Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego rok 2017 poz. 51
Wersja aktualna od 2017-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego rok 2017 poz. 51
Wersja aktualna od 2017-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA NR DRRK-WKL.730.19.2017.EN
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO

z dnia 9 listopada 2017 r.

w sprawie zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres 2017/2018, przedłożonego przez PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie, oraz umorzenia postępowania administracyjnego w zakresie zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres 2017/2018, przedłożonego przez PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie.

Na podstawie art. 104 § 1 oraz 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1257), zwanej dalej "k.p.a.", w związku z art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. d, art. 13a ust. 1 oraz art. 33 ust. 4, 8, 14 i 15 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 1727 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o transporcie kolejowym", mając na uwadze wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie, zwanej dalej "Zarządcą", z 4 sierpnia 2017 r. nr Ldz.1771/ECL/TWZ/RB/2017 (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego 11 sierpnia 2017 r.) w sprawie zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej "Prezesem UTK", projektu cennika udostępniania infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. Oddział Elektrociepłownia Lublin Wrotków, w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. zwany dalej "okresem 2017/2018", uzupełniony pismem z 19 września 2017 r. oraz pismem z 6 listopada 2017 r.

I. ZATWIERDZAM

projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres 2017/2018, przedłożony przez Zarządcę przy wniosku z 4 sierpnia 2017 r. nr Ldz.1771/ECL/TWZ/RB/2017, zmodyfikowany pismem z 6 listopada 2017 r. nr Ldz. 2397/TWZ/RB/2017.

II. UMARZAM POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

w zakresie zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres 2017/2018, przedłożony przez Zarządcę przy wniosku z 4 sierpnia 2017 r. nr Ldz.1771/ECL/TWZ/RB/2017, zmodyfikowany pismem z 6 listopada 2017 r. nr Ldz. 2397/TWZ/RB/2017.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:

Wypełniając przesłankę określoną w art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolejowym, Zarządca pismem z 4 sierpnia 2017 r. nr L.dz. 1771/ECL/TWZ/RB/2017 (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego 11 sierpnia 2017 r.) przedłożył Prezesowi UTK do zatwierdzenia projekt cennika udostępniania infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. Oddział Elektrociepłownia Lublin Wrotków, na okres 2017/2018.

Pismem z 8 września 2017 r. nr DRRK-WKL.730.19.2017.5.EN Prezes UTK wezwał Zarządcę do złożenia wyjaśnień czy wniosek należy traktować jako wniosek, o którym mowa w art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolejowym, a więc wniosek o zatwierdzenie w drodze decyzji projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej. Pismo zostało doręczone pełnomocnikowi Zarządcy 14 września 2017 r. Pismem z 13 października 2017 r. wezwanie zostało wysłane również na adres Zarządcy.

Pismem z 19 września 2017 r. nr Ldz. 2021/TWZ/RB/2017 Zarządca wyjaśnił, że wniosek z 4 sierpnia 2017 r. nr Ldz. 1771/ECL/TWZ/RB/2017 należy traktować jako wniosek, o którym mowa w art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolejowym. Pismo zostało podpisane przez Pana Marka Mazura - Zastępcę Dyrektora Oddziału. Do pisma nie zostało dołączone pełnomocnictwo.

Pismem z 10 października 2017 r. nr Ldz.2162/TWZ/RB/2017, Zarządca przedłożył pełnomocnictwo dla Pana Marka Mazura, poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza.

Prezes UTK w piśmie z 24 października 2017 r. nr DRRK-WKL.730.19.2017.9.EN zawiadomił Zarządcę o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia projektu cennika opłat udostępnionej infrastruktury kolejowej w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na okres 2017/2018. Dodatkowo, w myśl obowiązku, o którym mowa w art. 79a § 1 k.p.a., Prezes UTK wskazał, że Zarządca nie przedstawił sposobu kalkulacji stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej, co może skutkować, w przypadku braku uzupełnienia, wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem Zarządcy.

W ww. piśmie z 24 października 2017 r. Prezes UTK poinformował Zarządcę również o materiale dowodowym zgromadzonym w postępowaniu administracyjnym. Jednocześnie Prezes UTK zawiadomił Zarządcę, że jako strona postępowania może składać ostateczne oświadczenia i stanowiska w sprawie oraz wypowiadać się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, a także przeglądać akta sprawy oraz sporządzać z nich notatki, kopie lub odpisy w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od dnia doręczenia pisma. Zarządca nie skorzystał z przysługującego mu uprawnienia.

Pismo zostało doręczone pełnomocnikowi 30 października 2017 r. (na adres siedziby Zarządcy) oraz 31 października 2017 r. (na adres oddziału Elektrociepłownia Lublin Wrotków).

Pismem z 26 października 2017 r. nr Ldz. 2327/TWZ/RB/2017 pełnomocnik Zarządcy zawiadomił Prezesa UTK o adresie do doręczeń - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A., ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów oraz do wiadomości PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A., Oddział Elektrociepłownia Lublin Wrotków ul. Inżynierska 4, 20-484 Lublin.

Pismem z 6 listopada 2017 r. nr Ldz. 2397/TWZ/RB/2017 Zarządca zmodyfikował pierwotny wniosek w ten sposób, że stawkę jednostkową opłaty manewrowej określił zgodnie z § 24 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 755) zwane dalej "rozporządzeniem MIiB". Oświadczył jednocześnie, że nie będzie pobierał opłaty podstawowej z uwagi na brak linii kolejowych w zarządzanej infrastrukturze.

Pismem z 7 listopada 2017 r. nr DRRK-WKL.730.19.2017.15.EN Prezes UTK ponownie zawiadomił Zarządcę o materiale dowodowym zgromadzonym w sprawie oraz o możliwości składania ostatecznych oświadczeń i stanowisk oraz wypowiadania się co do dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, a także przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów w nieprzekraczalnym terminie 3 dni od dnia doręczenia pisma. Zarządca nie skorzystał z przysługującego mu prawa.

Na potrzeby niniejszego postepowania administracyjnego został zgromadzony następujący materiał dowodowy:

1) informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu z Rejestru Przedsiębiorców pobrana na podstawie art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 700), nr KRS: 0000032334, stan na 28 sierpnia 2017 r.;

2) świadectwo bezpieczeństwa nr 223/UK/16 ważne od 1 grudnia 2016 r.;

3) "Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw";

4) raport KRS z 29 sierpnia 2017 r.;

5) Cennik opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obowiązujący od 10.12.2017 r.;

6) Wykaz linii kolejowych o szerokości torów 1435 mm zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z przyporządkowaniem im cennikowych kategorii dla pociągów towarowych obowiązujących od 10.12.2017 r. (w. 0);

7) Regulamin udostępnienia bocznicy kolejowej PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. - Oddział Elektrociepłownia Lublin Wrotków - Regulamin sieci kolejowej ECL.

Stan prawny:

Przedmiotem niniejszego postępowania było rozpatrzenie wniosku o zatwierdzenie przez Prezesa UTK projektu cennika na rozkład jazdy pociągów, zwany dalej "rjp", 2017/2018, w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, centralnym organem administracji rządowej, będącym krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej, zwanej dalej "UE", z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego, właściwym w szczególności w sprawach regulacji transportu kolejowego jest Prezes UTK.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o transporcie kolejowym, do zadań Prezesa UTK należy nadzór nad sprawiedliwym i niedyskryminującym traktowaniem przez zarządców wszystkich aplikantów w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej poprzez nadzór nad poprawnością ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej.

Na podstawie art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.

W myśl art. 104 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Organ administracji publicznej wszczyna, na podstawie art. 61 § 1 k.p.a., postępowanie administracyjne na żądanie strony lub z urzędu.

W toku postępowania, zgodnie z art. 7 k.p.a., organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

W myśl art. 9 k.p.a., organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.

Zgodnie z art. 10 § 1 k.p.a. organ administracji publicznej obowiązany jest zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Zgodnie z treścią art. 33 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, zarządca opracowuje system pobierania opłat na okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów oparty na takich samych zasadach w odniesieniu do wszystkich aplikantów dla całej sieci kolejowej.

Przepis art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym wskazuje, że zarządca może pobierać od przewoźników kolejowych opłatę za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane ze zrealizowanymi manewrami, zwaną dalej "opłatą manewrową".

Zgodnie z treścią art. 33 ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym, stawki jednostkowe opłaty manewrowej ustalane są przez zarządcę po kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat wykonania manewrów. W myśl art. 35 ust. 1 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, m.in.: sposób ustalania opłat, o których mowa w art. 33 ust. 2-4, 8 i 11.

Opłatę manewrową, o której mowa w art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia MIiB, ustala się tak jak opłatę podstawową za przejazd pociągu po linii kolejowej najniższej kategorii. Zarządca może ustalić średnią masę składu pojazdów kolejowych podlegającego manewrom lub średnią odległość przejazdu przyjmowane do obliczenia opłaty. Zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu, jeżeli zarządca nie zarządza linią kolejową, może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego droga kolejowa jest połączona.

Stosownie do art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK w terminie 90 dni od dnia otrzymania projektu cennika, o którym mowa w ust. 13, w drodze decyzji, zatwierdza go w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo odmawia jego zatwierdzenia w przypadku stwierdzenia jego niezgodności z obowiązującymi przepisami.

W myśl art. 105 § 1 k.p.a., gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.

W trakcie postępowania Prezes UTK zważył, co następuje:

Zarządca przedłożył do zatwierdzenia Prezesowi UTK projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej. Zgodnie z treścią pisma z 6 listopada 2017 r. nr Ldz. 2397/TWZ/RB/2017, będącego modyfikacją pierwotnie złożonego wniosku, Zarządca przyjął do stosowania cennika opłaty manewrowej cennik opłaty określony dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwanej dalej "PKP PLK", w wysokości opłaty podstawowej na rozkład jazdy pociągów 2016/2017, przyjęty do stosowania na rozkład jazdy pociągów 2017/2018, dla linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku odgałęzienia drogi kolejowej nr 23. Jednocześnie Zarządca oświadczył, że nie zarządza linią kolejową i nie będzie pobierał opłaty podstawowej.

Mając na względzie przepisy ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenie MIiB, poddano szczegółowej analizie przedłożony przez Zarządcę wniosek o zatwierdzenie projektu cennika na okres 2017/2018 w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej.

Charakterystyka danych zawartych we wniosku została przedstawiona poniżej:

I. Infrastruktura kolejowa Zarządcy:

Zarządca jest użytkownikiem bocznicy kolejowej "EC Wrotków", która odgałęzia się w stacji Lublin od toru nr 23 rozjazdem nr 1 w km 0,569 linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk, zarządzanej przez PKP PLK.

Zarządca jako użytkownik bocznicy kolejowej nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa. Nie zarządza również żadną linią kolejową.

II. Sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej:

Zgodnie z § 24 ust. 2 rozporządzenia MIiB, jeżeli zarządca nie zarządza linią kolejową może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego droga kolejowa jest połączona. Zarządzana przez PKP PLK linia kolejowa nr 7 jest linią zelektryfikowaną, określoną na odcinku Zarzeka - Lublin jako linia 3 kategorii. Zarządca przyjął więc stawkę jednostkową opłaty manewrowej za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej związane ze zrealizowanymi manewrami na poziomie stawki jednostkowej opłaty podstawowej przyjętej przez zarządcę infrastruktury kolejowej, z którą bocznica kolejowa Zarządcy jest połączona tj. dla linii kolejowej nr 7 Warszawa Osobowa - Dorohusk, na odcinku 23 zarządzanej przez PKP PLK w rjp 2016/2017. Prezes UTK 6 lipca 2017 r. wydał decyzję nr DRRK-WKL.730.3.2017.RK, w której odmówił zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rjp 2017/2018. Wobec powyższego, na podstawie art. 33 ust. 18 ustawy o transporcie kolejowym, Zarząd PKP PLK podjął Uchwałę nr 795/2017 z 25 lipca 2017 r. w sprawie przyjęcia do stosowania cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm zarządzanej przez PKP PLK obowiązującego od 10 grudnia 2017 r. oraz poinformował Prezesa UTK o podjęciu decyzji o stosowaniu od 10 grudnia 2017 r. stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp obowiązujących w rjp 2016/2017.

Cennik stawki jednostkowej opłaty podstawowej PKP PLK w rjp 2016/2017 dla linii zelektryfikowanej 3 kategorii, przyjęty przez Zarządcę jako cennik stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres 2017/2018, kształtuje się w następujący sposób:

Pociągi towarowe

nr linii kolejowej/
kategoria linii

masa całkowita brutto M
[t]

stawka jednostkowa
opłaty manewrowej

Linia nr 7
Warszawa Wschodnia -
Dorohusk
(kategoria 3)

M<60

4,55

60≤M<120

4,83

120≤M<180

5,19

180≤M<240

5,66

240≤M<300

6,10

300≤M<360

6,56

360≤M<420

6,98

420≤M<480

7,28

480≤M<540

7,79

540≤M<600

8,19

600≤M<660

8,58

660≤M<720

8,97

720≤M<780

9,37

780≤M<840

9,75

840≤M<900

10,17

900≤M<1000

10,80

1000≤M<1100

11,41

1100≤M<1200

12,06

1200≤M<1300

12,78

1300≤M<1400

13,44

1400≤M<1500

14,15

1500≤M<1600

14,80

1600≤M<1700

15,48

1700≤M<1800

16,14

1800≤M<1900

16,86

1900≤M<2000

17,50

2000≤M<2100

18,23

2100≤M<2200

18,85

2200≤M<2300

19,57

2300≤M<2400

20,24

2400≤M<2500

20,95

2500≤M<2600

21,44

2600≤M<2700

22,22

2700≤M<2800

22,81

2800≤M<2900

23,59

2900≤M<3000

24,15

M≤3000

24,41

Przyjęty przez Zarządcę sposób ustalenia stawki jednostkowej opłaty manewrowej jest zgodny z § 24 ust. 2 rozporządzenia MIiB.

Zgodnie z treścią art. 33 ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym, stawki jednostkowe opłaty manewrowej ustalane są przez zarządcę po kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat wykonania manewrów, jednakże rozporządzenie MIiB, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, określa m.in. sposób ustalania opłaty manewrowej, pozwalając zarządcy infrastruktury kolejowej - użytkownikowi bocznicy kolejowej na uproszczony sposób ustalania opłaty manewrowej, oparty na cenniku zarządcy infrastruktury, z którą jest połączona droga kolejowa zarządzana przez użytkownika bocznicy kolejowej. W tym zakresie Zarządca spełnił przesłanki określone w art. 33 ust. 8 i 9 ustawy o transporcie kolejowym oraz § 24 ust. 2 rozporządzenia MIiB.

Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zatwierdza projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres 2017/2018 - jako zgodny z zasadami, o których mowa w art. 33 ust. 8 i 9 ustawy o transporcie kolejowym oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 35 ustawy o transporcie kolejowym.

III. Stawka jednostkowa opłaty podstawowej:

Podstawowym celem postępowania administracyjnego jest załatwienie sprawy przez wydanie decyzji rozstrzygającej ją co do istoty, a więc skonkretyzowanie praw i obowiązków stron na podstawie obowiązującego stanu prawnego. Dopiero niemożność orzekania o istocie sprawy pozwala na umorzenie postępowania.

Na podstawie art. 105 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania, jeżeli postępowanie to z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, iż bezprzedmiotowość postępowania oznacza brak któregoś z elementów stosunku materialnoprawnego, skutkującego tym, iż nie można załatwić sprawy przez rozstrzygnięcie jej co do istoty. Jest to orzeczenie formalne, kończące postępowanie bez jego merytorycznego rozstrzygnięcia (Naczelny Sąd Administracyjny, zwany dalej "NSA", w wyroku z dnia 24 kwietnia 2003 r., sygn. akt: III SA 2225/01).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że Zarządca zarządza wyłącznie bocznicą kolejową tj. wyznaczoną przez zarządcę drogą kolejową, połączoną w sposób pośredni lub bezpośredni z linią kolejową, służącą do wykonywania czynności ładunkowych, utrzymaniowych lub postoju pojazdów kolejowych albo przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci kolejowej. Zarządca nie zarządza linią kolejową, natomiast na bocznicy kolejowej nie jest prowadzony ruch pociągów a jedynie ruch manewrowy. Jak wynika z treści art. 33 ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, opłata podstawowa to opłata, którą zarządca pobiera za usługi wykonywane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane ze zrealizowanym przejazdem pociągu. Skoro zatem na bocznicy kolejowej zarządzanej przez Zarządcę nie odbywają się przejazdy pociągów, nie ma możliwości pobierania opłaty podstawowej a jedynie opłatę manewrową za usługi wykonywane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane ze zrealizowanymi manewrami.

Zarządca w piśmie z 19 września 2017 r. wskazał, iż występuje o zatwierdzenie projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej, natomiast w modyfikacji wniosku z 6 listopada 2017 r. oświadczył, że nie będzie pobierał opłaty podstawowej. Ponadto Zarządca nie przedstawił do zatwierdzenia przez Prezesa UTK sposobu ustalania stawek jednostkowych opłaty podstawowej.

Reasumując, w ocenie Prezesa UTK, mając na uwadze stanowisko Zarządcy zawarte w piśmie z 6 listopada 2017 r., w niniejszej sprawie brak jest jednego z elementów stosunku materialno-prawnego, w tym przypadku brak przedmiotu postępowania w części dotyczącej sposobu ustalenia stawek jednostkowych opłaty podstawowej, co do którego Prezes UTK mógłby wydać rozstrzygnięcie załatwiające sprawę co do istoty.

Wobec powyższego Prezes UTK zobligowany był umorzyć postępowanie administracyjne w zakresie zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres 2017/2018, przedłożony przez Zarządcę przy wniosku z 4 sierpnia 2017 r. nr Ldz.1771/ECL/TWZ/RB/2017, zmodyfikowanego pismem z 6 listopada 2017 r. nr Ldz. 2397/TWZ/RB/2017.

Mając na względzie powyższe, Prezes UTK podjął decyzję jak w sentencji.

POUCZENIE

Pouczenie odnośnie pkt I w zakresie zatwierdzenia projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.

Na podstawie art. 13b ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym w zw. z art. 47969 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1822 z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.c.", strona może wnieść odwołanie od decyzji Prezesa UTK za jego pośrednictwem do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie dwutygodniowym od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Postępowanie w sprawie odwołania od niniejszej decyzji toczy się według przepisów k.p.c. o postępowaniu w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego (art. 13b ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym). Opłata od odwołania wynosi 100 zł (art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 623 z późn. zm.), zwanej dalej "u.k.s.c."). Stronie przysługuje prawo zwolnienia od kosztów sądowych oraz pomocy prawnej z urzędu na zasadach określonych w art. 95 i nast. u.k.s.c. w związku z art. 117 i nast. k.p.c.

Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia odwołania, skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania, określonych w art. 63 § 1 k.p.a.

Pouczenie odnośnie pkt II w zakresie umorzenia postępowania w części dotyczącej wniosku o zatwierdzenie projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.

Od decyzji nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może jednak zwrócić się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji. Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK. Wpis od skargi wynosi 200 zł (art. 15 w zw. z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm., zwanej dalej "p.p.s.a.") w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2193 z późn. zm.). Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy, obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.

Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania, określonych w art. 63 § 1 k.p.a.

Z up. Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Radosław Pacewicz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00