ZARZĄDZENIE NR 35
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 3 listopada 2017 r.
w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie
z dnia 3 listopada 2017 r. (DUWUG z 2017 r., poz. 59)
t.j. z dnia 30 czerwca 2021 r. (DUWUG z 2021 r., poz. 48)
(ostatnia zmiana: DUWUG. z 2024 r., poz. 12)
Na podstawie art. 166 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa skład, zakres zadań, tryb pracy oraz sposób obsługi Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie, powołanej zarządzeniem nr 1 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz. Urz. WUG z 2010 r. poz. 48), zwanej dalej „Komisją”.
§ 2. W skład Komisji wchodzą:
1) Przewodniczący;
2) Zastępca (Zastępcy) Przewodniczącego;
3) Sekretarz;
4) Członkowie.
§ 2a. [1] Prezes Wyższego Urzędu Górniczego:
1) powołuje do składu osobowego Komisji, wskazując jedną z funkcji, o której mowa w § 2, którą będzie pełnić osoba powołana;
2) odwołuje ze składu osobowego Komisji.
§ 4. Do zadań Komisji należy przedstawianie Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego opinii, wniosków oraz propozycji dotyczących stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, w szczególności w zakresie:
1) bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) stosowania przepisów wydanych na podstawie art. 120 ust. 1,art. 120 ust. 2 albo art. 124 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
3) zagadnień niewymienionych w pkt 1 i 2, istotnych dla bezpieczeństwa pracy w górnictwie, wskazanych przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
§ 5. 1. Sprawy należące do zadań Komisji są rozpatrywane na posiedzeniach plenarnych Komisji, zwanych dalej „posiedzeniami Komisji”.
2. Komisja odbywa posiedzenia z częstotliwością ustaloną przez Przewodniczącego Komisji w uzgodnieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, jednak nie rzadziej niż jeden raz w roku.
3. W posiedzeniach Komisji są obowiązane brać udział wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji.
4. W przypadku niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu, nieobecność zgłasza się Sekretarzowi Komisji lub Przewodniczącemu Komisji.
5. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji może usprawiedliwić nieobecność osoby wchodzącej w skład Komisji na posiedzeniu.
6. Do udziału w posiedzeniach Komisji, z głosem doradczym, Przewodniczący Komisji może zapraszać osoby spoza składu Komisji.
§ 6. 1. Przewodniczący Komisji:
1) ustala terminy oraz porządek posiedzeń Komisji;
2) zwołuje posiedzenia Komisji.
2. Zawiadomienie o terminie oraz porządku posiedzenia Komisji przesyła się osobom wchodzącym w skład Komisji oraz osobom zaproszonym co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia, a niezbędne materiały - co najmniej na 7 dni przed tym terminem.
§ 6a. 1. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji może zdecydować o odbyciu posiedzenia Komisji w formie zdalnej, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w tym za pomocą elektronicznego przekazywania informacji oraz dokumentów.
2. W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 1, Przewodniczący Komisji ustala, w ramach porządku posiedzenia Komisji, terminy zajmowania stanowisk w poszczególnych kwestiach.
3. Za wzięcie udziału w posiedzeniu Komisji, odbywającym się w formie zdalnej, przez osoby wchodzące w skład Komisji uważa się zajęcie merytorycznego stanowiska w rozpatrywanych sprawach, w terminie ustalonym przez Przewodniczącego Komisji.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do Sekretarza Komisji.
§ 7. Dla przygotowania projektów opinii, wniosków oraz propozycji, o których mowa w § 4, lub zebrania materiałów niezbędnych na posiedzenie Komisji, Przewodniczący Komisji może powołać, spośród osób wchodzących w skład Komisji lub osób spoza jej składu, ekspertów albo grupy robocze, ustalając dla tych osób lub grup zakres, tematykę oraz termin wykonania określonych prac.
§ 8. 1. Opinie, wnioski oraz propozycje, o których mowa w § 4, Komisja przedstawia w formie uchwały powziętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu osobowego Komisji na posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.
1a. Jeżeli podczas posiedzenia Komisji, odbywającego się w formie zdalnej, głosowanie odbywa się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, kworum, o którym mowa w ust. 1, sprawdza się, biorąc pod uwagę głosy otrzymane przez Sekretarza Komisji w terminie ustalonym przez Przewodniczącego Komisji.
2. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, Sekretarz Komisji przesyła wszystkim osobom wchodzącym w skład Komisji oraz Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego.
§ 9. Osoba wchodząca w skład Komisji, niezgadzająca się z uchwałą, o której mowa w § 8 ust. 1, może złożyć Przewodniczącemu Komisji, w terminie 7 dni od dnia posiedzenia, umotywowane pisemne zdanie odrębne.
§ 10. 1. Z przebiegu posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
2. Sekretarz Komisji przesyła protokół wszystkim osobom wchodzącym w skład Komisji oraz Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, w terminie 30 dni od dnia posiedzenia.
3. Zastrzeżenia do treści protokołu są rozstrzygane na najbliższym posiedzeniu Komisji w drodze głosowania. Przepisy § 8 ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio.
§ 11. 1. Uprawnienia Przewodniczącego Komisji przysługują odpowiednio Zastępcy Przewodniczącego Komisji w przypadku niemożności wykonywania ich przez Przewodniczącego Komisji.
2. Jeżeli w skład Komisji wchodzi więcej niż jeden Zastępca Przewodniczącego Komisji, uprawnienia wymienione w ust. 1 przysługują Zastępcy Przewodniczącego Komisji wyznaczonemu przez Przewodniczącego Komisji.
§ 12. Sprawy związane z pracami Komisji, nieobjęte przepisami zarządzenia, ustala Przewodniczący Komisji.
§ 13. 1. Wydatki związane z działalnością Komisji są pokrywane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.
2. Przewodniczący Komisji przygotowuje roczny preliminarz wydatków Komisji i przedkłada go do zatwierdzenia Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego w terminie do 31 stycznia roku, którego dotyczy preliminarz.
§ 14. Przewodniczący Komisji przedkłada Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego roczne sprawozdanie z działalności Komisji do dnia 31 stycznia następnego roku.
§ 15. Obsługę prac Komisji sprawuje Departament Górnictwa w Wyższym Urzędzie Górniczym.
§ 15a. [3] Departament, o którym mowa w § 15, prowadzi listę osób wchodzących w skład Komisji.
§ 16. Traci moc zarządzenie nr 13 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz. Urz. WUG z 2015 r. poz. 17).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
[1] § 2a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 6 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 19 marca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz.Urz.WUG. poz. 12). Zmiana weszła w życie 20 marca 2024 r.
[2] § 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 6 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 19 marca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz.Urz.WUG. poz. 12). Zmiana weszła w życie 20 marca 2024 r.
[3] § 15a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 6 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 19 marca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie (Dz.Urz.WUG. poz. 12). Zmiana weszła w życie 20 marca 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00