Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-15
Wersja aktualna od 2024-10-15
obowiązujący
DECYZJA NR DPP-WOPN.717.15.2024.AC
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 10 października 2024 r.
w sprawie przyznania RegioJet otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 29c ust. 1, 2, 5, 7 i 8 oraz art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 697), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym”, art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1795”, oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „k.p.a.”, po rozpoznaniu wniosku przewoźnika kolejowego RegioJet a.s z siedzibą w Brnie (Republika Czeska), zwanego dalej „RegioJet”, „Przewoźnikiem” lub „Stroną”, z 13 czerwca 2024 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Urzędem”, za pośrednictwem platformy ePUAP: 13 czerwca 2024 r.), w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna,
PRZYZNAJĘ
RegioJet otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów,
realizowany liniami kolejowymi nr 1, 2, 4, 8, 9, 64, 91, 202, 570 w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna, z zachowaniem następujących warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowych:
1. Na wnioskowanej trasie RegioJet uruchomi 1 parę pociągów na dobę codziennie, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 oraz 2 niniejszej decyzji.
2. Przewoźnik zobowiązany jest uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z niniejszej decyzji.
3. Połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji stanowią uzupełnienie ofert przewozowych zapewnianych na obszarach województw: małopolskiego, pomorskiego, łódzkiego i mazowieckiego organizowanych przez właściwych organizatorów publicznego transportu zbiorowego.
4. W przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowej, przez którą przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju.
5. Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów.
Uruchamianie przez Przewoźnika połączeń w krótszej relacji niż wskazano w pkt 1 sentencji, na podstawie niniejszej decyzji, jest dopuszczalne wyłącznie w wyniku zaistnienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
6. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Kraków Płaszów, Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Gdańsk Główny, Sopot, Gdynia Główna.
Nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz.2778), zwanej dalej „ustawą o publicznym transporcie zbiorowym”, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
7. Uruchamianie przez Przewoźnika nowych przewozów kolejowych nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym.
8. Na trasie Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy lokomotyw serii Traxx MS lub Vectron oraz 6-10 wagonów pasażerskich.
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli RegioJet zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
9. Dopuszcza się korzystanie z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w niniejszej decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
10. Dopuszcza się uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
11. Przewoźnik zobowiązany jest poinformować Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK” lub „Organem”, o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającymi z niniejszej decyzji,
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w pkt 11 lit. a - d, Przewoźnik w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, zobowiązany jest przedstawić Prezesowi UTK stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny:
Należy wskazać, że 13 czerwca 2024 r. wpłynął do Prezesa UTK, za pośrednictwem platformy ePUAP, wniosek RegioJet o przyznanie otwartego dostępu na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna, zwany dalej „Wnioskiem”.
Prezes UTK 21 czerwca 2024 r. opublikował informację o wpływie Wniosku RegioJet na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/21448,Powiadomienia-RegioJet-o-planowanych-nowych-krajowych-uslugach-pasazerskich.html.
Pismem z 26 czerwca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.2.AJ) Prezes UTK powiadomił RegioJet o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji w sprawie dotyczącej otwartego dostępu na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna. Strona została także poinformowana o materiale dowodowym i faktach znanych Prezesowi UTK z urzędu. W tym samym piśmie Prezes UTK poinformował Przewoźnika o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.
Pismem z 1 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.3.AJ) Prezes UTK powiadomił podmioty uprawnione o otrzymaniu powiadomienia RegioJet z 13 czerwca 2024 r., m.in. w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.
Pismem z 29 lipca 2024 r. (znak: DIF-KO.8060.9.2024:255, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 31 lipca 2024 r.) Marszałek Województwa Pomorskiego, przedstawił swoje stanowisko w sprawie.
Pismem z 7 sierpnia 2024 r. (znak: BBPR1k-070-166/2024, data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 8 sierpnia 2024 r.) przewoźnik „PKP Intercity” S.A., z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „PKP Intercity”, poinformował, że nie będzie składał wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Pismem z 9 sierpnia 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 9 sierpnia 2024 r.) PKP Intercity przekazała załącznik w postaci opłaty skarbowej z tytułu złożonego pełnomocnictwa do pisma z 7 sierpnia 2024 r. (znak: BBPR1k-070-166/2024).
Pismem z 28 sierpnia 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 28 sierpnia 2024 r.), RegioJet złożyła wniosek o udostępnienie akt sprawy.
Pismem z 4 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.8.AJ) Prezes UTK zawiadomił PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zwaną dalej „PKP PLK”, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Pismem z 4 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.9.AJ) Prezes UTK zawiadomił RegioJet, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej jak również o dokumentach znajdujących się w materiale dowodowym sprawy. Niniejszym pismem Prezes UTK wezwał RegioJet do zajęcia stanowiska w związku z informacjami dostarczonymi przez Marszałka Województwa Pomorskiego. Jednocześnie Organ przychylił się do wniosku Przewoźnika o udostępnienie akt postępowania oraz poinformował o możliwości skorzystania z prawa do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 7 dni od doręczenia pisma. Ponadto tym samym pismem Prezes UTK zawiadomił RegioJet o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia sprawy do 19 września 2024 r.
Pismem z 9 września 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 9 września 2024 r.), RegioJet odniosła się do pisma Prezesa UTK z dnia 4 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.9.AJ), w kwestii informacji dostarczonych przez Marszałka Województwa Pomorskiego. Powyższym pismem Przewoźnik wniósł o weryfikację kompletności przekazanego przez Organ materiału dowodowego oraz przedstawienie informacji o terminach realizacji przez Prezesa UTK czynności w prowadzonym postępowaniu administracyjnym.
Pismem z 13 września 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 13 września 2024 r.), dotychczasowy pełnomocnik przekazał nowy dokument pełnomocnictwa m.in. do niniejszego postępowania wraz z potwierdzeniem opłaty skarbowej od złożonego dokumentu pełnomocnictwa.
Pismem z 23 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.9.AJ) Prezes UTK postanowił przychylić się do wniosku RegioJet i udostępnił brakujące dokumenty oraz przedstawił informacje o wszystkich czynnościach jakie podjął Organ w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego. Prezes UTK poinformował Stronę o przysługującym prawie do wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 7 dni od doręczenia pisma. Ponadto w tym samym piśmie Prezes UTK poinformował Przewoźnika, że postępowanie zostanie zakończone w terminie do 21 października 2024 r.
Strona nie skorzystała z przysługującego uprawnienia do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK zważył, co następuje:
Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
Zgodnie natomiast z art. 104 § 1 k.p.a.: Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym przyznaje Prezesowi UTK kompetencję do wydawania decyzji dotyczących otwartego dostępu.
Jak już wskazano, 13 czerwca 2024 r. do Prezesa UTK wpłynął Wniosek RegioJet, w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna, na okres 5 kolejnych rocznych rozkładów jazdy pociągów począwszy od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r.
W związku z otrzymaniem przez Prezesa UTK Wniosku, niezbędne było ustalenie statusu Przewoźnika na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Na podstawie Wniosku złożonego przez Przewoźnika oraz zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego Prezes UTK ustalił, że RegioJet jest przewoźnikiem kolejowym, posiadającym licencję nr L/2009/1521 na wykonywanie przewozów kolejowych osób, wydaną 30 kwietnia 2009 r. przez Drážní úřad, oraz jednolity certyfikat bezpieczeństwa nr EU1020230213, wydany 31 sierpnia 2023 r. przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ważny od 31 sierpnia 2023 r. do 30 sierpnia 2028 r.), potwierdzający akceptację przyjętego przez przedsiębiorstwo kolejowe systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS), w tym regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo kolejowe w celu spełnienia konkretnych wymagań w zakresie bezpiecznego wykonywania przewozów na danej sieci zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz. Urz. UE L 138 z 26 maja 2016 r. str. 102, z późn. zm.) oraz obowiązującymi przepisami prawa krajowego.
Z tego względu Prezes UTK ustalił, że Strona jest przewoźnikiem kolejowym posiadającym podstawowe dokumenty z zakresu transportu kolejowego, umożliwiające wykonywanie kolejowych przewozów osób.
Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: Regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu.
Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: W zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu.
W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie jest aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.
Natomiast przez przewoźnika kolejowego, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, należy rozumieć przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorcę świadczącego wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa.
Tym samym należy stwierdzić, że RegioJet, w związku z posiadaniem licencji na wykonywanie przewozów kolejowych osób oraz jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, spełnia wymagania ustawy o transporcie kolejowym pozwalające uznać Stronę za przewoźnika kolejowego. Przewoźnikowi przysługuje zatem uprawnienie do złożenia wniosku dotyczącego przyznania otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Wniosek został podpisany ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez pełnomocnika umocowanego na podstawie pełnomocnictwa podpisanego przez osobę upoważnioną do reprezentacji RegioJet zgodnie z zasadami reprezentacji Strony wskazanymi w tłumaczeniu z wyciągu z Rejestru Handlowego prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Brnie (odpowiednik polskiego Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego).
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania przewozu na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, na trasie, na której są wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę infrastruktury oraz Prezesa UTK. Informacja o planowanym uruchomieniu komercyjnych przewozów osób na danej trasie powinna zostać przedstawiona za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2018/1795, nie później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.
Należy wskazać, że RegioJet przekazała Wniosek 13 czerwca 2024 r., czyli zachowując termin 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2025/2026. Powyższe oznacza, że moment wniesienia przez Stronę Wniosku do Prezesa UTK, a także szacowany czas uruchomienia przez Przewoźnika przewozów były zgodne z postanowieniami art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym.
Stosownie do art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym: Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2.
Artykuł 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym określa, że w terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, organizator publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2018/1795.
Pismem z 1 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.3.AJ) Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione, tj. te, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi przez Przewoźnika. W przedmiotowym postępowaniu administracyjnym podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE1, byli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Małopolskiego, Marszałek Województwa Pomorskiego, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Marszałek Województwa Łódzkiego, PKP Intercity, „Koleje Małopolskie” sp. z o.o., POLREGIO S.A., „Koleje Mazowieckie KM” sp. z o.o., „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska sp. z o.o., Prezydent m. st. Warszawy, w imieniu i na rzecz którego zadania realizuje Zarząd Transportu Miejskiego oraz PKP PLK.
Ze względu na to, że obowiązujące przepisy nie wiążą ze sobą początku biegu terminu dla złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z momentem publikacji jawnej wersji powiadomienia aplikanta (tu: RegioJet) o planowanej nowej usłudze, Prezes UTK przyjął, że początek biegu terminu dla każdego z podmiotów liczony jest indywidualnie. Początek biegu terminu dla złożenia przez podmiot uprawniony wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej związany jest z momentem doręczenia pisma organu regulacyjnego informującego o otrzymaniu wniosku o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu należało przyjąć, że termin na dokonanie czynności, o której mowa powyżej, rozpoczął się, zgodnie z obowiązującymi zasadami obliczania terminów, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym pisma Prezesa UTK z 1 lipca 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.3.AJ).
Wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie jest możliwe w sytuacji, gdy żaden podmiot uprawniony nie złoży w terminie przewidzianym przepisami, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej albo gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w art. 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).
W ramach niniejszego postępowania zostały złożone pismo Marszałka Województwa Pomorskiego z 29 lipca 2024 r. (znak: DIF-KO.8060.9.2024:255), w którym przedstawił swoje stanowisko oraz pismo PKP Intercity z 7 sierpnia 2024 r. (znak: BBPR1k-070-166/2024) z wyrażonym stanowiskiem.
Pismo Marszałka Województwa Pomorskiego z 29 lipca 2024 r. (znak: DIF-KO.8060.9.2024:255)
Marszałek Województwa Pomorskiego pozytywnie odniósł się do wniosku RegioJet dotyczącego uruchomienia nowych połączeń na trasie Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów. Jednocześnie wskazany podmiot uprawniony zastrzegł, że wnioskowane połączenia zwiększą możliwości przewozu o ile nie będą one kolidować z rozkładem jazdy kursowania pociągów użyteczności publicznej zamawianych przez województwo pomorskie.
Pismem z 4 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.717.15.2024.9.AJ) Prezes UTK wezwał RegioJet do zajęcia stanowiska wobec przedstawionych przez Marszałka Województwa Pomorskiego informacji dotyczących zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych i częściach odcinków pokrywających się z trasą wskazaną przez RegioJet we Wniosku.
W odpowiedzi na powyższe, pismem z 9 września 2024 r. RegioJet wskazała, że przekazany wraz z Wnioskiem rozkład jazdy jest wyłącznie orientacyjny i na jego podstawie nie można wywodzić kategorycznych stwierdzeń dotyczących kolizji w trasowaniu pociągów. Przewoźnik wskazał, że organem odpowiedzialnym za kształt rozkładu jazdy jest zarządca infrastruktury, który odpowiada za optymalne wykorzystanie infrastruktury i uniknięcie kolizji w trasowaniu, a wskazana problematyka podlega procedurze przyznawania przepustowości, a nie otwartego dostępu. Ponadto w opinii RegioJet rozkłady jazdy na lata, które znajdują się we Wniosku, nie istnieją, więc nie można stwierdzić, iż dochodzi do jakichkolwiek kolizji w trasowaniu.
Pismo PKP Intercity z 7 sierpnia 2024 r. (znak: BBPR1k-070-166/2024)
W piśmie z 7 sierpnia 2024 r. (znak: BBPR1k-070-166/2024) PKP Intercity oświadczyła, że nie będzie składała wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Zgodnie z wyjaśnieniami PKP Intercity: (…) RegioJet złożył siedem wniosków na tę samą trasę. Każdy z tych wniosków dotyczy jednej pary pociągów. Zbiór wyżej wymienionych wniosków, razem z wnioskiem na jedną parę pociągów na trasie Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - Warszawa Zachodnia oraz na jedną parę pociągów na trasie Kraków Płaszów - Warszawa Wschodnia - Kraków Płaszów, wykazałby większy wpływ na Umowę PSC zawartą pomiędzy Ministrem Infrastruktury a „PKP Intercity” S.A. niż wpływ jednej pary konkurencyjnych pociągów.
W związku z powyższym należy uznać, że w ramach tego postępowania, w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795, do Prezesa UTK nie wpłynął żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Wobec tego, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zobowiązany był wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, w planowanych godzinach odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna.
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym: w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu ograniczonego dostępu określa się w szczególności:
1) aplikanta, jego siedzibę i adres;
2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;
3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;
4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.
Przepis art. 29c ust. 7 pkt 4 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu warunków oraz zakresu korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu Prezes UTK wprowadził w sentencji klauzule regulujące, na jakich warunkach i w jaki sposób Przewoźnik będzie mógł korzystać z infrastruktury kolejowej na podstawie niniejszej decyzji.
Prezes UTK przyznał RegioJet, zgodnie z Wnioskiem Przewoźnika, prawo do wykonywania przewozów na wnioskowanej trasie w wymiarze 1 pary pociągów na dobę codziennie, w relacji Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna.
Połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji powinny stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarach województw: małopolskiego, pomorskiego, łódzkiego i mazowieckiego organizowanych przez właściwych organizatorów publicznego transportu zbiorowego. W rezultacie spodziewany jest wzrost zainteresowania podróżnych transportem kolejowym w regionach, przez które przebiega trasa wnioskowanego połączenia.
W ocenie Prezesa UTK usługa RegioJet powinna przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby podróżnych. Z tego względu Prezes UTK określił w decyzji, że w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczpospolitej Polskiej.
W zgodzie z tym Prezes UTK zastrzegł również, że Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. na trasie Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów.
Uruchamianie przez Stronę połączeń w krótszej relacji, na podstawie niniejszej decyzji, zostało zastrzeżone dla zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury. W ocenie Prezesa UTK, skoro RegioJet złożyła wniosek o przyznanie otwartego dostępu, na podstawie którego uruchamiane będą połączenia w relacji Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, to niecelowe byłoby działanie Przewoźnika polegające na wykonywaniu połączeń w krótszej relacji. Prezes UTK zauważa, że takie działanie mogłoby godzić nie tylko w prawidłowość przeprowadzonego postępowania przez organ regulacyjny oraz ocenę ewentualnie zgłoszonych wniosków przez podmioty uprawnione, ale również w interes potencjalnych podróżnych.
Prezes UTK, zgodnie z Wnioskiem złożonym przez RegioJet, ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Kraków Płaszów, Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Gdańsk Główny, Sopot oraz Gdynia Główna.
Jednocześnie Prezes UTK stwierdził, że nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
Uruchamianie usługi RegioJet nie powinno powodować zakłócenia istniejących skomunikowań pomiędzy pociągami uruchamianymi na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK zwrócił uwagę na to, że nowe połączenia powinny mieć charakter uzupełniający wobec istniejącej oferty przewozowej, a więc stanowić dla niej wartość dodaną, a nie skutkować jej pogorszeniem. Z tego względu zarządca infrastruktury powinien uwzględniać w procesie alokacji zdolności przepustowej charakter realizowanej usługi Przewoźnika.
Zgodnie ze złożonym przez RegioJet Wnioskiem, przewozy realizowane na trasie Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, będą realizowane przy pomocy lokomotyw serii Traxx MS lub Vectron oraz 6-10 wagonów pasażerskich. Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli RegioJet zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
Prezes UTK zastrzegł w decyzji, że dopuszczalne jest korzystanie przez RegioJet z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w niniejszej decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową konkretnego odcinka infrastruktury kolejowej lub obowiązywaniem trasy okrężnej dla określonego fragmentu trasy).
Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej lub przesunięciem godzin odjazdu ze względu na obowiązujące priorytety przy układaniu rozkładu jazdy).
Mając na względzie rolę Prezesa UTK jako organu regulacyjnego w zakresie sektora kolejowego ustalono, że Przewoźnik zobowiązany jest poinformować organ regulacyjny o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającym z niniejszej decyzji,
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w lit. a - d, Przewoźnik zobowiązany jest, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, przedstawić stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
Powyższa klauzula ma na celu uzyskiwanie na bieżąco wiedzy na temat faktycznie realizowanych przez RegioJet przewozów i ich zgodności z treścią postanowień zawartych w niniejszej decyzji.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.
Zgodnie z art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat. Ze względu na złożony przez RegioJet Wniosek, Prezes UTK przyznał Przewoźnikowi prawo otwartego dostępu na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna - Kraków Płaszów, od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna.
Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym).
Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana (art. 29c ust. 11 ustawy o transporcie kolejowym).
Zgodnie z art. 29c ust. 12 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku:
1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;
2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie aplikanta.
POUCZENIE
Stronie niezadowolonej z niniejszej decyzji przysługuje prawo zwrócenia się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji (art. 127 § 3 k.p.a. w związku z art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).
Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK.
Wpis od skargi wynosi 200 zł i uiszczany jest gotówką do kasy sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy tego sądu, zgodnie z art. 15 w związku z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 935), zwanej dalej „p.p.s.a.”, w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 535).
Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Opłata:
Od niniejszej decyzji należna opłata skarbowa wynosi 10 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100), zgodnie z cz. I pkt 53 Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111). Strona, wraz z Wnioskiem, przedstawiła potwierdzenie uiszczenia 13 czerwca 2024 r. ww. opłaty skarbowej na rachunek Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.
W związku z powyższym uznać należy, że opłata za wydanie niniejszej decyzji została uiszczona przez Stronę w całości.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra
1 dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 343 z 14 grudnia 2012 r. str. 32, z późn. zm.), zwana dalej „dyrektywą 2012/34/UE”
Załączniki:
1. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030 na trasie krajowej Kraków Płaszów - Gdynia Główna.
2. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030 na trasie krajowej Gdynia Główna - Kraków Płaszów.
Załącznik nr 1 do decyzji znak: DPP-WOPN.717.15.2024.AC
Km ∑ | |Km| | Stacja | Godzina przyjazdu | Godzina odjazdu |
| | Kraków Płaszów | | 05:45 |
4 | 4 | Kraków Główny | 05:50 | 05:55 |
294 | 290 | Warszawa Zachodnia | 08:15 | 08:17 |
297 | 3 | Warszawa Centralna | 08:21 | 08:24 |
301 | 4 | Warszawa Wschodnia | 08:30 | 08:32 |
624 | 323 | Gdańsk Główny | 11:23 | 11:26 |
636 | 12 | Sopot | 11:40 | 11:41 |
645 | 9 | Gdynia Główna | 11:48 | |
Załącznik nr 2 do decyzji znak: DPP-WOPN.717.15.2024.AC
Km ∑ | |Km| | Stacja | Godzina przyjazdu | Godzina odjazdu |
| | Gdynia Główna | | 12:30 |
9 | 9 | Sopot | 12:37 | 12:38 |
21 | 12 | Gdańsk Główny | 12:52 | 12:55 |
344 | 323 | Warszawa Wschodnia | 15:46 | 15:48 |
348 | 4 | Warszawa Centralna | 15:54 | 15:57 |
351 | 3 | Warszawa Zachodnia | 16:01 | 16:03 |
641 | 290 | Kraków Główny | 18:23 | 18:27 |
645 | 4 | Kraków Płaszów | 18:32 | |