Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Finansów rok 2017 poz. 247
Wersja archiwalna od 2018-02-06 do 2019-05-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Finansów rok 2017 poz. 247
Wersja archiwalna od 2018-02-06 do 2019-05-30
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)

z dnia 17 września 2010 r.

w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

z dnia 17 września 2010 r. (DUMG z 2010 r., Nr 2, poz. 43)

t.j. z dnia 15 czerwca 2016 r. (DUMR z 2016 r., poz. 25)

t.j. z dnia 11 grudnia 2017 r. (DUMRiF z 2017 r., poz. 247)

(ostatnia zmiana: DUMPiT. z 2018 r., poz. 6)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Traci moc zarządzenie Nr 5 Ministra Gospodarki z dnia 9 lipca 2002 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zmienione zarządzeniem Nr 17 Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2004 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 46 Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 grudnia 2004 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 95 Ministra Gospodarki z dnia 22 marca 2007 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 164 Ministra Gospodarki z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 7 Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2008 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 18 Ministra Gospodarki z dnia 18 czerwca 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

1) Obecnie działem administracji rządowej - gospodarka kieruje Minister Rozwoju i Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do zarządzenia Nr 36 Ministra Gospodarki
z dnia 17 września 2010 r.

STATUT POLSKIEJ AGENCJI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI [1]

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2016 r. poz. 359, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.

§ 2.

1. Agencja może używać nazwy skróconej „PARP” oraz znaku graficznego (logo Agencji).

2. W stosunkach z zagranicą Agencja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu „Polish Agency for Enterprise Development”.

3. Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 3.

1. Agencja jest państwową osobą prawną, powołaną na podstawie ustawy w celu realizacji zadań publicznych, określonych w ustawie i przepisach wykonawczych do ustawy oraz zadań powierzonych przez podmioty sektora finansów publicznych, za zgodą ministra właściwego do spraw gospodarki, w trybie przepisu art. 5 ustawy.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej Agencja realizuje w szczególności przez:

1) świadczenie usług doradczych i eksperckich przedsiębiorcom, instytucjom otoczenia przedsiębiorstw oraz organom administracji rządowej i organom jednostek samorządu terytorialnego;

2) udzielanie pomocy finansowej w zakresie określonym w odrębnych przepisach;

3) podejmowanie, wspieranie i finansowanie przedsięwzięć w zakresie transferu technologii oraz innych form wspierania działalności innowacyjnej;

4) prowadzenie rejestru podmiotów, które zapewniają należyte świadczenie usług doradczych i szkoleniowych (usług rozwojowych), promowanie podmiotów wpisanych do tego rejestru, organizowanie współpracy między nimi oraz świadczenie na ich rzecz usług rozwojowych i informacyjnych;

5) organizowanie szkoleń i seminariów, przedsięwzięć informacyjnych, promocyjnych, targowych i wystawienniczych w kraju oraz organizowanie, w porozumieniu z właściwymi instytucjami, przedsięwzięć informacyjnych i promocyjnych za granicą;

6) gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych dla przedsiębiorców, bezrobotnych oraz innych podmiotów, o których mowa w przepisach ustawy;

7) opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie publikacji.

§ 4.

1. Agencja jest jednostką sektora finansów publicznych, a od dnia 1 stycznia 2012 r. – agencją wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).

2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.

Rozdział 2

Rada Nadzorcza

§ 5.

1. Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej „Radą”, jest organem Agencji sprawującym nadzór nad jej działalnością w zakresie określonym w ustawie.

2. Do Rady należy wykonywanie zadań określonych w ustawie:

1) opiniowanie projektów rocznych planów działania Agencji oraz projektów zmian tych planów;

2) okresowa ocena wykonywania rocznych planów działania Agencji;

3) analizowanie efektywności działań podejmowanych przez Agencję;

4) opiniowanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z realizacji planów działania i planów finansowych Agencji;

5) nadzór nad gospodarką finansową Agencji, w tym opiniowanie sprawozdań finansowych Agencji;

6) zatwierdzanie wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Agencji, dokonywanego przez Agencję w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych;

7) (uchylony)

8) opiniowanie regulaminu wynagradzania pracowników Agencji;

9) ustalanie wysokości wynagrodzenia Prezesa Agencji, zwanego dalej „Prezesem”, i jego zastępców;

10) występowanie do ministra, o którym mowa w § 4 ust. 2 z wnioskiem o przyznanie nagrody rocznej dla Prezesa;

11) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie.

§ 6.

1. Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania Przewodniczącego oraz członków Rady, a także czas trwania kadencji określa ustawa.

2. Radą kieruje Przewodniczący Rady, który reprezentuje ją na zewnątrz.

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego kompetencje Przewodniczącego wykonuje Zastępca Przewodniczącego.

4. Przewodniczący Rady może upoważnić Zastępcę Przewodniczącego do wykonywania określonych czynności w jego imieniu.

§ 7.

1. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na cztery miesiące.

2. Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy oraz na pisemny wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, Prezesa lub co najmniej połowy członków Rady.

3. Wniosek o zwołanie posiedzenia Rady powinien być zgłoszony w formie pisemnej i zawierać szczegółowy porządek posiedzenia oraz projekty uchwał, o ile są wnioskowane. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w terminie do 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

4. Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Agencji lub w innym miejscu określonym przez Przewodniczącego Rady.

5. Zawiadomienie o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad, powinno być przekazane członkom Rady za 7-dniowym wyprzedzeniem, w formie pisemnej, drogą elektroniczną lub za pośrednictwem faksu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość zawiadomienia o posiedzeniu w krótszym terminie, nieprzekraczającym jednak trzech dni roboczych lub winnej formie.

6. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 5 nie jest wymagane, jeżeli na posiedzeniu Rady, na którym ustalono porządek i termin kolejnego posiedzenia, byli obecni wszyscy członkowie Rady i wszyscy wyrazili na to zgodę. W takim przypadku członkowie Rady otrzymują materiały najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem posiedzenia.

7. W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, może uczestniczyć, bez prawa głosu, Prezes Agencji i upoważnione przez niego osoby oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.

§ 8.

1. Rada może podejmować uchwały gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o posiedzeniu i bierze w nim udział co najmniej połowa członków Rady, w tym Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy obecni są wszyscy członkowie Rady i żaden z nich nie zgłosi sprzeciwu.

2. Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie tajne w sprawach określonych w § 9 ust. 2 statutu lub na żądanie członków Rady.

3. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

4. Członek Rady nie uczestniczy w głosowaniach w sprawach, które mogłyby wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, co odnotowuje się w protokole z posiedzenia Rady.

§ 9.

1. W sprawach pilnych Rada może podejmować uchwały w trybie obiegowym, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Nie jest dopuszczalne podjęcie uchwały w trybie obiegowym w następujących sprawach:

1) opiniowanie projektu rocznego planu działania Agencji i projektu zmiany tego planu;

2) opiniowanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z realizacji planu działania i planu finansowego Agencji;

3) opiniowanie sprawozdania finansowego.

3. Uchwały Rady podejmowane w trybie obiegowym zapadają bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady.

§ 10.

Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, zawierający w szczególności: porządek obrad, nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu, teksty podejmowanych uchwał, rodzaj głosowania (jawne/tajne), wyniki głosowań przeprowadzonych nad poszczególnymi uchwałami, a w przypadku uchwał podejmowanych przed posiedzeniem Rady w trybie obiegowym – treść tych uchwał oraz wyniki głosowania. Protokół podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.

§ 11.

1. Rada może przyjąć regulamin określający szczegółowy tryb jej pracy.

2. Obsługę administracyjną Rady zapewnia Prezes.

Rozdział 3

Prezes

§ 12.

1. Prezes jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym w trybie określonym w ustawie.

2. Prezes kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz oraz ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.

§ 13.

Do kompetencji Prezesa należy w szczególności:

1) opracowywanie projektów rocznych planów działania i projektów planów finansowych Agencji oraz projektów zmian tych planów, ich przekazywanie i przedstawianie właściwym ministrom w trybie i w terminach określonych w przepisach prawa;

2) wykonywanie zatwierdzonych rocznych planów działania i planów finansowych Agencji;

3) sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z realizacji planu działania Agencji oraz sprawozdań z realizacji planów finansowych – w zakresie, trybie i w terminach określonych w przepisach prawa oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki;

4) sprawowanie zarządu majątkiem Agencji;

5) podejmowanie decyzji w sprawach umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności i wierzytelności Agencji z tytułu udzielonej pomocy finansowej – na zasadach określonych w ustawie;

6) powoływanie zespołów do przeprowadzenia otwartego i konkurencyjnego naboru na stanowisko Zastępcy Prezesa oraz wnioskowanie do ministra właściwego do spraw gospodarki o powołanie lub odwołanie Zastępcy Prezesa;

7) udzielanie pełnomocnictw i upoważnień do działania w imieniu Agencji.

§ 14.

1. Do zadań Prezesa w zakresie zarządzania Agencją należy zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Agencji przy realizacji jej zadań, w szczególności poprzez:

1) kształtowanie prawidłowej organizacji wewnętrznej, zapewniającej realizację powierzonych zadań oraz ustanawianie systemu kontroli zarządczej dostosowanego do realizowanych przez Agencję zadań;

2) nadawanie Agencji regulaminu organizacyjnego oraz wydawanie zarządzeń i decyzji organizacyjnych regulujących tryb działania Agencji w sprawach nieuregulowanych w ustawach i w statucie;

3) nadawanie Agencji regulaminu wynagradzania, określającego zasady wynagradzania pracowników;

4) politykę personalną służącą rozwojowi kadr Agencji;

5) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do wszystkich pracowników Agencji – osobiście lub przez wyznaczoną do tego osobę lub osoby.

2. Prezes kieruje Agencją przy pomocy Zastępców Prezesa, Głównego Księgowego i Dyrektorów komórek organizacyjnych, nad którymi sprawuje zwierzchność służbową.

Rozdział 4

Zastępcy Prezesa

§ 15.

1. Zastępcy Prezesa są powoływani na wniosek Prezesa i odwoływani w trybie określonym w ustawie.

2. W razie nieobecności Prezesa lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych działalnością Agencji kieruje wyznaczony przez Prezesa Zastępca.

3. Zakresy kompetencji Zastępców Prezesa określa Prezes w regulaminie organizacyjnym Agencji lub w odrębnym zarządzeniu.

4. Zastępcy Prezesa są odpowiedzialni przed Prezesem za całość spraw objętych zakresem ich kompetencji.

Rozdział 5

Organizacja Agencji

§ 16.

1. Strukturę Agencji tworzą:

1) departamenty;

2) biura;

3) sekcje, jako komórki organizacyjne wewnątrz departamentów i biur.

2. Prezes może tworzyć samodzielne stanowiska pracy i zespoły problemowe lub projektowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.

§ 17.

1. Zadania nałożone na Agencję realizowane są przez następujące komórki organizacyjne:

1) Departament Koordynacji Wdrażania Programów;

2) Departament Internacjonalizacji Przedsiębiorstw;

3) Departament Wsparcia Przedsiębiorczości;

4) Departament Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach;

5) Departament Usług Proinnowacyjnych;

6) Departament Rozwoju Startapów;

7) (uchylony)

8) Departament Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach;

9) Departament Projektów Infrastrukturalnych;

10) Departament Analiz i Strategii;

11) Departament Komunikacji i Marketingu;

12) Departament Finansowo-Księgowy;

13) Departament Kontroli;

14) Biuro Prezesa;

15) Biuro Zarządzania Kadrami;

16) Biuro Administracji;

17) Biuro Prawne;

18) Biuro Zamówień Publicznych;

19) Biuro Informatyki;

20) Biuro Zarządzania Jakością;

21) Biuro Audytu Wewnętrznego.

2. Szczegółową organizację Agencji, w tym zadania komórek organizacyjnych i ich dyrektorów określa regulamin organizacyjny Agencji, nadawany przez Prezesa..

Rozdział 6

Delegacja zadań

§ 18.

1. Agencja może zlecić regionalnej instytucji finansującej realizację niektórych zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, w szczególności: promocję, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków oraz nadzorowanie sposobu wykorzystania pomocy – w trybie i na zasadach określonych w ustawie.

2. Agencja może powierzyć wojewódzkiemu urzędowi pracy wykonywanie określonych w ustawie czynności związanych z realizacją przez Agencję programów, a w szczególności monitorowanie przedsięwzięć z udziałem pomocy finansowej Agencji – w drodze umowy zawartej z właściwym zarządem województwa.

3. Przy delegowaniu zadań Agencja zapewnia kontrolę realizacji zleconych zadań oraz spełniania wymaganych prawem warunków.

Rozdział 7

Pełnomocnictwa i upoważnienia

§ 19.

1. Prezes – jako organ Agencji może udzielać Zastępcom Prezesa, Dyrektorom komórek organizacyjnych Agencji, a także innym pracownikom Agencji lub innym osobom pełnomocnictw i upoważnień do dokonywania czynności w imieniu Agencji.

2. Prezes udziela pełnomocnictw w formie pisemnej lub w innej formie wymaganej do ważności czynności prawnej.

3. Agencja prowadzi rejestr udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.

4. W sprawach nieuregulowanych w statucie do pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Rozdział 8

Audyt wewnętrzny

§ 20.

1. Audyt wewnętrzny prowadzi audytor wewnętrzny.

2. Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzenia audytu wewnętrznego określają przepisy działu szóstego ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2017 r. poz. 2077).

§ 21.

(uchylony)

Rozdział 9

Kontrola zarządcza

§ 22.

1. Prezes zapewnia funkcjonowanie w Agencji adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w tym organizuje system zarządzania ryzykiem – zgodnie ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, a w szczególności standardami określonymi przez Ministra Finansów dla agencji wykonawczych.

2. Czynności z zakresu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem – stosownie do zakresów ich zadań i kompetencji – wykonują:

1) Prezes, Zastępcy Prezesa i Główny Księgowy;

2) Dyrektorzy komórek organizacyjnych;

3) wszyscy pracownicy Agencji.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań delegowanych, o których mowa w § 18 ust. 3.

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 6 Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 6 lutego 2018 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U.MPiT. poz. 6). Zmiana weszła w życie 6 lutego 2018 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00