Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2024-06-07 do 2024-07-25
Wersja archiwalna od 2024-06-07 do 2024-07-25
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 7
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 23 stycznia 2023 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego
z dnia 23 stycznia 2023 r. (DUWUG z 2023 r., poz. 8)
t.j. z dnia 5 czerwca 2023 r. (DUWUG z 2023 r., poz. 37)
(ostatnia zmiana: DUWUG. z 2024 r., poz. 21) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Pozostają w mocy:
1) upoważnienia do:
a) dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu Wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego albo Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego,
b) nadawania wizy, o której mowa w art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przy skierowaniu aktu prawnego do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wyższego Urzędu Górniczego,
c) podpisywania Dziennika Urzędowego Wyższego Urzędu Górniczego
- udzielone na podstawie przepisów dotychczasowego regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego;
2) wyznaczenia do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu dyrektora albo naczelnika komórki organizacyjnej, dokonane na podstawie przepisów dotychczasowego regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego.
§ 3. Traci moc zarządzenie nr 23 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 121 oraz z 2022 r. poz. 15 i 31).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia nr 7 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego
z dnia 23 stycznia 2023 r. (Dz. Urz. WUG poz. 37)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO [1]
§ 1. Regulamin organizacyjny Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej „WUG”, określa tryb pracy WUG oraz zakres zadań komórek organizacyjnych, samodzielnego wydziału i samodzielnych stanowisk, wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 7 października 2022 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (Dz. Urz. Min. Ak. Państ. poz. 19), zwanych dalej „komórkami WUG”, a także stanowisk oraz osób realizujących zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach prawa prasowego albo przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
§ 2. 1. Osobami kierownictwa WUG są:
1) Prezes WUG, zwany dalej „Prezesem”;
2) Wiceprezesi WUG, zwani dalej „Wiceprezesami”:
a) I Wiceprezes,
b) II Wiceprezes;
3) Dyrektor Generalny WUG, zwany dalej „Dyrektorem Generalnym”.
2. Osobami kierownictwa komórek WUG, wymienionych w § 2 ust. 1 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 7 października 2022 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu, są:
1) dyrektorzy komórek WUG;
2) w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek - zastępcy dyrektorów komórek WUG.
3. Osobą kierownictwa Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego jest naczelnik wydziału.
§ 3. 1. Ustala się następujące symbole osób kierownictwa WUG:
1) Prezes - P;
2) Wiceprezesi - PV:
a) I Wiceprezes - PVG,
b) II Wiceprezes - PVO;
3) Dyrektor Generalny - PDG.
2. Ustala się następujące symbole komórek WUG:
1) Departament Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych - GIP;
2) Departament Energomechaniczny - GEM;
3) Departament Górnictwa - GG;
4) Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem - OSG;
5) Departament Prawny - PR;
6) Departament Warunków Pracy i Szkolenia - WPS;
7) Biuro Administracyjno-Gospodarcze - BAG;
8) Biuro - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej - AD;
9) Biuro Budżetowo-Finansowe, Kadr i Szkolenia - BBF;
10) Biuro Komunikacji Społecznej - BKS;
11) Samodzielny Wydział Organizacyjny - WO;
12) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego - AW;
13) Samodzielne Stanowisko do spraw Kontroli - SK;
14) Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego - OIN.
3. Ustala się następujące stanowiska oraz osoby realizujące zadania określone w przepisach o ochronie danych osobowych, przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach prawa prasowego albo przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a także symbole tych stanowisk oraz osób:
1) Inspektor Ochrony Danych - IOD;
2) Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych - BHP;
3) Rzecznik Prasowy Prezesa - RP;
4) Koordynator do spraw Dostępności w WUG - KD.
§ 4. 1. Prezesowi podlegają bezpośrednio:
1) Wiceprezesi;
2) Dyrektor Generalny;
3) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego;
4) Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego;
5) Inspektor Ochrony Danych;
6) Rzecznik Prasowy Prezesa;
7) Koordynator do spraw Dostępności w WUG;
8) doradcy Prezesa.
2. Prezes sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1) Departamentem Prawnym;
2) Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia - w zakresie spraw związanych z powołaniem i odwołaniem dyrektorów okręgowych urzędów górniczych, zwanych dalej „OUG”, oraz ich zastępców;
3) Biurem Komunikacji Społecznej;
3a) Samodzielnym Wydziałem Organizacyjnym;
4) Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Kontroli.
3. Prezes jest zastępowany przez I Wiceprezesa, a w przypadku jego nieobecności - przez II Wiceprezesa.
§ 5. 1. Powierza się obowiązki Prezesa w zakresie gospodarki finansowej:
1) Dyrektorowi Generalnemu - w odniesieniu do samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową;
2) dyrektorom OUG - w odniesieniu do samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową, przekazanych OUG na rachunek pomocniczy na nabywanie rzeczy i usług, zgodnie z procedurami określonymi w:
a) wydanych przez Prezesa przepisach w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych z tytułu umów nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych - do wysokości mniejszej jednorazowo niż 50 000 zł,
b) wydanych przez Dyrektora Generalnego przepisach w sprawie szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych.
2. Przepisy ust. 1 stanowią powierzenie określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w rozumieniu art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.).
§ 6. 1. Wiceprezesi:
1) sprawują bezpośredni nadzór nad dyrektorami OUG;
2) nadzorują, koordynują i kontrolują działalność OUG w zakresie zadań organów nadzoru górniczego;
3) sprawują bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
a) Departamentem Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych,
b) Departamentem Energomechanicznym,
c) Departamentem Górnictwa,
d) Departamentem Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem,
e) Departamentem Warunków Pracy i Szkolenia,
f) Biurem - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
4) sprawują nadzór nad pogotowiem technicznym WUG, wyznaczają inne osoby sprawujące nadzór nad pogotowiem technicznym WUG oraz zatwierdzają plan wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;
5) wykonują czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w pkt 1-4.
2. Prezes dokonuje rozdziału zadań pomiędzy Wiceprezesami.
3. Wiceprezes może upoważnić osoby kierownictwa komórek WUG, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny, oraz innych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
§ 7. 1. Zadania Dyrektora Generalnego określają:
1) ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691);
2) ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).
2. Dyrektorowi Generalnemu podlega bezpośrednio Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych.
3. Dyrektor Generalny sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad:
1) Biurem Administracyjno-Gospodarczym;
2) Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, z zastrzeżeniem § 4 ust. 2 pkt 2.
3) (uchylony)
4. Dyrektor Generalny wykonuje czynności polecone przez Prezesa, w sprawach niewymienionych w ust. 1-3.
5. Dyrektor Generalny prowadzi ewidencję:
1) dodatkowego zatrudnienia:
a) członków korpusu służby cywilnej wykonujących obowiązki służbowe w WUG,
b) urzędników państwowych wykonujących obowiązki służbowe w WUG,
c) dyrektorów oraz zastępców dyrektorów OUG;
2) podejmowania zajęć zarobkowych przez:
a) osoby zajmujące w WUG wyższe stanowiska w służbie cywilnej,
b) urzędników służby cywilnej wykonujących obowiązki służbowe w WUG,
c) dyrektorów oraz zastępców dyrektorów OUG.
6. Dyrektor Generalny może upoważnić osoby kierownictwa komórek WUG, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny, oraz innych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w tych komórkach do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
7. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów OUG do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu, z wyłączeniem dokonywania wydatków publicznych o wysokości jednorazowo równej lub przekraczającej 50 000 zł.
§ 8. Schemat organizacyjny WUG jest opracowywany przez Biuro Komunikacji Społecznej w oparciu o przepisy niniejszego regulaminu oraz upowszechniany na stronie internetowej WUG i w Biuletynie Informacji Publicznej WUG.
§ 9. 1. Dyrektor komórki WUG kieruje tą komórką samodzielnie albo przy pomocy swojego zastępcy (zastępców).
2. Naczelnik Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego kieruje tą komórką samodzielnie.
3. W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora komórki WUG, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, może wyznaczyć, do czasu obsadzenia tego stanowiska, zastępcę dyrektora tej komórki, a jeżeli nie istnieje w niej stanowisko zastępcy dyrektora - pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce, do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień dyrektora tej komórki.
4. W przypadku nieobsadzenia stanowiska naczelnika Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego, Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z Prezesem, może wyznaczyć, do czasu obsadzenia tego stanowiska, pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce do wykonywania określonych obowiązków i uprawnień naczelnika tej komórki.
5. Dyrektor komórki WUG wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce niebędącego zastępcą dyrektora tej komórki do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora, jak i przez zastępcę (zastępców) dyrektora tej komórki.
6. Naczelnik Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika tej komórki.
7. W przypadku braku możliwości wyznaczenia pracownika wykonującego obowiązki służbowe w komórce WUG przez dyrektora tej komórki w trybie, o którym mowa w ust. 5, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce niebędącego zastępcą dyrektora tej komórki, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu dyrektora tej komórki w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez dyrektora, jak i przez zastępcę dyrektora tej komórki.
8. W przypadku braku możliwości wyznaczenia pracownika wykonującego obowiązki służbowe w Samodzielnym Wydziale Organizacyjnym przez naczelnika tej komórki w trybie, o którym mowa w ust. 6, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika wykonującego obowiązki służbowe w tej komórce, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu naczelnika tej komórki w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez naczelnika tej komórki.
§ 10. 1. Dyrektorzy komórek WUG oraz naczelnik Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego są odpowiedzialni za całokształt spraw tych komórek, w tym za sprawną organizację i dyscyplinę pracy.
2. Do obowiązków i uprawnień dyrektora komórki WUG oraz naczelnika Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego należą w szczególności:
1) organizowanie pracy komórki WUG stosownie do wykonywanych zadań oraz wytyczanie kierunków pracy tej komórki;
2) wprowadzanie nowoczesnych form, metod i technik pracy w komórce WUG;
3) uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez komórkę WUG;
4) nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez podległych pracowników, przestrzegania przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
5) udzielanie, udostępnianie lub przekazywanie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym;
6) uzgadnianie stanowisk z innymi komórkami WUG w sprawach wymagających współpracy;
7) reprezentowanie WUG w sprawach objętych zakresem zadań komórki WUG;
8) załatwianie spraw osobowych w odniesieniu do podległych pracowników, niezastrzeżonych do zakresu zadań Dyrektora Generalnego albo Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia;
9) wykonywanie zadań określonych w Planie Operacyjnym Funkcjonowania WUG, a także współpraca z Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego w zakresie wykonywania zadań obronnych oraz zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
3. Przepis ust. 2 pkt 8 stosuje się odpowiednio do:
1) Prezesa - w odniesieniu do Inspektora Ochrony Danych oraz doradców Prezesa;
2) Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego, Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli, Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego oraz Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych.
4. Do obowiązków:
1) dyrektorów: Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Górnictwa, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, Departamentu Prawnego, Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia oraz Biura Komunikacji Społecznej,
2) naczelnika Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego
- należy udział w pracach zespołu redakcyjnego czasopisma Wyższego Urzędu Górniczego „Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie”, zwanego dalej „czasopismem WUG”.
5. Do obowiązków dyrektorów: Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Górnictwa, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, należą:
1) ewidencjonowanie czynności inspekcyjno-technicznych wykonywanych przez podległych pracowników;
2) wykonywanie określonych czynności pogotowia technicznego WUG.
§ 11. 1. Dyrektor Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, dyrektor Departamentu Energo-mechanicznego, dyrektor Departamentu Górnictwa, dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, dyrektor Departamentu Prawnego, dyrektor Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, dyrektor Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej oraz naczelnik Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego podlegają właściwej osobie kierownictwa WUG, a w zakresie spraw, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej - Dyrektorowi Generalnemu.
2. Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego oraz dyrektor Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia podlegają Dyrektorowi Generalnemu.
§ 12. 1. Prezes podpisuje:
1) akty normatywne o charakterze wewnętrznym;
2) projekt i wykonanie budżetu w części budżetu państwa, której jest dysponentem;
3) decyzje oraz postanowienia wydawane w pierwszej i drugiej instancji oraz w wyniku rozpoznania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy;
4) świadectwa stwierdzające kwalifikacje, o których mowa w art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 633), zwanej dalej „Pgg”;
5) opinie w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
6) świadectwa nadania materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego;
7) akty powołania i odwołania dyrektorów OUG oraz ich zastępców;
8) pełnomocnictwa oraz upoważnienia;
9) pisma oraz inne dokumenty:
a) ustalające zasadnicze kierunki działania urzędów górniczych,
b) kierowane do osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, kierowników central organizacji politycznych, gospodarczych, związkowych i społecznych,
c) kierowane do organów nadzoru górniczego za granicą,
d) w sprawach wniosków legislacyjnych oraz w sprawach legislacyjnych prowadzonych na podstawie upoważnienia ministra sprawującego nadzór nad Prezesem;
10) dokumenty związane z wykonywaniem:
a) zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych,
b) zadań obronnych,
c) zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
2. Podpisywanie przez Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, a także dyrektorów komórek WUG, ich zastępców oraz naczelnika Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego, z upoważnienia Prezesa, aktów, decyzji, postanowień, pism oraz innych dokumentów wymienionych w ust. 1 następuje z klauzulą „z upoważnienia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego”.
3. Wiceprezesi oraz Dyrektor Generalny, poza przypadkami określonymi w ust. 2, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem ich zadań.
4. Dyrektorzy komórek WUG oraz naczelnik Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego, poza przypadkami określonymi w ust. 2 oraz § 6 ust. 3 i § 7 ust. 6, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek, z wyjątkiem pism oraz innych dokumentów zastrzeżonych obowiązującymi przepisami dla Głównego Księgowego WUG.
5. Zastępcy dyrektorów komórek WUG, poza przypadkami określonymi w ust. 2 oraz § 6 ust. 3 i § 7 ust. 6, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w czasie nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez dyrektorów tych komórek oraz w przypadkach określonych w regulaminach organizacyjnych tych komórek.
6. Pracownicy wykonujący obowiązki służbowe w komórkach WUG, niebędący osobami kierownictwa tych komórek, podpisują pisma oraz inne dokumenty związane z zakresem zadań tych komórek w zakresie określonym w regulaminach organizacyjnych tych komórek.
7. Podpisywanie przez Wiceprezesów, w zastępstwie Prezesa, aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym następuje z klauzulą „w zastępstwie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego”.
8. Prezes nadaje wizę, o której mowa w art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przy skierowaniu aktu prawnego do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym WUG. Prezes może upoważnić do nadawania tej wizy osobę kierownictwa komórki WUG lub innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG.
9. Dzienniki Urzędowe WUG są podpisywane przez osobę kierownictwa komórki WUG lub innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG, działających na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezesa.
§ 13. Komórki WUG, przygotowujące projekt załatwienia sprawy, która dotyczy zakresów zadań także innych komórek WUG, są obowiązane uzgodnić ten projekt z tymi komórkami. Spory są rozstrzygane przez właściwą osobę kierownictwa WUG.
§ 14. 1. Do zadań komórek WUG, w granicach ich właściwości, należą:
1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG;
2) przeprowadzanie kontroli OUG;
3) udzielanie OUG wytycznych, konsultacji oraz innej niezbędnej pomocy w ich działalności;
4) uczestniczenie w działaniach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5) współpraca z innymi organami i urzędami, z instytucjami, jednostkami naukowymi i innymi jednostkami oraz ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi podmiotami;
6) reprezentowanie Prezesa, w zakresie przez niego określonym;
7) inicjowanie oraz opracowywanie projektów rozwiązań prawnych związanych z działalnością urzędów górniczych;
8) opiniowanie projektów aktów normatywnych, Polskich Norm oraz norm europejskich związanych z działalnością urzędów górniczych;
9) analizowanie aktów prawnych należących do ich właściwości, pod względem aktualności, celowości i skuteczności;
10) prowadzenie albo udział w prowadzeniu postępowań administracyjnych w ramach właściwości Prezesa oraz wykonywanie innych, określonych w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803), zwanej dalej „Kpa”, czynności w ramach właściwości Prezesa;
11) prowadzenie albo udział w prowadzeniu postępowań w sprawach o wykroczenia w ramach właściwości Prezesa;
12) prowadzenie działalności informacyjnej, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
13) udział w prowadzeniu działalności promocyjnej i informacyjnej w zakresie związanym z właściwością organów nadzoru górniczego, w tym:
a) udział w opracowywaniu materiałów informacyjnych na temat działalności organów nadzoru górniczego,
b) udział w prowadzeniu działalności wydawniczej mającej na celu promocję bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, przez:
- udział w opracowywaniu planów wydawniczych,
- opracowywanie albo pozyskiwanie materiałów do publikacji w wydawnictwach promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,
- konsultację merytoryczną w ramach przygotowywania do publikacji materiałów promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie,
c) opracowywanie materiałów informacyjnych dla potrzeb aktualizacji oraz bieżące aktualizowanie strony internetowej WUG, Biuletynu Informacji Publicznej WUG oraz extranetu urzędów górniczych;
14) udział w inicjowaniu prac naukowo-badawczych oraz inicjowaniu i podejmowaniu przedsięwzięć w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia w górnictwie, wdrożenia postępu technicznego w dziedzinie górnictwa, racjonalnej gospodarki złożami kopalin oraz ograniczenia uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko;
15) opracowywanie planów pracy i raportów z ich wykonania oraz sporządzanie koniecznych analiz i informacji w zakresie niezbędnym do realizacji nałożonych zadań;
16) weryfikowanie tłumaczeń tekstów zamawianych przez WUG;
17) załatwianie spraw wynikających ze skarg, wniosków i petycji kierowanych do WUG;
18) rozpatrywanie spraw wynikających z interwencji i listów kierowanych do WUG, w szczególności interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego;
19) prowadzenie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej;
20) prowadzenie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego;
21) przygotowywanie merytorycznych założeń projektów umów cywilnoprawnych;
22) przygotowywanie materiałów na potrzeby statystyki, sprawozdawczości i kontroli;
23) prowadzenie spraw kancelaryjnych;
24) załatwianie spraw poleconych przez Prezesa, niewymienionych w pkt 1-23.
2. Komórki WUG uwzględniają problematykę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich obszarach swojej działalności, wdrażają plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz udzielają niezbędnej pomocy merytorycznej i bieżącego wsparcia Koordynatorowi do spraw Dostępności w WUG.
3. W przypadkach wskazanych przez Prezesa lub właściwego Wiceprezesa, do zadań Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Górnictwa, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, Departamentu Prawnego oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, w granicach ich właściwości, należy również ocena dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów.
4. Do zadań Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Górnictwa, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, w granicach ich właściwości, należą również:
1) wykonywanie czynności związanych z dokonywaniem kompleksowego sprawdzenia i oceny stanu bezpieczeństwa powszechnego, związanego z ruchem zakładu górniczego, stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, stanu rozpoznania i zwalczania zagrożeń w zakładach górniczych, stanu ratownictwa górniczego oraz innych zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu zakładów górniczych, a także przedkładaniem właściwym organom informacji, opinii i wniosków w tej dziedzinie;
2) udział w:
a) badaniach mających na celu ustalenie stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b) nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych;
3) współpraca z komitetami technicznymi, o których mowa w przepisach o normalizacji.
§ 15. Zadania komórek WUG, poza niniejszym regulaminem, określają również:
1) inne akty normatywne o charakterze wewnętrznym, wydawane przez:
a) Prezesa, w szczególności dotyczące organów opiniodawczych i doradczych,
b) Dyrektora Generalnego;
2) dokumenty zatwierdzone przez:
a) Prezesa, w szczególności dotyczące przyrządów kontrolno-pomiarowych zakupionych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
b) Dyrektora Generalnego.
§ 16. Organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz komórek WUG określają regulaminy organizacyjne tych komórek.
§ 17. Do zadań Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych należą:
1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:
a) górniczych wyciągów szybowych,
b) urządzeń transportowych, których środki transportu poruszają się po torze o nachyleniu powyżej 45°, w wyrobiskach górniczych,
c) centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnymi sieciami telekomunikacyjnymi,
d) stacji wentylatorów głównych,
e) wyposażenia szybów i szybików,
f) urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w lit. a-e
- w podziemnych zakładach górniczych;
2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do:
a) górniczych wyciągów szybowych,
b) urządzeń transportowych, których środki transportu poruszają się po torze o nachyleniu powyżej 45°, w wyrobiskach górniczych,
c) centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnymi sieciami telekomunikacyjnymi,
d) stacji wentylatorów głównych,
e) wyposażenia szybów i szybików,
f) urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w lit. a-e
- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, w szczególności w sprawach pozwoleń na oddanie do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym tych obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Górnictwa oraz Departamentu Prawnego;
3) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do ochrony przeciwpożarowej:
a) szybów i szybików,
b) obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, o których mowa w pkt 1,
c) obiektów budowlanych maszyn wyciągowych,
d) szybowych wież wyciągowych,
e) budynków nadszybi,
f) obiektów budowlanych urządzeń, o których mowa w pkt 1 lit. b,
g) wolnostojących budynków centrali, dyspozytorni, systemów oraz sieci, o których mowa w pkt 1 lit. c,
h) obiektów budowlanych stacji wentylatorów głównych,
i) obiektów budowlanych przeznaczonych dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w pkt 1 lit. a-e
- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;
4) koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji i sieci, o których mowa w pkt 1.
§ 18. Do zadań Departamentu Energomechanicznego należą:
1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do wyrobów stosowanych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, w tym:
a) maszyn, urządzeń i instalacji,
b) specjalistycznych narzędzi i przyrządów,
c) układów i urządzeń odwadniania
- z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Górnictwa, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;
2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do wyrobów stosowanych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, w tym:
a) maszyn, urządzeń i instalacji,
b) specjalistycznych narzędzi i przyrządów
- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Górnictwa, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, Departamentu Prawnego oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;
3) wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do:
a) uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup I-XI, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji,
b) prowadzenia wykazu osób, którym nadano uprawnienia rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego,
c) dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Górnictwa;
4) koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją podziemnych zakładów górniczych, w odniesieniu do:
a) maszyn, urządzeń i instalacji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych,
b) specjalistycznych narzędzi i przyrządów,
c) układów i urządzeń odwadniania;
5) współpraca z właściwą komórką w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawach wykonywania w WUG zadań Prezesa jako organu wyspecjalizowanego w rozumieniu przepisów o systemie oceny zgodności albo organu nadzoru rynku w rozumieniu przepisów o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, w odniesieniu do wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 15, art. 120 ust. 1 albo art. 120 ust. 2 Pgg;
6) udział w spotkaniach grup współpracy administracyjnej i grup roboczych dla dyrektyw nowego podejścia oraz udzielanie informacji dotyczących stosowania maszyn i urządzeń w górnictwie, w ramach współpracy z innymi organami administracji rządowej, przedsiębiorcami górniczymi oraz producentami maszyn i urządzeń dla górnictwa;
7) koordynowanie spraw związanych z normalizacją, w tym współpraca z Polskim Komitetem Normalizacyjnym;
8) całokształt spraw informatycznych, związanych z działalnością urzędów górniczych;
9) nadzór techniczny nad stroną internetową WUG, Biuletynem Informacji Publicznej WUG oraz extranetem urzędów górniczych;
10) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w sprawach informatycznych.
§ 19. Do zadań Departamentu Górnictwa należą:
1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w tym:
a) analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,
b) ratownictwa górniczego,
c) szybów i szybików,
d) środków strzałowych i sprzętu strzałowego,
e) sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego
- z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem oraz Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia;
2) wykonywanie zadań Prezesa, w odniesieniu do całokształtu zagadnień w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w tym:
a) analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,
b) ratownictwa górniczego,
c) szybów i szybików,
d) środków strzałowych i sprzętu strzałowego,
e) sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,
f) kwalifikacji, o których mowa w art. 58 ust. 2 pkt 1, 2 oraz 5-7 Pgg
- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Infrastruktury Podstawowej Zakładów Górniczych, Departamentu Energomechanicznego, Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem, Departamentu Prawnego, Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia oraz, w zakresie likwidacji zakładów górniczych albo zakładów, Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
3) wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grup XII-XVI oraz XVIII-XXII, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji;
4) koordynowanie działalności innych komórek WUG, związanej z nadzorem i kontrolą nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:
a) bezpieczeństwa działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej,
b) tworzenia i funkcjonowania funduszu likwidacji zakładu górniczego.
§ 20. Do zadań Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem należą:
1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:
a) ochrony środowiska, w tym postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,
b) gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
c) rekultywacji gruntów po działalności górniczej,
d) geologii górniczej oraz hydrogeologii, w tym rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wodnego,
e) miernictwa górniczego, ochrony powierzchni, monitoringu wpływów eksploatacji górniczej oraz zapobiegania szkodom,
f) administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego albo zakładu, w zakresie właściwości rzeczowej dyrektorów OUG,
g) planowania i zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów górniczych;
2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:
a) ochrony środowiska, w tym postępowania z odpadami, gospodarki wodnej oraz gospodarki terenami zajętymi pod działalność górniczą,
b) gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
c) rekultywacji gruntów po działalności górniczej,
d) geologii górniczej oraz hydrogeologii, w tym:
- rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wodnego,
- kwalifikacji do wykonywania czynności geologa górniczego,
e) miernictwa górniczego, ochrony powierzchni, monitoringu wpływów eksploatacji górniczej, zapobiegania szkodom oraz kwalifikacji do wykonywania czynności mierniczego górniczego,
f) administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego, w odniesieniu do następujących obiektów budowlanych podziemnych zakładów górniczych:
- obiektów budowlanych maszyn wyciągowych,
- szybowych wież wyciągowych,
- budynków nadszybi,
- obiektów budowlanych urządzeń, o których mowa w § 17 pkt 1 lit. b,
- wolnostojących budynków centrali, dyspozytorni, systemów oraz sieci, o których mowa w § 17 pkt 1 lit. c,
- obiektów budowlanych stacji wentylatorów głównych,
- obiektów budowlanych przeznaczonych dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających obiekty, maszyny i urządzenia, o których mowa w § 17 pkt 1 lit. a-e oraz § 19 pkt 1 lit. c,
g) wpływu eksploatacji górniczej na szyby i szybiki oraz geodezyjnych pomiarów:
- obiektów budowlanych, o których mowa w lit. f,
- obudów i zbrojenia szybów i szybików,
- geometrii górniczych wyciągów szybowych,
h) administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w tym projektowania i wykonywania robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych na terenie zakładu górniczego albo zakładu, w odniesieniu do obiektów budowlanych zakładów górniczych albo zakładów
- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;
3) wykonywanie zadań Prezesa w odniesieniu do uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, w zakresie grupy XVII, w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji;
4) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, w zakresie niezastrzeżonym dla Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej;
5) prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem opinii w sprawach przeznaczenia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie potrzeb górnictwa;
6) gromadzenie i przekazywanie danych do Głównego Urzędu Statystycznego w ramach programu badań statystycznych statystyki publicznej.
§ 21. Do zadań Departamentu Prawnego należą:
1) analiza stanu, rozwoju i praktyki stosowania prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej oraz prawa międzynarodowego, w zakresie związanym z działalnością urzędów górniczych;
2) prowadzenie postępowań legislacyjnych dotyczących prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej i prawa międzynarodowego, w szczególności inicjowanie i opracowywanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, uczestniczenie w konferencjach uzgodnieniowych, komisjach prawniczych, pracach komisji sejmowych i senackich, w zakresie związanym z działalnością organów nadzoru górniczego;
3) uczestniczenie w postępowaniach legislacyjnych, prowadzonych przez inne organy, w szczególności opracowywanie uwag i opinii do projektów aktów normatywnych i innych dokumentów krajowych lub unijnych, a także koordynowanie prac komórek WUG w tym zakresie;
4) prowadzenie, w ramach właściwości Prezesa, postępowań administracyjnych:
a) w pierwszej instancji w sprawach:
- kar pieniężnych,
- zakazów wykonywania czynności,
- uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych,
b) w drugiej instancji,
c) z wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w której decyzja albo postanowienie zostały wydane przez Prezesa działającego jako organ pierwszej instancji,
d) w sprawie wznowienia postępowania oraz stwierdzenia nieważności decyzji albo postanowień;
5) rozpatrywanie:
a) ponagleń, o których mowa w przepisach Kpa,
b) sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 Kpa;
6) przygotowywanie odpowiedzi na skargi oraz skargi kasacyjne wnoszone do sądów administracyjnych;
7) prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w ramach właściwości Prezesa oraz wykonywanie czynności w postępowaniach w sprawach o wykroczenia, prowadzonych przez inne organy;
8) przygotowywanie odpowiedzi na pozwy wnoszone do sądów powszechnych;
9) reprezentowanie Prezesa oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, postępowaniach sądowoadmini-stracyjnych, postępowaniach administracyjnych oraz postępowaniach przed innymi organami;
10) przeprowadzanie kontroli OUG w zakresie zagadnień związanych z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi oraz postępowaniami w sprawach o wykroczenia;
11) koordynowanie oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów, z wyjątkiem zgonów naturalnych;
12) opracowywanie projektów oraz prowadzenie rejestru pełnomocnictw oraz upoważnień podpisywanych przez:
a) Prezesa, z wyjątkiem upoważnień:
- o których mowa w przepisach o kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy,
- do przeprowadzenia kontroli OUG oraz komórek WUG,
b) Dyrektora Generalnego;
13) opracowywanie projektów umów cywilnoprawnych oraz opiniowanie tych projektów - jeżeli zostały one opracowane poza WUG;
14) udzielanie pomocy prawnej komórkom WUG;
15) świadczenie kasie zapomogowo-pożyczkowej działającej w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, pomocy w zakresie prowadzenia obsługi prawnej;
16) wykonywanie czynności związanych z realizacją polityki antykorupcyjnej;
17) wykonywanie czynności doradczych w zakresie zasad etyki.
§ 22. Do zadań Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia należą:
1) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG, w odniesieniu do:
a) oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
b) szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
c) działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach,
d) zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
e) środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,
f) odzieży roboczej;
2) wykonywanie zadań Prezesa, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli nad ruchem i likwidacją zakładów górniczych albo zakładów, w odniesieniu do:
a) oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
b) szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
c) działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach,
d) zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
e) środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego,
f) odzieży roboczej
- w tym prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Departamentu Prawnego;
3) prowadzenie spraw z zakresu:
a) planowania działalności w urzędach górniczych,
b) zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych, w zakresie niezastrzeżonym dla Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego;
4) koordynowanie oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
5) przechowywanie oraz dokonywanie innych czynności określonych w przepisach instrukcji kancelaryjnej dla komórki merytorycznej wobec dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów:
a) po zakończeniu oceny tych dokumentów,
b) w przypadku braku dokonywania oceny tych dokumentów,
c) po zakończeniu tej analizy - jeżeli była ona dokonywana na podstawie art. 174 ust. 2 Pgg;
6) analizowanie przyczyn:
a) chorób zawodowych związanych z wykonywaniem czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b) zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
7) statystyczne opracowywanie danych o:
a) zdarzeniach zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b) działalności represyjnej organów nadzoru górniczego,
c) czynnościach inspekcyjno-technicznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, w tym na potrzeby analizy działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego;
8) prowadzenie ewidencji zakładów górniczych, w tym ewidencji zatrudnienia i wydobycia;
9) redagowanie działu „Statystyki” na stronie internetowej WUG;
10) redagowanie rocznej „Oceny stanu bezpieczeństwa pracy, ratownictwa górniczego oraz bezpieczeństwa powszechnego w związku z działalnością górniczo-geologiczną”;
11) opracowywanie planów wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;
12) pełnienie służby dyspozytorskiej w WUG;
13) obsługa centrali telefonicznej.
§ 23. Do zadań Biura Administracyjno-Gospodarczego należą:
1) całokształt spraw administracyjnych, z wyjątkiem obiegu i archiwizowania dokumentów, oraz spraw gospodarczych i transportowych, związanych z działalnością urzędów górniczych;
2) obsługa zamówień publicznych;
3) wydawanie pracownikom wykonującym obowiązki służbowe w WUG środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, a także prowadzenie dokumentacji z tym związanej, zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym;
4) prowadzenie spraw związanych z umowami o świadczenie usług z zakresu medycyny pracy;
5) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w zakresie:
a) wydatków publicznych,
b) gospodarki środkami transportu,
c) zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
6) obsługa kancelaryjno-biurowa Koordynatora do spraw Dostępności w WUG.
§ 24. Do zadań Biura - Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej należą:
1) gromadzenie, archiwizowanie oraz udostępnianie dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanych zakładów górniczych;
2) powiadamianie właściwych organów o przejęciu i zabezpieczeniu dokumentacji mierniczo-geologicznej zlikwidowanego zakładu górniczego;
3) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, w oparciu o dokumentację zgromadzoną przez biuro;
4) skanowanie i przetwarzanie map górniczych w celu poszerzenia numerycznego zasobu informacji o terenach pogórniczych.
§ 25. 1. Do zadań Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia należą:
1) całokształt spraw budżetowych, w części budżetu państwa, której dysponentem jest Prezes, związanych z działalnością urzędów górniczych, z wyjątkiem współpracy z zagranicą;
2) całokształt spraw finansowo-księgowych w zakresie dochodów i wydatków oraz spraw socjalnych, w tym sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i statystycznej;
3) koordynowanie przeprowadzania w urzędach górniczych inwentaryzacji składników majątkowych jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg;
4) przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej, w sprawach załatwianych w WUG;
5) weryfikowanie pod względem finansowym projektów umów cywilnoprawnych zawieranych przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, oraz prowadzenie rejestru tych umów;
6) obsługa Prezesa w zakresie realizacji obowiązków organu upoważnionego do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2016 r. w sprawie postępowania w zakresie formularzy mandatu karnego, mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego oraz podmiotów nabywających odpłatnie formularze mandatu karnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1349);
7) obsługa kasowa jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, w zakresie dotyczącym WUG;
8) świadczenie kasie zapomogowo-pożyczkowej działającej w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, pomocy w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz obsługi kasowej;
9) realizowanie polityki kadrowej, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem naborów,
b) prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy w urzędach górniczych,
c) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem praktyk, staży oraz innych podobnych form wykonywania czynności na rzecz WUG;
10) zarządzanie szkoleniami w urzędach górniczych, w tym realizowanie polityki szkoleniowej w służbie cywilnej;
11) współdziałanie ze Służbą Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych w organizowaniu szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych;
12) realizowanie obowiązków pracodawcy dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
13) prowadzenie spraw dotyczących:
a) odznaczeń państwowych,
b) odznak, z wyjątkiem Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Bezpieczeństwa w Górnictwie,
c) wyróżnień, z wyjątkiem honorowego wyróżnienia „Zasłużony dla Nadzoru Górniczego”,
d) stopni górniczych
- w tym sporządzanie wniosków, dyplomów oraz legitymacji;
14) obsługa organizacyjna Dyrektora Generalnego w zakresie spraw dyscyplinarnych oraz obsługa administracyjna Komisji dyscyplinarnej dla WUG;
15) całokształt spraw związanych z wynagrodzeniami oraz innymi świadczeniami o charakterze pieniężnym, w tym sporządzanie dokumentów wymaganych przez przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych, przepisy podatkowe, a także przepisy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
16) przygotowywanie oraz wypełnianie zaświadczeń dla celów emerytalnych dla pracowników i byłych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych;
17) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w sprawach:
a) finansowo-księgowych,
b) kadrowych,
c) szkoleń pracowników wykonujących obowiązki służbowe w OUG.
2. W ramach organizacyjnych Biura Budżetowo-Finansowego, Kadr i Szkolenia funkcjonuje Główny Księgowy WUG, którego zakres obowiązków i odpowiedzialności określa art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 26. Do zadań Biura Komunikacji Społecznej należą:
1) współredagowanie czasopisma WUG oraz obsługa techniczna jego wydawania;
2) przygotowywanie do publikacji, rozpowszechnianie oraz przechowywanie wydawnictw WUG, w tym rocznego „Sprawozdania z działalności urzędów górniczych”;
3) przygotowywanie do publikacji materiałów promujących bezpieczeństwo i higienę pracy w górnictwie, w tym rocznej „Oceny stanu bezpieczeństwa pracy, ratownictwa górniczego oraz bezpieczeństwa powszechnego w związku z działalnością górniczo-geologiczną”;
4) obsługa redakcyjna strony internetowej WUG, Biuletynu Informacji Publicznej WUG oraz extranetu urzędów górniczych;
5) koordynowanie spraw związanych z redagowaniem anglojęzycznej wersji strony internetowej WUG;
6) koordynowanie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego;
7) prowadzenie spraw dotyczących aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym, wydawanych przez Prezesa albo Dyrektora Generalnego;
8) prowadzenie spraw związanych z:
a) materiałami identyfikacyjnymi urzędów górniczych, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG,
b) prenumeratą czasopism dla urzędów górniczych, z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla Biura Administracyj-no-Gospodarczego;
9) opracowanie graficzne materiałów informacyjnych i promocyjnych nadzoru górniczego.
§ 27. 1. Do zadań Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego należą:
1) obsługa organizacyjna oraz kancelaryjno-biurowa wykonywania zadań:
a) Prezesa i Wiceprezesów,
b) Dyrektora Generalnego;
2) organizowanie spotkań i kontaktów osób kierownictwa WUG;
3) zapewnianie wymiany informacji pomiędzy osobami kierownictwa WUG a innymi organami administracji publicznej;
4) zapewnianie koordynowania przez osoby kierownictwa WUG działalności urzędów górniczych;
5) koordynowanie współpracy organów nadzoru górniczego z jednostkami krajowymi;
6) koordynowanie i obsługa, a w przypadkach wskazanych przez Prezesa - prowadzenie, spraw dotyczących współpracy z zagranicą, w tym spraw związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
7) prowadzenie spraw związanych z udziałem Prezesa w komitetach honorowych lub organizacyjnych obchodów świąt narodowych, świąt państwowych oraz świąt branżowych;
8) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem patronatów honorowych oraz udziałem w komitetach honorowych wydarzeń branżowych;
9) przygotowywanie i obsługa narad, konferencji, konkursów oraz innych wydarzeń, w tym wydarzeń okolicznościowych nadzoru górniczego, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG;
10) przygotowywanie oficjalnych wystąpień osób kierownictwa WUG;
11) nadzorowanie i koordynowanie realizacji w urzędach górniczych zadań w zakresie kontroli zarządczej;
12) współredagowanie czasopisma WUG;
13) koordynacja sporządzania oraz opracowywanie redakcyjne rocznego „Sprawozdania z działalności urzędów górniczych”;
14) koordynowanie udziału komórek WUG w prowadzeniu działalności wydawniczej mającej na celu promocję bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, w szczególności przez opracowywanie planów wydawniczych oraz obsługę organizacyjną realizacji tych planów;
15) redagowanie materiałów informacyjnych i promocyjnych nadzoru górniczego;
16) koordynowanie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej, w tym redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej WUG, w zakresie niezastrzeżonym - w „Polityce zarządzania informacjami w zasobach internetowych urzędów górniczych”, zatwierdzonej przez Prezesa WUG - do właściwości innych komórek WUG;
17) koordynowanie spraw związanych z redagowaniem:
a) strony internetowej WUG, z wyjątkiem jej anglojęzycznej wersji, w zakresie niezastrzeżonym - w niniejszym regulaminie albo w „Polityce zarządzania informacjami w zasobach internetowych urzędów górniczych”, zatwierdzonej przez Prezesa WUG - do właściwości innych komórek WUG,
b) extranetu urzędów górniczych;
18) prowadzenie spraw dotyczących Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Bezpieczeństwa w Górnictwie;
19) prowadzenie spraw związanych z:
a) materiałami promocyjnymi i okolicznościowymi dla osób kierownictwa WUG,
b) zamawianiem materiałów identyfikacyjnych urzędów górniczych;
20) koordynowanie i obsługa wykonywania na rzecz jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg:
a) usług w zakresie tłumaczeń,
b) zamówienia publicznego dotyczącego biletów lotniczych i kolejowych, miejsc hotelowych, polis ubezpieczeniowych oraz wiz;
21) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów Izby Tradycji Nadzoru Górniczego imienia Jana Szczerbińskiego, zwanej dalej „Izbą Tradycji”, w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych komórek WUG;
22) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami WUG, wydarzeń, których współorganizatorem jest nadzór górniczy, w tym spotkań oraz innych wydarzeń tematycznych;
23) przygotowywanie, w ramach działalności promocyjnej dotyczącej nadzoru górniczego, spotkań oraz innych wydarzeń tematycznych w oparciu o zbiory Izby Tradycji;
24) współpraca z przedsiębiorcami oraz podmiotami prowadzącymi likwidację zakładów górniczych w zakresie gromadzenia zbiorów Izby Tradycji;
25) redagowanie na stronie internetowej WUG zakładek dotyczących:
a) Izby Tradycji,
b) projektów współfinansowanych przez Unię Europejską;
26) koordynowanie spraw związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 167 ust. 5a Pgg, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
27) prowadzenie ewidencji umundurowania otrzymywanego przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, zgodnie z przepisami o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych;
28) prowadzenie Kancelarii Głównej WUG;
29) prowadzenie archiwum zakładowego WUG;
30) nadzorowanie i koordynowanie działalności OUG oraz przeprowadzanie kontroli OUG w sprawach obiegu i archiwizowania dokumentów;
31) obsługa kancelaryjno-biurowa:
a) Biura Komunikacji Społecznej,
b) Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego,
c) Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli,
d) Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego,
e) Inspektora Ochrony Danych,
f) Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych,
g) Rzecznika Prasowego Prezesa,
h) doradców Prezesa.
2. W ramach organizacyjnych Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego funkcjonuje Rzecznik Prasowy Prezesa, wyznaczony przez Prezesa.
§ 28. Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy planowanie, przeprowadzanie i dokumentowanie audytu wewnętrznego w WUG.
§ 29. Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Kontroli należą:
1) planowanie, organizowanie, koordynowanie oraz przeprowadzanie kontroli OUG oraz komórek WUG;
2) koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności organów nadzoru górniczego oraz pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, prowadzenie rejestru tych skarg i wniosków oraz sporządzanie rocznych sprawozdań z ich rozpatrywania;
3) dokonywanie okresowo ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez OUG;
4) koordynowanie rozpatrywania spraw wynikających z interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego, oraz prowadzenie ewidencji tych interwencji i listów;
5) koordynowanie rozpatrywania petycji oraz wykonywanie, w zakresie określonym w przepisach o petycjach, czynności o charakterze ewidencyjnym oraz informacyjnym;
6) dokonywanie analiz działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego, z zastrzeżeniem § 22 pkt 7 lit. c.
§ 30. Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Obronności i Zarządzania Kryzysowego należą:
1) wykonywanie zadań:
a) pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych,
b) zastępcy pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych;
2) kierowanie Kancelarią Tajną WUG;
3) podejmowanie działań służących wykonywaniu przez Prezesa zadań w ramach obowiązku obrony Ojczyzny, określonych przez ministra sprawującego nadzór nad Prezesem, oraz sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań w ramach tego obowiązku, określonych w przepisach o obronie Ojczyzny;
4) prowadzenie spraw dotyczących wyłączenia pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
5) sporządzanie dokumentacji związanej z realizacją zadań określonych w przepisach o zarządzaniu kryzysowym;
6) współdziałanie w zakresie spraw określonych w pkt 3-5 z właściwymi komórkami w innych urzędach oraz innymi organami i instytucjami;
7) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami o stanie majątkowym pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych.
§ 31. Inspektor Ochrony Danych wykonuje zadania inspektora ochrony danych, określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w WUG oraz OUG.
§ 32. Do zadań Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Urzędach Górniczych należą:
1) prowadzenie spraw służby bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w przepisach prawa pracy;
2) kierowanie pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;
3) organizowanie, we współdziałaniu z Biurem Budżetowo-Finansowym, Kadr i Szkolenia, szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych grup i stanowisk pracy w urzędach górniczych.
§ 33. Do zadań Rzecznika Prasowego Prezesa należy wykonywanie czynności rzecznika prasowego określonych w przepisach prawa prasowego.
§ 34. Koordynator do spraw Dostępności w WUG, wyznaczony przez Prezesa:
1) wykonuje w WUG zadania koordynatora do spraw dostępności, o których mowa w przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
2) przedstawia Prezesowi bieżące informacje o podejmowanych działaniach w zakresie wykonywanych zadań.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 6 czerwca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz.Urz.WUG. poz. 21). Zmiana weszła w życie 7 czerwca 2024 r.