Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-11-17
Wersja aktualna od 2017-11-17
obowiązujący
DECYZJA NR DRRK-WKL.730.20.2017.JK
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 9 listopada 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. przedłożonego przez Przedsiębiorstwo Transportowo- Sprzętowe "Betrans" sp. z o.o. oraz umorzenia postępowania administracyjnego dotyczące wniosku o zatwierdzenie projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. przedłożonego przez Przedsiębiorstwo Transportowo-Sprzętowe "Betrans" sp. z o.o.
Na podstawie art. 104 § 1 oraz art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1257), zwanej dalej "k.p.a.", w związku z art. 13a ust. 1, art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz art. 33 ust. 4, 8, 14 i 15 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r, poz. 1727 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o transporcie kolejowym", po rozpatrzeniu wniosku z 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego 11 sierpnia 2017 r.) nr BTC/3120/2017 Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego "Betrans" sp. z o.o. z siedzibą w Bełchatowie, zwanego dalej "Zarządcą" lub "PTS Betrans", doprecyzowanego w piśmie z 19 września 2017 r. nr BTC/PP/3429/09/2017 oraz w piśmie z 30 października 2017 r. nr BTC/PP/4104/01/2017, w sprawie zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej "Prezesem UTK", projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r., zwany dalej również "rozkładem jazdy pociągów 2017/2018",
I. ZATWIERDZAM
projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.
II. UMARZAM POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
dotyczące wniosku o zatwierdzenie projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny:
Wnioskiem z 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego 11 sierpnia 2017 r.) nr BTC/3120/2017 Zarządca przedłożył Prezesowi UTK do zatwierdzenia projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej na rozkład jazdy pociągów 2017/2018. Wraz z wnioskiem Zarządca przedłożył Prezesowi UTK dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Pismem z 7 września 2017 r. (doręczonym Zarządcy 12 września 2017 r.) nr DRRK-WKL.730.20.2017.11.JK Prezes UTK zawiadomił Zarządcę o wszczęciu na wniosek postępowania administracyjnego sprawie zatwierdzenia projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rozkład jazdy pociągów 2017/2018. Jednocześnie Prezes UTK zawiadomił Zarządcę, że jako strona postępowania może składać ostateczne oświadczenia i stanowiska w sprawie oraz wypowiadać się co do dowodów i materiałów zebranych w sprawie oraz zgłoszonych żądań, a także przeglądać akta sprawy oraz sporządzać z nich notatki, kopie lub odpisy w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od dnia doręczenia tego pisma. Zarządca nie skorzystał z przysługującego mu uprawnienia. Ponadto w piśmie do Zarządcy z 7 września 2017 r. Prezes UTK w myśl obowiązku, o którym mowa w art. 79a § 1 k.p.a., wskazał przesłanki, które nie zostały spełnione lub wykazane, co mogło skutkować, w przypadku braku uzupełnienia, wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem Zarządcy.
Pismem z 19 września 2017 r. nr BTC/PP/3429/09/2017 (data wpływu do UTK 25 września 2017 r.) Zarządca przedstawił dodatkowe informacje w zakresie metodologii ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej, kosztów bezpośrednio ponoszonych jako rezultat przejazdu pociągu, planowanej pracy eksploatacyjnej, średniej masy składów pojazdów kolejowych podlegających manewrom. Ponadto Zarządca zwrócił się o wydłużenie terminu na dostarczenie metodologii ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej, informując jednocześnie, że jest zarządcą infrastruktury stanowiącej bocznicę kolejową i nie posiada ani nie zarządza liniami kolejowymi.
Prezes UTK pismem z 19 października 2017 r. DRRK-WKL.730.20.2017.15.JK wyraził zgodę na wydłużenie terminu i wezwał Zarządcęm.in. do przedłożenia, w terminie 7 dni od otrzymania pisma, kompletnej metodologii ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo do zmodyfikowania wniosku poprzez ustalenie opłaty manewrowej w wysokości opłaty określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez Zarządcę droga kolejowa jest połączona.
Zarządca pismem z 30 października 2017 r. (data wpływu do UTK wersja papierowa 3 listopada 2017 r., wersja elektroniczna 2 listopada 2017 r), przedstawił m.in. zmodyfikowany projekt cennika.
Prezes UTK pismem z 7 listopada 2017 r. nr DRRK-WKL.730.20.2017.20.JK zawiadomił Zarządcę, że jako strona postępowania może składać ostateczne oświadczenia i stanowiska w sprawie oraz wypowiadać się co do dowodów i materiałów zebranych w sprawie oraz zgłoszonych żądań, a także przeglądać akta sprawy oraz sporządzać z nich notatki, kopie lub odpisy w nieprzekraczalnym terminie 3 dni od dnia doręczenia tego pisma. Zarządca nie skorzystał z przysługującego mu uprawnienia.
Na potrzeby postępowania administracyjnego zostały zgromadzone następujące materiały dowodowe:
1. Wniosek Zarządcy z 7 sierpnia 2017 r. nr BTC/3120/2017, zwany dalej "Wnioskiem";
2. Regulamin sieci wraz z załącznikami (dostępny na stronie internetowej Zarządcy: http://www.betrans.pl/index.php?strona=oddzial&oddzial_id=l&strona_oddzial=oferta&strona_id=Us%C5%82ugi%20kolejowe#srodek), zwany dalej "Regulaminem sieci";
3. Pismo Prezesa UTK z 7 września 2017 r. nr DRRK-WKL.730.20.2017.11.JK;
4. Pismo Zarządcy z 19 września 2017 r. nr BTC/PP/3429/09/2017;
5. Pismo Prezesa UTK z 19 października 2017 r. nr DRRK-WKL.730.20.2017.15.JK;
6. Pismo Zarządcy z 30 października 2017 r. nr BTC/PP/4104/01/2017;
7. E-mail Zarządcy z 2 listopada 2017 r.;
8. Pismo Prezesa UTK z 7 listopada 2017 r. nr DRRK-WKL.730.20.2017.20JK;
9. Informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców pobrana na podstawie art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 700 z późn. zm.), nr KRS 0000134150, stan na 23 października 2017 r.;
10. Świadectwo bezpieczeństwa nr 023/UK/15 wydane 14 maja 2015 r.;
11. Cennik stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obowiązujący od 11 grudnia 2016 r. (dostępny na stronie http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/cennik/cennik-obowiazujacy-w-rozkladzie-jazdy-pociagow-20162017/);
12. Decyzja Prezesa UTK z 27 lipca 2016 r. nr DRRK-WKL.730.5.2016.RK (wersja jawna).
Stan prawny:
Przedmiotem niniejszego postępowania jest zatwierdzenie przez Prezesa UTK projektu cennika na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r., w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, centralnym organem administracji rządowej, będącym krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej, zwanej dalej "UE", z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego, właściwym w szczególności w sprawach regulacji transportu kolejowego jest Prezes UTK.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o transporcie kolejowym do zadań Prezesa UTK należy nadzór nad sprawiedliwym i niedyskryminującym traktowaniem przez zarządców wszystkich aplikantów w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej poprzez nadzór nad poprawnością ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej.
Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie kolejowym zarządcą infrastruktury jest podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą kolejową albo, w przypadku budowy nowej infrastruktury, podmiot, który przystąpił do jej budowy w charakterze inwestora; zadania zarządcy infrastruktury mogą wykonywać różne podmioty. Stosownie do art. 4 pkt 10a ustawy o transporcie kolejowym użytkownik bocznicy kolejowej jest zarządcą infrastruktury, który nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa.
Na podstawie art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
W myśl art. 104 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej załatwia sprawę, przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Organ administracji publicznej wszczyna, na podstawie art. 61 § 1 k.p.a., postępowanie administracyjne na żądanie strony lub z urzędu.
W toku postępowania, zgodnie z art. 7 k.p.a., organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
W myśl art. 9 k.p.a. organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
Zgodnie z art. 10 § 1 k.p.a. organ administracji publicznej obowiązany jest zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z treścią art. 33 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, zarządca opracowuje system pobierania opłat na okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów oparty na takich samych zasadach w odniesieniu do wszystkich aplikantów dla całej sieci kolejowej.
Zgodnie z art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym zarządca może pobierać od przewoźników kolejowych opłatę za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane ze zrealizowanymi manewrami, zwaną dalej "opłatą manewrową".
Zgodnie z treścią art. 33 ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym stawki jednostkowe opłaty manewrowej ustalane są przez zarządcę po kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat wykonania manewrów.
W myśl art. 35 ust. 1 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia: sposób ustalania opłat, o których mowa w art. 33 ust. 2-4, 8 i 11, oraz minimalne stawki opłat, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3.
Opłatę manewrową, o której mowa w art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z § 24 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2017 r, poz. 755) zwanego dalej "rozporządzeniem MliB", ustala się tak jak opłatę podstawową za przejazd pociągu po linii kolejowej najniższej kategorii. Zarządca może ustalić średnią masę składu pojazdów kolejowych podlegającego manewrom lub średnią odległość przejazdu przyjmowane do obliczenia opłaty.
Jeżeli zarządca nie zarządza linią kolejową, zgodnie z § 24 ust. 2 rozporządzenia MliB może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego droga kolejowa jest połączona. Zgodnie z art. 33 ust. 13 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym zarządca opracowuje projekt cennika określającego sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej.
W myśl art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolej owym projekt cennika, o którym mowa w ust. 13, zarządca, niezwłocznie po jego opracowaniu, umieszcza w regulaminie sieci oraz, nie później niż w terminie 9 miesięcy przed rozpoczęciem okresu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów, przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi UTK w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników.
Stosownie do art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK w terminie 90 dni od dnia otrzymania projektu cennika, o którym mowa w ust. 13, w drodze decyzji, zatwierdza go w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo odmawia jego zatwierdzenia w przypadku stwierdzenia jego niezgodności z obowiązującymi przepisami.
Mając na uwadze powyższe, Prezes UTK zbadał przedłożony przez Zarządcę sposób ustalania stawek jednostkowych opłaty manewrowej na okres obowiązujący od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.
W TRAKCIE POSTĘPOWANIA PREZES UTK ZWAŻYŁ, CO NASTĘPUJE:
W pierwszej kolejności podkreślić należy, że zgodnie z art. 33 ust. 13 ustawy o transporcie kolejowym zarządca ma obowiązek opracować projekt cennika określający: opłatę za obsługę wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej, sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na podstawie stawek cząstkowych i współczynników korygujących wraz z określeniem ich wartości, sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej, sposób ustalania opłat rezerwacyjnych, sposób ustalania opłat za postój pojazdów kolejowych oraz opłaty dodatkowe albo sposób ich ustalania. Niezwłocznie po opracowaniu projektu cennika zarządca zobowiązany jest umieścić go w regulaminie sieci. Podkreślić należy, że projekt cennika umieszczany w regulaminie powinien obejmować wszystkie opłaty, o których mowa w art. 33 ust. 13 ustawy o transporcie kolejowym, które zarządca zamierza pobierać w ramach rocznego rozkładu jazdy pociągów.
Natomiast w myśl art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolejowym Zarządca przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi UTK projekt cennika wyłącznie w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej, obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników.
Zarządca, działając zgodnie z art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolejowym, przy wniosku z 7 sierpnia 2017 r. przedłożył projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, który w punkcie 1.3. wskazuje, że cennik zawiera opłatę manewrową i sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej obejmujący kalkulacje wysokości zastosowanej stawki, który podlega badaniu przez Prezesa UTK. Dodatkowo Zarządca przedłożył projekt stawki opłaty za obsługę wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej i opłatę za postój pojazdów kolejowych. Należy wskazać, że wymienione opłaty nie są przedmiotem badania przez Prezesa UTK i nie ma konieczności przedkładać ich Prezesowi UTK wraz z wnioskiem. Zgodnie z art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym Prezes UTK posiada kompetencje do zatwierdzenia projektu cennika wyłącznie w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej, ewentualnie odmowy ich zatwierdzania w przypadku stwierdzenia jego niezgodności z obowiązującymi przepisami. Projekt cennika nie zawiera opisu kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej.
Mając na względzie przepisy ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenie MliB, poddano szczegółowej analizie przedłożony przez Zarządcę wniosek o zatwierdzenie projektu cennika na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej.
Charakterystyka danych zawartych we wniosku została przedstawiona poniżej:
I. Infrastruktura kolejowa Zarządcy
Zarządca jest użytkownikiem bocznicy kolejowej "Rogowiec", położonej na zakończeniu linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski - Zarzecze, zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwaną dalej "PKP PLK".
Zgodnie z Regulaminem sieci, dostępnym na stronie internetowej Zarządcy1, na zarządzanej bocznicy kolejowej prowadzony jest ruch manewrowy. Do regulaminu dołączony został m.in. wykaz torów i odległości taryfowych (załącznik nr 6) a także schemat infrastruktury kolejowej Zarządcy (załącznik nr 1). Wśród torów stanowiących infrastrukturę kolejową Zarządca w Regulaminie sieci wymienił m.in. tor nr 26, będący torem dojazdowym do rampy rozładunkowej CAT Polska sp. z o.o. Na końcu toru nr 106 znajdują się dwa punkty styczne z infrastrukturą kolejową Sempertrans Bełchatów sp. z o.o. Bocznica Sempertrans styka się w rozjeździe nr 6 oraz 11.
Zarządca jako użytkownik bocznicy kolejowej nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa. Nie zarządza również żadną linią kolejową. Na sieci kolejowej Zarządcy brak jest zasilania z sieci trakcyjnej. Zarządca posiada wydane przez Prezesa UTK świadectwo bezpieczeństwa Nr 023/UK/15 ważne do 13 maja 2020 r.
II. Zakres usług świadczonych w ramach udostępniania infrastruktury kolejowej, które mają być świadczone na rzecz przewoźników w trakcie realizacji pracy manewrowej
Zakres usług świadczonych w ramach udostępniania infrastruktury kolejowej, które mają być świadczone na rzecz przewoźników w trakcie realizacji pracy manewrowej zgodnie z Regulaminem sieci, obejmuje korzystanie z torów w celach manewrowych lub w celu postoju pojazdów/wagonów.
Zgodnie z Regulaminem sieci, zamieszczonym na stronie internetowej Zarządcy2, opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej obejmują min.:
1. obsługę wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej;
2. opłatę manewrową;
3. opłatę za postój pojazdów kolejowych.
III. Sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej
Zarządca przyjął stawkę opłaty manewrowej za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej związane ze zrealizowanymi manewrami na poziomie stawki jednostkowej opłaty podstawowej przyjętej przez zarządcę infrastruktury PKP PLK, dla linii kolejowej nr 24 w rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017, zwanym dalej "rjp 2016/2017", z którą jest połączona bocznica kolejowa Zarządcy.
Zgodnie z § 24 ust. 2 rozporządzenia MliB, jeżeli zarządca nie zarządza linią kolejową, może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego droga kolejowa jest połączona.
Zarządzana przez PKP PLK linia kolejowa nr 24 w rjp 2016/2017 jest linią niezelektryfikowaną określoną na odcinku Piotrków Trybunalski - Zarzecze jako linia 1 kategorii, dla której dopuszczalna prędkość techniczna dla pociągów towarowych wynosi 40 km/h. Cennik stawki jednostkowej opłaty podstawowej PKP PLK w rjp 2016/2017 dla linii niezelektryfikowanej 1 kategorii, zatwierdzony 27 lipca 2016 r. przez Prezesa UTK decyzją nr DRRK-WKL.730.5.2016.RK, przyjęty przez Zarządcę jako cennik stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. dla przejazdów towarowych kształtuje się w następujący sposób:
Masa całkowita brutto M [t] | stawka jednostkowa opłaty podstawowej dla linii kolejowej 1 kategorii [zł] | Masa całkowita brutto M [t] | stawka jednostkowa opłaty podstawowej dla linii kolejowej 1 kategorii [zł] |
M<60 | 1,99 | 1300≤M<1400 | 9,03 |
60≤M<120 | 2,21 | 1400≤M<1500 | 9,59 |
120≤M<180 | 2,49 | 1500≤M<1600 | 10,10 |
180≤M<240 | 2,87 | 1600≤M<1700 | 10,64 |
240≤M<300 | 3,22 | 1700≤M<1800 | 11,16 |
300≤M<360 | 3,58 | 1800≤M<1900 | 11,74 |
360≤M<420 | 3,91 | 1900≤M<2000 | 12,24 |
420≤M<480 | 4,15 | 2000≤M<2100 | 12,82 |
480≤M<540 | 4,55 | 2100≤M<2200 | 13,31 |
540≤M<600 | 4,87 | 2200≤M<2300 | 13,88 |
600≤M<660 | 5,18 | 2300≤M<2400 | 14,41 |
660≤M<720 | 5,48 | 2400≤M<2500 | 14,98 |
720≤M<780 | 5,81 | 2500≤M<2600 | 15,36 |
780≤M<840 | 6,10 | 2600≤M<2700 | 15,98 |
840≤M<900 | 6,44 | 2700≤M<2800 | 16,44 |
900≤M<1000 | 6,94 | 2800≤M<2900 | 17,06 |
1000≤M<1100 | 7,42 | 2900≤M<3000 | 17,50 |
1100≤M<1200 | 7,93 | M≤3000 | 17,71 |
1200≤M<1300 | 8,50 |
|
|
Zarządca w projekcie cennika określił, że opłata manewrowa stanowi iloczyn stawki jednostkowej opłaty manewrowej według powyższej tabeli oraz odległości przejazdu według wykazu torów i odległości taryfowych, stanowiącego załącznik nr 6 do Regulaminu sieci zarządzanej przez PTS "Betrans" sp. z o.o. na rok 2017/2018.
Przyjęty przez Zarządcę sposób ustalenia stawki jednostkowej opłaty manewrowej jest zgodny z § 24 ust. 2 rozporządzenia MliB.
Zgodnie z treścią art. 33 ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym stawki jednostkowe opłaty manewrowej ustalane są przez zarządcę po kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat wykonania manewrów, jednakże rozporządzenie MliB zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym określa min. sposób ustalania opłaty manewrowej, pozwalając zarządcy infrastruktury kolejowej - użytkownikowi bocznicy kolejowej na uproszczony sposób ustalania opłaty manewrowej, oparty na cenniku zarządcy infrastruktury, z którą jest połączona droga kolejowa zarządzana przez użytkownika bocznicy kolejowej. W tym zakresie Zarządca spełnił przesłanki określone w art. 33 ust. 8 i 9 ustawy o transporcie kolejowym oraz § 24 ust. 2 rozporządzenia MliB.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zatwierdza projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. - jako zgodne z zasadami, o których mowa w art. 33 ust. 8 i 9 ustawy o transporcie kolejowym oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 35 ustawy o transporcie kolejowym.
IV. Umorzenie postępowania w części dotyczącej zatwierdzenia sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej
Zgodnie z pismem z 19 września 2017 r. oraz z pismem z 30 października 2017 r. Zarządca jako użytkownik bocznicy kolejowej nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa. Nie zarządza również żadną linią kolejową, wobec powyższego nie ma możliwości udostępniania linii kolejowych ani też nie może mieć miejsca przydzielanie zdolności przepustowej i w konsekwencji nie ma możliwości pobierania opłaty podstawowej, o której mowa w art. 33 ust 4 ustawy o transporcie kolejowym. Zarządca w przedłożonym wniosku z 7 sierpnia 2017 r. oraz kolejnych pismach nie przedstawił metodologii ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej ani też nie wskazał poszczególnych współczynników uwzględnianych przy obliczaniu stawki jednostkowej opłaty podstawowej oraz sposobu obliczania poszczególnych stawek cząstkowych, o których mowa w § 21 i 24 rozporządzenia MliB, w nawiązaniu do art. 33 ust. 4, 5, 6, 8, 9, 13 i 14 ustawy o transporcie kolejowym.
W tym miejscu zważyć należy, iż podstawowym celem postępowania administracyjnego jest załatwienie sprawy przez wydanie decyzji rozstrzygającej ją co do istoty, a więc skonkretyzowanie praw i obowiązków stron na podstawie obowiązującego stanu prawnego. Dopiero niemożność orzekania o istocie sprawy pozwala na umorzenie postępowania. Na podstawie art. 105 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania, jeżeli postępowanie to z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, iż bezprzedmiotowość postępowania oznacza brak któregoś z elementów stosunku materialnoprawnego, skutkującego tym, iż nie można załatwić sprawy przez rozstrzygnięcie jej co do istoty. Jest to orzeczenie formalne, kończące postępowanie bez jego merytorycznego rozstrzygnięcia (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 kwietnia 2003 r, sygn. akt: III SA 2225/01).
Odnosząc powyższe do niniejszej sprawy wskazać należy, iż w toku postępowania zaistniała faktyczna podstawa do umorzenia postępowania. Zarządca pismem z 30 października 2017 r. wskazał, że modyfikuje wniosek w ten sposób, że przedkłada w załączeniu Prezesowi UTK do zatwierdzenia w drodze decyzji projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości 1435 mm zarządzanej przez PTS "Betrans" sp. z o.o. obowiązującego od 10 grudnia 2017 r., w części dotyczącej ustalenia stawki jednostkowej opłaty manewrowej, w oparciu o § 24 ust. 2 rozporządzenia MIiB(...). Powyższym pismem Zarządca w sposób jednoznaczny, nie budzący wątpliwości ograniczył swój wniosek do żądania zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. Powyższe wiąże się zatem z brakiem żądania uprawnionego podmiotu do rozpoznania konkretnej sprawy administracyjnej, co oznacza, że przedmiot postępowania, oznaczony we wniosku nie istnieje, a to obliguje organ do umorzenia postępowania na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. w tej części.
Reasumując, w ocenie Prezesa UTK, w niniejszej sprawie brak jest jednego z elementów stosunku materialno-prawnego, w tym przypadku brak przedmiotu postępowania w części dotyczącej sposobu ustalenia stawek jednostkowych opłaty podstawowej, co do którego Prezes UTK mógłby wydać rozstrzygnięcie załatwiające sprawę co do istoty. Ze względu na modyfikację żądania Zarządcy zasadnym staje się umorzenie niniejszego postępowania administracyjnego w części wskazanej powyżej.
Należy także stwierdzić, że w przypadku zaistnienia bezprzedmiotowości postępowania, o którym stanowi przepis art. 105 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej prowadzący postępowanie jest zobligowany do umorzenia postępowania, o czym świadczy literalne brzmienie tej normy - organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania w całości albo w części, jak również powołane wyżej orzeczenia.
Mając na względzie powyższe, Prezes UTK podjął decyzję jak w sentencji.
POUCZENIE
Pouczenie odnośnie pkt I dotyczącego zatwierdzenia projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.
Na podstawie art. 13b ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym w zw. z art. 47969 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1822 z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.c", strona może wnieść odwołanie od decyzji Prezesa UTK za jego pośrednictwem do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie dwutygodniowym od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Postępowanie w sprawie odwołania od niniejszej decyzji toczy się według przepisów k.p.c. o postępowaniu w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego (art. 13b ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym). Opłata od odwołania wynosi 100 zł (art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 623 z późn. zm.), zwanej dalej "u.k.s.c"). Stronie przysługuje prawo zwolnienia od kosztów sądowych oraz pomocy prawnej z urzędu na zasadach określonych w art. 95 i nast. u.k.s.c. w związku z art. 117 i nast. k.p.c.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia odwołania, skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania, określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Pouczenie odnośnie pkt II w zakresie umorzenia postępowania w części dotyczącej wniosku o zatwierdzenie projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na okres od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r.
Od decyzji nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może jednak zwrócić się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji. Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK. Wpis od skargi wynosi 200 zł (art. 15 w zw. z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm., zwanej dalej: "p.p.s.a.") w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2193 z późn. zm.). Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy, obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania, określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Z up. Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Radosław Pacewicz
|
1 http://www.betrans.pl/? strona=oddzial&oddzial_id=l&strona_oddzial=oferta&strona_id=Us%C5%82ugi%20kolejowe #srodek
2 http://www .betrans.pl/? strona=oddzial&oddzial_id=l&strona_oddzial=oferta&strona_id=Us%C5%82ugi%20kolejowe #srodek