DECYZJA NR DPP-WOPN.717.4.2023.JK
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 25 października 2024 r.
w sprawie przyznania SKPL Cargo otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 29c ust. 1, 2, 5, 7 i 8 oraz art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 697), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym”, art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1795”, oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „k.p.a.”, po rozpoznaniu wniosku przewoźnika kolejowego SKPL Cargo sp. z o.o. z siedzibą w Zbiersku, zwanej dalej „SKPL Cargo”, „Przewoźnikiem” lub „Stroną”, z 2 czerwca 2023 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Urzędem”, za pośrednictwem platformy ePUAP: z 2 czerwca 2023 r.), zaktualizowanym w związku z pismem z 28 czerwca 2023 r. (znak: CARGO/2023/AM/001, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 29 czerwca 2023 r.), pismem z 2 kwietnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/003, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 2 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 19 kwietnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/006, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 20 kwietnia 2024 r.), w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029,
PRZYZNAJĘ
SKPL Cargo otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski,
realizowany linią kolejową nr 317 w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029, z zachowaniem następujących warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowej:
1. Na wnioskowanej trasie SKPL Cargo uruchomi 17 par pociągów na dobę codziennie, zgodnie z rozkładem jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i nr 2 do niniejszej decyzji.
2. Przewoźnik zobowiązany jest uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z niniejszej decyzji.
Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów w mniejszym wymiarze, tj. częstotliwości lub terminach innych niż to wynika z punktu 1 niniejszej decyzji, wyłącznie w wyniku zaistnienia niemożliwych do przewidzenia zdarzeń zewnętrznych, niezależnych od Przewoźnika, będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
3. Połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji stanowią uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarach województwa dolnośląskiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego.
4. W przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowej, przez którą przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju.
5. Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski.
Uruchamianie przez Przewoźnika połączeń w krótszej relacji niż wskazano powyżej jest dopuszczalne wyłącznie w wyniku zaistnienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
6. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Gryfów Śląski, Proszówka, Mirsk, Mroczkowice, Orłowice, Świeradów-Zdrój.
Nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2778), zwanej dalej „ustawą o publicznym transporcie zbiorowym”, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
7. Uruchamianie przez Przewoźnika nowych przewozów kolejowych nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym.
8. Na trasie Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, SKPL Cargo będzie realizowało przewozy przy pomocy pojazdów typu M152.0 - 810, lub DH1 - SN82, lub DH2 - SN83, lub BR614 - SN84, lub DM90 - SD85.
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli SKPL Cargo zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
9. Dopuszcza się uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
10. Przewoźnik zobowiązany jest poinformować Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK” lub „Organem”, o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającymi z niniejszej decyzji,
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w pkt 10 lit. a - d, Przewoźnik w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, zobowiązany jest przedstawić Prezesowi UTK stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny:
2 czerwca 2023 r. do Prezesa UTK wpłynął wniosek SKPL Cargo o przyznanie otwartego dostępu na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029, zwany dalej również „Wnioskiem”.
Pismem z 15 czerwca 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.2.JK) Prezes UTK wezwał SKPL Cargo do skorygowania informacji zawartych we Wniosku.
W odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 15 czerwca 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.2.JK), 29 czerwca 2023 r. do Urzędu wpłynęło, za pośrednictwem platformy ePUAP, pismo SKPL Cargo z 28 czerwca 2023 r. (znak: CARGO/2023/AM/001), wraz z zaktualizowanym Wnioskiem.
Pismem z 6 lipca 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.5.JK) Prezes UTK powiadomił SKPL Cargo o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji w sprawie dotyczącej otwartego dostępu na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029. W tym samym piśmie Strona została także poinformowana o materiale dowodowym i faktach znanych Prezesowi UTK z urzędu. Ponadto Prezes UTK poinformował SKPL Cargo o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.
Pismem z 10 lipca 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.6.JK) Prezes UTK powiadomił podmioty uprawnione o otrzymaniu powiadomienia SKPL Cargo z 2 czerwca 2023 r., w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.
Prezes UTK 10 lipca 2023 r. opublikował informację o wpływie Wniosku SKPL Cargo na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/20229,Powiadomienia-SKPL-Cargo-o-planowanych-nowych-krajowych-uslugach-pasazerskich-na.html. W publikacji na stronie internetowej Prezes UTK poinformował również: Jednocześnie należy wskazać, że część linii kolejowych, które SKPL Cargo wskazała we wnioskach jest nieczynna i niedopuszczona do ruchu kolejowego przez odpowiedniego zarządcę infrastruktury. Wobec powyższego wymaga podkreślenia, że decyzja w sprawie przyznania otwartego dostępu albo ograniczonego dostępu dotyczyć może jedynie linii kolejowych, które zostały wybudowane oraz oddane do użytku w dacie zaplanowanego kursowania nowej usługi przewozów pasażerskich. Decyzja dotycząca otwartego dostępu może zostać wydana przez organ regulacyjny wyłącznie na okres, który pokrywa się z okresem udostępnienia aplikantom linii kolejowych do eksploatacji przez odpowiedniego zarządcę infrastruktury, co jest zgodne z art. 29c ust. 7 pkt 2-4 ustawy o transporcie kolejowym.
W piśmie z 31 lipca 2023 r. (znak: KK.532.16.2023.5, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 31 lipca 2023 r.) Województwo Dolnośląskie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, zwana dalej „DSDiK” lub „Zarządcą infrastruktury”, poinformowała o pracach rewitalizacyjnych na liniach kolejowych nr 317 i 336, które SKPL Cargo wskazało we Wniosku. W tym samym piśmie DSDiK wskazała, że do zakończenia rewitalizacji odcinki ww. linii kolejowych będą stanowiły infrastrukturę nieczynną i niedopuszczoną do ruchu kolejowego.
Pismem z 24 sierpnia 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.8.JK) Prezes UTK zawiadomił DSDiK oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej „PKP PLK”, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Pismem z 25 sierpnia 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.9.JK) Prezes UTK zawiadomił SKPL Cargo, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Ponadto Organ zawiadomił SKPL Cargo o pozostałych dokumentach wchodzących w skład materiału dowodowego sprawy. Jednocześnie Prezes UTK poinformował Stronę o zakończeniu etapu zbierania materiału dowodowego w sprawie oraz o przysługującym Przewoźnikowi prawie do wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 5 dni od doręczenia pisma. W tym samym piśmie Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 29 września 2023 r.
Pismem z 28 września 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.10.JK) Organ wezwał SKPL Cargo do przedstawienia dodatkowych informacji w związku ze złożonym Wnioskiem. W tym samym piśmie Strona została także poinformowana o materiale dowodowym oraz o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Jednocześnie Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 30 października 2023 r.
W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 29 września 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.10.JK), w piśmie z 11 października 2023 r. (znak: CARGO/2023/AM/012, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 11 października 2023 r.) SKPL Cargo przedstawiło dodatkowe informacje w związku ze złożonym Wnioskiem.
Pismem z 27 października 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.12.JK) Organ zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 30 listopada 2023 r.
Pismem z 30 listopada 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.13.JK) Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 3 stycznia 2024 r.
Pismem z 4 stycznia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.14.JK) Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 5 lutego 2024 r.
W piśmie z 2 lutego 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.2, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 2 lutego 2024 r.) DSDiK poinformowała o wznowieniu przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 317 od stacji Gryfów Śląski do stacji Świeradów-Zdrój. Ww. Zarządca infrastruktury poinformował dodatkowo o zmianie parametrów linii kolejowej nr 317 na odcinku Gryfów Śląski - Mirsk i linii kolejowej nr 336 na odcinku Mirsk - Świeradów-Zdrój, oraz o utworzeniu jednej linii kolejowej nr 317 pn. Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój, od km 0,668 do km 16,544.
Pismem z 5 lutego 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.15.JK) Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 5 marca 2024 r.
Pismem z 6 marca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.18.JK) Prezes UTK wezwał SKPL Cargo do przedstawienia stanowiska w sprawie aktualizacji Wniosku w związku z informacją dotyczącą statusu linii kolejowej nr 317 pn. Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój, przedstawioną przez Zarządcę infrastruktury, oraz zmianą parametrów (przystanków) na wnioskowanej trasie. W tym samym piśmie Strona została poinformowana o materiale dowodowym oraz o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Organ zawiadomił także o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 5 kwietnia 2024 r.
W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 6 marca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.18.JK), SKPL Cargo w piśmie z 2 kwietnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/002, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 2 kwietnia 2024 r.) przekazało zaktualizowany Wniosek.
Pismem z 5 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.20.JK) Organ włączył do niniejszego postępowania materiał dowodowy zgodnie z wnioskiem dowodowym Strony z 11 października 2023 r. (znak: CARGO/2023/AM/012). Ponadto Prezes UTK wezwał Przewoźnika do aktualizacji rozkładu jazdy załączonego do zaktualizowanego Wniosku SKPL Cargo. W tym samym piśmie Organ poinformował SKPL Cargo o przysługującym prawie do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Jednocześnie Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 6 maja 2024 r.
W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 5 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.20.JK), Przewoźnik w piśmie z 19 kwietnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/006, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 20 kwietnia 2024 r.), zaktualizował rozkład jazdy załączony do zaktualizowanego Wniosku.
W związku z aktualizacją Wniosku Strony oraz zmianą parametrów linii kolejowej, której dotyczył powyższy Wniosek, wymagane było ponowne powiadomienie podmiotów uprawnionych o zaktualizowaniu przez SKPL Cargo Wniosku. W związku z powyższym Prezes UTK pismem z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK) powiadomił podmioty uprawnione o aktualizacji 2 kwietnia 2024 r. Wniosku SKPL Cargo w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.
Ponadto 29 kwietnia 2024 r. Organ zaktualizował opublikowaną informację o wpływie Wniosku SKPL Cargo na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/20229,Powiadomienia-SKPL-Cargo-o-planowanych-nowych-krajowych-uslugach-pasazerskich-na.html.
Pismem z 6 maja 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.23.JK) Organ zawiadomił SKPL Cargo o materiale dowodowym oraz o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. W tym samym piśmie Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 6 czerwca 2024 r.
W odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK) wpłynęły stanowiska podmiotów uprawnionych:
- pismo Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, zwanego dalej „UMWD”, z 15 maja 2024 r. (znak: DT-D-III.8050.11.3.2024, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 15 maja 2024 r.);
- pismo przewoźnika kolejowego Koleje Dolnośląskie S.A. z siedzibą w Legnicy, zwanego dalej „Kolejami Dolnośląskimi”, z 16 maja 2024 r. (znak: KD.EO.048.2024, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem poczty elektronicznej: 16 maja 2024 r.);
- pismo DSDiK z 17 maja 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.7, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 17 maja 2024 r.).
Pismem z 7 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.27.JK) Organ poinformował SKPL Cargo o materiale dowodowym oraz o przysługującym prawie do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W tym samym piśmie Prezes UTK wezwał Stronę do przedstawienia stanowiska w związku z opiniami przedstawionymi przez UMWD, Koleje Dolnośląskie i DSDiK. Jednocześnie Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 8 lipca 2024 r.
Pismem z 20 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.28.JK) Prezes UTK wezwał PKP PLK do przedstawienia stanowiska w sprawie opinii przedstawionej przez DSDiK w piśmie z 17 maja 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.7).
W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 7 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.27.JK), w piśmie z 24 czerwca 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/011, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 24 czerwca 2024 r.) SKPL Cargo poinformowało, że wyraża swoje zdumienie udzielonymi przez UMWD, Koleje Dolnośląskie i DSDiK stanowiskami w odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK). Ponadto Przewoźnik zawnioskował o włączenie do materiału dowodowego niniejszego postępowania umowę z 15 grudnia 2014 r. (znak: DT-D/4535/14) oraz umowę z 17 sierpnia 2020 r. (znak: DT-D/19/2020), zawarte pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi a UMWD. W tym samym piśmie Strona poinformowała również, iż wzywanie SKPL Cargo przez Prezesa UTK do zajęcia stanowiska w terminie 7 dni zamiast 14 dni od dnia doręczenia pisma wywołuje niepotrzebną presję, która może doprowadzić Przewoźnika do niewłaściwej oceny treści dowodów przekazanych przez podmioty uprawnione do składania wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, włączonych przez Prezesa UTK w skład materiału dowodowego, dotyczących istoty rozpatrywanego problemu, stanowiącego przedmiot prowadzonego przez Prezesa UTK postępowania administracyjnego.
Pismem z 4 lipca 2024 r. (znak: IES10.611.1.2024.3, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem poczty elektronicznej: 5 lipca 2024 r.) PKP PLK udzieliła odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 20 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.28.JK).
Pismem z 9 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.32.JK) Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 8 sierpnia 2024 r.
Pismem z 12 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.33.JK) Organ ponownie wezwał SKPL Cargo do przedstawienia stanowiska w związku z opiniami przedstawionymi przez UMWD, Koleje Dolnośląskie i DSDiK, przekazanymi za pismem Prezesa UTK z 7 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.27.JK), wydłużając termin udzielenia odpowiedzi na 14 dni, licząc od dnia doręczenia przedmiotowego pisma.
Pismem z 12 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.34.JK) Prezes UTK wezwał Koleje Dolnośląskie do przedstawienia umowy z 15 grudnia 2014 r. (znak: DT-D/4535/14) oraz umowy z 17 sierpnia 2020 r. (znak: DT-D/19/2020), zawartych pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi a UMWD, w wersjach dokumentów niezawierających informacji objętych ograniczeniem dotyczącym poufnego charakteru określonych informacji.
W odpowiedzi na pismo Organu z 12 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.34.JK) Koleje Dolnośląskie pismem z 30 lipca 2024 r. (znak: KD.EO.071.2024, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 31 lipca 2024 r.) przekazały wymagane dokumenty informując dodatkowo o poufności określonych informacji.
W odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 12 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.33.JK), Przewoźnik w piśmie z 1 sierpnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/015, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 1 sierpnia 2024 r.) poinformował, że przekazał swoje stanowisko w piśmie SKPL Cargo z 24 czerwca 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/011).
Pismem z 8 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.38.JK) Organ zawiadomił SKPL Cargo o materiale dowodowym oraz o przysługującym prawie do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W tym samym piśmie Prezes UTK zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 9 września 2024 r.
W odpowiedzi na pismo Organu z 8 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.38.JK) Przewoźnik w piśmie z 19 sierpnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/017, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 19 sierpnia 2024 r.) wniósł o udostępnienie materiału dowodowego w formie elektronicznej oraz o ustanowienie nowego terminu na wypowiedzenia się co do zebranych dowodów.
Pismem z 29 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.40.JK) Prezes UTK wezwał Koleje Dolnośląskie do przedstawienia uzasadnienia stanowiska wyrażonego w piśmie z 30 lipca 2024 r. (znak: KD.EO.071.2024) wraz z argumentami przemawiającymi za utrzymaniem poufności określonych informacji, a także wskazaniem zakresu i rodzaju informacji, które nie powinny zostać ujawnione podmiotom trzecim, w związku z przekazaniem pismem z 30 lipca 2024 r. (znak: KD.EO.071.2024) przez ww. przewoźnika dokumentów.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Prezesa UTK z 29 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.40.JK) Koleje Dolnośląskie pismem z 4 września 2024 r. (znak: KD.EO.071.1.2024, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem poczty elektronicznej: 4 września 2024 r.) poinformowały, że odstępują od zamiaru utrzymania poufności określonych informacji przesłanych pismem z 30 lipca 2024 r. (znak: KD.EO.071.2024) oraz przekazały skany dokumentów zawierające pełną treść wnioskowanych umów wraz z aneksami.
Pismem z 9 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.42.JK) Organ postanowił przychylić się do wniosku Strony zawartego w piśmie z 19 sierpnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/017) oraz przekazać SPKL Cargo wnioskowany materiał dowodowy w formie elektronicznej. W tym samym piśmie Prezes UTK zawiadomił Przewoźnika o materiale dowodowym oraz o przysługującym prawie do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Jednocześnie Organ zawiadomił o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy do 9 października 2024 r.
W odpowiedzi na powyższe pismo Prezesa UTK z 9 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.42.JK) SKPL Cargo w piśmie z 25 września 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/019, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 25 września 2024 r.) przedstawiło swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Pismem z 10 października 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.44.JK) Prezes UTK zawiadomił Spółkę o wyznaczeniu nowego terminu na rozpatrzenie przedmiotowej sprawy do 12 listopada 2024 r.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK zważył, co następuje:
Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
Natomiast zgodnie z art. 104 § 1 k.p.a.: Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym przyznaje Prezesowi UTK kompetencję do wydawania decyzji dotyczących otwartego dostępu.
Jak już wskazano, 2 czerwca 2023 r. do Prezesa UTK wpłynął Wniosek SKPL Cargo, zaktualizowany następnie pismami z 28 czerwca 2023 r., 2 kwietnia 2024 r. oraz 19 kwietnia 2024 r., w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski na okres 5 kolejnych rocznych rozkładów jazdy pociągów począwszy od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r.
W związku z otrzymaniem przez Prezesa UTK Wniosku, niezbędne było ustalenie statusu Przewoźnika na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Na podstawie Wniosku złożonego przez Stronę oraz zgromadzonego w niniejszej sprawie materiału dowodowego Prezes UTK ustalił, że SKPL Cargo jest przewoźnikiem kolejowym, posiadającym licencję nr L/075/2019 na wykonywanie przewozów kolejowych osób, wydaną decyzją Prezesa UTK z 17 września 2019 r. (znak: DRR-WLKD.700.17.2019.AO) na czas nieokreślony, certyfikat bezpieczeństwa część A nr PL1120200007, wydany decyzją Prezesa UTK z 6 marca 2020 r. (znak: DMB-WMIC.400.1.2020.AKa), ważny od 12 marca 2020 r. do 12 marca 2025 r., potwierdzający akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej, oraz certyfikat bezpieczeństwa część B nr PL1220200018, wydany decyzją Prezesa UTK z 27 kwietnia 2020 r. (znak: DMB-WMIC.401.21.2020.AKa), ważny od 15 maja 2020 r. do 15 maja 2025 r., potwierdzający akceptację regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo kolejowe w celu spełnienia krajowych wymagań bezpieczeństwa wykonywania przewozów na danej sieci. Z tego względu Prezes UTK ustalił, że SKPL Cargo jest przewoźnikiem kolejowym posiadającym podstawowe dokumenty z zakresu transportu kolejowego, umożliwiające wykonywanie kolejowych przewozów osób.
Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: Regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu.
Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: W zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu.
W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie jest więc aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.
Natomiast przez przewoźnika kolejowego, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, należy rozumieć przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorcę świadczącego wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa.
Tym samym należy stwierdzić, że SKPL Cargo, w związku z posiadaniem licencji na wykonywanie przewozów kolejowych osób oraz certyfikatów bezpieczeństwa w części A i B, spełnia wymagania ustawy o transporcie kolejowym pozwalające uznać Stronę za przewoźnika kolejowego. Przewoźnikowi przysługuje zatem uprawnienie do złożenia wniosku dotyczącego przyznania otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Wniosek został podpisany przez osoby upoważnione do reprezentacji SKPL Cargo zgodnie z zasadami reprezentacji Strony wskazanymi w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania przewozu na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, na trasie, na której są wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę infrastruktury oraz Prezesa UTK. Informacja o planowanym uruchomieniu komercyjnych przewozów osób na danej trasie powinna zostać przedstawiona za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2018/1795, nie później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.
Należy wskazać, że SKPL Cargo przekazało Wniosek 2 czerwca 2023 r., zachowując termin 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2024/2025. Powyższe oznacza, że moment wniesienia przez SKPL Cargo Wniosku do Prezesa UTK, a także szacowany czas uruchomienia przez Stronę przewozów, są zgodne z postanowieniami art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym.
Stosownie do art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym: Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2.
Artykuł 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym określa, że w terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, organizator publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2018/1795.
Pismem z 10 lipca 2023 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.6.JK) Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione, tj. te, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi przez Przewoźnika. W przedmiotowym postępowaniu administracyjnym podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE1, byli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Koleje Dolnośląskie, PKP PLK oraz DSDiK.
Rozpatrując Wniosek, Prezes UTK zwrócił uwagę na dane, które Strona zamieściła na przekazanym formularzu. Należy wskazać, że SKPL Cargo we Wniosku w rubryce pn. Trasa, na której mają być wykonywane nowe przewozy kolejowe wraz z wykazem linii kolejowych objętych wnioskiem (...) wskazało linie kolejowe:
- nr 317 (Gryfów Śląski - Mirsk), której zarządcami są DSDiK (linia kolejowa nr 317 od km 72,905 do km 80,850) oraz PKP PLK (linia kolejowa nr 317 w punkcie styku w 72,905 km),
- nr 336 (Mirsk - Świeradów Zdrój), której zarządcą był DSDiK (linia kolejowa nr 336 od km -0,182 do km 7,360).
W wyniku analizy stwierdzono, że w chwili złożenia Wniosku ww. linie kolejowe nr 317 i 336 były nieczynne i niedopuszczone do ruchu kolejowego przez Zarządcę infrastruktury. Strona składając Wniosek nie przedstawiła informacji, kiedy ww. linie kolejowe, zarządzane przez DSDiK, miałyby zostać oddane do ponownego użytku.
Mając na względzie systemowy charakter przedmiotowego zagadnienia problemowego, tj. możliwości wnioskowania o przyznanie otwartego dostępu na trasę, gdzie usługa miałaby być wykonywana przy wykorzystaniu linii kolejowych, które są nieczynne i niedopuszczone do ruchu kolejowego przez zarządcę infrastruktury, oraz ustawowe2 kompetencje zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie udostępniania infrastruktury kolejowej, Prezes UTK dwukrotnie, tj. w pismach z 13 lipca 2023 r. (znak: DPP-WOPN.610.23.2023.1.AJ) oraz z 18 stycznia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.610.23.2023.3.JK) występował do DSDiK o przedstawienie stanowiska w przedmiotowej sprawie.
DSDiK w piśmie z 31 lipca 2023 r. (znak: KK.532.16.2023.5) poinformowała, że na wyżej wymienionych liniach kolejowych trwają prace rewitalizacyjne a planowany termin zakończenia ww. prac został ustalony na listopad 2023 r. Dodatkowo Zarządca infrastruktury zakomunikował, że z uwagi na złożony i rozległy charakter prac rewitalizacyjnych podany termin ich zakończenia może ulec wydłużeniu. Ponadto DSDiK zaznaczyła, że: Do zakończenia rewitalizacji przedmiotowe odcinki linii kolejowych będą stanowiły infrastrukturę nieczynną i niedopuszczoną do ruchu kolejowego. Zatem rozpatrzenie wniosku o przydzielenie/wykorzystanie zdolności przepustowej infrastruktury z zachowaniem zasad wynikających z art. 5 ust. 1b. ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2023 poz. 602) będzie możliwe po potwierdzeniu rzeczywistych parametrów linii w bazie POS.
Natomiast w odpowiedzi na pismo Organu z 18 stycznia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.610.23.2023.3.JK) DSDiK pismem z 2 lutego 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.2) poinformowała: Województwo Dolnośląskie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu informuje, że z dniem 10 grudnia 2024 r. wznowiła regularne przewozy pasażerskie na linii kolejowej nr 317 od stacji Gryfów Śląski do Stacji Świeradów-Zdrój. Przed uruchomieniem przewozów na przedmiotowej linii, dokonano zmiany parametrów linii 317 na odcinku Gryfów Śląski - Mirsk i linii 336 na odcinku Mirsk - Świeradów Zdrój i utworzono jeden odcinek nr 317 pn. Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój od km 0,668 do km 16,544. Dlatego wniosek o otwarty dostęp, który do Państwa wpłynął na linie 317 i 336 zawiera błędnie wskazaną numerację linii.
W związku z powyższymi informacjami powziętymi od Zarządcy infrastruktury, Prezes UTK pismem z 6 marca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.18.JK) wezwał SKPL Cargo w sprawie aktualizacji Wniosku w związku z informacją dotyczącą statusu linii kolejowej nr 317 pn. Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój przedstawioną przez DSDiK oraz w związku ze zmianą przystanków na wnioskowanej trasie.
W odpowiedzi na ww. wezwanie Organu, Przewoźnik pismem z 2 kwietnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/003) oraz z 19 kwietnia 2024 r. (znak: CARGO/2024/AM/006) przekazał zaktualizowany Wniosek z 2 czerwca 2023 r.
W związku ze zmianą parametrów nowych kolejowych przewozów pasażerskich wnioskowanych przez Stronę oraz ponowną publikacją powiadomienia Prezes UTK pismem z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK) zawiadomił podmioty uprawnione, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi przez SKPL Cargo. Po aktualizacji Wniosku Przewoźnika podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE, byli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Koleje Dolnośląskie, PKP PLK oraz DSDiK.
Ze względu na to, że obowiązujące przepisy nie wiążą ze sobą początku biegu terminu dla złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z momentem publikacji jawnej wersji powiadomienia aplikanta (tu: SKPL Cargo) o planowanej nowej usłudze, Prezes UTK przyjął, że początek biegu terminu dla każdego z podmiotów liczony jest indywidualnie. Początek biegu terminu dla złożenia przez podmiot uprawniony wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej związany jest z momentem doręczenia pisma organu regulacyjnego informującego o otrzymaniu wniosku o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu należało przyjąć, że termin na dokonanie czynności, o której mowa powyżej, rozpoczynał się, zgodnie z obowiązującymi zasadami obliczania terminów, od momentu doręczenia podmiotom uprawionym pisma Prezesa UTK z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK).
W ustawie o transporcie kolejowym znajduje się również regulacja dotycząca sposobu postępowania Prezesa UTK w przypadku braku wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej oraz w sytuacji otrzymania takiego wniosku.
Wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie jest możliwe w sytuacji, gdy żaden podmiot uprawniony nie złoży w terminie przewidzianym przepisami, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej albo gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w art. 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).
W ramach niniejszego postępowania zostało złożone pismo UMWD z 15 maja 2024 r. (znak: DT-D-III.8050.11.3.2024), pismo Kolei Dolnośląskich z 16 maja 2024 r. (znak: KD.EO.048.2024) oraz pismo DSDiK z 17 maja 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.7).
Stanowisko UMWD zawarte w piśmie z 15 maja 2024 r. (znak: DT-D-III.8050.11.3.2024)
W piśmie z 15 maja 2024 r. (znak: DT-D-III.8050.11.3.2024), stanowiącym odpowiedź na pismo Prezesa UTK z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK), UMWD przekazał stanowisko: Uwzględniając (…) ograniczenia techniczne linii kolejowej nr 317 (możliwość jazdy wyłącznie jednego pociągu z czasem na przejazd T/P wynoszącym do 60 minut), dopuszczenie uruchamiania wahadłowego ruchu pociągów na linii zgodnie z zaproponowanym przez wnioskodawcę [SKPL Cargo] rozkładem wejdzie w kolizję z wieloma już kursującymi pociągami, co w praktyce uniemożliwi realizację obecnej oferty przewozowej. Cały ruch na odcinku Jelenia Góra - Gryfów Śląski - Lubań Śląski - Görlitz oparty jest od lat o dwugodzinny takt wymuszony możliwością przejazdu z/do granicznej stacji Görlitz oraz krzyżowaniem pociągów jadących w przeciwnych kierunkach na stacji Gryfów Śląski. Mając na uwadze ukształtowaną od wielu lat ofertę, z której stale korzystają pasażerowie (zapewniając dogodne godziny dojazdów do szkół czy pracy), przy obecnym stanie infrastruktury jakiekolwiek przesunięcia pociągów w zakresie zmiany godzin kursowania są praktycznie niemożliwe.
Z uwagi na brzmienie powyższego pisma, należy uznać, iż stanowisko UMWD nie stanowiło wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, z tego względu nie zostało przeprowadzone badanie w ww. zakresie.
Jednocześnie Prezes UTK wziął pod uwagę stanowisko ww. podmiotu uprawnionego i zawarł w niniejszej decyzji odpowiednie warunki umożliwiające korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Stanowisko Kolei Dolnośląskich przekazane pismem z 16 maja 2024 r. (znak: KD.EO.048.2024)
W piśmie z 16 maja 2024 r. (znak: KD.EO.048.2024), stanowiącym odpowiedź na pismo Prezesa UTK z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK), Koleje Dolnośląskie przekazały stanowisko w przedmiotowej sprawie: Na linii kolejowej nr 317 zostały zaplanowane do uruchomienia połączenia codzienne w liczbie 9 par pociągów zgodnie z zamówieniem Organizatora. Połączenia te stanowią uzupełnienie siatki połączeń realizowanej z powodzeniem od kilku lat pomiędzy Jelenią Góra a Gorlitz/Węglińcem. Mając na względzie dobro pasażera, część połączeń zostało wydłużonych do/z opisanych miejscowości. Ponadto, aktualne uwarunkowania techniczno - eksploatacyjne, m.in. brak mijanek, sposób prowadzenia ruchu oraz możliwość zajętości szlaku przez jeden pojazd w danej chwili, uniemożliwiają uruchomienie połączeń wskazach we wniosku w pełnym zakresie. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty Koleje Dolnośląskie S.A. wskazują na brak możliwości technicznych realizacji przedmiotowych połączeń kolejowych.
Z uwagi na brzmienie powyższego pisma, należy uznać, iż stanowisko Kolei Dolnośląskich nie stanowiło wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, z tego względu nie zostało przeprowadzone badanie w ww. zakresie.
Jednocześnie Prezes UTK wziął pod uwagę stanowisko ww. podmiotu uprawnionego i zawarł w niniejszej decyzji odpowiednie warunki umożliwiające korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Stanowisko DSDiK zawarte w piśmie z 17 maja 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.7)
W piśmie z 17 maja 2024 r. (znak: KK.532.7.2024.7), stanowiącym odpowiedź na pismo Prezesa UTK z 26 kwietnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.22.JK), Zarządca infrastruktury przedstawił następujące stanowisko: Województwo Dolnośląskie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu informuje, że podtrzymuje stanowisko organizatora publicznego transportu wyrażone w piśmie nr DT-D-III.8050.11.3.2024 z dnia 15.05.2024 r. Zgodnie z załączonym do wniosku o otwarty dostęp projektem rozkładu jazdy, SKPL Cargo sp. z o.o. zamierza uruchomić na linii nr 317 odcinek Gryfów Śląski - Świeradów Zdrój codziennie 17 par pociągów. Biorąc pod uwagę, że linia jest jednotorowa i czas przejazdu jednego pociągu po linii tam i z powrotem zajmuje do 60 minut oraz uwzględniając planowane wykorzystanie przepustowości przez Koleje Dolnośląskie S.A. realizujące transport publiczny, nie jest możliwe jednoczesne uruchomienie codziennie 17 par pociągów SKPL Cargo sp. z o.o. i 9 par pociągów Kolei Dolnośląskich S.A. z uwagi na ograniczoną zdolność przepustową linii. Dodatkowo sugerujemy, aby regulator rynku uzyskał w przedmiotowej sprawie opinię zarządcy infrastruktury kolejowej stacji Gryfów Śląski, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie możliwości zajęcia krawędzi peronu stacji Gryfów Śląski biorąc pod uwagę realizowane przewozy relacyjne na liniach 317 i 274 oraz przewozy wahadłowe planowane do uruchomienia przez SKPL Cargo sp. z o.o.
Z uwagi na brzmienie powyższego pisma, należy uznać, iż stanowisko DSDiK nie stanowiło wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, z tego względu nie zostało przeprowadzone badanie w ww. zakresie.
Jednocześnie Prezes UTK wziął pod uwagę stanowisko ww. podmiotu uprawnionego i zawarł w niniejszej decyzji odpowiednie warunki umożliwiające korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Stanowisko PKP PLK przekazane pismem z 4 lipca 2024 r. (znak: IES10.611.1.2024.3)
W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 20 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2023.28.JK), PKP PLK w piśmie z 4 lipca 2024 r. (znak: IES10.611.1.2024.3) przedstawiła informacje dotyczące planowanego uruchomienia przez SKPL Cargo nowej usługi kolejowych przewozów pasażerskich: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że stacja Gryfów Śląski dysponuje 4 krawędziami peronowymi:
• peron 1 z krawędziami peronowymi przy torach nr 1 i nr 3, przeznaczony do obsługi pasażerskiej pociągów kursujących po linii nr 274,
• peron 2 z krawędziami peronowymi przy torach nr 5 i nr 7, przeznaczony do obsługi pasażerskiej pociągów kursujących z linii nr 274 na linię nr 317 i odwrotnie.
Obecnie około 80% pociągów kursujących z linii nr 274 na linię nr 317 i odwrotnie jest obsługiwanych z wykorzystaniem krawędzi peronu nr 2 przy torze nr 5. Krawędź jest zajęta planowo przez 87 minut w ciągu doby. Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia dostępu do infrastruktury wszystkim przewoźnikom kolejowym na równych zasadach oraz uwzględniając kursujące pociągi na stacji Gryfów Śląski uruchamiane w obecnym rozkładzie jazdy, istnieje możliwość zajęcia przez przewoźnika SKPL Cargo Sp. z o.o. krawędzi peronu nr 2 przy torze nr 7, z wyłączeniem trzech planowych zajętości tego toru przypadających w godzinach 10:26 na czas 11 min, 12:26 na czas 9 min oraz 18:26 na czas 13 min (krzyżowania pociągów jadących z/na linię nr 317).
Analiza została dokonana przy założeniach obecnego rozkładu jazdy pociągów, gdzie krawędź peronowa przy torze nr 7 jest zajęta planowo przez 33 minuty w ciągu doby. Doliczając czas wjazdu i wyjazdu obecnie kursujących planowych pociągów przyjmowanych i wyprawianych na/z toru nr 7 przy peronie nr 2, krawędź ta jest dostępna przez 23 godziny w dobie.
Należy przypomnieć brzmienie przepisu art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795: Każdy wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej składany jest do organu regulacyjnego przez podmioty, o których mowa w art. 11 ust 2 akapit pierwszy dyrektywy 2012/34/UE, w terminie wyznaczonym w tym przepisie.
Stosownie zaś do art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2018/1795: Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 nie zostanie złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, organ regulacyjny niezwłocznie informuje wnioskodawcę i zarządcę infrastruktury. Zarządca infrastruktury rozpatruje wniosek o przyznanie dostępu zgodnie z rozdziałem IV sekcja 3 dyrektywy 2012/34/UE.
Należy także zwrócić uwagę na art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z którym: Prezes UTK wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie, w przypadku gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w ust. 4, oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, albo gdy żaden podmiot nie wystąpił o przeprowadzenie takiego badania.
Ustawodawca unijny wyraźnie powiązał procedurę badania równowagi ekonomicznej, wynikającą z art. 9 rozporządzenia 2018/1795, z wpływem wniosku podmiotu uprawnionego o przeprowadzenie ww. badania. W sytuacji, gdy do postępowania nie zostanie złożony wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego lub wpłynie on po terminie, Organ związany jest dyspozycją art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym i wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie. Prezes UTK nie dysponuje ustawowymi kompetencjami do przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej z urzędu. Ustawodawca ograniczył ww. badanie wpływu planowanych połączeń komercyjnych wyłącznie do przypadków wywołanych wnioskiem podmiotu uprawnionego o przeprowadzenie takiego badania.
W niniejszym postępowaniu, odnośnie do Wniosku Strony, wpłynęły stanowiska UMWD, DSDiK oraz Kolei Dolnośląskich. W związku z tym, że żadne z powyższych pism podmiotów uprawnionych nie stanowiły wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej należy uznać, że w ramach tego postępowania, w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795, do Prezesa UTK nie wpłynął żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Wobec tego, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zobowiązany był wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029.
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym: w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu ograniczonego dostępu określa się w szczególności:
1) aplikanta, jego siedzibę i adres;
2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;
3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;
4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.
Przepis art. 29c ust. 7 pkt 4 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu warunków oraz zakresu korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu Prezes UTK wprowadził w sentencji klauzule regulujące, na jakich warunkach i w jaki sposób Przewoźnik będzie mógł korzystać z infrastruktury kolejowej na podstawie niniejszej decyzji.
Prezes UTK przyznał SKPL Cargo, zgodnie z Wnioskiem Przewoźnika, prawo do wykonywania przewozów na wnioskowanej trasie, w wymiarze 17 par pociągów na dobę codziennie, w relacji Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029, zgodnie z projektami rozkładu jazdy pociągów i terminami kursowania wskazanymi w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji.
W ocenie Prezesa UTK usługa SKPL Cargo powinna przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby podróżnych. Z tego względu Organ określił w niniejszej decyzji, że w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowej, przez którą przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
W zgodzie z tym Prezes UTK zastrzegł również, że Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. na trasie Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski. Uruchamianie przez Stronę połączeń w krótszej relacji, na podstawie niniejszej decyzji, zostało zastrzeżone dla zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury. W ocenie Prezesa UTK, skoro SKPL Cargo złożyło wniosek o przyznanie otwartego dostępu, na podstawie którego uruchamiane będą połączenia w relacji Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, to niecelowe byłoby działanie Przewoźnika polegające na wykonywaniu połączeń w krótszej relacji. Prezes UTK zauważa, że takie działanie mogłoby godzić nie tylko w prawidłowość przeprowadzonego postępowania przez organ regulacyjny oraz ocenę ewentualnie zgłoszonych wniosków przez podmioty uprawnione, ale również w interes potencjalnych podróżnych.
Prezes UTK, zgodnie z Wnioskiem złożonym przez SKPL Cargo, ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Gryfów Śląski, Proszówka, Mirsk, Mroczkowice, Orłowice, Świeradów-Zdrój.
Jednocześnie Prezes UTK stwierdził, że nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
Uruchamianie usługi SKPL Cargo nie powinno powodować zakłócenia istniejących skomunikowań pomiędzy pociągami uruchamianymi na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK zwrócił uwagę na to, że nowe połączenia Przewoźnika powinny mieć charakter uzupełniający wobec istniejącej oferty przewozowej, a więc stanowić dla niej wartość dodaną, a nie skutkować jej pogorszeniem. Z tego względu zarządca infrastruktury powinien uwzględniać w procesie alokacji zdolności przepustowej charakter realizowanej usługi Przewoźnika.
Zgodnie ze złożonym przez SKPL Cargo Wnioskiem, przewozy realizowane na trasie Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, przebiegającej linią kolejową oznaczoną w sentencji niniejszej decyzji, będą realizowane przy pomocy pojazdów typu M152.0 - 810, lub DH1 - SN82, lub DH2 - SN83, lub BR614 - SN84, lub DM90 - SD85. Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli SKPL Cargo zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów.
Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej lub przesunięciem godzin odjazdu ze względu na obowiązujące priorytety przy układaniu rozkładu jazdy).
Mając na względzie rolę Prezesa UTK jako organu regulacyjnego w zakresie sektora kolejowego ustalono, że Przewoźnik zobowiązany jest poinformować organ regulacyjny o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającym z niniejszej decyzji,
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w lit. a - d, Przewoźnik zobowiązany jest, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, przedstawić stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
Powyższa klauzula ma na celu uzyskiwanie na bieżąco wiedzy na temat faktycznie realizowanych przez SKPL Cargo przewozów i ich zgodności z treścią postanowień zawartych w niniejszej decyzji.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.
Zgodnie z art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat. Ze względu na złożony przez SKPL Cargo Wniosek, Prezes UTK przyznał Przewoźnikowi prawo otwartego dostępu na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski, od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029, zgodnie z projektami rozkładu jazdy pociągów wskazanymi w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji.
Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym).
Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana (art. 29c ust. 11 ustawy o transporcie kolejowym).
Zgodnie z art. 29c ust. 12 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku:
1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;
2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie aplikanta.
POUCZENIE
Stronie niezadowolonej z decyzji przysługuje prawo zwrócenia się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji (art. 127 § 3 k.p.a. w związku z art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).
Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK.
Wpis od skargi wynosi 200 zł i uiszczany jest gotówką do kasy sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy tego sądu, zgodnie z art. 15 w związku z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 935), zwanej dalej „p.p.s.a.”, w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 535).
Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Opłata:
Od decyzji należna opłata skarbowa wynosi 10 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100), zgodnie z cz. I pkt 53 Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111). Strona, wraz z przekazanym Wnioskiem, przedstawiła potwierdzenie uiszczenia 2 czerwca 2023 r. ww. opłaty skarbowej na rachunek Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.
W związku z powyższym uznać należy, że opłata za wydanie decyzji została uiszczona przez Stronę w całości.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra
1 dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 343 z 14 grudnia 2012 r. str. 32, z późn. zm.), zwana dalej „dyrektywą 2012/34/UE”
2 przepisy rozdziału 6 ustawy o transporcie kolejowym
Załączniki:
1. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029 na trasie krajowej Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój.
2. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029 na trasie krajowej Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski.
Załącznik nr 1 do decyzji znak: DPP-WOPN.717.4.2023.JK
Załącznik nr 2 do decyzji znak: DPP-WOPN.717.4.2023.JK
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00