Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-31
Wersja aktualna od 2024-10-31
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 3
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 7 lutego 2023 r.
w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych
(ostatnia zmiana: DUWUG. z 2024 r., poz. 76)
Na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691) oraz art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1072, 1261, 1504, 2185 i 2687) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Samochody osobowe znajdujące się w ewidencji jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwane dalej „służbowymi samochodami osobowymi”, są przeznaczone do zaspokajania potrzeb komunikacyjnych związanych z wykonywaniem czynności służbowych przez:
1) Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej „Prezesem”;
2) Wiceprezesów Wyższego Urzędu Górniczego, zwanych dalej „Wiceprezesami”;
3) Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej „Dyrektorem Generalnym”;
4) dyrektorów okręgowych urzędów górniczych, zwanych dalej „OUG”.
2. Służbowe samochody osobowe mogą być wykorzystywane do zaspokajania potrzeb komunikacyjnych związanych z:
1) wykonywaniem czynności służbowych przez pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, zwanych dalej „pracownikami”, niewymienionych w ust. 1,
2) obsługą administracyjną urzędów górniczych
- jeżeli potrzeby te nie mogą być zaspokajane środkami komunikacji publicznej lub gdy pilność sprawy to uzasadnia.
3. Do zaspokajania potrzeb komunikacyjnych związanych z wykonywaniem czynności służbowych przez pracowników mogą być wykorzystywane także, w przypadkach oraz na zasadach określonych w zarządzeniu, samochody osobowe nieznajdujące się w ewidencji jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwane dalej „samochodami prywatnymi”.
§ 2. Ze służbowych samochodów osobowych mogą korzystać:
1) Prezes,
2) Wiceprezesi,
3) Dyrektor Generalny,
4) osoby kierujące komórkami organizacyjnymi albo Samodzielnym Wydziałem Organizacyjnym - Gabinetem Prezesa [1] w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej „WUG”,
5) dyrektorzy OUG,
6) pracownicy niewymienieni w pkt 1-5
- zwani dalej „dysponentami”.
§ 3. Zaspokajanie potrzeb komunikacyjnych związanych z wykonywaniem czynności służbowych przez pracowników następuje przez:
1) przejazdy odbywające się w obrębie miejscowości, w której znajduje się siedziba urzędu górniczego, zwane dalej „jazdami lokalnymi”;
2) przejazdy odbywające się poza miejscowością, w której znajduje się siedziba urzędu górniczego, zwane dalej „podróżami służbowymi”.
§ 4. 1. Gospodarkę służbowymi samochodami osobowymi użytkowanymi w WUG prowadzi Biuro Administracyjno-Gospodarcze w WUG, zwane dalej „BAG”.
2. Czynności w zakresie określonym w ust. 1 są wykonywane przez:
1) dyrektora BAG;
2) w przypadkach określonych w zarządzeniu - pracownika wyznaczonego przez dyrektora BAG, zwanego dalej „wyznaczonym pracownikiem BAG”.
3. Gospodarkę służbowymi samochodami osobowymi użytkowanymi w OUG prowadzą dyrektorzy OUG.
4. Czynności w zakresie określonym w ust. 3 są wykonywane, w przypadkach określonych w zarządzeniu, przez pracownika wyznaczonego przez dyrektora OUG, zwanego dalej „wyznaczonym pracownikiem OUG”.
5. Osoby, o których mowa w ust. 2-4, są odpowiedzialne, w zakresie swojej właściwości, za:
1) właściwe i zgodne z przeznaczeniem korzystanie ze służbowych samochodów osobowych, w tym celowość i zasadność korzystania z tych samochodów;
2) prawidłowe prowadzenie dokumentacji dotyczącej służbowych samochodów osobowych, w tym dokumentacji eksploatacyjnej służbowego samochodu osobowego, zwanej dalej „dokumentacją eksploatacyjną”.
6. Wyznaczony pracownik BAG wykonuje także, w przypadkach określonych w zarządzeniu, czynności w zakresie gospodarki służbowymi samochodami osobowymi użytkowanymi w OUG.
7. Odpowiedzialność za celowość i zasadność korzystania ze służbowych samochodów osobowych ponoszą także, w przypadkach określonych w zarządzeniu, osoby niewymienione w ust. 2-4.
§ 5. Wyznaczony pracownik BAG oraz wyznaczony pracownik OUG, w zakresie swojej właściwości, są obowiązani do zapewnienia maksymalnie efektywnego wykorzystania służbowych samochodów osobowych przez kojarzenie zgłaszanych potrzeb i określenie ekonomicznej trasy przejazdu.
§ 6. Niedozwolone jest korzystanie ze służbowych samochodów osobowych do przejazdów przekraczających polecone do wykonania czynności służbowe.
§ 7. 1. W uzasadnionych przypadkach służbowy samochód osobowy może zostać wykorzystany do przejazdu z miejsca zamieszkania pracownika do miejsca wykonywania czynności służbowych lub z powrotem, w związku z wykonywaniem tych czynności przez:
1) pracowników wykonujących obowiązki służbowe w WUG - za zgodą Dyrektora Generalnego;
2) pracowników wykonujących obowiązki służbowe w OUG - za zgodą dyrektora OUG.
2. W przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 1 pkt 1, pracownik wykonujący obowiązki służbowe w WUG, którego dotyczy ta zgoda:
1) informuje o niej BAG;
2) odpowiada za celowość i zasadność skorzystania ze służbowego samochodu osobowego użytego dla jego przejazdu.
§ 8. Służbowy samochód osobowy może zostać wykorzystany przez dyrektora lub zastępcę dyrektora OUG do przejazdu z OUG do miejsca pełnienia dyżuru pogotowia technicznego lub z powrotem, w związku z pełnieniem tego dyżuru.
§ 9. Nadzór nad gospodarką służbowymi samochodami osobowymi sprawuje Dyrektor Generalny.
§ 10. Niedozwolone jest:
1) zawieranie z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu samochodami osobowymi oraz innymi pojazdami samochodowymi umów użyczenia tych pojazdów przez osoby, o których mowa w § 2, działające na rzecz jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
2) wykorzystywanie do celów służbowych pojazdów samochodowych używanych na podstawie umów użyczenia zawartych w imieniu własnym przez osoby, o których mowa w § 2, z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu samochodami osobowymi oraz innymi pojazdami samochodowymi.
Rozdział 2
Korzystanie ze służbowego samochodu osobowego
§ 11. Służbowy samochód osobowy jest obsługiwany przez pracownika wykonującego obowiązki służbowe w urzędzie górniczym na stanowisku kierowcy samochodu osobowego, zwanego dalej „kierowcą zawodowym”.
§ 12. 1. Dysponenci, o których mowa w § 2 pkt 1-3, podczas wykonywania obowiązków służbowych korzystają ze służbowych samochodów osobowych obsługiwanych przez kierowców zawodowych, wyznaczonych przez dyrektora BAG, z zachowaniem wymagań dotyczących czasu pracy kierowców, określonych w przepisach prawa pracy.
2. Dojazd dysponentów, o których mowa w § 2 pkt 1-3, do miejsca wykonywania czynności służbowych oraz ich powrót do miejsca zamieszkania w okresie rzeczywistego zajmowania stanowiska uznaje się za przejazd w celu służbowym.
§ 13. 1. Dysponenci niebędący kierowcami zawodowymi mogą kierować służbowym samochodem osobowym na podstawie pisemnego zezwolenia.
2. [2] Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1:
1) jest wydawane na wniosek dysponenta niebędącego kierowcą zawodowym;
2) obejmuje okres nie dłuższy niż okres ważności orzeczenia lekarskiego wydanego na podstawie wstępnych lub okresowych badań lekarskich, stwierdzającego brak przeciwwskazań do kierowania samochodem osobowym.
3. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje:
1) Dyrektor Generalny:
a) osobom kierującym komórkami organizacyjnymi albo Samodzielnym Wydziałem Organizacyjnym - Gabinetem Prezesa [3] w WUG, zwanym dalej „dyrektorami komórek WUG”,
b) osobom wykonującym obowiązki służbowe na stanowiskach niewchodzących w skład komórek organizacyjnych albo Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego - Gabinetem Prezesa [4] w WUG, zwanych dalej „komórkami WUG”,
c) pracownikom wykonującym obowiązki służbowe w komórkach WUG, niewymienionym w lit. a, na wniosek dyrektora komórki WUG,
d) dyrektorom OUG;
2) dyrektor OUG - innym pracownikom wykonującym obowiązki służbowe w OUG.
4. [5] (uchylony)
5. Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1:
1) przez Dyrektora Generalnego - jest kierowany za pośrednictwem wyznaczonego pracownika BAG;
2) przez dyrektora OUG - jest kierowany za pośrednictwem wyznaczonego pracownika OUG.
6. Ewidencję zezwoleń, o których mowa w ust. 1, wydanych:
1) przez Dyrektora Generalnego - prowadzi wyznaczony pracownik BAG;
2) przez dyrektora OUG - prowadzi wyznaczony pracownik OUG.
7. W przypadku wydania zezwolenia pracownik, któremu wydano zezwolenie, odpowiada za celowość i zasadność skorzystania ze służbowego samochodu osobowego.
8. [6] W okresie obowiązywania zezwolenia pracownik jest obowiązany poinformować wydającego zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, o wszelkich okolicznościach mających wpływ na jego ważność, w szczególności o:
1) utracie uprawnień do kierowania samochodem osobowym;
2) istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania samochodem osobowym;
3) rozwiązaniu stosunku pracy.
§ 14. 1. Dysponenci, o których mowa w § 2 pkt 1-3, mogą kierować służbowym samochodem osobowym na podstawie pisemnego zgłoszenia.
2. [7] Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje okres nie dłuższy niż okres ważności orzeczenia lekarskiego wydanego na podstawie wstępnych lub okresowych badań lekarskich, stwierdzającego brak przeciwwskazań do kierowania samochodem osobowym.
3. [8] (uchylony)
4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane do wyznaczonego pracownika BAG.
5. Ewidencję zgłoszeń, o których mowa w ust. 1, prowadzi wyznaczony pracownik BAG.
5a. [9] W okresie obowiązywania zgłoszenia dysponent, o którym mowa w ust 1, jest obowiązany poinformować przyjmującego zgłoszenie o wszelkich okolicznościach mających wpływ na ważność zgłoszenia, w szczególności o:
1) utracie uprawnień do kierowania samochodem osobowym;
2) istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania samochodem osobowym;
3) rozwiązaniu stosunku pracy.
§ 15. 1. Służbowe samochody osobowe bez kierowcy zawodowego mogą zostać przydzielone dysponentom do stałego użytkowania do celów służbowych, przez zawarcie umowy użyczenia służbowego samochodu osobowego.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana pomiędzy jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, a dysponentem.
3. Jeżeli dysponentem jest Dyrektor Generalny, jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, jako strona umowy, o której mowa w ust. 1, jest reprezentowana przez Prezesa.
4. Umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana na wniosek dysponenta.
5. Pracownik, z którym zawarto umowę, o której mowa w ust. 1, odpowiada za celowość i zasadność skorzystania ze służbowego samochodu osobowego.
6. W uzasadnionych przypadkach dysponent, któremu użyczono służbowy samochód osobowy, może wystąpić do Dyrektora Generalnego z wnioskiem o przydzielenie kierowcy zawodowego, w szczególności w przypadku podróży służbowych:
1) do miejsc oddalonych o więcej niż 200 km od siedziby urzędu górniczego;
2) pracowników wykonujących obowiązki służbowe w OUG - poza rejon objęty właściwością miejscową OUG, przy jednoczesnym spełnieniu przesłanki określonej w pkt 1.
§ 16. 1. Kierowca zawodowy:
1) w WUG - w zakresie dotyczącym powierzonego służbowego samochodu osobowego,
2) w OUG - obsługujący służbowe samochody osobowe przekazane do OUG
- jest odpowiedzialny za realizację podstawowych obowiązków związanych z użytkowaniem służbowego samochodu osobowego.
2. Do podstawowych obowiązków związanych z użytkowaniem służbowego samochodu osobowego należą:
1) eksploatowanie samochodu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i ekonomicznych warunków jazdy;
2) dbanie o czystość samochodu;
3) bieżące kontrolowanie stanu technicznego samochodu oraz jego konserwacja, w szczególności dokonywanie codziennych oględzin samochodu w celu oceny jego sprawności technicznej;
4) sprawdzanie posiadania oraz ważności niezbędnych dokumentów dotyczących samochodu;
5) przestrzeganie terminów wykonywania badań technicznych, przeglądów okresowych lub innych czynności określonych w instrukcji obsługi samochodu;
6) prawidłowe ewidencjonowanie wykorzystania samochodu w dokumentacji eksploatacyjnej;
7) niezwłoczne zgłaszanie w formie pisemnej wyznaczonemu pracownikowi BAG ujawnionych awarii oraz usterek;
8) niezwłoczne zawiadamianie bezpośredniego przełożonego oraz BAG o spowodowaniu bądź uczestniczeniu w kolizji lub wypadku drogowym oraz dopełnienie na miejscu zdarzenia wszelkich formalności niezbędnych do zabezpieczenia miejsca kolizji albo wypadku, w tym wezwania Policji albo sporządzenia protokołu ustalającego okoliczności zdarzenia;
9) zabezpieczenie miejsca zdarzenia, zawiadomienie Policji oraz niezwłoczne poinformowanie o zaistniałym zdarzeniu bezpośredniego przełożonego oraz BAG w przypadku kradzieży samochodu lub elementów jego wyposażenia.
3. Dysponent, o którym mowa w § 13 ust. 1 oraz § 15 ust. 1:
1) realizuje, w okresie faktycznego dysponowania służbowym samochodem osobowym, obowiązki określone w ust. 2 pkt 1-6, 8 i 9;
2) jest obowiązany po zakończeniu użytkowania służbowego samochodu osobowego do przekazania kierowcy zawodowemu informacji o jego stanie technicznym, w tym informacji o ujawnionych awariach oraz usterkach.
4. W przypadku dokonania zgłoszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1, dysponent:
1) realizuje, w okresie faktycznego dysponowania służbowym samochodem osobowym, obowiązki określone w ust. 2 pkt 1 i 6;
2) niezwłoczne zawiadamia BAG o:
a) spowodowaniu bądź uczestniczeniu w kolizji lub wypadku drogowym,
b) kradzieży samochodu lub elementów jego wyposażenia;
3) po zakończeniu użytkowania służbowego samochodu osobowego przekazuje kierowcy zawodowemu informacje o jego stanie technicznym, w tym informacje o ujawnionych awariach oraz usterkach.
Rozdział 3
Zamawianie służbowego samochodu osobowego w WUG
§ 17. 1. Zamówienie na służbowy samochód osobowy:
1) z kierowcą zawodowym albo
2) bez kierowcy zawodowego, w przypadku posiadania zezwolenia, o którym mowa w § 13 ust. 1
- jest składane przez dyrektora komórki WUG albo osobę wykonującą obowiązki służbowe na stanowisku niewchodzącym w skład komórki WUG.
2. Zamówienie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane do BAG najpóźniej do godziny 1200 dnia poprzedzającego zamierzony przejazd służbowy.
3. Decyzję w sprawie przyznania służbowego samochodu osobowego podejmuje dyrektor BAG.
4. Wyznaczony pracownik BAG zawiadamia o decyzji, o której mowa w ust. 3, komórkę WUG albo osobę, która składała zamówienie, o którym mowa w ust. 1, do godziny 1500 dnia poprzedzającego zamierzony przejazd służbowy.
5. W przypadku przyznania służbowego samochodu osobowego osoba składająca zamówienie, o którym mowa w ust. 1, odpowiada za celowość i zasadność skorzystania z zamawianego samochodu.
§ 18. 1. Pilne lub nieplanowane przejazdy służbowym samochodem osobowym są realizowane na zamówienie telefoniczne po zabezpieczeniu planowanych przejazdów służbowych.
2. Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1, podejmuje dyrektor BAG.
3. W przypadku przyznania służbowego samochodu osobowego osoba zamawiająca przejazd tym samochodem odpowiada za celowość i zasadność skorzystania z tego samochodu.
§ 19. W przypadku dokonania zgłoszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1, przejazdy służbowym samochodem osobowym są realizowane na zamówienie telefoniczne, przekazywane do BAG.
Rozdział 4
Dokumentacja eksploatacyjna
§ 20. Dokumentację eksploatacyjną tworzą:
1) karta drogowa dotycząca rozliczenia paliwa, trasy przejazdu i użytkowników, zwana dalej „kartą drogową”;
2) [10] (uchylony)
3) oświadczenie o wykorzystaniu służbowego samochodu osobowego.
§ 21. (uchylony) [11]
§ 22. 1. Obowiązek dokładnego wypisywania kart drogowych za każdy dzień użytkowania służbowego samochodu osobowego dotyczy:
1) kierowców zawodowych,
2) dysponentów posiadających zezwolenie, o którym mowa w § 13 ust. 1,
3) dysponentów, którzy zawarli umowę, o której mowa w § 15 ust. 1
- zwanych dalej „kierowcami”.
2. W kartach drogowych określa się w szczególności:
1) poszczególne etapy trasy przejazdu do miejsc wykonywania czynności służbowych;
2) docelowe miejscowości oraz nazwy poszczególnych zakładów górniczych, urzędów oraz instytucji, w których będą wykonywane czynności służbowe, a w przypadku, gdy nie jest to możliwe, jak najdokładniejsze miejsce wykonywania czynności służbowych;
3) imiona i nazwiska dysponentów.
3. Określenie w kartach drogowych poszczególnych etapów jazd lokalnych może zostać zastąpione zwrotem „jazda lokalna”.
4. Przepisów ust. 1 i 2 [12] nie stosuje się w przypadku zaspokajania potrzeb komunikacyjnych związanych z wykonywaniem czynności służbowych przez osoby kierownictwa WUG, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-3.
§ 23. [13] 1. Podpisy na karcie drogowej są umieszczane przez dysponentów bezpośrednio po zakończeniu podróży służbowej.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dysponentów, o których mowa w § 2 pkt 1-3.
§ 24. [14] 1. Kierowcy są obowiązani zdawać karty drogowe w terminie 3 dni roboczych po upływie miesiąca kalendarzowego, którego dotyczą:
1) w odniesieniu do służbowych samochodów osobowych użytkowanych w WUG - wyznaczonemu pracownikowi BAG;
2) w odniesieniu do służbowych samochodów osobowych użytkowanych w OUG - wyznaczonemu pracownikowi OUG.
2. Kopie kart drogowych służbowych samochodów osobowych użytkowanych w OUG, łącznie z zestawieniem obejmującym rozliczenie pobranego i zużytego paliwa oraz koszty eksploatacyjne, są przekazywane do BAG w terminie 5 dni roboczych po upływie miesiąca kalendarzowego, którego dotyczą.
§ 27. Przepisów § 24 [17] nie stosuje się do dysponentów, którzy dokonali zgłoszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1.
§ 28. Weryfikacja, w tym sprawdzenie prawidłowości rozliczenia kart drogowych, jest dokonywana: [18]
1) w odniesieniu do służbowych samochodów osobowych użytkowanych w WUG - przez wyznaczonego pracownika BAG;
2) w odniesieniu do służbowych samochodów osobowych użytkowanych w OUG - przez wyznaczonego pracownika OUG.
§ 29. [19] (uchylony)
§ 30. 1. Obowiązek składania oświadczenia, o którym mowa w § 20 pkt 3, dotyczy dysponentów, którzy dokonali zgłoszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1.
2. Oświadczenie, o którym mowa w § 20 pkt 3, obejmuje okres użytkowania służbowego samochodu osobowego, jednak nie dłuższy niż miesiąc kalendarzowy.
3. W oświadczeniu, o którym mowa w § 20 pkt 3, podaje się stan licznika na początku i na końcu okresu użytkowania służbowego samochodu osobowego na podstawie zgłoszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1.
4. Oświadczenie, o którym mowa w § 20 pkt 3, jest przekazywane do wyznaczonego pracownika BAG w terminie 5 dni roboczych po upływie miesiąca kalendarzowego, w którym służbowy samochód osobowy był użytkowany.
5. Ewidencję oświadczeń, o których mowa w § 20 pkt 3, prowadzi wyznaczony pracownik BAG.
Rozdział 5
Zakup oraz rozliczenie paliwa
§ 31. 1. Służbowym samochodom osobowym są przydzielane miesięczne limity paliwa.
2. Przy zakupie paliwa kierowcy są obowiązani:
1) sprawdzić, ile posiadają paliwa z przydzielonego limitu paliwa, o którym mowa w ust. 1;
2) zgłosić obsłudze stacji, że zapłata zostanie dokonana kartą flotową dostawcy paliwa, którego ofertę wybrano w trybie przewidzianym w przepisach o zamówieniach publicznych;
3) wpisać stan licznika kilometrów do terminala kart flotowych;
4) wpisać kod MPK do terminala kart flotowych, zgodnie z numerem według przydziału jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
§ 32. Kierowcy są obowiązani przestrzegać:
1) limitów paliwa, o których mowa w § 31 ust. 1;
2) zasad używania kart flotowych dostawcy paliwa, o którym mowa w § 31 ust. 2 pkt 2, zgodnie z warunkami przekazanymi przy odrębnym piśmie informacyjnym;
3) instrukcji posługiwania się kartą flotową dostawcy paliwa, o którym mowa w § 31 ust. 2 pkt 2, przekazanej łącznie z kartami i numerami PIN.
§ 33. Rachunki za paliwo zakupione do służbowego samochodu osobowego zapłacone gotówką są rozliczane po uzyskaniu akceptacji Dyrektora Generalnego.
§ 34. 1. Rozliczenie miesięczne pobranego i zużytego paliwa sporządza wyznaczony pracownik BAG.
2. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, jest sporządzane zbiorczo dla wszystkich służbowych samochodów osobowych na podstawie:
1) danych dotyczących pobrania paliwa, zawartych w załącznikach dostarczanych przez dostawcę paliwa, o którym mowa w § 31 ust. 2 pkt 2, razem z fakturami;
2) danych dotyczących zużycia paliwa:
a) w odniesieniu do służbowych samochodów osobowych użytkowanych w WUG - gromadzonych przez wyznaczonego pracownika BAG,
b) w odniesieniu do służbowych samochodów osobowych użytkowanych w OUG - otrzymanych z OUG.
§ 35. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym.
Rozdział 6
Parkowanie i garażowanie służbowych samochodów osobowych
§ 36. Jeżeli istnieje możliwość parkowania służbowego samochodu osobowego w miejscu strzeżonym, samochody te są parkowane w tych miejscach.
§ 37. W uzasadnionych przypadkach dozwolone jest parkowanie służbowego samochodu osobowego w miejscu zamieszkania, w przypadku:
1) osób kierownictwa WUG, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-3, oraz kierowców zawodowych obsługujących ich przejazdy [20] ;
2) pracowników wykonujących obowiązki służbowe w WUG, niebędących osobami kierownictwa WUG, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-3, oraz kierowców zawodowych obsługujących ich przejazdy [21] - za zgodą Dyrektora Generalnego;
3) pracowników wykonujących obowiązki służbowe w OUG - za zgodą dyrektora OUG.
§ 38. 1. Służbowe samochody osobowe użytkowane w WUG są garażowane w wyznaczonych boksach wewnątrz budynków będących w trwałym zarządzie jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
2. Służbowe samochody osobowe użytkowane w OUG są garażowane możliwie najbliżej siedzib OUG.
3. Dyrektor OUG:
1) wyznacza miejsca garażowania samochodów, o których mowa w ust. 2;
2) przekazuje pisemną informację o miejscach, o których mowa w pkt 1, oraz o zmianach tych miejsc wyznaczonemu pracownikowi BAG, w terminie 5 dni roboczych po wyznaczeniu oraz zmianach tych miejsc.
Rozdział 7
Korzystanie z samochodu prywatnego do celów służbowych
§ 39. 1. Samochód prywatny może zostać wykorzystany do odbycia podróży służbowej, jeżeli jednocześnie:
1) przyznanie służbowego samochodu osobowego jest niemożliwe lub niecelowe;
2) zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
a) podróż służbowa jest odbywana do miejsca, do którego nie można w sposób dogodny dotrzeć środkami komunikacji publicznej, w szczególności brak jest bezpośredniego połączenia albo połączenie to jest niedogodne ze względu na czas oraz godziny przejazdu,
b) użycie samochodu prywatnego skróci czas podróży służbowej,
c) w podróż służbową są zabierane materiały lub dokumentacja, lub inne przedmioty utrudniające przejazd środkami komunikacji publicznej,
d) jest to uzasadnione ekonomicznie, w szczególności ze względu na liczbę osób, które odbędą podróż służbową samochodem prywatnym,
e) pracownik nie posiada zezwolenia, o którym mowa w § 13 ust. 1.
2. Wykorzystanie samochodu prywatnego do odbycia podróży służbowej następuje na podstawie zgody wyrażonej na wniosek pracownika, który będzie kierować tym samochodem, na druku polecenia wyjazdu służbowego.
3. Obowiązek uzyskiwania zgody, o której mowa w ust. 2, nie dotyczy przypadków, w których:
1) podróż służbową samochodem prywatnym odbywa osoba kierownictwa WUG, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-3;
2) pracownik wykonujący obowiązki służbowe w WUG został skierowany na miejsce niebezpiecznego zdarzenia, wypadku lub zgonu naturalnego, zaistniałych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, a wykorzystanie samochodu prywatnego do odbycia podróży służbowej zostało uzgodnione z dyżurnym dyrektorem WUG;
3) pracownik wykonujący obowiązki służbowe w OUG został skierowany na miejsce niebezpiecznego zdarzenia, wypadku lub zgonu naturalnego, zaistniałych w ruchu zakładu górniczego albo zakładu, a wykorzystanie samochodu prywatnego do odbycia podróży służbowej zostało uzgodnione z dyżurnym dyrektorem OUG.
§ 40. 1. Zgodę, o której mowa w § 39 ust. 2, wyraża:
1) Dyrektor Generalny - w przypadku wniosku dyrektora OUG;
2) osoba upoważniona przez Dyrektora Generalnego - w przypadku wniosku pracownika wykonującego obowiązki służbowe w WUG;
3) dyrektor OUG - w przypadku wniosku innego pracownika wykonującego obowiązki służbowe w OUG.
2. Po uzyskaniu zgody, o której mowa w § 39 ust. 2, polecenie wyjazdu służbowego jest zatwierdzane przez przełożonego pracownika.
§ 41. Ewidencję wniosków, o których mowa w § 39 ust. 2, kierowanych do:
1) osób wymienionych w § 40 ust. 1 pkt 1 i 2 - prowadzi wyznaczony pracownik BAG;
2) dyrektorów OUG - prowadzi wyznaczony pracownik OUG.
§ 42. 1. Pracownik, który uzyskał zgodę, o której mowa w § 39 ust. 2, składa rozliczenie kosztów podróży służbowej odbytej samochodem prywatnym na druku polecenia wyjazdu służbowego.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadkach określonych w § 39 ust. 3.
3. Pracownik odbywający podróż służbową samochodem prywatnym:
1) jest obowiązany do przejazdu trasą najkrótszą albo trasą najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym;
2) nie może bez uzasadnionych powodów przedłużać trasy przejazdu;
3) wyznacza trasę przejazdu za pomocą ogólnodostępnych stron internetowych obliczających odległości pomiędzy wskazanymi punktami.
4. Dopuszczalne jest odstępstwo do 10% w liczbie przejechanych kilometrów w stosunku do odległości wyznaczonej za pomocą stron internetowych, o których mowa w ust. 3 pkt 3, spowodowane objazdami albo odbiorem lub przywozem współpasażerów.
5. Wykaz aktualnych stron internetowych, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jest umieszczany w extranecie urzędów górniczych.
6. Za aktualność wykazu stron internetowych, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jest odpowiedzialne BAG.
7. Miejscem rozpoczęcia lub zakończenia podróży służbowej jest co do zasady miejscowość, w której znajduje się siedziba urzędu górniczego.
8. Miejscowość stałego lub czasowego pobytu pracownika uznaje się za miejscowość rozpoczęcia lub zakończenia podróży służbowej, jeśli skraca to czas podróży lub stanowi istotne udogodnienie komunikacyjne, w szczególności umożliwia przejazd trasą najkrótszą z możliwych, a pracownik został zwolniony przez przełożonego na druku polecenia wyjazdu służbowego z obowiązku stawienia się w miejscu pracy w dniu wyjazdu lub powrotu.
§ 43. 1. Samochód prywatny może zostać wykorzystany przez pracownika do jazd lokalnych na podstawie umowy o używanie tego samochodu do jazd lokalnych.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana pomiędzy jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, a pracownikiem.
3. Jeżeli wykorzystującym samochód prywatny do jazd lokalnych jest Dyrektor Generalny, jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, jako strona umowy, o której mowa w ust. 1, jest reprezentowana przez Prezesa.
4. Umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana na wniosek dysponenta.
5. Załącznikiem do umowy, o której mowa w ust. 1, jest wzór oświadczenia o wykorzystaniu przez pracownika samochodu prywatnego do jazd lokalnych.
6. Ewidencję zawartych umów, o których mowa w ust. 1, prowadzi wyznaczony pracownik BAG.
§ 44. 1. Pracownik, z którym zawarto umowę, o której mowa w § 43 ust. 1, przekazuje wyznaczonemu pracownikowi BAG oświadczenie, o którym mowa w § 43 ust. 5, w terminie 14 dni po upływie miesiąca, którego dotyczy oświadczenie.
2. Oświadczenie, o którym mowa w § 43 ust. 5, przed jego przekazaniem, jest sprawdzane pod względem merytorycznym przez przełożonego pracownika, z którym zawarto umowę, o której mowa w § 43 ust. 1.
3. Zwrot pracownikowi, z którym zawarto umowę, o której mowa w § 43 ust. 1, kosztów wykorzystania samochodu prywatnego do jazd lokalnych następuje łącznie z wypłatą wynagrodzenia za pracę, w sposób przewidziany dla wypłaty wynagrodzenia za pracę danemu pracownikowi.
§ 45. Pracownik wykorzystujący samochód prywatny do odbycia podróży służbowej lub do jazd lokalnych jest obowiązany do posiadania:
1) aktualnego prawa jazdy;
2) aktualnego - w okresie, którego dotyczy wykorzystanie samochodu prywatnego do odbycia podróży służbowej lub do jazd lokalnych - orzeczenia lekarskiego wydanego na podstawie wstępnych lub okresowych badań lekarskich, stwierdzającego brak przeciwwskazań do kierowania samochodem osobowym;
3) aktualnych badań technicznych samochodu prywatnego;
4) obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.
§ 46. Jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 167 ust. 5a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, nie ponosi odpowiedzialności za kradzież lub uszkodzenie samochodu prywatnego wykorzystanego do odbycia podróży służbowej lub do jazd lokalnych.
§ 47. 1. Koszt wykorzystania samochodu prywatnego do odbycia podróży służbowej lub do jazd lokalnych stanowi iloczyn kilometrów przejechanych tym samochodem w celach służbowych przez stawkę za jeden kilometr przebiegu.
2. Liczbę kilometrów przejechanych samochodem prywatnym w celach służbowych określa się:
1) w przypadku podróży służbowej - w rozliczeniu kosztów tej podróży;
2) w przypadku jazd lokalnych - w oświadczeniu, o którym mowa w § 43 ust. 5.
3. Stawka za jeden kilometr przebiegu jest ustalana, na podstawie § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167 oraz z 2022 r. poz. 1481 i 2302), przez Dyrektora Generalnego.
4. Ustalenie dotyczące stawek za jeden kilometr przebiegu, o którym mowa w ust. 3, jest umieszczane w extranecie urzędów górniczych.
Rozdział 8
Wzory dokumentów
§ 48. 1. BAG opracowuje wzory:
1) wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w § 13 ust. 1;
2) zgłoszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1;
3) zamówienia, o którym mowa w § 17 ust. 1;
4) karty drogowej;
5) [22] (uchylony)
6) oświadczenia, o którym mowa w § 20 pkt 3;
7) zestawienia, o którym mowa w § 24 [23] ust. 2;
8) [24] (uchylony)
9) polecenia wyjazdu służbowego zawierającego wniosek, o którym mowa w § 39 ust. 2;
10) ewidencji wniosków, o których mowa w § 39 ust. 2;
11) oświadczenia, o którym mowa w § 43 ust. 5.
2. Departament Prawny w WUG, w oparciu o założenia merytoryczne sporządzone i przekazane przez BAG, opracowuje wzory umów, o których mowa w § 15 ust. 1 oraz § 43 ust. 1.
3. Wzory opracowane na podstawie ust. 1 i 2 są akceptowane przez Dyrektora Generalnego, umieszczane w extranecie urzędów górniczych i podlegają obowiązkowemu stosowaniu.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i przepis końcowy
§ 49. Pozostają w mocy, przez czas w nich określony:
1) rozstrzygnięcia dotyczące samochodów osobowych w urzędach górniczych, podjęte na podstawie dotychczasowych przepisów;
2) umowy dotyczące samochodów osobowych w urzędach górniczych, zawarte na podstawie dotychczasowych przepisów.
§ 50. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1)
1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 34 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 27 października 2017 r. w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG z 2021 r. poz. 47, 97 i 115), które zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1504) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
[1] § 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[2] § 13 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[3] § 13 ust. 3 pkt 1 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[4] § 13 ust. 3 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[5] § 13 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[6] § 13 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[7] § 14 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[8] § 14 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[9] § 14 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[10] § 20 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[11] § 21 uchylony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[12] § 22 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[13] § 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[14] § 24 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[15] § 25 uchylony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[16] § 26 uchylony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[17] § 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[18] § 28 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[19] § 29 uchylony przez § 1 pkt 11 zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[20] § 37 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 lit. a) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[21] § 37 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 lit. b) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[22] § 48 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[23] § 48 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. b) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[24] § 48 ust. 1 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia nr 24 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 31 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie korzystania z samochodów osobowych w urzędach górniczych (Dz.Urz.WUG. poz. 76). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.