2014 oraz dla Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, w szczególności realizacja zadań związanych z zamykaniem programów.
Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (DZF)
§ 27. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego odpowiada za:
1) koordynację i wsparcie wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
2) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki 2007–2013 oraz Instytucji Zarządzającej PO WER;
3) zarządzanie Europejskim Funduszem Dostosowania do Globalizacji;
4) wykonywanie zadań wynikających z bezpośredniego wdrażania Osi IV PO WER w obszarze mobilności ponadnarodowej i innowacji społecznych oraz Działania 2.19 w obszarze usprawnienia procesów inwestycyjno-budowlanych i planowania przestrzennego.
Departament Gospodarki Nieruchomościami (DGN)
§ 27a. Departament Gospodarki Nieruchomościami odpowiada za:
1) opracowywanie rozwiązań systemowych i propozycji przepisów w zakresie gospodarki nieruchomościami, przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, działalności zawodowej w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami, wyceny nieruchomości oraz rodzinnego ogrodnictwa działkowego, w tym opracowywanie polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz planu realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami;
2) realizację zadań ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w zakresie:
a) gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa lub przedmiot praw przysługujących Skarbowi Państwa, w tym wykonywanie uprawnień Skarbu Państwa,
b) (uchylona)
c) działalności zawodowej w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami, w tym:
– prowadzenie postępowań administracyjnych oraz wykonywanie zastępstwa procesowego w postępowaniach sądowoadministracyjnych,
– ustalanie standardów zawodowych rzeczoznawców majątkowych i monitorowanie rynku nieruchomości,
– prowadzenie centralnego rejestru rzeczoznawców majątkowych,
– współpraca z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości,
– prowadzenie postępowań w sprawach wydania Europejskiej Legitymacji Zawodowej dla pośredników w obrocie nieruchomościami,
– realizowanie obowiązków oraz zadań wynikających z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 986 i 1475 oraz z 2018 r. poz. 650);
3) zapewnienie obsługi:
a) Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej,
b) Komisji Odpowiedzialności Zawodowej,
c) Rady Standardów Zawodowych Wyceny Nieruchomości.
Departament Informatyki (DI)
§ 28. Departament Informatyki odpowiada za:
1) realizację zadań związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych i łączności telefonicznej w Ministerstwie;
2) utrzymanie i rozwój KSI SIMIK 07-13 oraz CST;
3) koordynację realizacji polityki cyberbezpieczeństwa RP w zakresie zadań Ministerstwa jako użytkownika cyberprzestrzeni.
Departament Kontroli (DKN)
§ 29. 1. Departament Kontroli odpowiada za:
1) realizację zadań związanych z kontrolą wewnętrzną w Ministerstwie, kontrolą organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz kontrolą fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1491);
2) koordynację organizacji kontroli zewnętrznych prowadzonych w Ministerstwie przez organy kontrolne;
3) koordynację rozpatrywania skarg i wniosków oraz petycji;
4) wsparcie zarządzania ryzykiem w Ministerstwie.
2. W strukturze Departamentu Kontroli znajduje się funkcjonalnie niezależna i wyodrębniona komórka Audytu Wewnętrznego, realizująca zadania w zakresie audytu wewnętrznego, w celu wspierania Ministra w realizacji celów i zadań oraz zapewniająca obsługę organizacyjną komitetu audytu.
Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej (DKF)
§ 30. Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej odpowiada za:
1) wykonywanie zadań w zakresie koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w Polsce, i w tym zakresie realizuje zadania wynikające z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Koordynującej Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) i Instytucji do spraw koordynacji wdrożeniowej Umowy Partnerstwa (UP);
2) koordynację prac związanych z definiowaniem założeń biznesowych, sporządzaniem wymagań i ich weryfikacją w procesie testów akceptacyjnych, koordynację wdrożenia oraz administrowanie na poziomie aplikacyjnym systemami informatycznymi KSI SIMIK 07-13 i CST;
3) udostępnianie innym podmiotom danych osobowych w ramach zbioru pn. „Centralny system teleinformatyczny wspierający realizację programów operacyjnych”;
4) zapewnienie obsługi prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Funduszy UE;
5) koordynację udziału przedstawicieli strony polskiej w Komitecie Koordynacyjnym Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych przy KE;
6) utrzymanie i rozwój Bazy konkurencyjności oraz obsługę zgłaszanych problemów technicznych związanych z jej funkcjonowaniem.
Departament Lokalizacji Inwestycji (DLI)
§ 31. Departament Lokalizacji Inwestycji odpowiada za:
1) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących:
a) lokalizacji inwestycji, zezwoleń i pozwoleń na realizację inwestycji, a także ustalenia odszkodowań, wynikających z tych postępowań,
b) ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu;
2) prowadzenie w trybie nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących egzekucji administracyjnej wynikającej z postępowań, o których mowa w pkt 1 lit. a;
3) wykonywanie zastępstwa procesowego w postępowaniach sądowoadministracyjnych i przed sądami powszechnymi w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2.
Departament Mieszkalnictwa (DM)
§ 32. Departament Mieszkalnictwa odpowiada za:
1) wdrażanie i realizację instrumentów wspierających budownictwo mieszkaniowe oraz remonty i termomodernizację zasobów mieszkaniowych;
2) współpracę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie finansowania budownictwa czynszowego, Funduszu Termomodernizacji i Remontów, Funduszu Dopłat oraz finansowania dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków klęsk żywiołowych;
3) prowadzenie spraw w zakresie programów i strategii rządowych obejmujących problematykę mieszkaniową, w zakresie pozostającym w kompetencjach ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa;
4) współpracę z bankami w zakresie pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;
5) przygotowywanie rozwiązań systemowych w zakresie ochrony praw lokatorów i dodatków mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, utrzymania zasobów mieszkaniowych oraz utrzymania czystości i porządku w gminach, z wyłączeniem gospodarowania odpadami komunalnymi;
6) realizację zadań ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w zakresie:
a) kontroli spółdzielni mieszkaniowych, w tym prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach o naruszenie prawa i niegospodarność spółdzielni oraz dokonywanie oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych,
b) nadzoru nad Krajowym Zasobem Nieruchomości;
7) koordynację realizowanych w obszarze budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa zadań związanych z prowadzeniem polityki rozwoju, w zakresie dotyczącym sporządzania analiz społeczno-gospodarczych oraz rekomendacji dla krajowych dokumentów strategicznych.
Departament Orzecznictwa (DO)
§ 33. Departament Orzecznictwa odpowiada za:
1) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących:
a) przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
b) uwłaszczeń, gospodarki nieruchomościami, regulacji praw do nieruchomości oraz odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości;
2) prowadzenie spraw dotyczących dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa odszkodowania w zakresie określonym w pkt 1;
3) wykonywanie zastępstwa procesowego w postępowaniach sądowoadministracyjnych i przed sądami powszechnymi w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) prowadzenie spraw z zakresu informacji publicznej o zgłoszonych wnioskach reprywatyzacyjnych oraz wydawanie zaświadczeń w tych sprawach, z zastrzeżeniem § 51 pkt 5.
Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (DPA)
§ 34. Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1445), koordynację i realizację wdrażania działań wynikających z Polityki Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego oraz prowadzenie Platformy PPP;
2) realizację zadań na rzecz UP w zakresie projektów inwestycyjnych, w tym generujących dochód i hybrydowych;
3) realizację zadań związanych z monitorowaniem i koordynacją wsparcia programów i inwestycji infrastrukturalnych w Polsce;
4) koordynację Planu Inwestycyjnego dla Europy, zwanego „Planem Junckera”, w Polsce w zakresie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych oraz współpracy z Europejskim Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskim Portalem Projektów Inwestycyjnych;
5) realizację zadań związanych z obsługą Pełnomocnika Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego, ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz. U. poz. 1307).
Departament Polityki Przestrzennej (DPR)
§ 35. Departament Polityki Przestrzennej odpowiada za:
1) opracowywanie rozwiązań systemowych i propozycji przepisów w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz prowadzenie krajowej polityki przestrzennej, w tym realizację i monitorowanie komponentów przestrzennych strategii i programów;
2) stwierdzanie zgodności planów zagospodarowania przestrzennego województw z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju;
3) udział w procesie sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie zażaleń na postanowienia wojewody w sprawie uzgodnienia projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy albo projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub ich zmian w zakresie zgodności z ustaleniami odpowiednich zadań rządowych;
5) organizację, koordynację i monitorowanie działań związanych z tworzeniem, utrzymaniem i rozwijaniem infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie tematu danych „zagospodarowanie przestrzenne”;
6) inicjowanie i wspieranie badań, studiów, programów i projektów pilotażowych w zakresie planowania przestrzennego, w tym realizację projektów w ramach PO WER, mających na celu zwiększenie potencjału instytucjonalnego administracji publicznej w zakresie gospodarowania przestrzenią;
7) realizację zadań związanych z koordynacją współpracy transgranicznej i przygranicznej w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego;
8) koordynację udziału i reprezentowanie strony polskiej, w ramach współpracy z instytucjami i organizacjami międzynarodowymi oraz innymi państwami, w zakresie wymiaru terytorialnego polityki rozwoju, planowania przestrzennego i spójności terytorialnej;
9) zapewnienie obsługi Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
Departament Prawny (DP)
§ 36. Departament Prawny odpowiada za:
1) obsługę prawną Ministra;
2) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami administracyjnymi i powszechnymi, Sądem Najwyższym oraz trybunałami, w tym podejmowanie działań z zakresu cywilnego postępowania egzekucyjnego, a także reprezentowanie Ministra przed organami administracji publicznej, organami ścigania oraz organami egzekucyjnymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez komórki organizacyjne na podstawie właściwych wewnętrznych aktów normatywnych obowiązujących w Ministerstwie;
3) koordynację procesu legislacyjnego lub wspomaganie jego prowadzenia, w tym opracowywanie, pod względem prawnym i redakcyjnym, projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw oraz współudział w przygotowaniu i redagowaniu projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne;
4) przygotowywanie i monitorowanie rozwiązań systemowych w zakresie procedury odwoławczej w procesie wydatkowania środków europejskich;
5) opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, w przypadku gdy nie jest możliwe powiązanie zakresu przedmiotowego danego projektu z zakresem zadań żadnej komórki organizacyjnej, i przygotowywanie projektu stanowiska Ministra;
6) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów decyzji administracyjnych na wniosek właściwej komórki organizacyjnej, jeśli jest to niezbędne ze względu na skomplikowany stan prawny, w którym ma być wydana decyzja, z wyłączeniem spraw dotyczących postępowań administracyjnych prowadzonych przez Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji, Departament Polityki Przestrzennej i Gospodarki Nieruchomościami, Departament Lokalizacji Inwestycji oraz Departament Orzecznictwa.
Departament Programów Infrastrukturalnych (DPI)
§ 37. Departament Programów Infrastrukturalnych odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 (PO IiŚ 2007–2013) i Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (PO IiŚ 2014–2020), oraz organu wdrażającego instrument „Łącząc Europę” w sektorze transportu;
2) prowadzenie spraw związanych z pomocą publiczną w ramach PO IiŚ 2007–2013 i PO IiŚ 2014–2020, w tym także przez wypełnianie funkcji Punktu kontaktowego do spraw pomocy publicznej w zakresie PO IiŚ 2014–2020;
3) realizację zadań związanych z koordynacją współpracy z inicjatywą JASPERS.
Departament Programów Pomocowych (DPT)
§ 38. Departament Programów Pomocowych odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 i 2014–2021 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009–2014 i 2014–2021, a także za realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Krajowej Instytucji Koordynującej Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
2) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2014-2020 (PO PT 2014-2020);
3) inicjowanie i realizację projektów współpracy bilateralnej w ramach programu „Polska Pomoc Rozwojowa” i innych źródeł;
4) prowadzenie spraw nadzoru ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nad Instytutem Rozwoju Miast i Regionów.
Departament Programów Ponadregionalnych (DPP)
§ 39. Departament Programów Ponadregionalnych odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013 oraz Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Wschodnia 2014–2020 (PO PW);
2) przygotowanie i realizację instrumentów ponadregionalnej interwencji publicznej, w szczególności dla Polski Wschodniej.
Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju (DIR)
§ 40. Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka, 2007–2013 oraz Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój, 2014–2020 (PO IR), w tym udzielanie pomocy w ramach realizacji PO IR;
2) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami innowacyjności.
Departament Promocji Funduszy Europejskich (DIP)
§ 41. 1. Departament Promocji Funduszy Europejskich odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Koordynującej NSRO oraz Instytucji do spraw koordynacji wdrożeniowej UP w obszarze informacji i promocji, w tym zarządzanie architekturą informacji serwisów internetowych poświęconych Funduszom Europejskim (FE);
2) opracowywanie planów i harmonogramów oraz realizację działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących FE, we współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za zarządzanie i wdrażanie FE, a także za ich monitorowanie;
3) współpracę z mediami w zakresie informacji i promocji FE;
4) prowadzenie spraw wynikających z koordynacji i nadzoru nad Siecią Punktów Informacyjnych FE oraz nadzór nad Centrum Projektów Europejskich w zakresie zadań realizowanych na rzecz Sieci Punktów Informacyjnych FE;
5) prowadzenie innych działań informacyjno-promocyjnych na rzecz Ministerstwa.
2. (uchylony)
Departament Regionalnych Programów Operacyjnych (DRP)
§ 42. Departament Regionalnych Programów Operacyjnych odpowiada za:
1) wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jako Instytucji Koordynującej NSRO i Instytucji do spraw koordynacji wdrożeniowej UP w odniesieniu do 16 RPO, w tym koordynację negocjacji tych programów;
2) koordynację i monitorowanie realizacji instrumentów rozwoju regionalnego i instrumentów terytorialnych, w tym kontraktu wojewódzkiego i terytorialnego, zintegrowanych inwestycji terytorialnych;
3) opracowywanie mechanizmów koordynacji wsparcia w ramach 16 RPO, z uwzględnieniem krajowych programów operacyjnych oraz innych instrumentów krajowych, w szczególności w zakresie przedsiębiorczości;
4) koordynację prac w zakresie tworzenia i funkcjonowania systemu wsparcia zwrotnego zadań z zakresu polityki rozwoju w regionach;
5) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego z dotacji celowych budżetu państwa na podstawie art. 20a lub art. 20b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376 i 1475);
6) koordynację prac Ministerstwa w związku z Inicjatywą KE na rzecz regionów rozwijających się „Catching Up Regions”.
Departament Rozwoju Cyfrowego (DRC)
§ 43. Departament Rozwoju Cyfrowego odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Cyfrowa 2014–2020 (PO PC);
2) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami cyfryzacji i e-administracji;
3) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministra w KRMC.
Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej (DEM)
§ 44. Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej odpowiada za:
1) prowadzenie spójnej europejskiej i międzynarodowej polityki dwustronnej i wielostronnej Ministerstwa;
2) koordynację współpracy członków kierownictwa Ministerstwa z KE, PE i innymi instytucjami UE oraz krajem sprawującym prezydencję w UE;
3) koordynację spraw związanych z członkostwem w UE w ramach Ministerstwa, w tym wypracowywania stanowiska Polski w sprawach wynikających z kompetencji Ministra na poziomie Rady Europejskiej, Rady UE, Komitetu Stałych Przedstawicieli oraz uzgadnianie i akceptowanie instrukcji wyjazdowych na posiedzenia Rady UE, organów pomocniczych KE i Rady UE oraz Komisji PE, a także koordynację spraw związanych z udziałem właściwego członka kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach KSE;
4) wykorzystanie współpracy w ramach UE dla realizacji polityki spójności, strategii rozwoju kraju, wzrostu konkurencyjności, Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz efektywnego zarządzania FE;
5) monitorowanie transpozycji prawa UE i monitorowanie prowadzonych przez KE postępowań w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE, a także postępowań przed Trybunałem Sprawiedliwości UE i Trybunałem EFTA;
6) koordynację i realizację w zakresie właściwości Ministerstwa procesu legislacyjnego wynikającego z obowiązku transpozycji dyrektywy w sprawie dostępności produktów i usług do polskiego porządku prawnego;
7) nadzór merytoryczny nad działalnością podległego Ministrowi Wydziału Polityki Regionalnej i Spójności przy Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy UE w Brukseli;
8) koordynację spraw z zakresu umów i porozumień międzynarodowych;
9) koordynację merytoryczną przygotowania zagranicznych podróży służbowych członków kierownictwa Ministerstwa i oficjalnych wizyt gości zagranicznych na szczeblu kierownictwa Ministerstwa;
10) koordynację realizacji zadań związanych z obsługą Pełnomocnika Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022, ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w roku 2022 (Dz. U. poz. 1036).
Departament Strategii Rozwoju (DSR)
§ 45. Departament Strategii Rozwoju odpowiada za:
1) koordynację prowadzenia polityki rozwoju, w tym przygotowanie propozycji strategii rozwoju i koordynację realizacji ogólnorozwojowych strategii w skali europejskiej i krajowej, z uwzględnieniem wymiaru terytorialnego oraz koordynację procesu przygotowania i monitorowania zintegrowanych strategii rozwoju;
2) koordynację strategiczną realizacji UP oraz krajowych programów operacyjnych, renegocjacje UP i koordynację renegocjacji zmian w krajowych programach operacyjnych;
3) prowadzenie krajowej polityki regionalnej i miejskiej, w tym przygotowanie propozycji i realizację krajowej strategii rozwoju regionalnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategii ponadregionalnych i polityki miejskiej;
4) koordynację prac w ramach Rady UE oraz współpracy z KE i PE w zakresie polityki spójności i polityk z nią związanych, w tym kształtowanie i negocjacje kolejnych perspektyw finansowych UE w zakresie polityki spójności;
5) realizację zadań wynikających z zarządzania polityką rozwoju przez system koordynacji strategicznej, tworzenie jednolitego systemu monitorowania i ewaluacji polityk publicznych;
6) sporządzanie analiz, opracowań i raportów dotyczących polityki rozwoju i sytuacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej Polski, w tym w zakresie polityki spójności i wymiaru terytorialnego polityki rozwoju;
7) koordynację instrumentów rozwojowych na poziomie strategicznym w zakresie środków krajowych i UE;
8) koordynację krajowego systemu wdrażania rewitalizacji;
9) koordynację opracowania planu działalności Ministra na dany rok oraz sprawozdania z jego wykonania.
Departament Współpracy Terytorialnej (DWT)
§ 46. Departament Współpracy Terytorialnej odpowiada za:
1) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji:
a) Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora Krajowego dla programów EWT 2007–2013,
b) Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora EWT dla programów EWT 2014–2020,
c) Krajowego Punktu Kontaktowego dla programów transnarodowych i programów współpracy międzyregionalnej EWT 2014–2020;
2) realizację zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej dla programów EISP, Instytucji Zarządzającej oraz Instytucji Krajowej dla programów EIS;
3) realizację zadań na rzecz UP w zakresie wdrażania programów EWT;
4) realizację zadań wynikających z obowiązków ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w zakresie Europejskich Ugrupowań Współpracy Terytorialnej.
(uchylony)
§ 47. (uchylony)
Biuro Administracyjne (BA)
§ 48. 1. Biuro Administracyjne odpowiada za:
1) realizację zadań administracyjno-logistycznych w obszarze zapewnienia sprawnego funkcjonowania Ministerstwa;
2) gospodarowanie mieniem Ministerstwa;
3) prowadzenie kancelarii głównej oraz archiwum zakładowego Ministerstwa;
4) zapewnienie bezpieczeństwa na terenie nieruchomości będących w trwałym zarządzie Ministerstwa, w szczególności ochronę przeciwpożarową oraz ochronę osób i mienia.
2. W strukturze Biura Administracyjnego znajduje się wyodrębniona komórka do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, realizująca zadania w zakresie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)
§ 49. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:
1) realizację zadań dotyczących organizacji Ministerstwa;
2) zapewnienie obsługi prawnej Ministerstwa, w zakresie spraw będących we właściwości dyrektora generalnego na podstawie odrębnych przepisów;
3) realizację zadań dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
4) nadzór nad poprawnością procesu i koordynację udzielania zamówień publicznych w Ministerstwie;
5) organizowanie procesu kontroli zarządczej w Ministerstwie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne.
Biuro Komunikacji (BKM)
§ 50. Biuro Komunikacji odpowiada za:
1) prowadzenie, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, polityki informacyjnej Ministerstwa, w tym koordynowanie kontaktów z mediami, oraz zapewnienie obsługi medialnej członkom kierownictwa Ministerstwa;
2) koordynację funkcjonowania systemu identyfikacji wizualnej Ministerstwa;
3) zarządzanie architekturą informacji BIP Ministerstwa, stronami: miir.gov.pl, gov.pl, obywatel.gov.pl i innymi stronami internetowymi Ministerstwa, z wyłączeniem tematycznych stron internetowych, za zarządzanie którymi odpowiadają właściwe komórki organizacyjne, oraz koordynowanie publikacji Ministerstwa w Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej i portalu Rządowego Procesu Legislacyjnego;
4) informowanie o działaniach realizowanych w obszarze komunikacji wewnętrznej z wykorzystaniem dostępnych środków i kanałów informacji oraz przygotowanie przeglądów prasy dla członków kierownictwa Ministerstwa i pracowników.
Biuro Ministra (BM)
§ 51. Biuro Ministra odpowiada za:
1) organizacyjne wspomaganie Ministra i pozostałych członków kierownictwa Ministerstwa, w tym zapewnienie obsługi udziału członków kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów oraz Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) koordynację współpracy z Sejmem i Senatem, w tym w zakresie udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, oświadczenia senatorów oraz wystąpienia posłów PE;
3) realizację zadań związanych z przygotowaniem propozycji i monitorowaniem realizacji wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów oraz wykazu prac legislacyjnych Ministra;
4) koordynację udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynację spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra;
5) udzielanie odpowiedzi, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, na wnioski przesłane do Ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, z zastrzeżeniem § 33 pkt 4;
6) koordynację organizacyjną przygotowania zagranicznych podróży służbowych członków kierownictwa Ministerstwa i oficjalnych wizyt gości zagranicznych na szczeblu kierownictwa Ministerstwa;
7) realizację obowiązków wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
8) koordynację zadań związanych z wykonywaniem nadzoru nad organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, we współpracy z komórkami organizacyjnymi wykonującymi nadzór;
9) prowadzenie spraw wynikających z wypełniania przez Ministra zadań ministra właściwego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, z wyłączeniem zadań w zakresie kontroli, za które odpowiada Departament Kontroli;
10) koordynację spraw związanych z przyznawaniem patronatów dla organizowanych wydarzeń oraz udziału w komitetach honorowych;
11) prowadzenie spraw z zakresu polityki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw;
12) wskazywanie właściwych komórek organizacyjnych w ramach procesu uzgodnień projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych przekazywanych Ministrowi przez członków Rady Ministrów, w tym wyznaczenie komórki wiodącej dla przygotowania zbiorczego stanowiska Ministra w tym zakresie;
13) prowadzenie spraw z zakresu odznaczeń państwowych i odznak honorowych.
Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw (BMS)
§ 51a. Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw odpowiada za:
1) realizację zadań ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego określonych w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. poz. 2212 oraz z 2019 r. poz. 693) oraz przepisach wydanych na podstawie tej ustawy;
2) obsługę zadań Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 października 2017 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Dz. U. z 2019 r. poz. 281 i 1161).
Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej (BP)
§ 52. Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej odpowiada za prowadzenie spraw określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej (Dz. U. poz. 2116) oraz art. 12a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 220, z późn. zm.2)), a w szczególności za:
1) obsługę Pełnomocnika w zakresie wykonywania uprawnień Skarbu Państwa w stosunku do operatorów przesyłowych systemu gazowego i elektroenergetycznego oraz PERN S.A., a także w stosunku do innych podmiotów sektora infrastruktury energetycznej;
2) prowadzenie i koordynację prac Pełnomocnika związanych z przygotowaniem analiz i koncepcji ekonomicznych, prawnych i strategicznych oraz projektów aktów prawnych i projektów innych dokumentów rządowych, w tym dokumentów o charakterze strategicznym związanych z zadaniami Pełnomocnika, w tym dotyczących działalności podmiotów sektora infrastruktury energetycznej;
3) organizację i obsługę współpracy międzynarodowej Pełnomocnika.
Biuro Polityki Bezpieczeństwa (BPB)
§ 53. 1. Biuro Polityki Bezpieczeństwa odpowiada za:
1) realizację spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym, obronnością, bezpieczeństwem państwa, obroną cywilną w działach administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny;
2) koordynację spraw z zakresu bezpieczeństwa informacji, zarządzania ryzykiem, ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie, w tym obsługę Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) (uchylony)
4) koordynację spraw związanych z ochroną danych osobowych w Ministerstwie, w tym obsługę IOD, z wyłączeniem realizacji zadań w zakresie krajowych i regionalnych programów operacyjnych oraz międzynarodowych Programów Współpracy, przypisanych pełnomocnikom do spraw ochrony danych osobowych w ramach tych programów oraz z wyłączeniem systemów informatycznych stosowanych w Ministerstwie do przetwarzania danych osobowych.
2. W strukturze Biura Polityki Bezpieczeństwa funkcjonuje Kancelaria Tajna.
3. W strukturze Biura Polityki Bezpieczeństwa znajduje się funkcjonalnie niezależne i wyodrębnione Samodzielne Stanowisko IOD, realizujące zadania w zakresie ochrony danych osobowych określone w RODO.
Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich (BRF)
§ 54. Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich odpowiada za:
1) przyjmowanie i analizowanie zgłoszeń dotyczących utrudnień i propozycji usprawnień w zakresie realizacji: PO IiŚ 2014–2020, PO WER, PO IR, PO PC, PO PW i PO PT 2014–2020 przez właściwą instytucję zarządzającą oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie otrzymanych zgłoszeń;
2) dokonywanie okresowych przeglądów procedur w ramach programów operacyjnych, o których mowa w pkt 1, obowiązujących we właściwej instytucji;
3) formułowanie propozycji usprawnień dla właściwej instytucji.
Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi (BZL)
§ 55. Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi odpowiada za:
1) realizację zadań dyrektora generalnego oraz Ministra w obszarze dokonywania czynności z zakresu prawa pracy oraz realizacji polityki personalnej wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie;
2) organizowanie praktyk studenckich, staży absolwenckich i wolontariatu;
3) załatwianie spraw paszportowo-wizowych.
4) (uchylony)
|
1) Minister Inwestycji i Rozwoju kieruje działami administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2017 r. poz. 791, 1089, 1387 i 1566 oraz z 2018 r. poz. 9, 138 i 317.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 18 października 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (Dz.U.MFIiR. poz. 16). Zmiana weszła w życie 19 października 2019 r.