Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-08-01 do 2020-01-01
Wersja archiwalna od 2019-08-01 do 2020-01-01
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 26
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 4 lipca 2019 r.
w sprawie planowania działalności oraz zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), a także art. 166 ust. 2 oraz art. 167 ust. 1 i 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 868 i 1214) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
§ 1. 1. Zarządzenie określa sposób i tryb:
1) planowania działalności,
2) zarządzania ryzykiem, rozumianego jako uporządkowany proces, obejmujący:
a) identyfikację ryzyk,
b) ocenę ryzyk pod względem istotności,
c) przeciwdziałanie zaistnieniu ryzyk,
d) monitoring ryzyk
- w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "WUG", okręgowych urzędach górniczych, zwanych dalej "OUG", oraz Specjalistycznym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "SUG".
2. Zarządzenia nie stosuje się do planowania działalności oraz związanej z nim sprawozdawczości, dokonywanych w trybie określonym w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 2.Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) "dyrektorze" - rozumie się przez to dyrektora komórki organizacyjnej w WUG, naczelnika samodzielnego wydziału w WUG, dyrektora OUG oraz dyrektora SUG;
2) "komórce" - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w WUG oraz samodzielny wydział w WUG;
3) "ryzyku" - rozumie się przez to potencjalne niepożądane zdarzenie, którego efektem mógłby być brak realizacji w całości lub w części celu określonego we właściwym planie.
§ 3.W ramach planowania działalności oraz zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych uwzględnia się, określone i ogłoszone na podstawie przepisów o finansach publicznych, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych oraz szczegółowe wytyczne w tym zakresie.
Rozdział 2
Sporządzanie i treść planów
§ 4. Sporządza się następujące plany:
1) plan strategiczny, wspólny dla WUG, OUG oraz SUG, zwany również "strategią działania urzędów górniczych";
2) plan operacyjny, wspólny dla WUG, OUG oraz SUG;
3) plan pracy, odrębny dla każdej komórki, dla każdego OUG oraz dla SUG.
§ 5.1. Plan strategiczny określa:
1) długofalowe cele strategiczne;
2) kierunki działania, konieczne dla realizacji celów, o których mowa w pkt 1.
2. Prezes WUG może:
1) w porozumieniu z pozostałymi osobami kierownictwa WUG, określić wytyczne do sporządzenia planu strategicznego;
2) powołać zespół zadaniowy do sporządzenia planu strategicznego.
3. Za sporządzenie planu strategicznego, także w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, odpowiada dyrektor Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, zwanego dalej "WPS".
4. Plan strategiczny jest zatwierdzany przez Prezesa WUG.
5. W przypadku zatwierdzenia nowego planu strategicznego, który obejmuje - w całości albo w części - okres obowiązywania dotychczasowego planu strategicznego, dotychczasowy plan strategiczny traci moc z pierwszym dniem obowiązywania nowego planu strategicznego.
§ 6.1. Plan operacyjny stanowi uszczegółowienie planu strategicznego na dany rok kalendarzowy, zwany dalej "rokiem".
2. Prezes WUG może powołać zespół zadaniowy do sporządzenia planu operacyjnego.
3. Za sporządzenie planu operacyjnego, także w przypadku, o którym mowa w ust. 2, odpowiada dyrektor WPS.
4. Plan operacyjny określa w szczególności:
1) cele operacyjne;
2) mierniki realizacji celów operacyjnych;
3) zadania operacyjne, za pomocą których zostaną zrealizowane cele operacyjne.
5. Do celu operacyjnego przypisuje się co najmniej jeden miernik jego realizacji.
6. Miernik realizacji celu operacyjnego:
1) posiada format liczbowy, a w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach - format inny niż liczbowy;
2) może być przypisany do więcej niż jednego celu operacyjnego.
7. Dla miernika realizacji celu operacyjnego określa się wartość planowaną do osiągnięcia na koniec roku.
8. Do zadania operacyjnego przypisuje się:
1) komórkę, komórki, urząd górniczy lub urzędy górnicze, odpowiedzialne za realizację celu operacyjnego;
2) termin realizacji, nie późniejszy niż koniec roku.
9. Plan operacyjny jest zatwierdzany przez Prezesa WUG.
§ 7.1. Plany pracy są sporządzane na okres roku.
2. Za sporządzenie planu pracy odpowiada dyrektor.
3. Plan pracy określa:
1) cele operacyjne, za których realizację są odpowiedzialne komórka, OUG lub SUG;
2) podzadania operacyjne, będące uszczegółowieniem zadań operacyjnych na dany rok, do których jest przypisana komórka, OUG lub SUG;
3) co najmniej dwa własne zadania priorytetowe komórki, OUG lub SUG;
4) zadania realizowane w ramach systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym.
4. Elementy planu pracy, wymienione w ust. 3 pkt 2-4, wskazują:
1) czynność do wykonania;
2) stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności;
3) termin wykonania czynności.
5. Plan pracy OUG oraz SUG określa również kryteria częstotliwości kontroli, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 33 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Specjalistycznego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG z 2018 r. poz. 177).
6. Prezes WUG może ustalić dodatkowe elementy, które mają zostać określone w planach pracy wszystkich lub wybranych komórek albo urzędów górniczych na dany rok.
7. Załącznikami do planu pracy OUG oraz SUG są:
1) plan kontroli, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 33 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Specjalistycznego Urzędu Górniczego;
2) zestawienie liczby dni nadzorczych i kontrolnych wynikającej z liczby etatów obsadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych w OUG oraz SUG w poszczególnych specjalnościach.
8. Plan pracy jest przesyłany w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS do 30 listopada roku poprzedniego, a w przypadku komórek - do 15 grudnia roku poprzedniego.
9. Plan pracy komórki podlega zaopiniowaniu przez WPS do 20 grudnia roku poprzedniego.
10. Plan pracy OUG oraz SUG podlega zaopiniowaniu, do 10 grudnia roku poprzedniego, przez:
1) Departament Górnictwa;
2) Departament Energomechaniczny;
3) WPS, także pod względem poprawności zastosowanych technik planistycznych oraz zarządzania ryzykiem;
4) Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem;
5) Samodzielne Stanowisko do spraw Kontroli.
11. Plan pracy, podpisany przez dyrektora, jest zatwierdzany przez właściwą osobę kierownictwa WUG, w dwóch egzemplarzach, do 31 grudnia roku poprzedniego.
12. Jeden egzemplarz zatwierdzonego planu pracy jest przekazywany właściwemu dyrektorowi.
§ 8.W planie operacyjnym oraz planie pracy umieszcza się metrykę, zawierającą w szczególności:
1) wskazanie osób, które sporządziły dokument;
2) wskazanie dyrektora, odpowiedzialnego za treść dokumentu;
3) datę i numer pierwotnej oraz obowiązującej wersji dokumentu.
§ 9.1. Pracownicy urzędów górniczych są obowiązani do zapoznania się z obowiązującą wersją planu strategicznego, planu operacyjnego oraz właściwego planu pracy.
2. Potwierdzenie zapoznania się z dokumentami, o których mowa w ust. 1, jest przechowywane we właściwej komórce lub urzędzie górniczym.
§ 10.Obowiązująca wersja planu strategicznego, planu operacyjnego oraz planu pracy jest:
1) opatrywana kolejnym numerem;
2) umieszczana w extranecie urzędów górniczych.
Rozdział 3
Zarządzanie ryzykiem
§ 11. Identyfikacja ryzyk, ich ocena pod względem istotności oraz wybór reakcji na zagrożenie wynikające z możliwości zaistnienia albo zaistnienia ryzyka, zwanej dalej "reakcją na ryzyko", są dokonywane na etapie sporządzania:
1) planu operacyjnego - przez dyrektora WPS, we współpracy z dyrektorami właściwych merytorycznie komórek lub urzędów górniczych, odpowiedzialnych za realizację poszczególnych celów określonych w tym planie;
2) planu pracy - przez właściwego dyrektora.
§ 12.1. Identyfikacja ryzyk polega na:
1) analizie:
a) różnorodnych aspektów funkcjonowania danej komórki, OUG lub SUG, w kontekście:
- długofalowych celów strategicznych,
- celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy,
b) czynników zewnętrznych, mogących bezpośrednio albo pośrednio wpłynąć na realizację albo brak realizacji w całości lub w części celu określonego w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy;
2) wskazaniu wszystkich ryzyk dla celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy.
2. To samo ryzyko może zostać jednocześnie wskazane dla kilku celów.
§ 13.1. Każde zidentyfikowane ryzyko podlega ocenie pod względem jego istotności.
2. Istotność ryzyka stanowi iloczyn prawdopodobieństwa i wpływu ryzyka.
3. Prawdopodobieństwo ryzyka jest wynikiem oszacowania stopnia zagrożenia, że ryzyko zaistnieje.
4. Prawdopodobieństwo ryzyka określa się w skali od 1 do 4, gdzie:
1) 1 - oznacza, że prawdopodobieństwo zaistnienia ryzyka jest bardzo małe;
2) 2 - oznacza, że ryzyko raczej nie zaistnieje;
3) 3 - oznacza, że ryzyko raczej zaistnieje;
4) 4 - oznacza, że zaistnienie ryzyka jest prawie pewne.
5. Wpływ ryzyka jest wynikiem oszacowania:
1) wielkości nakładu środków, które będą konieczne dla FRGHTMLięcia skutków zaistnienia danego ryzyka, lub
2) tego, jak daleko idące konsekwencje:
a) dla komórki, OUG lub SUG,
b) w przypadku planu operacyjnego - dla wszystkich urzędów górniczych
- będzie miało zaistnienie danego ryzyka dla realizacji celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy.
6. Wpływ ryzyka określa się w skali od 1 do 4, gdzie:
1) 1 - oznacza, że wpływ jest bardzo mały;
2) 2 - oznacza, że wpływ jest mały;
3) 3 - oznacza, że wpływ jest duży;
4) 4 - oznacza, że wpływ jest bardzo duży.
7. Istotność ryzyka określa się w skali od 1 do 16.
§ 14.1. Po określeniu istotności ryzyka dyrektor dokonuje wyboru co najmniej jednej reakcji na ryzyko.
2. Ustala się następujące reakcje na ryzyko:
1) eliminacja - FRGHTMLięcie możliwości zaistnienia ryzyka;
2) redukcja - zmniejszenie prawdopodobieństwa lub wpływu ryzyka;
3) plan rezerwowy - zaplanowanie działań, które zostaną podjęte z chwilą, gdy ryzyko zaistnieje;
4) przeniesienie - przekazanie odpowiedzialności za ryzyko innemu podmiotowi;
5) akceptacja - zaniechanie podejmowania działań zaradczych, ze względu na:
a) niemożność wskazania takich działań, które byłyby skuteczne, lub
b) znacząco wyższy koszt działań, które byłyby skuteczne, niż koszt poniesienia ryzyka.
3. Dla każdej wybranej reakcji na ryzyko, z wyjątkiem akceptacji, określa się działania w ramach reakcji na ryzyko. Działania te są konkretne, zrozumiałe oraz określone w czasie.
4. Jeżeli istotność ryzyka jest mniejsza niż 3, dyrektor może odstąpić od wyboru reakcji na ryzyko oraz określania działań w ramach reakcji na ryzyko.
§ 15.1. Wyniki identyfikacji ryzyk, ich oceny pod względem istotności, dokonane wybory reakcji na poszczególne ryzyka oraz określone dla tych reakcji działania w ramach reakcji na poszczególne ryzyka są zamieszczane w rejestrach ryzyk.
2. W rejestrach ryzyk wskazuje się także osoby odpowiedzialne w komórce, OUG lub SUG za monitoring ryzyk wskazanych dla celów, za których realizację są odpowiedzialne komórka, OUG lub SUG.
3. Rejestry ryzyk są sporządzane odrębnie dla:
1) planu operacyjnego na dany rok,
2) każdego planu pracy
- oraz są integralną częścią tych planów.
Rozdział 4
Monitoring ryzyk
§ 16. 1. Ryzyka są monitorowane na bieżąco.
2. Celem monitoringu ryzyka jest w szczególności zidentyfikowanie:
1) ustania okoliczności, które wywołują ryzyko;
2) powstania okoliczności, które mogą spowodować zmianę prawdopodobieństwa lub wpływu ryzyka;
3) trudności w wykonywaniu działań w ramach reakcji na ryzyko.
§ 17.1. Na podstawie wyników monitoringu ryzyka:
1) dyrektor WPS opracowuje:
a) w lipcu - za pierwsze półrocze,
b) w październiku - za pierwsze trzy kwartały roku
- okresowy przegląd ryzyk planu operacyjnego;
2) dyrektorzy opracowują i przesyłają w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS:
a) do 10 lipca - za pierwsze półrocze,
b) do 10 października - za pierwsze trzy kwartały roku
- okresowe przeglądy ryzyk planu pracy.
2. W okresowym przeglądzie ryzyk zamieszcza się w szczególności:
1) informację na temat stanu faktycznego ryzyk, których istotność określono na poziomie 12 lub 16;
2) uzasadnienie reakcji akceptacji dla ryzyk, których istotność określono na poziomie co najmniej 8;
3) informację o niewykonanych w terminie działaniach w ramach reakcji na ryzyko;
4) informację o przypadkach braku realizacji w całości lub w części celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy, pomimo podjęcia działań w ramach reakcji na ryzyko.
Rozdział 5
Zmiany planów
§ 18. 1. Plany mogą zostać zmienione w przypadku uzasadnionej potrzeby, w szczególności na podstawie danych zamieszczonych w okresowych przeglądach ryzyk.
2. Zmiany planu dokonuje się w formie ustalenia nowego brzmienia całego planu.
3. Propozycję zmiany planu mogą zgłosić:
1) osoby kierownictwa WUG, w tym z inicjatywy dyrektora WPS;
2) właściwi merytorycznie dyrektorzy.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2:
1) propozycja zmiany planu:
a) jest przesyłana w postaci elektronicznej, z uzasadnieniem, dyrektorowi WPS,
b) podlega zaopiniowaniu przez WPS oraz właściwą merytorycznie komórkę - jeżeli to nie ona zaproponowała zmianę;
2) propozycja zmiany planu pracy OUG oraz SUG podlega zaopiniowaniu przez WPS oraz właściwe merytorycznie komórki.
5. Zaopiniowanie propozycji zmiany planu następuje w terminie 10 dni roboczych od dnia przesłania tej propozycji dyrektorowi WPS.
6. Zmiana planu:
1) dotycząca planu strategicznego albo planu operacyjnego, podpisana przez dyrektora WPS, jest zatwierdzana przez Prezesa WUG;
2) dotycząca planu pracy, podpisana przez dyrektora, jest zatwierdzana, w dwóch egzemplarzach, przez właściwą osobę kierownictwa WUG.
7. Zatwierdzona zmiana planu staje się jego obowiązującą wersją.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, jeden egzemplarz obowiązującej wersji planu pracy jest przekazywany właściwemu dyrektorowi.
Rozdział 6
Raportowanie
§ 19. 1. Dyrektorzy przesyłają w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS:
1) do 10 kwietnia - za pierwszy kwartał roku,
2) do 10 lipca - za pierwsze półrocze,
3) do 10 października - za pierwsze trzy kwartały roku,
4) do 10 stycznia roku następnego - za rok poprzedni
- informacje dotyczące aktualnego stopnia wykonania planu operacyjnego, w zakresie swojej odpowiedzialności za realizację celu operacyjnego.
2. Dyrektor WPS przedstawia Prezesowi WUG:
1) w kwietniu - za pierwszy kwartał roku,
2) w lipcu - za pierwsze półrocze,
3) w październiku - za pierwsze trzy kwartały roku
- zbiorczą informację dotyczącą aktualnego stopnia wykonania planu operacyjnego, opracowaną przez WPS na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.
§ 20.1. Dyrektorzy opracowują raporty z wykonania planów pracy i przesyłają je w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS do 31 stycznia roku następnego.
2. Odrębną częścią raportu, o którym mowa w ust. 1, jest raport o ryzyku, w którym zamieszcza się w syntetycznej formie dane o zarządzaniu ryzykiem w komórce albo urzędzie górniczym, w szczególności dane określone w § 17 ust. 2.
§ 21.1. Dyrektor WPS przedstawia do akceptacji Prezesowi WUG, do końca lutego roku następnego, zbiorczy raport z wykonania planu operacyjnego oraz planów pracy, opracowany przez WPS na podstawie informacji, o których mowa w § 19 ust. 1 pkt 4, oraz raportów, o których mowa w § 20 ust. 1.
2. Odrębną częścią zbiorczego raportu, o którym mowa w ust. 1, jest raport o ryzyku, w którym zamieszcza się w syntetycznej formie dane o zarządzaniu ryzykiem w komórkach oraz urzędach górniczych, w szczególności dane określone w § 17 ust. 2.
3. Zbiorczy raport, o którym mowa w ust. 1, może zawierać propozycje rozwiązań systemowych mających na celu usprawnienie funkcjonowania urzędów górniczych.
§ 22.Raport o ryzyku, o którym mowa w § 21 ust. 2, jest przesyłany w postaci elektronicznej Samodzielnemu Stanowisku do spraw Audytu Wewnętrznego.
Rozdział 7
Wzory dokumentów
§ 23. Wzory:
1) planu operacyjnego,
2) planu pracy komórki,
3) planu pracy OUG oraz SUG,
4) formularza służącego do opracowania okresowego przeglądu ryzyk planu pracy,
5) formularza raportu z wykonania planu pracy
- są opracowywane przez WPS, akceptowane przez Prezesa WUG, umieszczane w extranecie urzędów górniczych i podlegają obowiązkowemu stosowaniu.
Rozdział 8
Przepis przejściowy, przepis dostosowujący oraz przepisy końcowe
§ 24. Pozostają w mocy:
1) plan strategiczny na lata 2018-2020,
2) plan operacyjny na rok 2019,
3) plany pracy na rok 2019
- sporządzone na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 25.Wzory, o których mowa w § 23, zostaną opracowane w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 26.Traci moc zarządzenie nr 30 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 października 2017 r. w sprawie planowania działalności oraz zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG z 2018 r. poz. 157).
§ 27.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2019 r.
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego: Adam Mirek